Kirjoittaja Aihe: Adventti-aika  (Luettu 28936 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33742
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #75 : 19.12.11 - klo:15:48 »
Kiitos. Ylimaallisen ihanaa!  Samalla maallista ja taivaallista.  Tämä aikakausi oli mestareiden aikaa, niin musiikissa kuin kirkkotaiteessa.
Linkin sivusta löytyy kuunneltavaa moneksi päiväksi.

Tämä oli kuin joululahja Joensuusta.   :061: :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #76 : 19.12.11 - klo:16:15 »
Olenkin menossa jouluksi Joensuuhun. Lauantaina onnistuin ostamaan junalipun automaatista, mistä olen hyvin ylpeä. Vien mukanani ison pyöreän lahjan, eikä minulla ole aavistustakaan, miten sellainen paketoidaan.

Adventtiaika on hankala, kun jouluhössötyksiltä ei ehdi yksinkertaistaa elämäänsä pätkääkään, vaan normikaaoksen päälle kaatuu vielä joulu. Joka sitten loppuu töksähtäen ihan kesken, ennen kuin on ehtinyt valmisteluistakaan kunnolla toipua. Tänään jonotin postissa kahteen otteeseen saadakseni lahjapaketin matkaan.

Tykkäisin eniten joulusta, jossa ei olisi lahjoja eikä kortteja eikä liikoja ruokiakaan, olisi vain useampia pyhitettyjä lepopäiviä peräkkäin. Ja sen voisi viettää kotikaupungissaan ja kotiseurakunnassaan.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #77 : 19.12.11 - klo:20:36 »
Jos on riittävän iso lahjapaperi, voi pyöreän lahjan paketoida kuin ison karamellin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #78 : 20.12.11 - klo:01:13 »
MInua ei haluta pätkääkään sinne Anttolanhoviin, se on kauhea totuus.  Minä inhoan sitä paikkaa, minulla ei ole riittävän hyviä vaatteita sinne, niissä sängyissä ei ihan totta voi nukkua kun ne ovat kuperia - ja vielä niin korkeita että niiltä pudotessaan, ja putoan joka yö, satuttaa ittensä oikeasti...  minua ei haluta syödä itteeni oksennuksen partaalle, laulaa joululauluja, odottaa pukkia, pelata bingoa, syöttää metsäneläimiä, ajaa hevosella ---- se on niin ällöä ----  se on kamalaa. Kerta kaikkiaan kauheaa.  Ja ne hurtat räksyttävät ja se muu eläinkunta joka sinne pitää roudata ...   Minä en vain yksin kertaisesti kestä. 

Paras joulu minulla oli kerran kun oireet esti matkanteon, eli olin tajuton junan lähtiessä tai jotain.  Hain kaupasta jotakin perusjouluruokaa, en ennättänyt siihen enää mitään omatekoista, eli kalkkunaa ja itte lisäiltyjä lanttulaatikkoja ja täydennettyjä rosolleja ja puhelintervehdyksiä koko maailman tuttaville ja ystäville.  Soitin nokkahuilua ja kännykällä saapui vastausviestejä koko joulun ajan. 

Oli kynttilöitä ja hyasintteja ja sillon minä kai niille allergisoiduinkin mutta koko pikkuinen koti tuoksui-----   eikä minul ole koskaan ollut niin ihanaa joulua.  Se tais olla 2004.

Suunnittelen sairastumista, mutta entä jos se on jomman kumman vanhemman viiminen joulu? 

Tiivis perhe johon tätiys kuuluu yhtä keskeisenä kuin äitiys ja isyys on varjopuolia.  En halua pilata heiltä joulua. Haluaisin vain joskus viettää ihan itseni näköisen joulun - vaikka olisinkin tajuissani. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #79 : 20.12.11 - klo:08:18 »
Jos tuntuu pahalta mennä, niin älä mee, jos on mahdollisuus laistaa meno.
Joskus tekee hyvää viettää joulu ihan yksinkin, saa hiljentyä rauhassa ja mietiskellä kaikenlaista.

Itse nautin eläinten seurasta, muuta en tekiskään kuin rapsuttelisin koirimusta, silittelisin kissiä ja ruokkisin tipuja tipulaudalle.
Hälinästä en tykkää kuin pieninä annoksina.

myyrä

  • Vieras
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #80 : 20.12.11 - klo:08:45 »
MInua ei haluta pätkääkään sinne Anttolanhoviin, se on kauhea totuus.  Minä inhoan sitä paikkaa, minulla ei ole riittävän hyviä vaatteita sinne, niissä sängyissä ei ihan totta voi nukkua kun ne ovat kuperia - ja vielä niin korkeita että niiltä pudotessaan, ja putoan joka yö, satuttaa ittensä oikeasti...  minua ei haluta syödä itteeni oksennuksen partaalle, laulaa joululauluja, odottaa pukkia, pelata bingoa, syöttää metsäneläimiä, ajaa hevosella ---- se on niin ällöä ----  se on kamalaa. Kerta kaikkiaan kauheaa.  Ja ne hurtat räksyttävät ja se muu eläinkunta joka sinne pitää roudata ...   Minä en vain yksin kertaisesti kestä. 

