Kirjoittaja Aihe: Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?  (Luettu 57624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #90 : 20.09.08 - klo:20:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
[Olet siis eri mieltä tulkinnoista? Ja se tulkinta, jonka olet sisäistänyt, on oikea? Haluat meidän vaikenevan, koska siitä tulee sekamelskaa? Sotkemme yhden, ainoan ja oikean tulkinnan? Koska emme tiedä Jumalasta mitään, emme voi hänestä mitään sanoakaan? Jne jne jne




Olenko sanonut jossain noin?  tai antanut edes ymmärtää?

Minusta sinä näet tekstissäni jotain sellaista mitä siinä ei ole. Lisäksi vastauksessasi on aistittavissa lievää agressiivisuutta.

Voi olla etten taaskaan tule ymmärretyksi, mutta yritetään nyt vielä kerran; se että puolustaa esim. homojen oikeutta olla homo, -sanomalla että "Jumala on varmasti tätä mieltä"  on ihan yhtä perusteetonta kuin väittää päinvastaistakaan koska meillä kenelläkään ei ole mitään sisäpiirin tietoa asioista. Vai onko Jumala puhunut suoraan jonkun päähän ja kertonut mitä mieltä Hän on?

Siis minähän nimenomaan yritän painottaa sitä että jokaisella tietenkin ON oikeus olla mitä mieltä tahansa ja sanoa se ääneen, mutta puhua Jumalan nimissä, eli väittää Hänen olevan "tätä mieltä" -menee liian pitkälle vaikka miten mielestänsä hyvää asiaa olisi ajamassa.

Raamatun tulkinnoista sen verran (kun tunnuit hikeentyvän siitä) että totesin vain ettei mitään yhteisiä kriteereitä ole joita noudatettaisiin eli mielipiteitä voidaan kyllä esittää muttei ole oikeuttaa esittää niitä Jumalan nimissä. Tämä keskustelu kiteytyy hyvin pitkälti siihen kysymykseen mitä Jumalasta voidaan ylipäätään tietää.  En usko että kukaan saa ilmoituksia tai "tarkempaa tietoa" suoraan päähänsä eikä kukaan ole todistanut omia kriteereitään "oikeiksi". ei edes ne jotka ovat toimivinaan "rakkauden nimissä".  Kirkkokunnilla on menneinä vuosisatoina ollut tradition ja tunnustuksellisuuden asema aivan eri kuin meidän päivinämme jolloin teologotkin tulkitsevat individualistisesti.  sanoin että tämän takia ei ei ole edes hedelmällistä väitellä tulkintojen oikeellisuudesta kun yhteisiä kriteerejäkään ei ole.

Siis jokainen on tietenkin oikeutettu tulkitsemaan miten tahtoo ja esittämään mielipiteensä mutta pointti oli että älköön esittäkö niitä "Jumalan nimissä"  edelleen: puoleen tai toiseen!  tasapuolisuuden nimissä en voi ymmärtää sellaista jeesustelemista että (otetaan nyt vaikka esim. homous kun se on ajankohtainen aihe) homouden vastustajia moititaan "ainoasta oikeasta oikeassaolemisesta" ja samaan aikaan homouden puolustajaa ei moitita vaikka hän samoin argumentein ja tavoin esittäisi varmana "Jumalan sanoja". Tässähän otetaan yhtä lailla oikeassaolemisen valta ja aletaan opettaa toisia.

Tulinkohan nyt ymmärretyksi :?:

ps. huomaa että ihan tarkoituksella jätän ottamatta itse kantaa homouteen puolesta tai vastaan.  Keskiö on siis Jumalan nimissä esiintymisestä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #91 : 20.09.08 - klo:20:40 »
Kysymys siis kuuluu:

Onko aikanamme todellisia Jumalan profeettoja?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #92 : 20.09.08 - klo:22:53 »
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
[Olet siis eri mieltä tulkinnoista? Ja se tulkinta, jonka olet sisäistänyt, on oikea? Haluat meidän vaikenevan, koska siitä tulee sekamelskaa? Sotkemme yhden, ainoan ja oikean tulkinnan? Koska emme tiedä Jumalasta mitään, emme voi hänestä mitään sanoakaan? Jne jne jne


Lainaus
Minusta sinä näet tekstissäni jotain sellaista mitä siinä ei ole. Lisäksi vastauksessasi on aistittavissa lievää agressiivisuutta.


Yritin hakea filosofiaa, idea, ajatusta mielipiteittesi takaa. Aggressiivinen tai ei, tämä on keskustelua ja väittelyä eikä nyrkkeilyä.

Lainaus
Voi olla etten taaskaan tule ymmärretyksi, mutta yritetään nyt vielä kerran; se että puolustaa esim. homojen oikeutta olla homo, -sanomalla että "Jumala on varmasti tätä mieltä"  on ihan yhtä perusteetonta kuin väittää päinvastaistakaan koska meillä kenelläkään ei ole mitään sisäpiirin tietoa asioista.


