Kirjoittaja Aihe: Taivas, pallo pyörittää minua.  (Luettu 35091 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #45 : 22.03.13 - klo:22:15 »
Onko paini yksilölaji? It takes two to tango.

Tuota pitikin ruveta ihan pohtimaan. Paini ei ole joukkuelaji, sehän on selvää. Mutta painia ei voiteta pelkkänä yksilösuorituksena, kuin esim. juoksua.
Juoksialle riittää, että hän suoriutuu omasta juoksustaan kaikkein nopeiten. Jokaiselle, ainakin lyhyissä matkoissa on varattu oma rata, mitä saa keskittyneesti juosta.
Painissa ei ratkaise pelkästään mitä painia itse tekee. Hänen on osattava "lukea" toisen aikeita ja osattava hyödyntää toisen liikkeet, ei ainoastaan omiaan.  :017:
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #46 : 22.03.13 - klo:22:22 »
Joka lajissa kilpaillaan toisia vastaan.
Joukkuelaji tarkoittanee sitä että samassa joukkueessa on useampi pyrkimässä yhdessä voittoon.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #47 : 26.03.13 - klo:12:42 »
... tai painitaan

 Sain viime viikolla olla tekemässä raportteja painin EM-kisoista Georgian Tbilisissä. Valitettavasti nyt ei sieltä mitalia/mitaleja Suomelle suotu. Mutta muistutettakoon: olympialaisista Suomi on saavuttanut kautta aikain 85 painimitalia! :039: :kahvi:

myyrä

  • Vieras
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #48 : 26.03.13 - klo:12:50 »
Sain viime viikolla olla tekemässä raportteja painin EM-kisoista Georgian Tbilisissä. Valitettavasti nyt ei sieltä mitalia/mitaleja Suomelle suotu. Mutta muistutettakoon: olympialaisista Suomi on saavuttanut kautta aikain 85 painimitalia! :039: :kahvi:

TUL:n painin historiaa.

http://tulpaini.fi/historia.htm

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #49 : 26.03.13 - klo:14:04 »
Nykyään paini on brasilialaista jujutsua. Hieno laji sekin. Vaatii ensi sijassa sitkeää voimaa.
Acta, non verba.

myyrä

  • Vieras
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #50 : 26.03.13 - klo:14:17 »
Nykyään paini on brasilialaista jujutsua. Hieno laji sekin. Vaatii ensi sijassa sitkeää voimaa.

Capoeira on myös hieno laji  :icon_wink:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #51 : 26.03.13 - klo:15:02 »
Capoeira on myös hieno laji  :icon_wink:

Tiitiäinen on lukiolaisena ollessaan käynyt viikon mittaisella capoeira-kurssilla. Olen kerran näynyt sitä ja näyttää aika mahtavalta se koko systeemi, musiikkeineen ja rinkinä istuvine ihmisineen.
Pyryharakka

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #52 : 26.03.13 - klo:19:42 »
Miunkin nuorempi poika harrasti capoieeraa nuorempana - nautittavaa katseltavaa, enemmän tanssia kuin urheilua.
Herra armahda.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #53 : 26.03.13 - klo:22:25 »
Lainaus
Tuota pitikin ruveta ihan pohtimaan. Paini ei ole joukkuelaji, sehän on selvää. Mutta painia ei voiteta pelkkänä yksilösuorituksena, kuin esim. juoksua. 
Lainaus
Sain viime viikolla olla tekemässä raportteja painin EM-kisoista Georgian Tbilisissä. Valitettavasti nyt ei sieltä mitalia/mitaleja Suomelle suotu. Mutta muistutettakoon: olympialaisista Suomi on saavuttanut kautta aikain 85 painimitalia!
Lainaus
Nykyään paini on brasilialaista jujutsua. Hieno laji sekin. Vaatii ensi sijassa sitkeää voimaa.
Lainaus
Capoeira on myös hieno laji
Lainaus
Tiitiäinen on lukiolaisena ollessaan käynyt viikon mittaisella capoeira-kurssilla. Olen kerran näynyt sitä ja näyttää aika mahtavalta se koko systeemi, musiikkeineen ja rinkinä istuvine ihmisineen.
Lainaus
Miunkin nuorempi poika harrasti capoieeraa nuorempana - nautittavaa katseltavaa, enemmän tanssia kuin urheilua.

Painiurheilu ym. kamppailu-urheilu  on minusta aika kaukana kuningaslaji jalkapallosta.
Ainoa asia mikä minusta voisi yhdistää voimailulajit jalkapalloiluun on kyllä viheriön ulkopuolella, eli katsomossa olevien ihmisten keskinäiset vuorovaikutusongelmat,
mitkä aina välillä johtavat väkivaltaiseeen käyttäytymiseen missä sitten tuodaan henkilökohtaiset ”voimailulajien” taidot esiin.

Niin, uskonto, politiikka ja urheilu aiheuttavat suuria tunnekuohuja ihmisissä myös körttifoorumilla.           
Tästä seuraa  että tunnekuohut aiheuttavat täälläkin asioiden käsittelyssä epäjohdonmukaisuutta ja tästä alkaa sitten ”painikisat”.

