Kirjoittaja Aihe: Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)  (Luettu 47605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #60 : 11.12.08 - klo:18:03 »
Jaa että se on sivististystä.
Onneksi se sivistys ajoi bussilla ohi meikäläisen.
Jos juopotteluun, tai sukupuolenmuuttamiseen, homouteen ja ties mihin outoon hyväsyminen on sivistystä, niin sitten hyvä kun ohi porhalsi.


Raamattu ei ole tieteellinen julkaisu minulle, mutta sen lait ovat minusta elämää suojelevia ja Raamatunmalli mies nainen on sellainen perusta jonka uskon olevan oikea.
Jos on muunlaista, kuten trans, homo yms, niin sanokoon sivistys ja tiede mitä vaan kallistun Raamatunmallin mukaan.

Samoin kaiken sallivuus ei ole sellaista uskoa tai kristillisyyttä mitä minusta Raamattu edustaa. Sen tiedän että sivistys taas on.

No enköhän taas ole aihhesta jauhanut taas ja minut teilattu ja jatkossakin teilataan, että anti olla, kun Jouluaikakin on tässä menossa, että jonkunlainen rauha säilyy.

Ihmettelen että kaikista maailman häiriköistä minä olen joku korkeamoraalisin jossain porukassa. Jos jollekkin vanhalle kaverille sanoisin, että olen moralistisin jossain porukassa, he menneisyyteni tietäen kauhistuisi, että millaista porukkaa ne körtit on? :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22059
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #61 : 11.12.08 - klo:18:30 »
Viisveisaaja sanoo kaipaavansa oikeaa suhtautumista 'Raamatun kokonaisilmoitukseen'. Mikähän se olisi? Miten pitäisi kokonaisuuden kannalta ymmärtää esimerkiksi 3. Moos. 11:21. Sehän kuuluu näin: - Siivekkäistä nelijalkaisista pikkueläimistä saatte kuitenkin syödä sellaisia maassa hyppiviä lajeja, joiden reidet nousevat muuta ruumista korkeammalle. Tiedän, että syyllistyn nyt ilkeämieliseen pikkumaisuuteen. Anteeksi! En oikein muuten osaa havainnollistaa kokemustani, että jotkin Raamatun kohdat puhuttelevat minua hyvin syvällisesti ja jotkin eivät kosketa juuri lainkaan. Raamattu on minulle Jumalan ilmoituksen väline, mutta ei mikään kerralla nieltävä 'kokonaisilmoitus'.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #62 : 11.12.08 - klo:18:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
...ja joku outo vapaamielisyys ja kaikensallivuus, sitä ihmettelen mistä se on teitillä niin hirveen voimakas? :roll:

Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
...huomannut saman kuin minäkin, että muualla tavalla uskovia te ette todellakaan sulata.

Samassa kropassa vapaamielisyys ja kaikensallivuus, ahdasmielisyys ja suvaitsemattomuus!

"Ei toista ole sellaista" (SV 65)!

Mt

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #63 : 11.12.08 - klo:20:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Ihmettelen että kaikista maailman häiriköistä minä olen joku korkeamoraalisin jossain porukassa. Jos jollekkin vanhalle kaverille sanoisin, että olen moralistisin jossain porukassa, he menneisyyteni tietäen kauhistuisi, että millaista porukkaa ne körtit on? :roll:


Korkeamoraalinen ja moralistinen taitavat olla kaksi aika eri juttua. En nyt sitten rupea erittelemään, että kuka täällä on minun mielestäni mitäkin...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22059
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #64 : 11.12.08 - klo:22:01 »
Sen erityisemmin Viisveisaajaa tarkoittamatta olen huomannut, että hurjan menneisyyden taakseen jättäneet ja tapojaan radikaalisti korjanneet ovat helposti moralistisempia kuin tasaisen toivottomasti raadollisuutensa kanssa kilvoittelevat siivot syntiset.

tienes-2

  • Vieras
Samoilla linjoilla
« Vastaus #65 : 11.12.08 - klo:22:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Jaa että se on sivististystä.
Onneksi se sivistys ajoi bussilla ohi meikäläisen.
Jos juopotteluun, tai sukupuolenmuuttamiseen, homouteen ja ties mihin outoon hyväsyminen on sivistystä, niin sitten hyvä kun ohi porhalsi.

Raamattu ei ole tieteellinen julkaisu minulle, mutta sen lait ovat minusta elämää suojelevia ja Raamatunmalli mies nainen on sellainen perusta jonka uskon olevan oikea.
Jos on muunlaista, kuten trans, homo yms, niin sanokoon sivistys ja tiede mitä vaan kallistun Raamatunmallin mukaan.

