Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 5  (Luettu 35474 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #15 : 22.05.11 - klo:12:35 »
Minäkin kävin kirkossa tänään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #16 : 22.05.11 - klo:13:27 »
Tuli oltua sananjumalanpalveluksessa. Äänentoistossa oli jotain häikkää niin en oikein saanut selvää kaikesta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #17 : 22.05.11 - klo:19:47 »
Joillakin ...laisilla saarnaajilla on tapana saarnan lopuksi moneen kertaan vakuuttaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Joskus se ärsyttää, kun ajattelee, että vähän aikaisemmin on jumalanpalveluksessa synnintunnustus ja synninpäästö. Ihan niin kuin sillä ei olisikaan merkitystä. No mitäpä se minulle kuuluu.

Jospa se saarnaaja arvelee, että kirkkokansalle on hänen saarnansa johdosta tullut paljon syntisiä ajatuksia.  :017:
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #18 : 22.05.11 - klo:19:50 »
Olin oikeastansa onnellinen tänään Korson kirkossa ja seuroissa.  Nipistelihän se kyllä kun oli niin paljon puhetta siitä lähimmäisyydestä (kun on mennyt siististi pieleen tässä niitten kirjantekijöiden kanssa) mutta joku sanoi ettei se Jumala paha silloinkaan ole kun tuohon pysäyttää...  ja ei todella sitten itse osaa edes korjata...  
Oli
hyvä
päivä.  :054:  

"Ne joissa työsi aloit, taluta Taivaaseen!"
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #19 : 22.05.11 - klo:21:12 »
Olin oikeastansa onnellinen tänään Korson kirkossa ja seuroissa.  Nipistelihän se kyllä kun oli niin paljon puhetta siitä lähimmäisyydestä (kun on mennyt siististi pieleen tässä niitten kirjantekijöiden kanssa) mutta joku sanoi ettei se Jumala paha silloinkaan ole kun tuohon pysäyttää...  ja ei todella sitten itse osaa edes korjata...  
Oli
hyvä
päivä.  :054:  

"Ne joissa työsi aloit, taluta Taivaaseen!"
[/quote

Niinpä oli hyvä päivä. Eleniuksen Jaakon muistoseurat olivat todella hyvät. Ne jotka eivät päässeet paikalle voivat olla vapaasti pahoillaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #20 : 22.05.11 - klo:21:44 »
"Ne joissa työsi aloit, taluta Taivaaseen!"

Hyvät seurat.

On se muuten jännä, miten joskus saa pienesti paljon, vaikkei lupaavalta vaikuta. Tarkoitan päiväistä kirkkoreissuani. Siellä hommat vähän sekoili ja hieman touhua ihmettelin, mutta koskettava kultajyvä tuli sitten loppusoittona.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #21 : 23.05.11 - klo:06:33 »
Voisimmeko ajatella, että kirkossa, Jumalanpalveluksessa olisi meillä myös annettavaa?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #22 : 23.05.11 - klo:11:38 »
Voisimmeko ajatella, että kirkossa, Jumalanpalveluksessa olisi meillä myös annettavaa?

Minä sitten laulan jumiksessa kaksi Bachin aariaa Magnificantista kun opettajan mielestä osaan ne.  Sellaistakin saattaa tapahtua että minä osaan ne...  että ovat annettavaa, eikä tuskantuottajina.

Haluaisin tosissani joksikin säännölliseksi mutta minun tuurilla juuri silloin tulis kohtaus ja veisin kolehtirahat erehyksessä kotiin  :003:  tai sekoilisin viinimaljan kanssa...  joisin kaiken itte...  :003: :003: :003:    jos siis pysyisin jaloillani...  jos saarna olis huono iskisin kynttilänjalalla  sitä pappia...   :021:  ja kun kysyttäis että täh, vastaisin että onks jotai tapahtunu...   ´No joo...  on vitsejä ja hyviä vitsejä...  

Kyllä se on turvallista pitäytyä keikkaluontoisissa askareissa.  Ajattelen, että läsnäolo on annettavani, ja esirukoukseni: ja rukoukseni vuorotervehdyksessä Niin myös sinun henkesi kanssa, on sitä myös. Seurakunta kantakoon niitä jotka sitä palvelevat, ajattelen...
« Viimeksi muokattu: 23.05.11 - klo:11:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #23 : 23.05.11 - klo:11:43 »
Tuosta Leenan viinimaljajutusta. Miten on ortodoksisessa kirkossa, kun muistan lukeneeni jostain, että pappien on juotava seurakuntalaisilta yli jäänyt viini? Pitäneekö paikkansa? :icon_eek:

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #24 : 23.05.11 - klo:11:51 »
Tuosta Leenan viinimaljajutusta. Miten on ortodoksisessa kirkossa, kun muistan lukeneeni jostain, että pappien on juotava seurakuntalaisilta yli jäänyt viini? Pitäneekö paikkansa? :icon_eek:

Minä oon käsittäny nuorten ev.lut. pappiskokelaiden kertomana että ei lut. kirkossakaan saisi kaataa pyhää viiniä pois.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #25 : 23.05.11 - klo:11:53 »
Tuosta Leenan viinimaljajutusta. Miten on ortodoksisessa kirkossa, kun muistan lukeneeni jostain, että pappien on juotava seurakuntalaisilta yli jäänyt viini? Pitäneekö paikkansa? :icon_eek:

Pitää kyllä. Siellä leipä on oikeata pientä vehnäleipää, eikä mitä hyvänsä ranskista vaan ihan tietyllä tavoin leivottua,   joka palastellaan viinimaljaan, pappi ottaa pitkävartisella lusikalla sieltä palan, jossa on tilkkanen viiniäkin,  ja sanoo  Jumalan palvelija myyrä osallistuu Pyhälle Ehtoolliselle  - tai Atanasiahan osaa tämän ja korjaa varmaan virheet. Se nautitaan jonossa siihen saapuen, käsivarret rinnalle ristittynä, sitten otetaan "jälkipöydästä" pienestä maljasta kulaus viiniä joka on lämpimällä vedellä laimennettu.  Ja koetetaan häipyä seuraavan tieltä pois. Pappi juo lopun joka on kai aika soppaa leivänmuruineen jotka on sinne liuenneet. Se on katsottu konsekroituna liian pyhäksi poisheitettäväksi.

Kuinkahan katolinen kirkko toimii?  Heillä maallikko ei nauti viiniä eikö se ole yhä niin?   Olin samassa paikassa opiskelemassa musiikkia kuin Niall Chorell, ja Niallin edessä pappi kohotti viinimaljaa, ja lausui samat sanat hänelle, kuin meille jotka otimme viinin vastaan. Kurkkasin kerran kun tiesin ja olin utelias. Periaatteessa alttariyhteyttä ei ole, mutta yksittäistapauksissa etenkin katolisten kanssa sovitaan näin. Vanhurskauttamiskäsitys on yhteinen vuodesta 1999.
« Viimeksi muokattu: 23.05.11 - klo:12:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #26 : 23.05.11 - klo:21:02 »
Minä oon käsittäny nuorten ev.lut. pappiskokelaiden kertomana että ei lut. kirkossakaan saisi kaataa pyhää viiniä pois.

Näinpä justiisa. Sen takia jos on ehtoollisavustajana niin pitää vähän pitää silmällä sitä että missä välissä väki meinaa ruveta loppumaan ettei kahta viimestä kävijää varten siunaa täyttä pikarillista... Jäljelle jäänyt siunattu viini juodaan kaikki. Jos sitä on vähän niin siinä kun ehtoollisenjakajat jakaa toisilleen ehtoollista, jos sitä on paljon niin sitten jumalanpalveluksen jälkeen sakastissa. Yks ainaki joissain seurakunnissa hyväksytty tapa on kipata ylijäänyt viini kirkon kivijalkaan. Mutta ei missään tapauksessa takasin pulloon siunaamattoman viinin joukkoon saati viemäriin  :icon_biggrin:

Jäljelle jääneet siunatut leivät säästetään seuraavaa kertaa varten tai sit jos niitä jää vaan vähän (ehkä 5 ylimäarästä) niin sitten syödään siinä kun ehtoollisenjakajat jakaa toisilleen ehtoollista.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #27 : 24.05.11 - klo:05:57 »
Miksei yli jäänyttä viiniäkin voisi omassa astiassaan säästää seuraavaa kertaa varten?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22051
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #28 : 24.05.11 - klo:12:03 »
Miksei yli jäänyttä viiniäkin voisi omassa astiassaan säästää seuraavaa kertaa varten?

Katolisilla on kai tapana pitää siunattuja ehtoollisaineita esillä ja palvottavina. Sen kai luterilaiset haluavat torjua kuvainpalvontana.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #29 : 24.05.11 - klo:18:26 »
Minäkin muistan joskus kuulleeni, että pappien pitäisi juoda loppu viini. Se kuulostaa aika kohtuuttomalta, kun ajattelee, että ehtoollisviinissä on alkoholia 18%, ainakin rippipappini väitti näin. Eihän alkoholia ole hyvä juoda liikaa ja vielä kun ajattelee, että papin täytyy hypätä auton rattiin, niin siinäpä onkin taiteilemista.

Itse muistan kotikirkostani, että siellä ylimääräinen viini heitettiin kirkon kivijalkaan ja minusta se on ihan ok.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.