Mutta tämän viestiketjun alkuperäinen aihehan on

Pallo pyörittää minua?
Taivas, todellako pallo pyörittää minua?
Kyllä, jalkapalloilusta on itselleni muodostumassa ”elämäntapa” …
Toivon kumminkin että tämä elämäntapa ei johda niin suuriin muutoksiin että minusta muodotuu ”jalkapallo-olento”…
 Jalkapallokulttuuri auttaa omalta osaltaan itseäni pääsemään  eroon arkipäiväni tuomista ”henkisistä” rasitteista. 
ps. Kirjailija ja jalkapallofani Jukka Pakkanen puhuu ja viittilöi jalkapallosta.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/jukka_pakkanen_ja_jalkapallon_runous_23362.html#media=23364
Se on suurta runoutta

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #54 : 29.03.13 - klo:14:31 »
Espanjassa vietettiin muun Euroopan tavoin kahden viikon ajan maaottelutaukoa.Mutta huomenna LaLiga jatkuu.
Barca kohtaa Celtan vieraissa.  :icon_cool:
http://www.lfp.es/Temporada/previa.aspx?t=112&j=29&el=30&ev=5&d=1

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #55 : 29.03.13 - klo:18:28 »
Mutta minkäs sille mahtaa, kun foorumilla lörpöttely kiehtoo enemmän kuin jalkapallo. Sitä alkaa lipsumaan erinäisiin suuntiin.
Sitäkään en ymmärrä, mikä tekee jalkapallosta kuningaslajin. Missä se on kruunattu. Toki se on varmasti eniten pelattu palloilulaji maailmassa, mutta riittäkö se kuninkuuteen. Eihän kuningaskunnissakaan kuninkaita ole enemmistö, päin vastoin. Leijonaa sanotaan kai Afrikassa eläinten kuninkaaksi, eikä se niinden määrästä johdu.  :017:
Pyryharakka

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #56 : 29.03.13 - klo:18:34 »
Mutta minkäs sille mahtaa, kun foorumilla lörpöttely kiehtoo enemmän kuin jalkapallo

Ja moni moni muu asia.

Minua pyörittää vain maapallo  :045:

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #57 : 29.03.13 - klo:21:25 »
Jalkapalloa pelataan jokaisella mantereella, ja se on melkein ykköslajin asemassa kaikissa Euroopan, latinalaisen Amerikan, Afrikan ja Aasian maissa.
Se ei katso ihmisen rotua,ikää,sosiaalista taustaa,sukupuolta eikä edes uskontoa.,vaan sitä kaikki ihmiset pelaa ja voivat pelata sekä seurata tiedotusvälineistä  ympäri maailmaa.

Joten ylivertaisen asemansa johdosta urheilussa jalkapalloa nimitetään "kuningaslajiksi" tai ”kuningas jalkapallo”.


Lainaus
Kirjallisuutta löytyy paljon, tässä muutama esimerkki.

Jalkapallon Maailmanselitys
Franklin Foer

2005 LIKE

Matka pallon ympäri
Simon Kuper

2000 Nemo

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #58 : 01.04.13 - klo:22:57 »
Poikkeuksellisesti olen vielä valvomassa. Ilta kului Jari Litmasesta tehtyä dokkaria katsoen. Vähemmän siinä oli ihminen Jarista, mutta pallo- ja pelitaituri Litmanen tuli nyt minullekin vasta paremmin tutuksi.
Jarin isän tietysti tiedän vanhana lahtelaisena, Hannu Kampman on tuttu muistakin yhteyksistä. Heikki Marttinen oli koulukaverini nuorempi veli ja mukkulalainen aikoinaan.
Kisapuisossa on tullut pyörittyä nuorena, enempi pelaajien kuin pallon takia.

Nyt ymmärrän miksi alitajuisesti rakastan hollantilaisia. Ne pitävät huumorista. Jopa Jarin ottivat omanlaisena hyvin sakkiinsa. Se Turkki-Suomi ottelun muistin nyt katsoneeni, oli se semmoinen korttipeli !

Hyvää yötä ! Toisille fudis on hupia, toisille työtä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Taivas, pallo pyörittää minua.
« Vastaus #59 : 04.04.13 - klo:13:30 »
Toisille fudis on hupia, toisille työtä.
Eikö se voi myös olla osa elämää, hieman tosikkomaisuutta mutta myös silti hupia niin kuin Riitta-mummi ilmaisi.

Tietysti itselläni on vaarana aina jalkapallon suhteen hieman pieni fanaattisuuden siemen.

Kuten tiedämme Jari pelasi universumi:me  parhaassa joukkueessa Barcassa 1999-2001.
Toivon että saisimme suomalaisen palloilijan myös jatkossa Barcan joukkueseen.
Ehkä on vähän liian aikasta tuoda esiin, mutta kuitenkin. Tässä ehkä maailman luokan tuleva tähti maailman viheriöille,pelaaja Oliver Antman.

"Oliver Antman kiinnostaa FC Barcelonassa"
http://www.hjk.fi/uutiset/4-1341

ps. julkaisu ei ole aivan tämän päiväinen uutinen. Mutta kun kyseessä on Barca ja Oliver, niin enhän minä voi vastustaa tätä julkaisua,tuomatta sitä teille esille.
 
« Viimeksi muokattu: 04.04.13 - klo:13:39 kirjoittanut Töölöläinen »