Samoin kaiken sallivuus ei ole sellaista uskoa tai kristillisyyttä mitä minusta Raamattu edustaa. Sen tiedän että sivistys taas on.
..No enköhän taas ole aiheesta jauhanut taas ja minut teilattu ja jatkossakin teilataan..


Eivät kaikki teilaa. Kiva kuulla kunnioittavasta suhteesta Jumalan sanaa kohtaan. Ja tuolla sivistyksellä tarkoittanet sydämen sivistystä? Sitä ei saa muualta kuin Raamatusta Pyhän Hengen opettamana. Tämän maailman viisaus ei sitä anna, luki kuinka paljon hyvänsä. Sehän näkyy hyvinkin korkeasti oppineiden ajattelussa.
"Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi." Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat," 1Kor 1:18-21.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Kaikki pelastuu
« Vastaus #66 : 12.12.08 - klo:05:04 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Sivistys on usein seurausta lukeneisuudesta

Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Raamatusta
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Re: Samoilla linjoilla
« Vastaus #67 : 12.12.08 - klo:11:23 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Eivät kaikki teilaa. Kiva kuulla kunnioittavasta suhteesta Jumalan sanaa kohtaan. Ja tuolla sivistyksellä tarkoittanet sydämen sivistystä? Sitä ei saa muualta kuin Raamatusta Pyhän Hengen opettamana. Tämän maailman viisaus ei sitä anna, luki kuinka paljon hyvänsä. Sehän näkyy hyvinkin korkeasti oppineiden ajattelussa.

Minusta on aika kyseenalaista antaa ymmärtää, ettei Raamattua toisin tulkitsevien suhde Jumalan sanaa kohtaan ole kunnioittava. Miltä sinusta tuntuisi, jos minä sanoisin olevani sitä mieltä, ettet sinä kunnioita Raamattua, koskapa nielet sen purematta, kyselemättä, tulkitsematta? Jos sanoisin, että minusta Jumalan sanan oikeaa kunnioittamista on se, että teksti pyritään ymmärtämään siinä kontekstissa kuin johon se on kirjoitettu ja tarkoitettu, eikä lueta sitä kuin reseptikirjaa tai puhelinluetteloa? Että vasta Raamatun sanan perusteellinen märehtiminen tekee sille oikeutta, jota "suorana" pidetty lukutapa useinkaan ei tee? Ja löisin päälle jonkun sopivan raamatunjakeen ikään kuin sanojeni takuuksi? En nyt sano, että olen tätä mieltä muuten kuin omassa raamatuntutkiskelussani, vaikka soisinkin, että sitä olisi laajemmin liikkeellä Suomen Siionissa. Mutta pahalta tuntuu se, että jos piirunkin verran tulkitsee avarampaan suuntaan, sitä on heti epäkunnioittava ja moraaliton, kun taas aimo harppaus jyrkemmälle puolen tuo vain kiitosta suoraselkäisyydestä ja rohkeasta Jumalan sanan noudattamisesta.

On surullista, ettet näe sydämen sivistystä toisin uskovissa. Toisella tavalla ajattelevat ovat usein päätyneet näkemykseensä huomattuaan jonkin epäkohdan tässä meidän uskossamme. Minusta kannattaisi kuunnella herkin korvin, mitkä epäkohdat itseltämme jäävät huomaamatta, jotta pysyisimme jatkuvan uskonpuhdistuksen tilassa, kuten Luther suosittelee. Tässä voivat toiset olla meille apuna.

Myös kristilliseen perinteeseen on aina kuulunut ajatus siitä, että maailmassa on paljon viisautta muuallakin kuin omissa piireissä. Maailma on Jumalan luoma ja kaikki olennot Jumalan lapsia. Tämä Jumalan hyvyys ja rakkaus on läsnä kaikkialla luomakunnassa. Jumala on antanut kaikille ihmisille järjen ja aistit, sydämen ja mielen, kyvyn etsiä ja löytää viisautta ja jakaa sitä muille. Ei Raamattuakaan kovin syvältä tarvitse tonkia, kun tämän ajatuksen sieltä jo löytää.

Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
"Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi." Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat," 1Kor 1:18-21.

Ja tämä on sellainen raamatunkohta, että sen taakse voi paeta ihan minkä tahansa löysän löpinän nimissä. Ihmisen omavanhurskaus on sellainen, että jos ei toinen muuten kuuntele omia uskonkäsityksiä, voi aina tällä hutkaista. Se kun on lähtökohtaisesti kehäpäätelmä, jota ei voi osoittaa vääräksi. Sitä on harvinaisen helppo käyttää väärin. Siksi olisin hyvin varovainen sen kanssa. Se voisi hitaasti avautua armonvälineeksi mystiikan näkökulmasta, jos sille antaa tilaa hiljaisuudessa ja mietiskelyssä, hyvin varovasti. Juupas-eipäs-nahistelussa se pirstoutuu sanahelinäksi ja satuttaa kaikkia.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #68 : 12.12.08 - klo:11:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Jos juopotteluun, tai sukupuolenmuuttamiseen, homouteen ja ties mihin outoon hyväsyminen on sivistystä, niin sitten hyvä kun ohi porhalsi.