Oma argumenttini taas lähtee siitä, että ihmiset ovat yhtä syntisiä ja vajavaisia riippumatta sukupuolisesta suuntautumisesta. Olemme yhtä syntisiä myös Jumalan edessä. Koska emme tiedä, kenet Jumala pelastaa, emme voi poistaa myöskään sitä mahdollisuutta, että joku homokin tulee pelastetuksi. Mitä tulee homon oikeuteen olla homo, on se taas yhteiskunnallinen kysymys. Ihmisillä on oikeus olla hetero, homo tai bi tai jotain muuta. Emme voi rajoitta ihmisen oikeutta olla itsensä, jos hän ei ole varaaksi muille ihmisille.

Emme voi rajoittaa homoa myöskään pelastuksen ulkopuolelle sukupuolisen suuntautumisen takia. Kysymyshän on perimmältään uskosta.

Lainaus
Tämä keskustelu kiteytyy hyvin pitkälti siihen kysymykseen mitä Jumalasta voidaan ylipäätään tietää.


Voimme tietää, että Jumalan kädessä on absoluuttinen totuus. Voimme tietää, että Jumala armahtaa ja pelastaa. Voimme tietää, että Jumala rakastaa meitä. Voimme tietää, että saamme synnit anteeksi. Jne. Jumala ei ole meille tuntematon. Rukoilemme häntä. Hänen poikansa opetukset ovat Raamatussa. Tiedämme, miten meidän kristittyinä tulisi elää.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #93 : 21.09.08 - klo:08:59 »
Seuratuvassamme näyttää tältä: munkki-1 kirjoittaa profetoimisen puolesta ja Jampe pitää kaikkea profetoimista huijauksena, koska Jumala on salattu ja etäinen. Homoliittojen siunaaminen taitaa olla vain esimerkki asiasta, josta esitetään puoleen ja toiseen "näin sanoo Herra" -tyyppisiä kannanottoja.
Minä pidän mahdollisena, että joku nykyajan ihminen voi saada Jumalalta tehtäväkseen jonkin viestin julistamisen. Se ei taida olla mikään mieluinen tehtävä. Uskon myös, että Henki voi antaa seurakunnalleen kyvyn tunnistaa tällainen todellinen profeetta monien valheellisten suunpieksäjien joukosta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #94 : 21.09.08 - klo:09:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
[Oma argumenttini taas lähtee siitä, että ihmiset ovat yhtä syntisiä ja vajavaisia riippumatta sukupuolisesta suuntautumisesta. Olemme yhtä syntisiä myös Jumalan edessä. Koska emme tiedä, kenet Jumala pelastaa, emme voi poistaa myöskään sitä mahdollisuutta, että joku homokin tulee pelastetuksi. .



Totta!  Meillä ihmisinä ei ole siihen oikeutta ja toivottavasti ei tarvettakaan.  Mutta; -ei meillä myöskään ole oikeutta siirtää omin voimin heitä pelastuksen sisälle (niinkuin ei ketään muutakaan).  Ei siis voida väittää että homot eivät pelastu mutta ei voida myöskään väittää että he pelastuvat. Yhtä perusteetonta tuomiovalan käyttämistä eri suuntiin!

Perusteluihisi kommentoin että nehän ovat ihan hyvät. Toisaalta ne ovat vain oma näkemyksesi.  Joku toinen näkee asian toisin ja hänelläkin on omat perustelunsa, -myös raamatusta nousevat kuten sinulla ja tähän kiinnitin huomiota että tulkitaan eri tavalla ja sen takia kokonaisuutta katsoessa koko kenttä näyttää sekamelskalta.

"Filosofiani" tähän on se että uskon niin;- jos olisi yhteisesti sovitut tulkintaperiaatteet, niin voitaisiin päästä jos ei ihan täyteen yhteisymmärrykseen eri osapuolten välillä, niin ainakin varmasti huomattavasti lähemmäksi toisiaan kuin nykyisin.  Ennen (vanhaan) luterilaisuudessa on ollut aika selvää mitä tulkintaperiaatteita on pidetty tällaisissa asioissa johtotähtinä.  Nykyään tulkitaan individualistisemmin.
Toisaalta olen vahvasti sitä mieltä että kirkossa tulee olla ajattelun vapaus ja vapaus ilmaista mielipiteensä mutta asian kääntöpuoli on se että kun individualistinen tulkinta tulee vallitsevaksi tulkintaperiaatteeksi, niin sellaisista lähtökohdista on mahdoton saada aikaan keskustelua.  Loppujen lopuksi käy niin että vahvempi puoli joka tapauksessa runnoo mielipiteensä läpi väkivalloin. Kuitenkin on kyse pelkästä näkemyksestä ja tulkinnasta!  Jumala kun ei ole puhunut kenenkään päähän uusia ilmoituksia.  Kun esittää näkemyksiään, pitäisi aina muistaa ettei esitä niitä Jumalan näkemyksinä vaikka olisi miten vakuuttunut näkemyksiensä "ylivertaisuudesta ja vedenpitävyydestä".  Tämä tahtoo usein unohtua molemmin puolin aitoja ja aletaan puhumaan Jumalan auktoriteetilla joko työntäen homoja taivaaseen tai estäen heitä pääsemästä sinne. Kumpaankaan toimeen meillä ei ole asiaa sekaantua, kumpaankaan!


