Kirjoittaja Aihe: Mietteitä körttifoorumista  (Luettu 32279 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Mietteitä körttifoorumista
« : 13.05.10 - klo:12:46 »
Mietteitä körttifoorumista helatorstaina 2010:

Tämän päivän trendiksi on kehkeytynyt sosiaalinen media. Sitä tämä körttifoorumikin edustanee olemassaolollaan.

Körttifoorumilla seikkailevat jotkut tunnista tuntiin, jotkut päivittäin, jotkut harvemmin. Körttifoorumi kiehtoo monia, joku on jäänyt sinne pysyvästi koukkuun. Moni on turhautuneena, jopa kiukkuisena jättänyt sen taakseen. Joku on palannut tauon jälkeen foorumille uudelleen. Joku käy välillä haistelemassa sen ilmapiiriä ja tutkailemassa vieläkö tutuksi tullut nimimerkki viihtyy siellä. Joku seuraa sivusta kirjoituksia, osallistumatta itse niihin.

Körttifoorumilla kirjoittelee moni kuulumatta körtteihin. Foorumilla tapaa eri herätysliikkeiden edustajia, vapaiden suuntien aktivisteja ja joskus ateistiksi tunnustautuviakin.

Joillekin foorumilla kirjoittelu näyttäisi olevan harrastus. Joillekin foorumi taitaa edustaa pätemisen tarvetta - tuoda esiin omaa osaamistaan ja kykyä kirjoittaa sekä vastata nasevasti ja asiantuntevasti toisten kirjoituksiin.   

Asioista eri mieltä oleminen kuulunee foorumin kuvioihin. Henkilöön kohdistuva arvostelu ja nokittelukaan eivät ole vieraita ilmentymiä foorumilla. Joku uskaltaa tuoda esiin omaa elämäänsä ja elämäntilanteitaan "kaiken kansan tietoon". Valitut tuttavat eivät siis ole enää jakamassa asioita, vaan ne julkaistaan rohkeasti kaikkien tietoon.

"Naamakirja" paljastuu melko nopeasti pitempään kirjoittaneilta. Usein aloitetaan spekulointi toisen käyttäytymisestä ja odotetaan häneltä tietyntyyppisiä kirjoituksia. Tämä johtuu tietenkin siitä, että ao. kirjoittaja on paljastanut toisille oman identiteettinsä ja tavan reagoida muiden kirjoituksiin. Joskus taidetaan ihan kaivelemalla kaivaa jonkun henkilön mielipidettä. Ollaan jo etukäteen valmiina vastaamaan toisinajattelijan (esim. vapaita suuntia edustavan) kirjoituksiin. Joku muistelee niitä vanhoja aikoja, jolloin isä ja äiti kulkivat körttipuvussa seuroissa ja edesmennyt sananjulistaja puhui syntisyydestä ja armon ihanuudesta - juuttuen menneeseen. Toinen kertoo nauttineensa edellisenä  päivänä pidetyistä seuroista - siioninvirsistä ja seurapuheista.

Aiheet foorumilla liikkuvat laidasta laitaan - ruokaohjeista lintujen bongaukseen.

Jotkut osallistuvat foorumilla kirjoitteluun vain yleisen keskustelun puolella, toiset ovat ihastuneet seuratuvan saloihin, joillakin riittää rahkeita molempiin.

...että sillee
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #1 : 13.05.10 - klo:13:13 »
Minusta on mukavaa, että täällä on sekä yleinen että seuratuvan puoli. Seuratuvan puolella voi käydä syvällisiäkin keskusteluita ja yleinen puoli taas keventää keskustelua. Aina ei jaksa lukea kaikkea ja voi ottaa osaa vain siihen, mikä eniten kiinnostaa. Minusta on mukavaa sekin, että täällä toisinaan huumori kukkii oikein kunnolla.
                                         
                                     huumorin kukka
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #2 : 13.05.10 - klo:13:45 »
Seurustelun sakramentti on ollut minulle aina rakas. Körttiväkeen löydettyäni kehoitti Mauno kurkkaamaan tätä Körttifoorumia. Ja heti huomasin tulleeni mieleiseen paikkaan.
Aluksi tapasin esittää muutamia hengellisiä kysymyksiä heränneestä näkökulmasta.
Ja tarpeellisia ja valaisevia ohjeita muutamilta ystäviltä tulikin ja tulee jos pyydän.

Monesta tuli tuttu kasvo Seinäjoen juhlilta, seuroista täällä etelässä päin ja tapaamisessa meillä kotona.

