Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä  (Luettu 34563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Terza

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 23
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #45 : 12.08.11 - klo:21:39 »
Luomiskertomuksessa Jumala sanoi aivan aluksi "Tulkoon valo" Ja valo tuli. Einsteinkin on todistanut, että valo on tullut ensiksi, E=mc^2, eli "Energia on yhtäkuin massa kertaa valonnopeus toiseen" Jumala siis aluksi loi taivaan ja maan. Se tapahtui energian muodossa. Raamatussa lukee, että maa oli muodoton ja tyhjä. Valo on luomisen toinen elementti. Se on myös totta, Einsteinhän todisti, että valonnopeus on maailman ainoa vakio. Jos ei valoa, ei ole edes muotoja! Eli siis: Ensin energia, sitten valo, sitten muodot,massa. TÄMÄ KAIKKI OLI ENNAKOITU JA RAAMATTUUN KIRJOITETTU!!!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Raamattu on ihmeellinen!!!
Osoitteesta www.tv7.fi/vod/categories.html?id=373    löytää erään italialaisen Danilo Vallan ihmeellisiä opetuksia! Niiden katselun jälkeen ei ikinä voi sanoa, että Raamatussa on virheitä!!! Kun niitä ei ole!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #46 : 13.08.11 - klo:12:00 »
 :039: Heips Terzza.
Älä nyt loukkaannu, mutta sun iässäsi mäkin tiesin kaiken kaikesta ja olin hyvinkin varma mielipiteistäni. :-\

Nykyään otan askeleen taaksepäin, kun joku alkaa hyvin varmana kertomaan oikeaksi uskomiaan väitteitä.

Vastaan, nyt niinkuin psykologit potilailleen, että uskon että sinä uskot noin olevan.

Oikeesti ihan hyviä ne pari ohjelmaa joissa esiintyy tämä oliko italialainen herra ja todistelee ihmeellisestä Raamatusta.

No olkoon silti jos niin sanot, että olemme valon lapsia.
Ja ehkä maailma on saanut syntynsä valonleimahduksella ja sitä ennen olleen vain pimeyttä.

Lähinnä kirjoituksellani otin kantaa Johanneksen evankeliumin erikoiseen kerronta tapaan ja se on kuin jonkun salalahkon kerrontaa.
 Jostain olen kuullut, että Johannes kuului johonkin erikoiseen akopalyptiseen lahkoon ennen kuin alkoi seurata Jeesusta ja varmaankin sieltä toi outo kerronta tapa häneltä tulee.

Jokaisessa evankeliumissa on kertojansa omaa leimaa.

Musta Johanneksen evankeliumin ne ois voinut jättää pois Raamatusta siellä kirkolliskokouksessa, kun ne kokosi Raamatun, mutta kaitpa Jumala siellä ohjasi ja vaikutti tekemisiä?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #47 : 13.08.11 - klo:20:44 »

---
Lähinnä kirjoituksellani otin kantaa Johanneksen evankeliumin erikoiseen kerronta tapaan ja se on kuin jonkun salalahkon kerrontaa.
 Jostain olen kuullut, että Johannes kuului johonkin erikoiseen akopalyptiseen lahkoon ennen kuin alkoi seurata Jeesusta ja varmaankin sieltä toi outo kerronta tapa häneltä tulee.

Jokaisessa evankeliumissa on kertojansa omaa leimaa.

Musta Johanneksen evankeliumin ne ois voinut jättää pois Raamatusta siellä kirkolliskokouksessa, kun ne kokosi Raamatun, mutta kaitpa Jumala siellä ohjasi ja vaikutti tekemisiä?

Hei Viisveisaaja, suosittelen, että käyt kuuntelemassa Jukka Norvannon ohjelmia oheisesta linkistä. Hän on perehtynyt todella hyvin myös Johanneksen evankeliumiin, joten ehkä k.o. evankeliumin poistoa parempi ratkaisu voisi olla tutustuminen siihen tarkemmin.

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/?q=kirjat
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #48 : 14.08.11 - klo:11:51 »
:-\ Mua häiritsi joskus mielettömästi, kun johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoi, että minä olen maailman valo ja te olette valonlapsia.
Koko Johanneksen evankeliumi on kuin jonkunlaista lahko touhua.