Minusta kaikilla ihmisillä on oikeus uskoa ja yhdelläkään ei ole oikeus tuomita suuntaan tai toiseen.  Oikeastaan minua ärsyttää se kun askarrellaan jonkun toisen ihmisen pelastumisen asioissa ja sieluntilassa.  Minusta on lisäksi aivan yhtä typerää ja tekopyhää askarrella hänen taivaaseenpääsyn estämiseksi kuin hänen sinne punttaamiseksikaan.  Kummassakin asiassa meillä on kusiaisen valtuudet.
Kristillisyys näyttää paljolti perustuvan siihen että löydetään aina joku toinen joka on itseä "huonompi" jotta voitaisiin tuntea pärjänneensä hyvinkin Jumalan edessä ja uskotella itselleen olevansa oikealla tiellä kun ei nyt sentään niin syntinen olla...  Siitä se "uskossa oleminen" saa voimansa. Luulisi todellisella uskovaisella olevan tarpeeksi huolta omasta itsestään... Juuri tämän takia nähdäkseni herätysliikkeissä kysellään ihmisiä oaremmuusjärjestykseen pistäviä kysymyksiä kuten: "oletko uudestisyntynyt?" , "Oletko tehnyt parannuksen?", "onko passisi kunnossa?" jne. En ole missään nähnyt niin ahkeraa väittelyä/keskustelua siitä kuka pääsee taivaaseen tai kuka ei, -kuin herätysliikkeissä. Kansankirkossa itsessään käydään hyvin vähän tämäntyyppistä keskustelua suuntaan tai toiseen.  Jumalanpalveluksissa ei tuomita ketään eikä puntata ketään väkisin taivaaseen vaan julistetaan yksinkertaista evankeliumin ja lain sanomaa.   Lopuksi jää tunne että jatko jätetään Jumalan ja ihmisen väliseksi ja niin se pitääkin olla!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #95 : 21.09.08 - klo:09:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Homoliittojen siunaaminen taitaa olla vain esimerkki asiasta, josta esitetään puoleen ja toiseen "näin sanoo Herra" -tyyppisiä kannanottoja.
.


Näinpä juuri! :)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #96 : 21.09.08 - klo:09:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Seuratuvassamme näyttää tältä: munkki-1 kirjoittaa profetoimisen puolesta ja Jampe pitää kaikkea profetoimista huijauksena, koska Jumala on salattu ja etäinen. Homoliittojen siunaaminen taitaa olla vain esimerkki asiasta, josta esitetään puoleen ja toiseen "näin sanoo Herra" -tyyppisiä kannanottoja.


Olen oikeastaan esittänyt tästä hieman erilaisen näkemyksen, joka perustuu siihen, ettemme tiedä kenet Jumala pelastaa. Koska emme tiedä, kenet Jumala pelastaa, emme voi myöskään poistaa mitään ihmisryhmää pelastuksen mahdollisuudesta. Emme myöskään voi kyseenalaistaa homon kristillistä uskoa. Koska emme voi kyseenalaista homojen kristillistä uskoa, emme voi kyseenalaistaa myöskään homojen siunaamista avioliittoon.

Profetoiminen käsitteenä liittyy voimakkaasti Vanhan Testamentin kontekstiin. Mieleen tuli kuva hieman kylähullun tyyppisestä, parakkaasta vanhuksesta, joka puhuu kuivalla äänellä kansan turmiosta. Tällaista käsitystä tukee myös Vanhan Testamentin teksti. Tässä mielessä puheet maailmanlopusta ja lopullisesta tuomiosta tuntuvat enemmänkin hulluudelta kuin Jumalan sanalta. Vanha Testamenttihan kertoo enemmänkin juutalaisuudesta kuin kristinuskosta. Sitten täytyy kysyä, että mitä profetoiminen voisi olla tänään?

Täysin eri asia on, että ihminen tehtäväkseen Jumalalta jonkin viestin julistamisen. Se ei olekaan enää profetoimista. Kun katsoo TV7:n amerikkalaisia sarnaajia, he väittävät saavansa jatkuvasti viestejä Jumalalta.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #97 : 21.09.08 - klo:09:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Totta!  Meillä ihmisinä ei ole siihen oikeutta ja toivottavasti ei tarvettakaan.  Mutta; -ei meillä myöskään ole oikeutta siirtää omin voimin heitä pelastuksen sisälle (niinkuin ei ketään muutakaan).  Ei siis voida väittää että homot eivät pelastu mutta ei voida myöskään väittää että he pelastuvat. Yhtä perusteetonta tuomiovalan käyttämistä eri suuntiin!


