Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 5  (Luettu 35458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Käytkö kirkossa osa 5
« : 15.05.11 - klo:12:38 »
Nytpä lähden mä kyläkirkkoon klo 13.00
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #1 : 15.05.11 - klo:15:33 »
Tänään olin messussa (oli paljon väkeä kirkossa) ja sen jälkeen oli kunniakäynti sankarihaudoille seppeleenlaskuineen, puheineen ja veisuineen. Lopuksi vielä kirkkokahvit ja ohjelmaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #2 : 15.05.11 - klo:19:15 »
Minäkin kävin kirkossa ja meilläkin oli kunniakäynti sankarihaudalla.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #3 : 15.05.11 - klo:21:04 »
Olin minä, oli nuorisojumalanpalvelus kesän rippikoululaisille. Huokasin mutta liian varhain: Ne olivat siellä h-i-l-j-a-a eikä saarnakaan ollut ihan nuorisojuttua, joskin teema jäi vähille. Seurat paikkasivat sen.  Samuli Korkalainen muistuttaa   :026:  Dosenttia  yhä enemmän ja enemmän.  Myös Dosentti oli musiikkimiehiä, lisäksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #4 : 16.05.11 - klo:10:46 »
Mökillä oltiin ja katseltiin Lahden Ristinkirkosta televisioitu messu. Se oli Kirkkopäivien juhlajumalanpalvelus. Jotenkin kalseahkolta se vaikutti.
Johtuiko siitä etten ollut paikalla, ei TV välitä kaikkea. Toisaalta Ristinkirkko ei ole mielikirkkojani, kun taas kotikirkkoni Mukkulassa on.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #5 : 16.05.11 - klo:10:57 »
Mökillä oltiin ja katseltiin Lahden Ristinkirkosta televisioitu messu. Se oli Kirkkopäivien juhlajumalanpalvelus. Jotenkin kalseahkolta se vaikutti.
Johtuiko siitä etten ollut paikalla, ei TV välitä kaikkea. Toisaalta Ristinkirkko ei ole mielikirkkojani, kun taas kotikirkkoni Mukkulassa on.


Kuuntelin mieluummin radiosta Paarman saarnan Lahdesta myöskin. Repo on kalsea olemukseltaan, kun taas Paarma ei. Ainoa vain, että virret eivät sopineet kaatuneiden muistopäivään. Veisattiin mm VPK-laisten virsi Liekkejä on monta..

Kyläkirkossa, jossa on reilu tiu ihmisiä on vain yksi pöydällinen ehtoollisvieraita, jolloin yhdessä nauttiminen on realismia. Se jälkeen on vielä kirkko kahvit.

 Muuten virsi 574 on mielenkiintoinen. Se on merkitty vuodelle 1944. Kirjoittaja Väinö Havas kuitenkin kaatui sodassa jo 1941. Lienee ainoa post mortem virsi kirjassamme. Pitäisi katso mitä Tauno Väinölä sanoo asiasta. Netistä löysin totuuden. Se on kirjoitettu 1938 ja painettu 1944. Siis virsikirjassani on paino- ei kirjoitusvuosi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #6 : 16.05.11 - klo:11:13 »
Mökillä oltiin ja katseltiin Lahden Ristinkirkosta televisioitu messu. Se oli Kirkkopäivien juhlajumalanpalvelus. Jotenkin kalseahkolta se vaikutti.



Katselin myös ja se jätti kylmäksi. Olisin kaivannut silloin omaan tilanteeseeni vanhanaikaista, kunnollista herätyssaarnaa. Aloin sen jälkeen lukemaan Wilh. Malmivaaran saarnoja ja johan alkoi tulemaan kohti.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #7 : 16.05.11 - klo:11:46 »
Kuuntelin mieluummin radiosta Paarman saarnan Lahdesta myöskin. Repo on kalsea olemukseltaan, kun taas Paarma ei. Ainoa vain, että virret eivät sopineet kaatuneiden muistopäivään. Veisattiin mm VPK-laisten virsi Liekkejä on monta..


Samaa mieltä, vaikkakin en ihan varma painotuksesta, pitäisi kuunnella toisen kerran. Mutta silti jotenkin lämpimämpi sävy kuin Revolla. Virsien säestysten tyyli oli turhan kevyt teemaan nähden.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #8 : 16.05.11 - klo:12:22 »
Olin saarnaamassa eilen... ja pidin typerän seurapuheen...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #9 : 16.05.11 - klo:14:10 »
Ei puheessa tai saarnassa tarvitse olla kuin yksi paikka joka jää mieleen. Siinä on sen kerran ravinto.

Ehkä se typeryys voi olla juuri se! :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #10 : 16.05.11 - klo:20:16 »
Joillakin ...laisilla saarnaajilla on tapana saarnan lopuksi moneen kertaan vakuuttaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Joskus se ärsyttää, kun ajattelee, että vähän aikaisemmin on jumalanpalveluksessa synnintunnustus ja synninpäästö. Ihan niin kuin sillä ei olisikaan merkitystä. No mitäpä se minulle kuuluu.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #11 : 16.05.11 - klo:21:07 »
Joillakin ...laisilla saarnaajilla on tapana saarnan lopuksi moneen kertaan vakuuttaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Joskus se ärsyttää, kun ajattelee, että vähän aikaisemmin on jumalanpalveluksessa synnintunnustus ja synninpäästö. Ihan niin kuin sillä ei olisikaan merkitystä. No mitäpä se minulle kuuluu.

Niin sanoi meidänkin pappi saarna aivan lopuksi. Kanttorin vaimo oli paikalla nuorimpien lastensa kanssa ja odotti kahdettatoista lastaan. Meidän kaksi SRK:laista pappia kuuluvat liberaaleihin omassa ryhmässään ja ovat yhteistyökykyisiä ja -haluisia. Toinen oli jopa Siionin Virsi seuroissa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #12 : 16.05.11 - klo:22:59 »
Joillakin ...laisilla saarnaajilla on tapana saarnan lopuksi moneen kertaan vakuuttaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Joskus se ärsyttää, kun ajattelee, että vähän aikaisemmin on jumalanpalveluksessa synnintunnustus ja synninpäästö. Ihan niin kuin sillä ei olisikaan merkitystä. No mitäpä se minulle kuuluu.

Tuohon ei onneksi täällä Hesassa törmää.  Heräisiköhän kiusaus huutaa: Millä perusteella?  :003:   Heräisi mutta huutaisinkohan...   jättäisin esirukouslaatikkolappuun rukouksen jossa pyydettäisiin kyseiselle papille jotain purevaa...    :019:  juuri sille joka vain omilleen jakelee Ehtoollisen lisäksi ylimääräisiä synninpäästöjä...  jotain   :repee2:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #13 : 22.05.11 - klo:09:14 »
Lähden Vantaan Korsoon alatien tallaajien kirkkopyhään. Siellä on synnintunnustus ja päästö. Aika realistista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #14 : 22.05.11 - klo:12:33 »
Minäkin menin kirkkoon. Alatietä tallatessani kuulin satakielen laulavan. Kirkossa sai itsekin veisata.