Ihmisten kanssa olen tullut toimeen niin työssä, harrastuksissa kuin seurakunnassa.
Netissä ei tietenkään aina tule ymmärretyksi niinkuin on tarkoittanut, mutta muutamat väärinkäsitykset saavat jäädä omaan arvoonsa.

Pidän leikillisyydestä ja eläimistä ja elokuvista ja kirjoista. Näillä saiteilla on ollut hauskinta. Musiikkia on tarjottu kuultavaksi ja kirjoja luettavaksi. Kirjavinkit ovat olleet tärkeitä.

Vähemmän koulutetuille on akkojen palsta, sivuraiteet ja rönsyilyt oman "pätemisen" paikat.
 Mutta tärkeintä on sittenkin synnistä ja armosta kuuleminen.

Paljon yksin olevalle, seuralliselle mummille tämä on maailman menossa mukana pysymisen väline. Ja yv:t suovat mahdollisuuden purkaa tuntojaan.

Kuka lienee foorumin "isä"? Kiitos loistavasta ideasta.              terv. Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #3 : 13.05.10 - klo:14:00 »

Vähemmän koulutetuille on akkojen palsta, sivuraiteet ja rönsyilyt oman "pätemisen" paikat.


 :eusa_think:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #4 : 13.05.10 - klo:14:21 »
Arjen asioista juttelu on minusta mukavaa ja siksi pölisen em. osastoilla kun ei ole kirjasivistystä kuin historista ja dekkareista.

 :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #5 : 13.05.10 - klo:14:31 »
Lainaus
Seurustelun sakramentti on ollut minulle aina rakas.

Voi kuinka ihanasti sanottu!
Herra armahda.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #6 : 13.05.10 - klo:15:31 »
Kerrotakoon Riitta-mummille, että tämän foorumin on tehnyt Liisa. Tätä foorumia edelsi kömpelö Microsoftin täysin ilmainen verisio, jolla on jos sitten isä kun Liisaa on paha isäksi kutsua. Syypää on sama henkilö, joka syyllistyi Suomen ensimmäiseen sosiaaliseen mediaan eli senssipuhelimiin vuonna 1980 ja myöhemmin illmaisiin ja maksullisiin puhelinnumeroihin, teleäänestyksiin ynnä muihin nykyisin jokapäiväisiin asioihin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #7 : 13.05.10 - klo:17:16 »
Kerrotakoon Riitta-mummille, että tämän foorumin on tehnyt Liisa. Tätä foorumia edelsi kömpelö Microsoftin täysin ilmainen verisio, jolla on jos sitten isä kun Liisaa on paha isäksi kutsua. Syypää on sama henkilö, joka syyllistyi Suomen ensimmäiseen sosiaaliseen mediaan eli senssipuhelimiin vuonna 1980 ja myöhemmin illmaisiin ja maksullisiin puhelinnumeroihin, teleäänestyksiin ynnä muihin nykyisin jokapäiväisiin asioihin.

Tästä tulee mieleen ensimmäinen elisa eli siis sähköpostiyhteys, joka oli hieman hontelo ja kömpelö, mutta sitä oli mukava kokeilla. Pääsi johonkin sellaiseen maailmaan, josta ei aiemmin osannut unelmoida. Se haudattiin muutamaksi vuodeksi Radiolinjaan ja nyt taas on Elisa, ei tosin sähköposti, mutta yhtiö.