Paras joulu minulla oli kerran kun oireet esti matkanteon, eli olin tajuton junan lähtiessä tai jotain.  Hain kaupasta jotakin perusjouluruokaa, en ennättänyt siihen enää mitään omatekoista, eli kalkkunaa ja itte lisäiltyjä lanttulaatikkoja ja täydennettyjä rosolleja ja puhelintervehdyksiä koko maailman tuttaville ja ystäville.  Soitin nokkahuilua ja kännykällä saapui vastausviestejä koko joulun ajan. 

Oli kynttilöitä ja hyasintteja ja sillon minä kai niille allergisoiduinkin mutta koko pikkuinen koti tuoksui-----   eikä minul ole koskaan ollut niin ihanaa joulua.  Se tais olla 2004.

Suunnittelen sairastumista, mutta entä jos se on jomman kumman vanhemman viiminen joulu? 

Tiivis perhe johon tätiys kuuluu yhtä keskeisenä kuin äitiys ja isyys on varjopuolia.  En halua pilata heiltä joulua. Haluaisin vain joskus viettää ihan itseni näköisen joulun - vaikka olisinkin tajuissani. 

Tuon Leenan kirjoituksen innoittamana aloin miettiä omaa joulunviettoani. Tykkään oikein kovasti olla jouluna yksin! Tosin tykkään yksinäisyydestä muutenkin. Voin olla ehkä puolierakko. Hälinäjoulut olisivat, jos ei nyt ihan hirveitä, niin aika lähellä. Yksinäisyyttä pidetään jotenkin negatiivisena asiana, mutta en koe sitä niin.

Mietin myös, millaista olisi joulu kaksin - siis jonkun naisen kanssa - naisen ihan yleisellä tasolla. Voisi siinäkin olla puolensa, jos nainen ei olisi mikään hösöttäjätyyppi vaan enemmänkin Maria. Sellainen kypsä ihminen, joka osaa olla kaksinkin yksin, tarvittaessa, ja antaa toiselle tilaa omaan yksityiseen yksinäisyyteen. Ei mitään pakonomaista joulurekvisiittaa: siivouksia, jouluruokia yms. Kaikki sekin on ok., mutta pienesti eikä pakosta.

Ulkoilua, lukemista ja musiikkia, mahdollista kirkkoilua, olemista. Ajatuksiinsa vaipumista, mietiskelyä. Mitä vaan tai ei mitään.

Aika omannäköisestä joulusta näköjään kirjoitan - tätä se minulla on.

Taidan ostaa jouluksi hehkuviiniä!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #81 : 20.12.11 - klo:09:43 »
Sellainen kypsä ihminen, joka osaa olla kaksinkin yksin
:023: Minusta tuo pätee muulloinkin kuin jouluna.

Minähän nyt vietän joulun kaksin naisen kanssa, eli äitini kanssa, mutta hän on juurikin tuollainen hösöttäjätyyppi, erityisesti mitä jouluun tulee. Harkitsen pitäväni ensi vuoden viikolla 2 lomaa, jotta pääsen toipumaan.

Erinäisiä jouluja on tullut vietettyä yksin, taikka nettituttujen kanssa välillä seurustellen.
« Viimeksi muokattu: 20.12.11 - klo:09:48 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #82 : 20.12.11 - klo:10:20 »
Meillä saa viettää joulua perheen kanssa yksin...  :icon_wink: miusta se on aivan ihanaa...aattona juoksennellaan pukin kanssa tonttuilemassa, mutta oma joulu on rauhallinen, hiljainen...saa olla vaan...nauttia siitä miten joulu on laitettu...itsekin olla vähän avittelemassa...saa vetäytyä kukin omiin oloihinsa ja aatoksiinsa...siltä se neljän aikuisen joulu näyttää...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33742
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #83 : 20.12.11 - klo:10:24 »
Ja minä sen kuin hössötän. En vapaaehtoisesti, vaan perheen esiäidin velvollisuudesta ja rakkaudesta ruokinta-ihmeisiin.
Päivä kerrallaan valmisten että muullekin jää aikaa. Nyt on haudutettu punakaali jo liki valmis. Se purkitetaan kahteen purkkin, toinen on lahja.

Iltapäivällä käyn joulutervehdyksellä 98-vuotiaan ystävän luona, viemisinä lanttulaatikko, Talvikynttilät-lehti ja kukka.

Lotta ja Martta ovat sairastelleet ja äitinsä on aika uupunut yötyön ja kovan kuntosalitreenin takia. Kutsuin he tänne syömään, ja Matti hoitaa loput.