Tämä asia ei siis liity homoihin vaan ihmisiin yleensä. Emme tiedä, ketkä pelastuvat. Koska emme tiedä, ketkä pelastuvat, emme voi sulkea homon mahdollisuutta pelastua. Mahdollisuus on siis olemassa riippumatta sukupuolisesta suuntautumisesta.

Lainaus
Perusteluihisi kommentoin että nehän ovat ihan hyvät. Toisaalta ne ovat vain oma näkemyksesi.  Joku toinen näkee asian toisin ja hänelläkin on omat perustelunsa, -myös raamatusta nousevat kuten sinulla ja tähän kiinnitin huomiota että tulkitaan eri tavalla ja sen takia kokonaisuutta katsoessa koko kenttä näyttää sekamelskalta.


Oma kantani tähän asiaan, että me esitämme tosiasiaväitteitä Jumalasta. Toisten tosiasiaväitteet ovat väärempiä kuin toisten. Oikeita väitteitä ei ole olemassakaan. Voimme siis osoitta, kuka on ehdottomasti väärässä, muttemme sitä, kuka on ehdottomasti oikeassa.

Lainaus
"Filosofiani" tähän on se että uskon niin;- jos olisi yhteisesti sovitut tulkintaperiaatteet, niin voitaisiin päästä jos ei ihan täyteen yhteisymmärrykseen eri osapuolten välillä, niin ainakin varmasti huomattavasti lähemmäksi toisiaan kuin nykyisin.


Ihmisen tulkinta Raamatusta perustuu paitsi hänen koulutukseensa, myös hänen arvoihinsa, ajattelutapoihinsa, asenteihinsa, elämäntilanteeseensa eli kontekstiinsa.

Ekumeniaan pyrkiminen uskontokuntien välillä on osoittanut, kuinka vaikeata on tulkita kristinoppia ja Raamattua samalla tavalla. Vaikka yhteisymmärrys syntyykin, ei se merkitse sitä, että kaikki ajattelisivat samalla tavalla. Piispat pyrkivät aikaansaaman yhteisymmärryksen ev.lut kirkon opista ja suhtautumisesta maailman asioihin, mutta siitä huolimatta he jäävät yksilöinä erimielisiksi.

Lainaus
Ennen (vanhaan) luterilaisuudessa on ollut aika selvää mitä tulkintaperiaatteita on pidetty tällaisissa asioissa johtotähtinä.  Nykyään tulkitaan individualistisemmin.


Ennen vanhaan elimme yksiarvoisemmassa ja autoritaarisemmassa yhteiskunnassa. Koulutustaso oli matala eikä tiedon kehitys ollut sitä luokkaa kuin nykyään. Meidän täytyy vain hyväksyä se, että ihmisillä on nykyään enemmän tietoa, että elämme moniarvoisessa yhteiskunnassa ja että ihmisiä ei voi pakottaa ajattelemaan samalla tavalla.


Lainaus
Loppujen lopuksi käy niin että vahvempi puoli joka tapauksessa runnoo mielipiteensä läpi väkivalloin. Kuitenkin on kyse pelkästä näkemyksestä ja tulkinnasta!


Kirkon puitteissa tarkoittanet piispoja? Mielestäni elämme niin koulutetussa yhteiskunnassa, ettei millään mielipiteellä ole yksinvaltaa.

Lainaus
Jumala kun ei ole puhunut kenenkään päähän uusia ilmoituksia.


Kristittynä minun on vaikea hyväksyä tuollaista väitettä. Jumala puhuu meille vaikka emme halua kaikkea vastaanottakaan. Me puolestamme puhumme Jumalalle rukouksen kautta.  
 

Lainaus
Tämä tahtoo usein unohtua molemmin puolin aitoja ja aletaan puhumaan Jumalan auktoriteetilla joko työntäen homoja taivaaseen tai estäen heitä pääsemästä sinne. Kumpaankaan toimeen meillä ei ole asiaa sekaantua, kumpaankaan!



Onko väärä näkemys, että emme tiedä, ketä Jumala pelastaa tai että pelastus ei ole meidän vaan Jumalan käsissä? Tai, että emme voi sulkea homoja pelastuksen mahdollisuudesta, koska emme tiedä, kenet Jumala pelastaa? Mikä näistä on väärin?


Lainaus
Minusta kaikilla ihmisillä on oikeus uskoa ja yhdelläkään ei ole oikeus tuomita suuntaan tai toiseen.  Oikeastaan minua ärsyttää se kun askarrellaan jonkun toisen ihmisen pelastumisen asioissa ja sieluntilassa.


Mielipiteitä vaihtaessa, olemme eri mieltä asioista. Me saamme keskustella kaikista asioista vaikka se Sinua ärsyttääkin. Emme voi tanssia Sinun pillisi mukaan?  

Lainaus
Kristillisyys näyttää paljolti perustuvan siihen että löydetään aina joku toinen joka on itseä "huonompi" jotta voitaisiin tuntea pärjänneensä hyvinkin Jumalan edessä ja uskotella itselleen olevansa oikealla tiellä kun ei nyt sentään niin syntinen olla...  Siitä se "uskossa oleminen" saa voimansa.


