Kirjoittaja Aihe: Seurapuhe  (Luettu 57218 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #60 : 07.10.09 - klo:07:58 »
Yöllä Juhomaa muistellessa tuli Herran siunauksen sanat:...Herra kirkastakoon kasvonsa...Herra kääntäköön kasvonsa meidän puoleemme sellaiseen uuteen valoon että ovatko nämä toivotukset tarkoitettukin sinne kuoleman jälkeiseen aikaan. Siellä vasta voimme ja kestämme nähdä Hänet kasvoista kasvoihin. Selkäpuoli on kääntynyt ja me voimme nähdä ja kestää sen kirkkauden.
Sitten ihmettelen tätä kuoleman jälkeistä aikaa. Nukkuuko vainaja vai joko näkee Lunastajansa?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #61 : 09.10.09 - klo:23:45 »
ihmisillä on aika... Jumalalla ei ole...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #62 : 10.10.09 - klo:07:50 »
Kaunis tapa puhua kuolemasta on sanoa ihmisen siirtyneen ajasta iäisyyteen. Siellä ei ole 'enää', 'vielä' tai 'jo' -kysymyksiä.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #63 : 06.11.09 - klo:17:06 »
Paavo Ruotsalainen kykeni hillitsemään hurmoksellisen kuohunnan hengellisen auktoriteettinsa avulla. Hän opettikin, että "uskonnolliset tunteet, hurmos... koskettivat vain ihmisen pintaa ja olivat pahimmassa tapauksessa pelkkää aistien víihdytystä” (Ruokanen, 60).
Ruotsalainen kirjoitti: "Minun luullakseni taitaa teillä olla aivan paljon moninaisia kiusauksia, erinomattain monen heikon heräneen sopimattomassa käytöksestä, jotka useammissa paikoissa ilmaantuvat ensimmäisen herätyksen alla, niin kuin erinomattain ne, jotka kieleillä puhuvat tekevät suuren hämmeniki äkkinäisten seassa. Jos, rakas ystävä, teidän tilanne myöden antaisi niin sellaisia pitää visusti katsottaman perään ja siveydellä nuhdeltaman ja alaspainettaman, niin paljon kuin mahdollista on ja viisauden ojennusnuorat myöten antavat."
”Minulla on ollut paljon tekemistä niiden kielillä puhujain ja hourauksissa olijoin kanssa; vaan minä olen kuitenki huokiasti voittanut, ettei meidän puolelta tule niistä vaaraa” (Ruokanen, 129).
SV. 83

santtu-62

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #64 : 09.11.09 - klo:21:30 »
Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...

Kun se olisikin vain yksi, mutta kun niitä on …

santtu-62

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #65 : 10.11.09 - klo:22:57 »
...puuttuu, ja sen mukana kaikki

Olin tänään eräässä tilaisuudessa missä lauloimmme VR. 272 Oi Jeesus, auttaja..

ja armon antaja,
syytönnä synnit kannoit,
elämän meille annoit.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #66 : 12.11.09 - klo:21:15 »
VR.272:2

Myös minut lunastit,
myös minut pelastit,
vapaaksi orjan ostit,
elämän tielle nostit.
Nyt kuljet rinnallani
kaikissa vaiheissani.


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #67 : 16.11.09 - klo:00:25 »
...Jumala nostaa
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #68 : 17.11.09 - klo:21:02 »
SV.298:1-4
Katso meihin Jumalamme, kodeissamme…
Yhdessä me rukoilemme…


Anna-Riitta Pellikka

santtu-62

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #69 : 28.11.09 - klo:10:59 »
Jottei tulisi ylpeyden,kaikki tietämyksen... valta
On hyvä muistaa mistä olen lähtösin ja kuka on minun Herrani.


Murheen alla veisaa Siion heleimmin Herralle kiitosta.
Elvyttäkööt nämäkin virret ahdistetun kansan toivoa, tukekoot sitä kestävyyteen
elävässä Jumalassa ja hänen Kristuksessansa,
herättäkööt ikävää isänmaahan, joka ylhäällä on.

(Vilhelmi Malmivaaran vuonna 1893 uudistamien Siionin virsien alkulause)

SV. 100: 1-7
2. Mä olen huono kulkija,
on matka vaarallinen,
mun tilani on surkea
ja sydän vilpillinen.
Sokeana
mä kulkea
en osaa avuttasi,
vaan eksyn polultasi.
Antti Achrenius
Sävel a Pohjois-Savosta
Sävel b Raumalta

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #70 : 28.11.09 - klo:13:25 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

santtu-62

  • Vieras

santtu-62

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #72 : 04.12.09 - klo:19:45 »
Kun on tullut vähän parjattua  ML ei LM ja kysymys hän on, Martti Lutherista.

Toivotan hyvää yötä teille kaikille hänen sanoilla: ” Me näemme taivaan avoinna, se tarkoittaa, että olemme taivaassa”

… ei uskoisi …ei hän.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #73 : 12.12.09 - klo:10:34 »
Mielenterveyden järkkyessä moni etsii turvaa hyvin usein uskonnosta. Meidän yhteiskunnassamme siihen etsintään ei paljon tarvitse tehdä itse töitä. Suuntaus on ollut lähinnä kristinuskoon, kun muissa kulttuureissa elämän eheyttä haetaan oman kulttuurin uskonnollisista traditioista. Kun uskontoon turvautuneen ihmisen mielen tasapaino sitten järkkyy lopullisesti. Ihmiset helposti toteavat että uskonto on sairastuttanut ihmisen. Mutta näinhän ei ole välttämättä ole, vaan turvaa hakeva mielenterveydeltään tasapainottomassa tilassa oleva ihminen pitäisi kääntyä ja hoitaa itseänsä aivan muulla tavalla, ennen kuin hän kadottaa lopullisesti todellisuuden tajun. Mistä saa apua ja miten hoitaa mielenterveyttään, niin siihen puoleen en ala antamaan mitään neuvoja, sen tehkööt aivan muut tahot. 
Meidän olisi hyvä muistaa että uskonto itsessään ei kuitenkaan sairastuta. Uskonto voi mahdollisesti jopa eheyttää ja tukea haurasta mieltä. Mutta se voi myös järkyttää jo horjuvaa mielen tasapainoa, niin kuin edellä jo viittasin. Uskonnon varsinainen tehtävä ei ole mielenterveyden edistäminen vaan sen syvin olemus on jossakin, mitä minä en osaa kertoa. Uskonto on vain niin tervettä kuin sitä harjoittavat ihmisetkin ovat. Toisaalta voin vain todeta kysymyksellä: ”Kuka meistä on sitten terve ja kuka sen lopullisesti määrittelee”?
Oma vastaukseni on: Hän… ja Hän voi myös parantaa … toivottomankin tapauksen… vaikka me ihmiset emme siihen uskoisi.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #74 : 12.12.09 - klo:14:33 »
uskonnon uhrit ovat jutelleet kanssani... Benkun mukaan uskonto ei ole syypää... oikein... mutta ihmiset ovat syyllisiä...
wilhelmi niskasen jäljillä