Ennen sosiaalinen media oli sähköposti. Muistan 90-luvulla käyttäneeni sähköpostia sosiaalisena mediana. Kaikenlaista tuntikausia kestävää höpöttelyä kavereiden kanssa. Siinä saattoi mennä työajan jälkeen 3-4 asti aamulla. Sitten tuli chatit ja sitten sosiaaliset mediat. Nyt on foorumeja, blogeja, twittereita, flickrsejä, diggejä, facebuukeja, wikejä, tuubeja, spotifaita, napstereita, myspaceja, ituneseja, web/podcastradioita - ja televisioita, netissä katsottavia tilaustelevisioita sekä käsittämätön määrä laadukkaita onlinepelejä.
« Viimeksi muokattu: 13.05.10 - klo:17:26 kirjoittanut Salis »
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #8 : 13.05.10 - klo:17:40 »
Ensimmäinen sosiaalinen media oli puhelinnumero, johon voi soittaa ja puhua muiden ihmisten kanssa tuntematta heitä. Keskusteluun voi osallistua 8 henkilöä kerralaan ja jos se tuli täyteen siirtyi automaattisesti toiseen ryhmään.  Nämä tekstipohjaiset tulivat vasta sen jälkeen. Ensimmäinen sähköosti Suomessa oli IBM:llä, mutta se oli vain firman sisäisessä käytössä. Sitten tuli silloisen Telen sähkäposti ja HPY=Elisa vasta niiden jälkeen. Telen serveri sijaitsi alkuun Tanskassa. Näin tiesi kertoa Soneran entinen kehtysjohtaja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #9 : 13.05.10 - klo:19:38 »
Aloitin täällä viitisen vuotta sitten. Ajankohta osui samoihin päiväkirjan kirjoittamisen vähenemisen kanssa. Kaipailin sosiaalisempaa kommunikointia. Olinhan pitänyt päiväkirjaa neljäkymmentä vuotta.
Nyt kirjoittamisilmaisu on alun kuohunnan jälkeen hiipunut. Foorumi on auttanut siirtymisessä elävämpiin, kasvoista kasvoihin yhteyksiin, ollut ensiaskel konkreettisempaan seurusteluun, "seurustelun sakramenttiin", "samoille oljille".
Olen kiitollinen kuluneista vuosista. Toivon ja uskon uudistuvani, jotta voin jatkaa muutostuulien tuiverruksesta huolimatta ja tuuletuksen ansiosta. Jos se ei ole mahdollista, uskon ja toivon, että Kaikkivaltias valaisee minulle tietä eteenpäin elämässä jollakin muulla tavalla.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #10 : 13.05.10 - klo:19:56 »
Tästä tulee mieleen ensimmäinen elisa eli siis sähköpostiyhteys, joka oli hieman hontelo ja kömpelö, mutta sitä oli mukava kokeilla. Pääsi johonkin sellaiseen maailmaan, josta ei aiemmin osannut unelmoida. Se haudattiin muutamaksi vuodeksi Radiolinjaan ja nyt taas on Elisa, ei tosin sähköposti, mutta yhtiö.

Ennen sosiaalinen media oli sähköposti. Muistan 90-luvulla käyttäneeni sähköpostia sosiaalisena mediana. Kaikenlaista tuntikausia kestävää höpöttelyä kavereiden kanssa. Siinä saattoi mennä työajan jälkeen 3-4 asti aamulla. Sitten tuli chatit ja sitten sosiaaliset mediat. Nyt on foorumeja, blogeja, twittereita, flickrsejä, diggejä, facebuukeja, wikejä, tuubeja, spotifaita, napstereita, myspaceja, ituneseja, web/podcastradioita - ja televisioita, netissä katsottavia tilaustelevisioita sekä käsittämätön määrä laadukkaita onlinepelejä.

Kyllä tämmöinen foorumi hakkaa mennen tullen vaikkapa jonkun blogin. En tajua, miten jotkut jaksavat kirjoittaa kaiken tekemisensä blogiin ja miten toisia voi kiinnostaa lukea niitä. Tällaisella foorumilla on enemmän vaihtelua eikä tämä pyöri ihan yhden ihmisen tekemisten ympärillä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #11 : 13.05.10 - klo:21:30 »
Ihan hyvä foorumi ja kivaa kun on tilaa kaikille, kuten kirkossammekin.
« Viimeksi muokattu: 13.05.10 - klo:21:34 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #12 : 13.05.10 - klo:22:43 »
Käyn täällä tapaamassa niitä aika uusia tuttujani joille kristinusko on tärkeä, jotka ottavat sen todesta ja joilla on siinä opetettavaa ja annettavaa. Moni asia on "kesken ajattelemisen" niinkuin minulla on tapana sanoa. Keskeneräisestä syntyy aina huonoa tekstiä - se on auttamatonta. Ehkä noita äh, miten sen sanoisi... ajattelevampia... siksi seuraa, että muuhun kyllä löytyy omasta sosieteetista jakajaa.

Tämä on jo jossakin määrin oma seurakuntayhteytensä - minulle. Täällä ei tarvitse valvoa huolissaan saako oireita joita säikähdetään - niin on tapahtunut tarpeettoman usein.

Joskus olen miettinyt kirjotanko liikaa mutta ajatellut että kyberavaruudessa on tilaa ja ne jotka eivät pidä, no, maailman helpointa on hypätä yli.  Joskus olen hankkinut itselleni harmia - tietysti sosiaalinen jaarittelu hakkaa  yksin puurrettavan tekstintuoton mennen tullen.  Eipä tänne muulloin tule niin jäätyä kiini juuri silloin - kone on auki eikä tekstiä huvita tehdä...laiskottaa...mitähän foorumilla? No aina jotain.  