Synkkä näkemys kristillisyydestä. Käsittääkseni körttien lähtökohtana on juuri se, että olemme kaikki vajavaisia ja syntisiä ihmisiä vaikka olisimme kuinka uskovaisia.

Lainaus
Juuri tämän takia nähdäkseni herätysliikkeissä kysellään ihmisiä oaremmuusjärjestykseen pistäviä kysymyksiä kuten: "oletko uudestisyntynyt?" , "Oletko tehnyt parannuksen?", "onko passisi kunnossa?" jne.


Mielestäni ei pitäisi noin rankasti yleistää ja niputtaa herätysliikkeitä yhteen. Suomessa on erilaisia herätysliikkeitä.

Lainaus
En ole missään nähnyt niin ahkeraa väittelyä/keskustelua siitä kuka pääsee taivaaseen tai kuka ei, -kuin herätysliikkeissä.


Ja taas niputetaan. Täällä seuratuvassa on päivät pääksytysten painotettu, ettei taivaaseen pääsemiseen ole temppuja, koska Jumala pelastaa.


Lainaus
Kansankirkossa itsessään käydään hyvin vähän tämäntyyppistä keskustelua suuntaan tai toiseen.  Jumalanpalveluksissa ei tuomita ketään eikä puntata ketään väkisin taivaaseen vaan julistetaan yksinkertaista evankeliumin ja lain sanomaa.  Lopuksi jää tunne että jatko jätetään Jumalan ja ihmisen väliseksi ja niin se pitääkin olla!


Ja nyt yleistetään, ettei kansankirkossa käydä ollenkaan tällaista keskustelua. Olen minä ollut useissakin Jumalanpalveluksissa, joissa on tuomittu kovalla äänellä ihmisiä helvettiinö. Körtit ovat kansankirkon puolustajia. Usko on Jumalan ja ihmisen välinen asia. Mitä muuta se voisi olla?
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #98 : 21.09.08 - klo:11:24 »
Ei huvita ruveta väittelemään, saat tietenkin puolestani olla mitä mieltä hluat. Lisäksi sinulla on aika kiivas sävy noissa kommenteissasi. Olen ilmaissut mielipiteeni ja se riittäköön, mutta vastaan ja kommentoin  kuitenkin pariin kysymykseen ja kohtaan:


Lainaus
Oma kantani tähän asiaan, että me esitämme tosiasiaväitteitä Jumalasta. Toisten tosiasiaväitteet ovat väärempiä kuin toisten. Oikeita väitteitä ei ole olemassakaan. Voimme siis osoitta, kuka on ehdottomasti väärässä, muttemme sitä, kuka on ehdottomasti oikeassa.



Jos voidaan osoittaa jokin väite "vääremmäksi" kuin toinen, on oltava tieto siitä mikä on "oikein".  Ajatelmasi on siis looginen mahdottomuus.  Jos oikeita väitteitä ei olisi olemassa, ei voisi olla vääriäkään.  Kokonaan toinen kysymys taas on, mitä me pystymme osoittamaan.

Tosiasiaväitteiden Jumalasta on tietenkin perustuttava johonkin jos sellaisia esitetään. Kuulisin mielelläni mihin perustat "tosiasiaväitteesi" Jumalasta?



Lainaus
 
Lainaus
Jumala kun ei ole puhunut kenenkään päähän uusia ilmoituksia.


Kristittynä minun on vaikea hyväksyä tuollaista väitettä. Jumala puhuu meille vaikka emme halua kaikkea vastaanottakaan.


Olisi kiinnostavaa tietää miten?



Lainaus
Onko väärä näkemys, että emme tiedä, ketä Jumala pelastaa tai että pelastus ei ole meidän vaan Jumalan käsissä? Tai, että emme voi sulkea homoja pelastuksen mahdollisuudesta, koska emme tiedä, kenet Jumala pelastaa? Mikä näistä on väärin?



Sanon (vielä kolmannen kerran) että ei ole. Väärä näkemys on jos väitetään että homot eivät pelastu tai että homot pelastuvat.  Se, että ei suljeta ketään siitä mahdollisuudesta ulos ei tarkoita että suljetaan sisällekään.  Ei siis suljeta sisälle eikä ulos vaan annetaan Jumalan ratkaista asia.  Toimivaltaa ei meillä ole kummankaan suhteen,miksi siis arvioimaankaan asiaa?


Lainaus
Mielipiteitä vaihtaessa, olemme eri mieltä asioista. Me saamme keskustella kaikista asioista vaikka se Sinua ärsyttääkin. Emme voi tanssia Sinun pillisi mukaan?



Miksi sanot näin?   Minua ärsyttää toisten ihmisten pelastumisessa askarteleminen mutta en ole vaatinut ketään tanssimaan pillini mukaan enkä kieltänyt ketään esittämästä mielipiteitään. (?)



Lainaus
Mielestäni ei pitäisi noin rankasti yleistää ja niputtaa herätysliikkeitä yhteen. Suomessa on erilaisia herätysliikkeitä.



