Kirjoittaja Aihe: Siionin virsien kokonaisuudistus  (Luettu 57986 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #105 : 08.11.10 - klo:13:27 »
Sun luomakuntaas ihanaa
nyt maailmallisuuden
näin tuhovoimat vainoaa
ja rahavaltaisuuden.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #106 : 08.11.10 - klo:15:20 »
Anteeksi Leena! En ole koskaan jaksanut lukea kirjoituksiasi, enkä luultavasti lue niitä vastaisuudessakaan. Koulutukseni ei riitä niiden tulkitsemiseen, eikä iän tuomasta kokemuksestakaan ole ollut apua.
No tehän herttaisiksi aloitte. Kyllä sinä olet lukenut, Vaivattu Sielu,  minun tekstejäni. Minä muistan, kun kerran raivoonnuitkin, tosin sitten huomasit suuttuneesi väärälle henkilölle, kun Benkku oli kirjoittanut perään aivan samasta aiheesta joskin hieman  toisin. Olit lukenut hyvinkin nopeasti ja sitten  vielä vastasit ja toit   kukkakimpun vielä ja...  Kirjoitit silloin ettet näköjään osaa ikinä kirjoittaa niin etten minä provosoituisi.    niin että  pysyttäisiinkö nyt totuudessa. Olet sinä ne lukenut - miten olet sieltä tuollaista löytänyt, on kyllä ollut arvoitus.  Minua alkoi itkettää.  Miten niin provosoituisi?  Kuules, ei kukaan muu tiedä mitä ihmisen sisällä on kuin ihmisen henki joka hänessä on. Minä tiedän milloin provosoidun, et sinä. Sinä luulet tietäväsi ja luulevaisuus on mätä luissa... snl vanha käännös. 

 Mutta sinä nimen omaan pyysit tuohon teeemaasi vastauksen, minä annoin, jos teksti olisi jotenkin koulutuskiemuraista, se olisi vaikka lääkärislangia... tuo ei ole.  Minäkin olen pahoillani, sillä Sinulle en yksinkertaisesti uskalla enää vastata.  Siitä saa vain pahan mielen.

Saanko kysyä vuorostani:  Ettei nyt vain olisi tullut pahamieli siitä, että "maailma" ei aina olekaan aina, kaikkialla ja luotettavasti ja raamatullisessa mielessä pahan valtakunnan synonyymi tai kadotuksen portti?  Siinä tapauksessa ne uudistajat eivät aivan pimitettyjä olisikaan --- mutta huomaa: Minä en tiedä enkä ota kantaa koko kysymykseen ennen kuin tiedän mitä herännäisyys siillä maailmalla ymmärtää.  Ymmärränhän minä asiayhteyksistä että pahaa.. Mietin sisarenpoikaa jota yllytän lähettämään Aholansaareen riparille.  Ymmärtääkö hän?

Yritin pyytää selvittämään mitä se herännäisyydessä merkitsee, ja kerroin mitä viidesläisyydessä. Se oli sitten jokin liikaviisaan merkki?  Ihmettelen.  

Leena kun on varsin usein saanut silmilleen tuon koulutuksen määrän, kun ei ole kehdattu sanoa että onhan se ehkä joskus noinkin - olet ehkä vähän oikeassa.  Ehei. Leenan kanssa ei kannata keskustella kun se on liikakoulutettu!  Ollaan sitten niin marttyyria. Enhän minä sinuun verrattuna.... sinähän nyt tietenkin... mikäs minä niin todellakin olen tässä sanomaan... Leenahan se kaiken tietää... Ollaan me muut hiljaa ja lopetetaan koko elämä, kun sinne tommoisia tunkeutuu...  

Kun luettiin nettiteologiaa ja syntyi keskustelu asiasta josta jokainen tiesi tasan yhtä vähän, Leena kuuli erääsen kertaan joutuvansa Helvettiin satavarmasti koska, hän on rikas!  Kas kun on tuokin rikkaus että kysyy ja vastaa, lukee ja oppii. . No sitä rikkautta jokainen saa jos on ahkera.  Ja se on annettu toisten palvelemista varten - ei itselle-  muistelen maininneeni.  

Tule, dosentti  :026: mennään pois. Sinä et ainakaan ole minulle inhottava kun itsekin yritit ymmärtää... minä tarjoan sinulle sikaarin... saat polttaa olkkarissa... m inua itkjettää... aina tuota samaa... oliko ne sulle yhtä ilkeitä? Meinaat että kateellisia... mistä... kerro minullekin... että se vie kalatkin vedestä... no satmanin kanssa voi niin ollakin mutta minä pelkään tuota Vaivaavaa Sielua... mennään pois...  :026:
« Viimeksi muokattu: 08.11.10 - klo:15:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #107 : 08.11.10 - klo:16:39 »
Älä Leena anna poikien pilata mielialaasi. Minä olen elämäni aikana huomannut, että keskustelu meidän miesten kesken on pääsääntöisesti pelkkää mu...n mittausta, kilpailua siitä kenellä on pisin. Noin niin kuin kuvainnollisesti ilmaistuna. Ja kun kunnon perustelut loppuvat, käytetään halvempia konsteja. Täällä ei näytä käytäntö poikkeavan mitenkään maallisemmista foorumeista.

