Kirjoittaja Aihe: Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)  (Luettu 47419 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #30 : 06.12.08 - klo:11:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
[1. Osoitin lainauksella vain sen, että Raamattu kertoo paljon tunteista ja kokemuksistakin, vaikka väitit toisin. Otin esille vain yhden kohdan. Mitään muuta tarkoitusta sillä ei ollut. Provosoiduit aivan turhaan.
2. Ihminen on kokonaisuus. Tunteet kuuluvat ihmisyyteen. Ihminen ilman tunteita ei olisi ihminen. Pietistit (jos tarkoitat sillä tämän päivän herännäisyyttä) eivät ole ihmisinä erilaisia kuin muut. Tunteet tulevat ja menevät. Niiden varaan ei hengellistä- eikä elämää sinänsä rakenneta.
Lars Mikael


En minä oikeastaan tarkoita pietisteillä varsinaisesti tämän päivän herännäisyyttä koska tämän päivän herännäisyys on jo aika kaukana entisestä ja mielestäni parempaan suuntaan.  Entisaikojen herännäisyys sensijaan (jota olen ymmärtänyt sinun ihannoivan) oli pietismiä puhtaimmillaan ja ratkaisukristillisyyttä rajuimmillaan.  Uskon että mikäli näitä 1700-1800 lukujen "herätysliikkeitä" ei olisi koskaan tullut, maassamme paljon useampi uskaltaisi mennä kirkkoon ja lausua isämeidän-rukousta!  Herätysliikkeistä ei tullut mitään hyvää.  Ne toivat pysyvästi suomalaiseen kristillisyyteen uskovaisen mitan johon olisi pyrittävä ollakseen "oikea" kristitty.

Sitten niistä kokemuksista; -myönnän toki ettei ihminen ole tunteeton olento ja että uskonasioihinkin niillä on merkitystä. En yritä sanoa että pitäisi olla tunteeton!  . Toinen juttu on miten tunteiden annetaan vaikuttaa uskoon ja kristillisyyteen.  Tässä tulee se mistä olemme  eri mieltä!  Sinun kirjoituksiasi seuraamalla on saanut kuvan että koetat ikäänkuin puolustaa tunteellisuutta sillä tavalla että kristillisyyttä eletään tunteiden kautta ja kääntäen saa kirjoituksistasi mielikuvan että mikäli kristillisyyttä ei eletä tuntemisten kautta, on jotakin pielessä. Vaikka sanot ettet perusta tunteille, minkä jollain tavalla uskonkin, -et ehkä huomaa kuinka samalla jatkuvasti tuot esille kristillisyyden mallin jossa tuntemiset ovat jotenkin tavoiteltava asia. Näin ainakin teksteistäsi helposti ymmärtää.
Mielestäni se on sekä yleisesti että yksilön kannalta vahingollista. Raamattu ei tunne kokemuskristillisyyttä vaikka se kokemukset tunteekin.  Raamattu ei ihannoi kokemisia eikä esitä tuntemisia tavaksi elää kristillisyyttä henkilökohtaisesti!

Kun olen koettanut omalta osaltani tuoda esille tätä asiaa siksi, että kaikki saisivat uskoa vapaasti;- nekin jotka eivät pysty puristamaan ulos kokemisia, -sinä olet puuttunut suunnilleen joka toiseen sanomiseeni jollain näennäisesti vastustavalla raamatunsanalla tai mielipiteellä. Totta kai saat ilmaista mielipiteesi eihän siinä mitään, mutta kannattaisi miettiä vähän omiakin sanomisiaan ennenkuin alkaa opettamaan muita tai syyttämään "riidanhaastamisesta".  Olen siis itse käynyt läpi melkoisen pitkän vaiheen kokemus/ratkaisu/pietisti/pyrkimys-uskonnollisuuden parissa ja tullut näkemään että se on sairastuttavaa ja outoa. Ei ole kyse pelkästään joistain "ylilyönneistä" vaan koko systeemi perusteiltaan on läpimätä, perusteista alkaen. Tosin pietismin juuriin on jo niin syvästi syöpynyt nuo käsitykset ettei niihin ihastunutta ihmistä saa tajuamaan/näkemään asianlaitaa ennenkuin tapahtuu jokin henkilökohtainen romahtaminen.  Tosin on paljon niitä jotka jaksavat   itsensäpettämisessä läpi  elämänsä. Jos on rehellinen itselleen ja Jumalan edessä, näkee väistämättä pietismin ja kokemuskristillisyyden perinpohjaisen mädännäisyyden. Joka ei sitä näin näe, ei vielä ole tullut tuntemaan itseäänkään.  Minä näen aina punaista kun kokemuksellisuutta/kokemuksia tyrkytetään tai esitellään ikäänkuin hyvinä asioina. Raamatun mukainen kristillisyys on vakaata totenapitämistä ja asiaintilan myöntämistä sydämessään.