Minusta herätysliikkeissä ei ole lopulta paljonkaan eroja ja kansankirkko voisi epäilemättä paremmin ilman niitä.


Lainaus
Ja nyt yleistetään, ettei kansankirkossa käydä ollenkaan tällaista keskustelua.



Käydäänhän sitä kieltämättä, mutta kuten sanoin; -huomattavasti vähemmän.  Totesin siis että kansankirkossa käydään "hyvin vähän" tämäntyyppistä keskustelua.

Lainaus
Kansankirkossa itsessään käydään hyvin vähän tämäntyyppistä keskustelua suuntaan tai toiseen.
(Jampe)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #99 : 21.09.08 - klo:11:53 »
Lainaus
Jos voidaan osoittaa jokin väite "vääremmäksi" kuin toinen, on oltava tieto siitä mikä on "oikein".  Ajatelmasi on siis looginen mahdottomuus.  Jos oikeita väitteitä ei olisi olemassa, ei voisi olla vääriäkään.  Kokonaan toinen kysymys taas on, mitä me pystymme osoittamaan.


Näinhän voisi ajatella. Positivismin ajatus on, että on todistettava joku väite oikeaksi. Kriittisen rationalismin näkökulma on, että joku väite on esitettävä vääräksi. Tämä lähtee ajatuksesta, jonka mukaan ihminen voi lähestyä totuutta, muttei saavuttaa sitä. Me siis parannamme koko ajan tietoamme osoittamalla nykyiset tosiasiaväitteet vääräksi.

Lainaus
Olisi kiinnostavaa tietää miten?


Mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista. Jumala on kaiken luoja, kaikkivoipa ja absoluuttinen totuus. Koska näin on, hän myös puhuu meille vaikka me emme sitä ymmärräkään. Ja puhumme hänelle rukouksen kautta vaikka saatammekin turhautua siihen, ettei viesti mene perille.

Lainaus
Sanon (vielä kolmannen kerran) että ei ole. Väärä näkemys on jos väitetään että homot eivät pelastu


Väärä näkemys on, että homot eivät pelastu. Koska mahdollisuus homon pelastumiseen on olemassa, ei voida lähteä sitä, että homot eivät pelastu. Väitteessä "homot eivät pelastu" suljetaan pois mahdollisuus pelastumisesta. Ja siksi näkemys on väärä.


Lainaus
Miksi sanot näin? Minua ärsyttää toisten ihmisten pelastumisessa askarteleminen mutta en ole vaatinut ketään tanssimaan pillini mukaan enkä kieltänyt ketään esittämästä mielipiteitään. (?)


Kiitos!

Lainaus
Minusta herätysliikkeissä ei ole lopulta paljonkaan eroja ja kansankirkko voisi epäilemättä paremmin ilman niitä.


Ennen kuin esittää näkemyksiä herätysliikkeistä, kannattaisi niihin tutustua. Jos väittää, ettei ole eroja, ei kysymys ole mielipiteestä vaan tosiasiaväitteestä.  Eroja kuitenkin on.

Lainaus
Käydäänhän sitä kieltämättä, mutta kuten sanoin; -huomattavasti vähemmän.  Totesin siis että kansankirkossa käydään "hyvin vähän" tämäntyyppistä keskustelua.


Kun nyt puhutaan 4,5 miljoonasta ihmisestä ja heidän keskusteluistaan, en sanoisi mitään varmoja mielipiteitä. Kirkon sisällä toimii lukematon määrä erilaisia liikkeitä, organisaatiota, ryhmiä, piirejä, keskustelukerhoja, opintokerhoja yms. Jotain keskustelua niissä käydään.

Ja mitä täällä olevaan keskusteluun tulee pelastuksesta, sen ovat käynnistäneet muut kuin körtit. Muiden herätysliikkeiden keskustelusta en tiedä höykäsen pölähtämää.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #100 : 21.09.08 - klo:12:44 »
Hmm. mielenkiintoista.


Lainaus
Näinhän voisi ajatella. Positivismin ajatus on, että on todistettava joku väite oikeaksi. Kriittisen rationalismin näkökulma on, että joku väite on esitettävä vääräksi. Tämä lähtee ajatuksesta, jonka mukaan ihminen voi lähestyä totuutta, muttei saavuttaa sitä. Me siis parannamme koko ajan tietoamme osoittamalla nykyiset tosiasiaväitteet vääräksi.



Menemättä sen kummemmin kaikenlaisiin hienouksiin, niin jos väität että 2+2 ei ole 3, -sinun tulee tietää että se on 4. Osoittettaessa jonkin vääräksi,  tulee välttämättä olla tieto oikeasta johon perustat väitteesi. Eihän se kummempaa ole? Itsekin olen toki sitä mieltä että väite voidaan osoittaa vääräksi yhtä hyvin kuin oikeksikin mutta siinä tarvitaan tieto oikeasta.  Oikeitakin väitteitä voidaan siis osoittaa.