Poissa jouni

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 88
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #108 : 08.11.10 - klo:17:17 »

Tässä kun on keskusteltu sanasta maailma jo kovasti, niin huomaan, että toinenkin käsite on heitetty keskustelussa ilmaan, jonka määrittely, tai ainakin käyttötarkoitus, on ainakin minulle epäselvä:

"ulkoisiin muotoihin liittyvä syntikäsitys"

Tämähän kuulostaa heti pintapuolisesti ajatellen negatiiviselta, vähintään puutteelliselta, joten se sopii hyvin poliittiseen kielenkäyttöön.  Mutta mitä muuta syntikäsitystä voi olla?  Sisäisiin muotoihin liittyviä? 

Raamattuhan on täynnä ulkoisiin muotoihin liittyvää syntikäsitystä.  Ja esim 1 Kor. 5 kuvaa hyvin, että ulkoisiin muotoihin liittyvä syntikäsitys on oleellinen osa seurakunnan järjestyksen kannalta, siinä missä ylenmääräinen karismaattisuus  vähän myöhemmin samassa kirjeessä.  Mikä ulkoisiin muotoihin liittyvässä syntikäsityksessä siis on pahaa?

Jeesuksen puhe silmän repimisestähän lähtee myös "ulkoisiin muotoihin liittyvästä syntikäsityksestä", vaikka syventää sitä niin, että moisten ajattelukin itsessään on jo syntiä.  Mutta eihän hän kumoa ulkoisia muotoja.

Ollaanko tässä siis kumoamassa lakia ylipäänsä, nimeämällä pyrkimys jotenkin kauniimman kuuloiseksi?
SV 74:4

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #109 : 08.11.10 - klo:19:14 »
Älä Leena anna poikien pilata mielialaasi. Minä olen elämäni aikana huomannut, että keskustelu meidän miesten kesken on pääsääntöisesti pelkkää mu...n mittausta, kilpailua siitä kenellä on pisin. Noin niin kuin kuvainnollisesti ilmaistuna. Ja kun kunnon perustelut loppuvat, käytetään halvempia konsteja. Täällä ei näytä käytäntö poikkeavan mitenkään maallisemmista foorumeista.

"Kaunista" puhetta mu...n mittaajalta. Pojat ovat poikia ja tytöt tekee uusia. Miten käytäntö voisi muuttua, kun elämme maallistuvassa maailmassa?
« Viimeksi muokattu: 08.11.10 - klo:19:19 kirjoittanut vaivattu sielu »
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #110 : 08.11.10 - klo:19:22 »
"Kaunista" puhetta mu...n mittaajalta. Pojat ovat poikia ja tytöt tekee uusia. Miten käytäntö voisi muuttua, kun elämme maallistuvassa maailmassa?

Pastori lopettaa teeskentelyn ja katsoo vaihteeksi peiliin!

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #111 : 08.11.10 - klo:19:38 »
Alkaa mennä keskustelu sen verran ärhäkäksi, että SV 183 voisi olla tässä kohtaa ihan paikallaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #112 : 08.11.10 - klo:21:19 »
"Kaunista" puhetta mu...n mittaajalta. Pojat ovat poikia ja tytöt tekee uusia. Miten käytäntö voisi muuttua, kun elämme maallistuvassa maailmassa?
Lopeta valehtelu. Muuttuu maailma siltä kohdin vähemmän maailmalliseksi,. jos nyt ei aivan taivaassa oltaisikaan. Meillä ei oltu kotona körttejä, mutta totta opetettiin kyllä puhumaan.  Sitten kun oli selvitetty kuinka taas asiat olivatkaan, oltiin herttaisella mielellä ja puhuttiin ystävällisellä kielellä. Alkaa vasta sitten onnistua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #113 : 08.11.10 - klo:21:25 »
Tässä on yksi esimerkki uudistustoimikunnan perustelusta
61

Herättelevässä virressä korostuvat sinä-muotoinen syyttely, tuomitsevuus ja ehdottomuus.  Voimakas maailmakielteisyys, ulkokohtainen syntikäsitys ja ehdoton jako maailman ja uskonyhteisön välillä ovat virren esittämässä muodossa vierasta nykyherännäisyydessä (perustelu 4 a). Virsi on kokoelman vähiten veisattuja. Sävelmä säilyy sekä virsikirjassa että Siionin virsissä.