Pena (?) kirjoitit että koemme asioita eri tavalla.  Totta, mutta mietitääs mikä rooli yksilön uskonkäsityksen muodostumisessa on sillä että 80% kaikesta uskonnollisesta tiedosta ja uskomisen roolimalleista tulee herätysliikkeiden, kokemuskristillisyyden ja pietismin kautta.  Ihminen joka ei tiedä mitään, nielee kaiken osaamatta arvostella. Äänekkäimmät "uskovaiset" ovat aina herätysliikkeiden mannekiineja. Heidän tarjoamansa tieto ja malli on se jossa tuntemiset ovat ehto tai ainakin vähintään tarvittava asia tllakseen kristityksi.  Missä tahansa kuulet kristillistä saarnaa, kuulet samalla aimo annoksen kristillisyyteen integroitua kokemus-saastaa.  Onko sitten enää ihmeteltävää että on niin paljon uskonsa kanssa rikkimenneitä ja niitä jotka eivät koskaan usko täyttävänsä mittaa?  Miksei kukaan tunnu ymmärtävän mikä merkitys näillä asioilla on?  Mielstäni ei ole kysymys pelkästään siitä että olemme erilaisia.

Kirkko tekee omalla hiljaisella tavallaan hyvää ja arvostettavaa työtä, ei vaadi kokemuksia eikä painosta ketään mihinkään muottiin.  Jos oliskin niin että kirkolla olisi maassammemonopoli uskonnon harjoittamiseen, olisi asiat edes joltisenkin oikealla tolallaan ja saataisiin edes hurjimpia herätysliikkeitä hillittyä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #31 : 06.12.08 - klo:11:37 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
[.
Ei Jumalakaan anna sinulle yhtään sen monimutkaisempaa tekemistä,  siitä kieltäytyminen on uppiniskaisuutta ja kapinointia. .



Tuo sinun tekemiskristillisyytesi kuvottaa minua jos nyt ihan suoraan sanon mitä ajattelen.  Minusta sinun ei pitäisi esiintyä näissä asioissa opettajana koska olet itsekin hakoteillä jo perusasioiden suhteen. Emme me tekojemme kautta pelastu!   Vaikka Lars Mikael on kanssani paljostakin eri mieltä, ymmärrän että hän ei perusta uskomisiaan tekemistensä ja ratkaisujensa päälle. Siksi otan suunnilleen tosissani ja luen harkiten sen mitä hän kirjoittaa.  Sinun kirjoittelusi taas on niin kaukana siitä minkä raamatusta ymmärrän oikeaksi etten viitsi ruveta edes perusteellisempiin väittelyihin.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

tienes-2

  • Vieras
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #32 : 06.12.08 - klo:12:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"

Tuo sinun tekemiskristillisyytesi kuvottaa minua jos nyt ihan suoraan sanon mitä ajattelen.  Minusta sinun ei pitäisi esiintyä näissä asioissa opettajana koska olet itsekin hakoteillä jo perusasioiden suhteen. Emme me tekojemme kautta pelastu!...


Miksi Jampe näet niin paljon vaivaa pysyäksesi erossa Jumalasta? Paljon vähemmällä tekemisellä pääsisit olemalla yhteistyössä hänen kanssaan ja hyväksymällä hänen tekonsa puolestasi. Minulle saat raivota niin kuin Saulus aikansa kristityille, kunnes Jumala pani hänelle luun kurkkuun ja jauhoja suuhun, ei se minua tapa. Mutta tuo vihasi ei tee hyvää itsellesi. Alan kyllä nähdä asenteessasi samoja piirteitä, kuin vangilla, jota vietiin Vaasan vankilaan. En vain ole aikaisemmin ymmärtänyt, että jollekin voi pelastus olla niin kauhea asia.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #33 : 06.12.08 - klo:12:38 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
[
Miksi Jampe näet niin paljon vaivaa pysyäksesi erossa Jumalasta? .