Lainaus
Mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista. Jumala on kaiken luoja, kaikkivoipa ja absoluuttinen totuus. Koska näin on, hän myös puhuu meille vaikka me emme sitä ymmärräkään. Ja puhumme hänelle rukouksen kautta vaikka saatammekin turhautua siihen, ettei viesti mene perille.



Tämähän onkin oikea uskovaisten patenttivastaus kaikkeen mihin ei oikeasti pystytä vastaamaan. Silti väitetään Jumalan puhuneen suoraan päähän, mikä on aika kova väite minusta.  Kiinnostaisi todella tietää miten se tapahtuu.


Lainaus
Väärä näkemys on, että homot eivät pelastu. Koska mahdollisuus homon pelastumiseen on olemassa, ei voida lähteä sitä, että homot eivät pelastu. Väitteessä "homot eivät pelastu" suljetaan pois mahdollisuus pelastumisesta. Ja siksi näkemys on väärä.



No mutta! Yhtä hyvin väitettäessä että "homot pelastuvat" -suljetaan pois mahdollisuus että he eivät pelastu.  Aika ristiriitaista, siksi pysynkin edelleen kannassani että kumpikin väite on väärä.


Lainaus
Ennen kuin esittää näkemyksiä herätysliikkeistä, kannattaisi niihin tutustua. Jos väittää, ettei ole eroja, ei kysymys ole mielipiteestä vaan tosiasiaväitteestä. Eroja kuitenkin on.


Sanoin että ei ole "paljonkaan eroja".  Tunnen kyllä suomalaisia herätysliikkeitä ihan riittävän hyvin sekä  pitkän omakohtaisen kokemuksen/mukanaolon että itsenäisen tutkimisen kautta.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #101 : 21.09.08 - klo:15:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Menemättä sen kummemmin kaikenlaisiin hienouksiin, niin jos väität että 2+2 ei ole 3, -sinun tulee tietää että se on 4.


Kummallista ottaa keskusteluun tosiasiaväitteistä matematiikkaa ikäänkuin todistusvälineeksi. Luvut ovat oma suljettu looginen järjestelmänsä. Kuten hyvä ystäväni sanoo, ajatukset eivät ole lukuja.

Lainaus
Osoittettaessa jonkin vääräksi,  tulee välttämättä olla tieto oikeasta johon perustat väitteesi. Eihän se kummempaa ole? Itsekin olen toki sitä mieltä että väite voidaan osoittaa vääräksi yhtä hyvin kuin oikeksikin mutta siinä tarvitaan tieto oikeasta.  Oikeitakin väitteitä voidaan siis osoittaa.


Näinhän voisi ajatella. Jos kumoamme yhden tosiasiaväitteen, esitämme paremman sen tilalle. Ei siinä sen kummempaa. Ei siis ole olemassa oikeaa tietoa. On olemassa vain väite, että joku tieto on oikea.

Lainaus
onkin oikea uskovaisten patenttivastaus kaikkeen mihin ei oikeasti pystytä vastaamaan. Silti väitetään Jumalan puhuneen suoraan päähän, mikä on aika kova väite minusta.  Kiinnostaisi todella tietää miten se tapahtuu.


Kristinuskossa lähdetään siitä, että on yksi ainoa Jumala, joka on luonut maailman ja ihmisen. Tämä on siis uskon asia enkä halua väitellä siitä, miksi tämä ei ole Sinulle uskon asia.


Lainaus
Yhtä hyvin väitettäessä että "homot pelastuvat" -suljetaan pois mahdollisuus että he eivät pelastu.  Aika ristiriitaista, siksi pysynkin edelleen kannassani että kumpikin väite on väärä.


Jos me sanomme, että homot eivät pelastu, meillä täytyy olla varmaa etukäteistä tietoa siitä, ettei Jumala pelasta homoja. Koska meillä ei ole varmaa etukäteistä tietoa siitä, ettei Jumala pelasta homoja, on lähdettävä siitä mahdollisuudesta, että homokin voi pelastua. Kai tämä nyt on ymmärrettävissä?
Acta, non verba.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #102 : 21.09.08 - klo:15:59 »
Jos kerran lukujen maailmalla leikitään, niin leikitään sitten kunnolla:

Esimerkki siitä, että ei aina tarvitse tietää oikeaa vastausta tietääkseen, että jokin toinen vastaus on väärä:
Voin suoralta kädeltä sanoa, että 1947302749573 potenssiin 2845730485724 ei varmasti ole yksi, mutta en todellakaan pysty lennosta sanomaan mitä se on...

Yleisesti ottaen pyrin itse välttämään inhimillisen logiikan sotkemista uskontoon. Oma esimerkkini tulee vastauksena usein kysyttyyn kysymykseen, voiko kaikkivoipa Jumala luoda niin ison kiven, ettei pysty sitä itse nostamaan. Meidän logiikallamme tuosta tulee heti paradoksi, mutta Jumalan logiikka on taatusti moniulotteisempaa kuin omamme.