Kummallista moralisointia elämään kuuluvilla asioilla!

Oluen, viinin tai viina juonti ei ole juopottelua. Juopottelua se on, jos on kännistä sekaisin. Olut ja viini ovat ikivanhoja seurustelujuomia. Miksi Sinun pitää asialla moralisoida?

Homous ei ole vika tai syntiä. Miksi asialla pitää moralisoida? Homoksi synnytään. Kysymyksessä ei siis ole opittu käyttäytyminen, että ihminen ihan piruuttaan on homo.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #69 : 12.12.08 - klo:12:55 »
Voi hyvä jyssäys! On murheellista lukea tekstejä joissa tuodaan esille omaa erinomaisuutta, arvioidaan herätysliikkeitä, laitetaan körttiläisyys alimmalle portaalle ja korotetaan toinen herätysliike tai vapaasuunta portaiden yläpäähän. Arvioitaessa toisia kanssakulkijoita mennään jopa henkilökohtaiselle tasolle. Raamattua tulkitaan itse asiayhteydestä irrottaen. Tulkitaan toisten kirjoitukset tahallaan mahdollisimman kielteisesti. Itsestä  annetaan kuva kaikentietävänä ja hurskaana vaeltajana. Arvostellaan armottomasti, mutta kohta kirjoitetaan: "Enhän minä sitä tarkoittanut, tuli nyt vain sellainen sokea piste eteeni tai itse kirjoitan ja muutenkin elämässäni toimin aika impulsiivisesti tunteiden mukaan ja kommentoin ensin ja mietin sitten".

Tällainen toimintako edesauttaa evankeliumin eteenpäin viemistä? Ei se aivan näin mene. Ei, se vain karkoittaa ihmiset ja antaa aivan väärän kuvan lähimmäisestä vierellä kulkijana. Te ette ole - Viisveisaaja ja tienes-2 - evankeliumin asialla, vaan kaukana siitä.

Jokaiselle tulisi riittää taistelu oman syntisyytensä kanssa. Itse saan olla kiitollinen jokaisesta päivästä (vaikean sairauteni uuvuttamana), jonka Jumala suo elettäväkseni. Haluan elää jokaisen eteeni tulevan päivän täysillä, muiden edesottamuksista välittämättä. Minulle riittää se, että saan veisata virsiä ja lausua uskontunnustusta kirkossa sekä veisata rakkaita Siionin-virsiä körttiseuroissa. Haluan kunnioittaa myös esi-isieni työtä niin hengellisellä- kuin maallisellakin saralla sekä niitä jotka lunastivat tämän maan vapaaksi omalla arvokkaalla panoksellaan. Näihin asioihin ei varmasti tule muutosta, vaikka kuinka minua niistä arvosteltaisiin ja niihin puututtaisiin - niin kuin jatkuvasti tehdäänkin. En ole mikään uskon sankari, en korkeasti koulutettu, enkä viisaskaan - vain tavallinen huruntoloogi.
---------------------------------------------
Mutta antakaa vain tulla lunta tupaan ja jäitä porstuvaan. Ilman niitähän tästä kirjoituksestani ei selviä, mikäli vanhat merkit yhtään paikkansa pitää. Löydätte varmasti paljon arvosteltavaa tästä kirjoituksestani tai ainakin käsitätte minua väärin.

Lars Mikael

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22059
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #70 : 12.12.08 - klo:15:02 »
Toivottavasti se lumi kuitenkin tekee enkelin Lassemikonkin eteiseen!

tienes-2

  • Vieras
Hyvä jysäys!
« Vastaus #71 : 12.12.08 - klo:16:38 »
Todella Lars Mikael, en ymmärtänyt ollenkaan, mitä tarkoitit kirjoituksellasi sanoa ja samat sanat eeva-kaisan kirjoituksesta. Paitsi tietysti, että kovin omaa erinomaisuutta korostavia ne ovat. Huomaan myös, että ette tekään ymmärtäneet mitään minun viestistäni. En ole ollenkaan evankelioinut edellisessä jutussani, kerroin vain siitä elämästä joka on ollut kätkettynä jo ikuisista ajoista lähtien, mutta on nyt saatettu meille tiedoksi Raamatussa.
Paavali sanoo siitä 1Kor 2:4-7 seuraavasti: "ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan. Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat, vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,"  
Eikä tällä ole mitään copyright-rajoituksia, vaan se on vapaasti käytettävissä ja voipa sen ottaa ihan omaksikin.