61

1. Älä juokse rohkeasti,
tietäsi käy tutkimaan,
kuinka käytit tähän asti
armon aikaa päällä maan.
Olet varmaan ahtaalla,
konsa haudan partaalla
vasta käännyt valvovaksi,
parannukseen taipuvaksi.

2. Vaikka sanan valo loistaa,
paha henki yhä saa
valheitansa täällä toistaa,
Jumalasta vieroittaa.
Houkka luulee synteineen
pääsevänsä taivaaseen,
kunnes kuolinhetkellänsä
helvetti on edessänsä.

3. Palata jos sielu voisi
elämään taas päälle maan,
vakavasti silloin soisi
alkavansa uudestaan,
täällä toisin eläisi,
turhuutensa hylkäisi,
tiestään vaarin tarkemmasti
ottaisi hän loppuun asti.

4. Parannuksesta ei kuulla,
vaikka lunastamiaan
Jeesus kutsuu armosuulla
pahuudesta luopumaan.
Rohkeana syntinen
kulkee tietään uhmaten,
itseluottamuksessansa
luulee viisas olevansa.
   

5. Jeesus-nimi herjatuksi
tulee puhein joutavin,
Herran hyvyys pilkatuksi
toimin kevytmielisin.
Paha henki kuulla saa
nimeänsä karmeaa
tavan takaa toistettavan
tiellä tuhon kauhistavan.

6. Säikähtävä olet kerran
tuimaa tuskaa helvetin:
astut valoon, eteen Herran,
maan ja taivaan tuomarin.
Köykäiseksi havaitaan
sinut hänen vaa'assaan.
Vanhurskas hän on ja vakaa,
oikeutta oikein jakaa.

7. Kansat pakanuudestansa
saavat nousta katsomaan,
kuinka saapuu kristikansa
tuomiolle päältä maan.
Häpeään se suureen jää,
monen silloin painuu pää
elettyään loppuun asti
pakanaakin pahemmasti.

8. Sielu, muista rangaistusta
matkan päässä ankaraa,
ellet nyt tee parannusta,
syntejäsi anteeks saa.
Herää, valvo rukoillen.
Muista haavat Jeesuksen,
ettei yö sua yllättäisi,
ettet synteihisi jäisi.
Lars Nyberg
Sävelmä Etelä-Pohjanmaalta


Onko tämä virsi tuomitseva? Eikö tämä paremminkin varoita tuomiosta? Saako tuomiosta varoittaa?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #114 : 08.11.10 - klo:21:29 »
Tässä kun on keskusteltu sanasta maailma jo kovasti, niin huomaan, että toinenkin käsite on heitetty keskustelussa ilmaan, jonka määrittely, tai ainakin käyttötarkoitus, on ainakin minulle epäselvä:

"ulkoisiin muotoihin liittyvä syntikäsitys"

No tässä lähestytään kenties jälleen vähän sitä mitä ittekin toivoisin eli tätä tarkentamista. Kuka voi olla mitään mieltä ellei ymmärrä sanotusta hölkimän pöläystä?  Kyllä se edellyttää jotakin määrittelyjä, käsittääkseni, sillä ei tässä nyt kukaan pelkästään sisäistä elämää elä. Tosin... synti asuu sisällämme ja sieltä nousevat teotkin. Mutta jos niin on ajateltu on se ehkä jossain sanottukin... ei. Minä en yksinkertaisesti tiedä tästä' riiittävästi. Ja kun kysyy tulee joltain jumalanvierimmäiseltä taatusti luuvitosta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa anonyymivalvoja

  • Nettitoimikunta
  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 20
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #115 : 08.11.10 - klo:21:41 »
:opettaa: Anonyymivalvoja kehottaa keskustelijoita panemaan tarvittaessa jäitä hattuun sekä veisaamaan Progressorin ehdottamaa virttä riittävän monta kertaa. Pirskalle kiitokset keskustelun palauttamisesta asiallisille linjoille.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #116 : 08.11.10 - klo:21:58 »
Minä luin nyt tuon, eli en lainaa Pirskan tekstiä kun tästä tulisi hyvin pitkä ja on vaikea kirjoittaa pitkän sitaatin perään. En minä nähnyt tuossa mitään minkä tähden se olisi nyt niin pakko poistaa. Muutama kommentti lisäämiseksi:  

Yritän tässä neljäntenä ei kun viidentenä pikku sivutoimenani opiskella sielunhoidon kirjaa seuraavaan tenttiin (joka on...?) ja siitä suoraan kun juuri luin kommetti lähes vastaavasta ajatuksesta:  