Jos eläisimme kaksiulotteisessa maailmassa, kaikki tietäisimme varmasti, että kaksi suoraa aina joko leikkaa toisensa tai ovat yhdensuuntaisia. Silloin jos joku kysyisi voiko Jumala tehdä kaksi suoraa, jotka eivät leikkaa vaikka eivät ole yhdensuuntaisia, se olisi meidän silmissämme paradoksi. Mutta jos Jumalan maailma onkin kolmiulotteinen, sellaiset suorat saadaan aikaan aivan helposti!

Usko ja logiikka eivät oikein toimi yhdessä, vaikka kuinka yrittäisi... (Ja uskokaa pois, kyllä olen yrittänyt!)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #103 : 21.09.08 - klo:18:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Yleisesti ottaen pyrin itse välttämään inhimillisen logiikan sotkemista uskontoon. Oma esimerkkini tulee vastauksena usein kysyttyyn kysymykseen, voiko kaikkivoipa Jumala luoda niin ison kiven, ettei pysty sitä itse nostamaan. Meidän logiikallamme tuosta tulee heti paradoksi, mutta Jumalan logiikka on taatusti moniulotteisempaa kuin omamme.


Näinhän se on, että Jumala on kaikkivoipa absoluutti. Hän voi tehdä, mitä, missä ja miten tahansa meidän siihen pystymättä vaikuttamaan. En kuitenkaan hylkäisi rationaalista ajattelua uskon kysymyksissä. Minusta järki ja usko kulkevat yhdessä. Formaali logiikka ei tietysti sovi väittelyyn uskosta.

Lainaus
Jos eläisimme kaksiulotteisessa maailmassa, kaikki tietäisimme varmasti, että kaksi suoraa aina joko leikkaa toisensa tai ovat yhdensuuntaisia. Silloin jos joku kysyisi voiko Jumala tehdä kaksi suoraa, jotka eivät leikkaa vaikka eivät ole yhdensuuntaisia, se olisi meidän silmissämme paradoksi. Mutta jos Jumalan maailma onkin kolmiulotteinen, sellaiset suorat saadaan aikaan aivan helposti!


Aivan. Tässä tulee esille Raamatussakin esitetty näkemys, jonka mukaan se,  mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista.
Acta, non verba.

Lars Mikael

  • Vieras
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #104 : 22.09.08 - klo:08:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Minusta kaikilla ihmisillä on oikeus uskoa ja yhdelläkään ei ole oikeus tuomita suuntaan tai toiseen.  Oikeastaan minua ärsyttää se kun askarrellaan jonkun toisen ihmisen pelastumisen asioissa ja sieluntilassa.  Minusta on lisäksi aivan yhtä typerää ja tekopyhää askarrella hänen taivaaseenpääsyn estämiseksi kuin hänen sinne punttaamiseksikaan.  Kummassakin asiassa meillä on kusiaisen valtuudet.
Kristillisyys näyttää paljolti perustuvan siihen että löydetään aina joku toinen joka on itseä "huonompi" jotta voitaisiin tuntea pärjänneensä hyvinkin Jumalan edessä ja uskotella itselleen olevansa oikealla tiellä kun ei nyt sentään niin syntinen olla...  Siitä se "uskossa oleminen" saa voimansa. Luulisi todellisella uskovaisella olevan tarpeeksi huolta omasta itsestään... Juuri tämän takia nähdäkseni herätysliikkeissä kysellään ihmisiä oaremmuusjärjestykseen pistäviä kysymyksiä kuten: "oletko uudestisyntynyt?" , "Oletko tehnyt parannuksen?", "onko passisi kunnossa?" jne. En ole missään nähnyt niin ahkeraa väittelyä/keskustelua siitä kuka pääsee taivaaseen tai kuka ei, -kuin herätysliikkeissä. Kansankirkossa itsessään käydään hyvin vähän tämäntyyppistä keskustelua suuntaan tai toiseen.  Jumalanpalveluksissa ei tuomita ketään eikä puntata ketään väkisin taivaaseen vaan julistetaan yksinkertaista evankeliumin ja lain sanomaa.   Lopuksi jää tunne että jatko jätetään Jumalan ja ihmisen väliseksi ja niin se pitääkin olla!

Olen syntynyt herännäiskotiin ja kulkenut herännäisyyden viitoittamaa tietä joskus enemmän, joskus vähemmän aktiivisesti yli seitsemänkymmentä vuotta, enkä ole tähän mennessä tavannut herännäisyydessä tämän kaltaista ajattelua ja toimintaa. En väitä, etteikö sitä olisi, mutta minun kohdallani tällaista ei ole tullut vastaan. Meitä körttejä on tietenkin "joka lähtöön", mutta en kyllä yleistäisi käsitystäsi herännäisyyden suhteen. Tutkimukset ovat osoittaneet herännäisyyden olevan lähellä kansankirkkoajattelun "ydintä". Tutkimukset ovat osoittaneet myös suurimman osan ev.lut. kirkon papeista ammentaneen oppikäsityksensä herännäisyydestä.