Kirjoittaja Aihe: Adventti-aika  (Luettu 26886 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #90 : 21.12.11 - klo:07:59 »
Pikkusiskoni havahtui kerran autonratissa ihmettelemään: Olenko todella viemässä rottaa eläinlääkäriin sen hännässä olevan ihottuman takia?!

Rotan nimi oli Ronja. Se oli silloin hyvimn tärkeä siskon pojalle. Rauha sen muistolle.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #91 : 23.12.11 - klo:00:14 »
Ehkei ollut kuitenkaan hyvä idea tulla joulunviettoon äitini luokse  :102: Tuntuu nyt, kun olen vasta kolme tuntia ollut paikalla. Luulen, että äitiäni nolottaa, kun hän ei ole vaivoiltaan ja höperöydeltään saanut siivottua (siis täällä on oikeasti sotkuista, vaikka en ole näissä asioissa edes tarkka). Vaikka syyskuun alussa käydessäni kutsuikin jouluksi käymään, ei ollut ajatellut että todella tulisin, ja sitten kun olin jo sanonut tulevani, oli meinannut soittaa ja perua juurikin tuon siivouspuolen takia. Omasta puolestanihan en tänne niin halunnut, vaan päätin kerrankin uhrautua, joten peruminen ei olisi haitannut. Aiheutankohan täällä olollani sittenkin enemmän stressiä ja noloutta kuin hyvää mieltä?

No, huomenna siivoan minkä kerkiän. On vain niin paljon kaikkea tavaraa levällään, että se on vaikeaa. Mikäs tyhjiä pintoja olisi jynssätessä.

Olisikohan ensi jouluna niin, että vietän sen kotonani tai ainakin jossain lähellä, ja sanon että saa tulla kylään jos haluaa? Kotiseurakunnan joulunviettoa on ikävä.
« Viimeksi muokattu: 23.12.11 - klo:00:18 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #92 : 23.12.11 - klo:06:37 »
Onhan hyvä, että äitisi saa nyt joulusiivouksen, kun sinä tulit sitä tekemään! Muuten olisi hänen joulunsa vielä sekavampi... Eihän tiedä, montako mahdollisuutta  yhteiseen jouluun enää tulee. Onneksi joulukirkkoja on joka paikkakunnalla.


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #93 : 23.12.11 - klo:07:15 »

   Olen kiitollinen siskoilleni, jotka hoitavat äitiäni. Soitan huomenna hänelle.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #94 : 24.12.11 - klo:17:36 »
Päättyykös tämä adventtiaika aattoiltana kuudelta, vai vasta puolenyön aikaan? Hautausmaalle lähtöä tässä ollaan tekemässä nyt. Saas nähdä, jaksanko yöksi messuun.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #95 : 24.12.11 - klo:18:39 »
Päättyykös tämä adventtiaika aattoiltana kuudelta, vai vasta puolenyön aikaan? Hautausmaalle lähtöä tässä ollaan tekemässä nyt. Saas nähdä, jaksanko yöksi messuun.

Enpähän tiijjä, milloin päättyy. Hautausmaan parkkipaikalla oli jo päivällä ruuhkaa (kävin siellä siis autolla). Joensuun kirkon aattohartaudessa oli paljon porukkaa - pappi sanoi, että teko on enemmän kuin sana ja tuttuja jouluvirsiä veisattiin. Lopuksi Maa on niin kaunis ja niinhän se nyt onkin kun lunta tulee jatkuvasti. Hyvä virsi!

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #96 : 25.12.11 - klo:00:07 »
Minua kosketti aattohartaudessa Maa on niin kaunis -virren toinen kohta: "Kiitävi aika, vierähtävät vuodet, miespolvet vaipuvat unholaan."
Mietin erästä isoisää, joka on juuri menettänyt puolisonsa. Iloa hänelle tuovat lapsenlapset, jotka nyt elävät niitä lapsuuden joulujaan, joita he sitten aikuisina kaihoisasti muistelevat. Eikä aikaakaan, niin he ovat jo itse isiä ja isoisiä. Muistelevat lapsuuden joulujaan papan seurassa.