Olen huomannut että kun sinunlaisillesi sanoo asiat suoraan, tulee se oikea karva esille kaiken hurskaan ja "rakkaudellisen" ulkokuoren  takaa. Niin käy nytkin.  Osoitit tuolla ylläolevalla tekstilläsi asettuneesi tuomarin osaan. Sinäkö olet kykenevä määrittelemään onko joku erossa Jumalasta vai ei?  Koeta hyvä ihminen vähän hillitä tuota tuomitsemishaluasi ettet vain joutuisi noita sanojasi kerran löytämään itse edestäsi.  Tämän jälkeen lausahduksesi "rakastan sinua" kuulostaa entistäkin imelämmältä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Lars Mikael

  • Vieras
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #34 : 06.12.08 - klo:17:26 »
On aika sanoutua irti...

tienes-2

  • Vieras
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #35 : 06.12.08 - klo:18:37 »
Olet Jampe oikeassa, en olisi saanut sanoa noin - Pyydän sinulta anteeksi harkitsemattomuuttani ja kyynisyyttäni. Ei edes tämän keskustelun tuoksinassa ole syytä sanoa sellaista, joka loukkaa, vaikkapa vain ilman tarkoitusta. Ehdotan, että erimielisinäkin kärsikäämme toinen toistamme, jos se sinulle sopii.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #36 : 06.12.08 - klo:22:18 »
Lainaus
Pena kirjoittaa:

Me olemme erilaisia. Toiset ovat älyllisiä ja toiset ovat tunteellisia. Tunteellinen ei tarkoita älytöntä eikä älyllinen älykästä. Tunteellinen ihminen perustelee usein toimiaan jälkikäteen älyllisesti, vaikka onkin antanut tunteilleen vallan. Joskus on paha antaa valta älylleen ja toimia tunteitaan vastaan. Jumalasuhdekin on tällä tavalla yksilöllinen asia. Jumala tuntee meidät ja ilmoittaa itsensä joillekin tunnekuohujen kautta ja joillekin älyllisten oivallusten. Kiitos Hänelle siitä!


- viisaita ajatuksia.
Herra armahda.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #37 : 07.12.08 - klo:11:26 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
. Ehdotan, että erimielisinäkin kärsikäämme toinen toistamme, jos se sinulle sopii.



Sopiihan se. Minä lopetan väittelyn tähän.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #38 : 08.12.08 - klo:15:33 »
Lainaus käyttäjältä: "tienes-2"
Synnintunto taas on omassatunnossa oleva Jumalan tuomio, joka vakuuttaa, että olen menossa helvettiin. Silloin en enää sano välinpitämättömästi, etten tiedä minne olen menossa, en tiedä pelastunko vai en. Kun Jumala kauhistuttaa ihmisen, loppuu kaikki kieroilu ja tyhjän puhuminen.


Kukapa ihminen ei tuntisi syntiä tehneensä? Harvapa on niin paatunut, ettei ymmärrä syntiä tekevänsä. Jokaisen takaraivossa se kummittelee, että tulipa taas väärin tehtyä vaikken niin tarkoittanutkaan. Harvassa ovat ihmiset, jotka ovat luonnostaan pahoja. Valtaosa ihmisistä tietää eron hyvän ja pahan välillä.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #39 : 08.12.08 - klo:20:37 »
Ylistaron herättäjäjuhlilla 2004 sain käsiini ensimmäistä kertaa Nuori Yty-lehden. Sen kautta tutustuin körttinuorison ihmeelliseen maailmaan. Samaan aikaan kuuntelin paljon Jaakko Löytyn Ristinkantajat-levyä, jolla on kappale nimeltään Ukko-Paavo. Kappaleen sanat saivat minut miettimään, mikä kumma minä olen jos kerran sanon itseäni körtiksi ("Jos Ukko-Paavo näkis nää Jumalan lapset nyt / tuntisko kansaa ylpeää, huomaisko hyljätyt / kun tapais hurskaat polvillaan, potkisko persuuksiin / veisikö metsään mukanaan, petäjävapriikkiin / saarnaa synti synniks, näytä sitten armonvilaus"). Tuli ihan hätä. Melkein kaksi vuotta ihan kirjaimellisesti itkin syntejäni kunnes Ruuttusen Minna sanoi isostelemallani riparilla jotain tosi fiksua joka melekeinpä selevitti kaiken.