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Hyvä jysäys!
« Vastaus #72 : 12.12.08 - klo:17:24 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Todella Lars Mikael, en ymmärtänyt ollenkaan, mitä tarkoitit kirjoituksellasi sanoa ja samat sanat eeva-kaisan kirjoituksesta.

Etkö todella? Kun olet tähän saakka puuttunut kirjoituksissasi jokaiseen kommenttiini epäasiallisesti ja vain omalta kantiltasi katsoen, nyt  et ymmärrä minua "ollenkaan". Merkillistä! Vai etkö halua ymmärtää, silloinhan se on ymmärrettävissä. Olen odottanut jo pitkään, milloin puutut kiroitusvirheisiini kiroutuksissani - en sitäkään oudoksuisi.

Selkeää ja asiallista tulkintaa eeva-kaisalta. Siitä kiitos!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #73 : 12.12.08 - klo:21:08 »
Viekö körttiläisyys tosissaan sellaisten asioiden hyväksymiseen, mitkä Raamattu tuomitsee?
Se ei ihmistä auta, vaan tuhoaa.
Raamatun monet ohjeet ja lait ovat ihmiselle hyväksi.

Tietenkään ai Raamattua tule purematta niellä, mutta kun sen kokonaisuuden tutkii ja tarkaa ihmisten ja luonnon elämää, niin kyllä jotkut painotukset ja kaiken sallivuus ovat kaukana, mitä körtit täällä edustavat.

Muita kohtaan suhtautumisessa itse kullakin varmastikkin on parantamisen varaa.
En epäile pätkääkään siihen, etteikö körtit tuntisi Raamattua, mutta tulkinta on aivan käsittämätöntä joiltain osin.
Vaikka kuinka avoiminmielin yrittäisin löytää Raamatusta esimerkiksi homouden hyväksymisen, niin en löydä tai joitain muita asioita, joita täällä kiivaasti puollustetaan.

Henkilöt ovat mitä mukavimpia täällä, mutta tulkinnat on tosi outoja toisaalta ja toisaalta taas parempia kuin missään muualla.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #74 : 12.12.08 - klo:22:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
En epäile pätkääkään siihen, etteikö körtit tuntisi Raamattua, mutta tulkinta on aivan käsittämätöntä joiltain osin.
Vaikka kuinka avoiminmielin yrittäisin löytää Raamatusta esimerkiksi homouden hyväksymisen, niin en löydä tai joitain muita asioita, joita täällä kiivaasti puollustetaan.

Pyhien kirjoitusten tulkinnassa "körteillä" (siis tässä foorumissa kanssasi eri mieltä olevilla) on kuitenkin pohdinnoilleen raamatullinen esikuva: apostolit, jotka tulkitsivat kirjoituksia uudella tavalla. Ympärileikkaus, ruokiin liittyvät tabut ym. olivat tuohon aikaan kovia juttuja nekin. Näiden suhteen apostolit joutuivat suorittamaan samantyyppistä käsitteiden pohdintaa, mitä nykyisinkin harjoitetaan.

Tällaisissa pohdinnoissa antaa tukea asioihin liittyvän kirjallisuuden lukeminen. Tietoa tarvitaan esimerkiksi siitä, mitä sanat tarkoittavat alkutekstissä ja sen käännöksissä ja miten niillä on eri aikoina jäsennetty maailmaa.

Hyvä esimerkki tästä on juuri mainitsemasi homoseksuaalisuus. Nykyinen sana ei kuvaa yksi yhteen samaa käsitettä kuin ne Raamatun kohdat, joihin nykykeskustelussa viitataan. Koko ilmiö tunnetaan nyt aivan eri tavalla kuin tuhansia vuosia sitten, ja vastaavasti myös se jäsennetään käsittein ja sanoin eri tavalla kuin tuolloin.

Myös monet - ehkäpä useimmat - niistä, jotka korostavat raamatullista näkemystään tässä asiassa, jäsentävät ilmiön eri tavalla kuin raamatullisissa teksteissä - eli siis puhuvat eri asiasta.

Tästä syystä olen jossain aikaisemmassa ketjussa suositellut joitakin asiaa käsitteleviä kirjoja. Tarjolla on esimerkiksi artikkelikokoelma, jossa on eri kantoja esittelevien kirjoituksia. Asiaan perehtyminen on hyödyllistä ainakin siksi, että siten ymmärtää paremmin eri mieltä olevien lähtökohtia ja ajatuksenkulkua.

Ja löytyyhän niistä kirjoista myös faktatietoja. Niitä ilman kannanmuodostus on vähän kuin lämpömittarin valitseminen: laitat kaupassa viisi tiskille ja vertaat lukemia - ja sitten valitset sen, mikä mielestäsi näyttää oikein.

Mt