- Jos virsi sisältää ainoastaan uhkauksen/varoituksen, se on depressiivisten kuulijoiden vastaanotettavaksi mission impossible. He nimittäin kuulevat kaikessa sinä-muotoisen syytöksen, (siis syyttävät itseään kaikesta) jo valmiiksi, ja tämä sen sinetöi. Näitä on kuulijakunnassa prosentuaalisesti jos katsotaan väestöjakaumaa joka viides vähuntään, tosin ei jokainen ole kuin keskivaikeasti tai lievästi, ja sitten vakavia tiloja on jo vähemmän. Iso joukko kuitenkin. On tarpeetonta olla huolissaan tuosta sanotaanko sinä - se on joutavaa - he jotka ovat varmiiksi peloissaan kuulevat sen joka tapauksessa kaikessa ja muut kai sitten ajattelevat että siitäs saatte maailmanrakastajat. Kuulette mikä teitä odottaa. Eli passaa jokaisen suuhun. Minä antaisin sen olla noin.

- Nämä erityisesti nyt masentuneet mutta muutkoin jotka ovat tottuneet syyttämään aina itseään, eli niin kutsutut vaativat persoonallisuudet (vaativat itseltään joka tapauksessa)  uskovat joka tapauksessa yhtä mittaa olevansa kadotettuja, "vihan astioiksi" luotuja, predestinoituja kadotukseen, ja  heidän on mahdotonta nähdä, että Jumala armahtaa. Lisäksi on depressioon liittymättä tämäntyyppisiä tilanteita, ja silloin tämä tässä muodossaan on avuton auttamaan mihinkään. Joskus on hyvä saada jokin virsi jokas olisi oman ajatusmaailman mukainen ja tarkoitan totta, sillä silloin hyvin hempeät ja söötit saavat oksentamaan. Toisalta jos se olisi minä-muodossa se olisi kuin synnintunnustusta..-. se on kyllä totta. Se on näiden minä-Kristus-dialogien ihanuus. Vaikea sanoa sittenkään. Se minä-muoto on ehkä sittenkin toimivampi kposka se toimii synnintunnustuksena ja siihen on tarve ja halu joka tapauksessa jos kerran näihin tarttuu...

- Uskoisin että henkilö joka jokseenkin varmasti luottaa siihen kykyynsä tehdä parannus tervehtii tätä tyydytyksellä, suuri osa kuulijoista kuitenkin on varsin arkatuntoisia, ehkä hyvinkin epävarmoja vaikka miten veisataan armosta, alttiita masennukselle, eikä Jeesuksen ollut tarkoitus sairastuttaa ketään, vaan parantaa - ja juuri sairaita hän etsi parantaakseen. Tässä myös "parannus" on jokin joka ihmisen tulee tehdä.  Jos kykenet, on kaikki luonnollisesti hyvin. Minun on siinä suhteessa huonommin.

- Jos tämä sisältää varoituksen, kuten kyllä saakin, mitä arvelisit jos se nämä heikommat huomioiden sisältäisi sanan siitä, kula se parantaja on, ja että hänen luokseen on juuri tällä hetkellä tervetullut?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #117 : 08.11.10 - klo:22:07 »
Tykkäsin muuten kovasti toisesta säkeistöstä... totta, ei varmaan käytetyimpiä, sillä en ole kuullut käytettävän. Mutta jotenkin pitäisin tappiona poistoa kokonaan.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #118 : 08.11.10 - klo:22:08 »
Vanha saarnan ja varmaan virrenkin kaava on sellainen, että ensin maalaillaan helvetin kauhut ja sitten Taivaan ihanuus. Pelkää tuomiolla pelottelu on varmaan turmiollista. Sellaista ei pidä koskaan päästää mihinkään virsikirjaan. Onkohan tuo virsi oikeastaan osa jotain pidempää?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus
« Vastaus #119 : 08.11.10 - klo:22:20 »
Älä Leena anna poikien pilata mielialaasi. Minä olen elämäni aikana huomannut, että keskustelu meidän miesten kesken on pääsääntöisesti pelkkää mu...n mittausta, kilpailua siitä kenellä on pisin. Noin niin kuin kuvainnollisesti ilmaistuna. Ja kun kunnon perustelut loppuvat, käytetään halvempia konsteja. Täällä ei näytä käytäntö poikkeavan mitenkään maallisemmista foorumeista.
Kiitos. Tuo tuntui mukavalta. Vaikka totta sekin on, en ole körtti vaan myöhemmin liittynyt Herättäjä-yhdistykseen ja suotta välillä unohdan ettei nämä itse asiassa ole minun asioitani - taustatuntemus puuttuu, ja on luonnollista että on varmasti hyvin pitkään se painu-matkoihis-täältä-fiilis..
« Viimeksi muokattu: 08.11.10 - klo:22:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.