Pointtina tässä oli nyt se että minä en itse yhtäkkiä päättänyt olla huolissani sieluni tilasta ja minä en ollut tuosta hädästä ollenkaan mielissäni. Synnintunto ei mielestäni ole mitään typerää "pakkosaadamullehetiettäolenkunnonuskovainen"-sontaa kuten sen Jampe tuossa kuvasi, sattuupa vain olemaan asioita miettimään heränneen pienen ihmisen paniikkia. Eli loukkaantuisin syvästi jos jaksaisin.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Körtiksi?
« Vastaus #40 : 08.12.08 - klo:22:02 »
Ai tolleen tullaan körtiksi.

Mullakin toi joku kääntymys tuli suunnilleen samoin tavoin lyhyemmällä aikataululla.
Ekan kerran mentiin yhen kaverin kanssa lämmittelemään yhteen seurakuntaan ja ihmettelin sitä touhuu ja silloin ajattelin, et jotakin tossa uskomisessa täytyy olla kun siitä noin vaahdotaan.
 No sitten meni jokunen aika ja olin yhessä diakoniakeskuksessa käymässä ja siellä oli Kymmenen käskyn kipsitaulu ja sain kauheen synnintunnon. Olin ihan varma, että en kestä ja sekoan.
No sitten tietty aloin rukoilla kaikkien puolesta joita olin rikkonut mitä nyt mieleen tuli silloin. Se helpotti jonkun verran ja täytyy myöntää että siitä asti on hengellistenasioiden kanssa tullut oltua tiiviisti, vaikakaan en vieläkään paljoa tajua.

Minusta usko kuitenkin tullee Raamatunsanasta ja kuulemisesta.
Siksi oudostuttaa kun körtit ei ns, evankelioi.
Jotenkin kaikki vastuu laitetaan Jumalalle ja se pelastuu joka pelastuu ja se on Jumalan teko alusta loppuun. :roll:

Muuten körttien vaellusta koskevat painotukset on parhaita. :shock:  :-?  :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Re: Körtiksi?
« Vastaus #41 : 09.12.08 - klo:22:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Ai tolleen tullaan körtiksi.

 :?:
Körtti moon ollu koko pienen ikäni. Mää vaan ymmärsin mitä se tarkottaa että mää oon körtti.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #42 : 10.12.08 - klo:10:50 »
Tietääkseni körttiläinen pelastuu samalla tavalla kuin muutkin, eli armosta, uskon kautta Jeesuksen tähden.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Re: Körtiksi?
« Vastaus #43 : 10.12.08 - klo:10:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Minusta usko kuitenkin tullee Raamatunsanasta ja kuulemisesta.
Siksi oudostuttaa kun körtit ei ns, evankelioi.
Jotenkin kaikki vastuu laitetaan Jumalalle ja se pelastuu joka pelastuu ja se on Jumalan teko alusta loppuun. :roll:


Onkin totta, että pelastus on Jumalan teko alusta loppuun. Mutta körtit tuntuvat unohtavat sen, että Jumalan vaikuttaa uskon sanansa kautta. Se onkin heidän heikko kohtansa kun ei julisteta sanaa, siis Jumalan lakia kaikessa ankaruudessaan ja evankeliumia kaikessa ihanuudessaan.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Körtiksi?
« Vastaus #44 : 10.12.08 - klo:12:29 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Onkin totta, että pelastus on Jumalan teko alusta loppuun. Mutta körtit tuntuvat unohtavat sen, että Jumalan vaikuttaa uskon sanansa kautta. Se onkin heidän heikko kohtansa kun ei julisteta sanaa, siis Jumalan lakia kaikessa ankaruudessaan ja evankeliumia kaikessa ihanuudessaan.


En tiennytkään, että körtit eivät julista evankeliumia. Mikähän se on se Jumalan ankara laki? Mihin lakiin tässä siis viitataan?


Tässä on oma viitteeni:

" Mikä sitten on lain tarkoitus? Se säädettiin perästäpäin osoittamaan rikkomukset, kunnes tulisi se jälkeläinen, jota lupaus koski. Lain luovuttivat enkelit välittäjää käyttäen. Mutta välittäjää ei tarvita vain yhtä varten. Jumala on yksi.

Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki! Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen. Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen. Mutta ennen kuin uskon aika tuli, me jouduimme olemaan lain vartioimina ja sen vankeina, kunnes usko ilmestyisi. Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta. Nyt uskon ilmestyttyä emme enää ole valvojan alaisia.

Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi."
Acta, non verba.