Itsepetos toimii: Miten niin laiskottelen? Minähän kirjoitan koko ajan! Mtta joskus täytyy saada laiskotella.
« Viimeksi muokattu: 13.05.10 - klo:22:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #13 : 14.05.10 - klo:07:57 »
Kysyisin Sinulta, Vaivattu Sielu: Mistä oikeastaan olet päätellyt, että joku juuri täällä pyrkisi esittelemään omaa nokkeluuttaan? Olen lukenut tämän Sinulta aikaisemminkin, ja jäänyt hieman miettiväiseksi. Itse varon hieman arvaillessani toisten motiiveja - ainakin yritän. Niitä ei oikeastaan tiedä, ellei kysy ja saa vastausta vaikka yksityispostissa.  Kirjoittamisen sujuvuus on juttu jolla ehkä taas on muiden asioiden kanssa tekemistä. Joku kirjoittaa työkseen tai osatyökseen. Se saattaa näyttää "nokkelalta" olematta sitä ollenkaan. Sama ihminen voi elävässä elämässä olla hiljainen tuppisuu. Ja vaikka miten hoksaamaton.

Toinen ajatus koskee tuota toisen viestiin vastaamista. Mielessäni on eräs toinen sivusto, jota joskus lueskelin. Siellä ei muuta tehtykään, ja lopetin lukemsenkin, se oli mielenkiinnotonta ja usen vain selvästi ilkeää, kirjoitettiin hyökkäävästi, haistatellenkin ja nimitellen.   Mielestäni täällä on kysytty kysyttävät - sanoihin takertumiseen saattaa joillakin olla taipumusta, samoin tietysti oman asiansa takana seisomiseen, mutta en osaa ollenkaan sanoa onko se paha asia.  Ilkeää ei keskustelu ole ollut. En ole huomannt että kukaan haluasi loukata ketään.

Mutta lapsuudesta muuhun kasvaneet mahdollisesti eivät pidä tästä, ja kai hyvänen aika heitä olisi kuunneltava. Pitäisikö "seuratupa" -puoli oikeastaan puhdistaa keskusteluista - nyt se hieman harhaanjohtavasti tähän nähden tarjoaa paikan "keskstelulle"?  Sille, ettemme kaikki ole körttejä siten että olisimme kulkeneet seuroissa vanhempien mkana, emme mahda itse mitään. Moni on ehkä nyt Herättäjä-yhdistyksen jäsenkin, mutta kasvanut seudulla jolla tätä liikettä ei tunnettu.  En tiedä, miten tuota nyt enää muuksi muutetaan ellei asettamalla tiettyjä ehtoja ainakin osaan sivustoa, rajoitus tai ainakin suositus  niille joilta herännäistasta kokonaan puuttuu.  Ei kai se väärin olisi? Käyhän se mielessä, onko tullut kuokkimaan kutsumatta aika usein,. Sillä niin minä tein. Se saattoi olla väärin. Itseäni jopa hieman vaivaa tuo "olen körtti". Kristitty minä olen. Ja vielä ennemmin ekumeniasta kiinnostunut.

Olet niin vanha ja kokenut - pitäisikö tämä muttaa lähinnä "seuratuvaksi" jossa ihmiset joilla on jotakin sydämellään, kirjoittaisivat sen lyhyen seurapuheen muotoon, ja siitä ei puhuttaisi? Seuroissakaan kukaan e jää niistä puheenvuoroista käymään mitään keskustelua siinä eikä jälkeenpäin.
« Viimeksi muokattu: 14.05.10 - klo:08:03 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä körttifoorumista
« Vastaus #14 : 14.05.10 - klo:09:56 »
Niin - körtti tai ei. En minä tiedä. Tänne tuotiin...
Kuitenkaan ei ole rakkaampaa kaiken maailman viisaustieteteet opiskelleelle ja psykoanalyysit käyneelle kuin juuri tämä: Suo, Jeesus, paras opettaja, mun itseäni tuntea.. ja te murheelliset, kun kuljette kyynelten teitä, pois vaikerrukset, maan multa ei armoa peitä.
Ensimmäistä lauloi äiti joskus  kotona.
Ja kun minä kuolen, nämä täytyy minulle laulaa.
« Viimeksi muokattu: 14.05.10 - klo:10:04 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.