Luulen muuten, että adventti päättyy keskiyöllä. Oi jouluyö -laulu alkaa alkukielellä eli ranskaksi näin: "Minuit, chrétiens, C'est l'heure solennelle. Où l'Homme Dieu descendit jusqu'à nous..." (Keskiyö, kristityt, on juhlallinen hetki, kun Jumala ihmisenä laskeutui luoksemme...) Siitä se joulu alkaa, vaikka me suomalaiset aloitamme juhlimisen tapamme mukaan jo aattona.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #97 : 25.12.11 - klo:01:39 »
^Minusta tuntuu, että nyt vasta on joulu! Aatto on lapsesta pitäen ahdettu liian täyteen kaikkea ohjelmaa, vasta joulupäivänä on päässyt kunnolla lepäämään. Jouluaaton haluaisinkin viettää kotona kaikessa rauhassa jouluun valmistautuen, kuin odotuksen tiivistymänä. Onko se sellaista protestanttista tehokkuuden ihannointia, ettei ehditä rauhassa odotella? Ja joulunviettokin katkaistaan toisen päivän jälkeen.

Nyt on jotenkin niin riemullinen olo, ettei osaa mennä nukkumaankaan, vaan haluaisi juhlia. Tulin vasta kirkosta.

Maa on niin kaunis on ollut suosikkejani joululauluista siitä pitäen kun se muistaakseni kolmannella luokalla koulussa opeteltiin. Tunnelmassa on jotakin juhlallista ja mysteeriä, yhtä aikaa hämärää ja valoisaa. Mutta ne miespolvet kyllä lapsena ihmetyttivät; näin ne mielessäni konkreettisesti polvitaipeina, jotka enää ovat maan pinnalla näkyvissä muuten jo maan alle vaipuneista miehistä, ja sitten uppoavat ne polvetkin. Vaikka se ei ehkä alun perin olekaan mikään pyhiinvaelluslaulu, kuten joskus on väitetty, sellainen siitä on minulle silti tullut, ja siksi sen mukana on mukava astella kirkosta ulos. Vähän olin pettynyt, kun virttä 30 ei äsken kirkossa virsitaululla näkynyt, mutta ilo oli sitä suurempi kun se kumminkin laulettiin!

^^Niin sanahan tuli lihaksi tässä juuri äsken, ja eikös seurakunnan nyt pitäisi jatkaa sinä ruumiina?

« Viimeksi muokattu: 25.12.11 - klo:01:45 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #98 : 25.12.11 - klo:07:54 »
Adventin päättyminen digiaikana sosiaalisessa mediassa http://www.youtube.com/watch?v=GkHNNPM7pJA
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #99 : 10.12.21 - klo:04:30 »

   Lotan, papan ja Lilin jouluaatto 🎄

https://www.youtube.com/watch?v=uChIVhSARxA

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #100 : 19.12.21 - klo:07:13 »

   Jeesus tulet, Kuningas
suuri rauhanruhtinas
avomielin odotamme
Kallis Vapahtajamme

Presidenttinä
myös olla voit
kun me sua vartoomme
olethan sä automaatti

Kun joka joulu tuletkin
koteihimme, sydämiimme
synnytät näin tuletkin
mielihimme, Valtiaamme

Nyt on aika odottaa
kesä mennyt menojaan
lämmittämään tupamme
virkistämään kaamoksemme

Oi kun valkeus
pian saavut keskellemme
oi sä kaikkein kallehin
olet taasen sisällämme

Tässä lohtu parahin
tässä ilo ylimmin
tässä Sinun helmassa
tässä toivon, uskossa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #101 : 19.12.21 - klo:09:01 »
Minun lapsenmielessä adventin aika on taikaa ja odotusta täynnään.

Odotus päättyy, ja taika ratkeaa Joulu-aamuna. Vapahtajan odotettu syntymä julisteaan meille kaikille.

Hoosianna ! Halleluja !, Aamen ! kuullaan sadoilla kielillä kaikissa maanosissa.

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #102 : 30.11.22 - klo:07:03 »

   Hoosianna, Davidin Poika, siunattu olkoon Hän, joka tulee Herran nimeen, Hoosia aa aa aa anna siunattu olkoon Hän.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #103 : 30.11.22 - klo:14:17 »
Heränneen tumman ystäväkansan rynnätessä adventin aikaan turhuuden turuille kauppoihin ostamaan kinkkuja ja jouluostoksia sekä viinakauppaan jouluviinoja kaikessa körttiläisessä vaatimattomuudessa, niin koronatartuntojen ja sairastumisen riski on edelleen olemassa.  :icon_xmaslol:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #104 : 30.11.22 - klo:14:24 »
Minusta viinakaupassa on disk infektio tai siis aika raikasilma ilman sairauksia, suosittelen kaikkia varsinkin hmm no omaavia vierailemaan kaupassa.
Tik toc.