Joulumieli pilkahtelee, ja menee välillä piiloon. Musiikki ja kynttilät sitä eniten ovat luoneet. Flunssanpoikanen kiusailee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #84 : 20.12.11 - klo:10:48 »
Toinen veli on taas hoidossa (sairastui jo melko nuorena, diagnoosi paranoidinen skitsofrenia). Hän soitti eilen sairaalasta ja sanoi, että joutuu tai paremminkin saa olla siellä joulun. Juteltiin aika kauan ja kysyin, tulenko käymään jouluna ja tuon lahjat. Hän sanoi, että ei tarvitse tulla, lahjat ehtii myöhemminkin ja että Jeesuksen syntymälahja on tärkein. Vähän yllätyin, vaikka hän miettiikin jatkuvasti uskonnollisia asioita ja minusta sotkee välillä niillä päänsä, niin tämä tuli niin vakaasti ja "terveellä" äänellä. Hyvä hyvä!

Parempi hänelle olla sairaalan suojissa kuin ns. avohoidossa, jossa ei ole mitään muuta hoitoa kuin se avo. Heitteillä ne monet ovat.

Vanhan ajan B-mielisairaalat takaisin!

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #85 : 20.12.11 - klo:13:27 »
Sie oot hälle hyvä veli, tunnen monta hyväosaista jotka ei sairastuneita veljiä / siskoja katso.
ARVOSTAN SINUA JA SUORAAN SANOMISTAS, minäkin lauon suoraan, enkä ymmärrä "pikkurillisiä ".
Kukapa meistä ei päätään sotkis, toiset sotkee rahall, osakkeilla, veneillä, moottoripyörillä,viinalla,kukin tavallaan jotenkin tahollaa, siihen jää lähimmäisenrakkaus ja totuus.

Tuokin on totta jotta moni avuntarvitsia on heitteillä,mutta kun Kreikka ja eu tarttee rahaa, mitäpäs omasta kansasta kun halutaan siihen YTIMEEN !

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #86 : 20.12.11 - klo:16:41 »
Olenkin menossa jouluksi Joensuuhun. Lauantaina onnistuin ostamaan junalipun automaatista, mistä olen hyvin ylpeä. Vien mukanani ison pyöreän lahjan, eikä minulla ole aavistustakaan, miten sellainen paketoidaan.


Mitä jos laittaisi aaltopahvia tms. ympärille kovikkeeksi, jolloin se olisi helpompi paketoida lieriönä (vai mikä se nyt onkaan)? Tai laittaisi lahjan ensin laatikkoon.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #87 : 20.12.11 - klo:16:47 »
MInua ei haluta pätkääkään sinne Anttolanhoviin, se on kauhea totuus.  Minä inhoan sitä paikkaa, minulla ei ole riittävän hyviä vaatteita sinne, niissä sängyissä ei ihan totta voi nukkua kun ne ovat kuperia - ja vielä niin korkeita että niiltä pudotessaan, ja putoan joka yö, satuttaa ittensä oikeasti...  minua ei haluta syödä itteeni oksennuksen partaalle, laulaa joululauluja, odottaa pukkia, pelata bingoa, syöttää metsäneläimiä, ajaa hevosella ---- se on niin ällöä ----  se on kamalaa. Kerta kaikkiaan kauheaa.  Ja ne hurtat räksyttävät ja se muu eläinkunta joka sinne pitää roudata ...   Minä en vain yksin kertaisesti kestä.   

Leena, mitä jos varaisit tosi hyvää lukemista itsellesi lepohetkiä varten. Rauhalliset kävelyretket yksin tekevät myös hyvää ihmishässäkän vastapainoksi. Eikö ole toisaalta hyvä, että läheiset ovat vielä olemassa että ja voi läsnäolollaan tehdä heidän joulustaan onnellisen... Toivottavasti kuitenkin iloisesti yllätyt joulun tunnelmasta A:ssa!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #88 : 20.12.11 - klo:17:45 »
Ja ne hurtat räksyttävät ja se muu eläinkunta joka sinne pitää roudata ...   Minä en vain yksin kertaisesti kestä.

Mitä vikaa räksyttämisessä muka on? Hurtat ovat sitä varten, että niille räksytetään.

toivoo Kerttu
piski :093:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Adventti-aika
« Vastaus #89 : 21.12.11 - klo:01:08 »
Mitä vikaa räksyttämisessä muka on? Hurtat ovat sitä varten, että niille räksytetään.

toivoo Kerttu
piski :093:

Niiden mielestä ei mitään...   :094:   Rajoittuneet ihmisyksilöt käyvät tyhmyyttään selittämässä vuoroon kummallekin, että hyvä koira ei hauku... ei juuri nyt hauku... ei aivan tauotta hauku...   haukkuvat niitä maailnman normaaleimmasta toiminnasta...   

Lotta ja Isla lähettävät syd.terv. Kertulle.  Ne jo tietävät Kertun. 

Toivon että Rölli, Leonardo ja marsut jäävät viettämään omaa joulua... se ei kenties käy...  marsu muistaakseni nimeltänsä Toffee potee tautia, sille tulee suorittaa vaativahko operaatio yleisanestesiassa ja sitä vahvistetaan antibiootein (kaksi kuuria) sekä soseutetulla kaurapuurolla jota tulee pakkosyöttää ruiskulla koko ajan kun ei se vapaaehtoisesti syö...   

Tämmöinen perhe... 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.