Ei taida olla Johanneksen evankeliumin vika, että myöhemmät 'valon lasten lahkot' ovat omaksuneet sen sanastoa ja ilmaisuja.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #49 : 19.08.11 - klo:17:57 »
No eipä ei ja eipä kait Pena.

Onhan siinä hyviäkin puolia, että evankeliumeissa on erilaisia kertomistyylejä.
Toinen sopii toiselle ja toinen toiselle jollekkin ei mikään.

Tänään raskaan työn jälkeen tuttu Raamatun paikka: Tulkaa minun tyköni kaikki työtä tekeväiset ja raskautetut antaa toivoa.
Joku vois tulkita Jeesuksen tahtovan ihmisen joka paljon työtä tehneen tekevän itsarin?
Jaa, mut voiko niin mennä hänen tykönsä?
 Mut kait Jeesus takoitti hiljentymistä? Niin ainakin itse olen paikan tajunnut?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #50 : 20.08.11 - klo:10:20 »
Ymmärsin siten että kutsu olisi ollut konkreettinen, se, millaisen merkityksen myöhemmät sukupolvet antavat on toinen juttu.

Kyllähän Johanneksen päätyminen kaanoniin oli oma juttunsa, mutta siellä se nyt on.  Silloin etsittiin kandidaattien joukosta tekstejä, jotka silloisten tutkimusmenetelmien mukaan olivat kontaktissa historian Jeesuksen lähipiiriin, ja todettiin 300-luvulla että oikeastaan nämä tekstit olivat selekoituneet jo sataluvulla siihen.  Myöhemmin juuri Johanneksen kohdalla ajateltiin erehdytyn.  Jokin hyvin kiinnostava uuden tutkimuksen linkki puolestaan johtaa Kastaja-liikkeen perimätietoon... uh, ei kyllä tulisi esiintyä eksegeettinä, kun ei sellainen ole yhtään.

Mutta Joh 14:27 on merkinnyt itselleni aina paljon. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #51 : 20.08.11 - klo:21:19 »
Apostolien teot ovat mielenkiintoinen kokonaisuus Raamatussa.
Olen lukenut sen nyt kahteen kertaan ihan peräkkäin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #52 : 21.08.11 - klo:08:01 »
Apostolin teot on kuin seikkailukertomus. Sillä tavalla mielenkiintoinen.

Aloitin taas Raamatun luvun alusta. Luomiskertomus ja syntiinlankeemus on myös mielenkiintoisaa pohdittavaa. Mikä on legendaa, mikä on Jumalan ilmoitusta.
Miksi Jumalan paratiisissa oli kavala käärme. Miksi se toimi kuten toimi. Jos Jumala loi ihmisen kaltaisekseen, miksi Adam ja Eeva lankesivat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #53 : 21.08.11 - klo:08:09 »
Minusta on turha kysyä Raamattua lukiessa Uutisvuodon tavoin: faktaa vai fiktiota. Jumalan ilmoitus on erilaista kuin tietosanakirjatotuus. Myyttisen kertomuksen avulla voi parhaiten kuvata ihmisen sisimpiä asioita. Paratiisin sijaintia kartalla tai Joonan suuren kalan tieteellistä nimeä etsivät ovat eksyneet pahasti olennaisesta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #54 : 21.08.11 - klo:08:15 »
Pena on oikeassa.
Pohdintani eivät ole epäilyä, vaan halua ymmärtää.  Näinkö Jmala on suunnitellut ihmisen tien syntiin ja pelastukseen.

Paratiisi odottaa tuonpuoleisessa. Ketä odottaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Tuuli

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 27
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #55 : 21.08.11 - klo:09:46 »
Näihin kysymyksiin ajaudun itsekin aika ajoin. Lopulta joutuu  aina uudestaan toteamaan, ettei kunnollista vastausta löydy. Minulla pohdinnat tuottavat kyllä suurta epäuskoakin. Onnellinen se, joka voi kysellä menettämättä uskoaan.
Viime aikoina olen ajatellut, että hedelmällisempää on pohtia sitä, mitä nämä kertomukset paljastavat ihmisestä, ei siis sitä, miksi Jumala salli näin tapahtua.
Syntiinlankeemuksessa voin tunnistaa oman tarpeeni hallita, ymmärtää, olla viisas.
Jospa sitä osaisikin hyväksyä oman pienuutensa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #56 : 21.08.11 - klo:13:50 »
Oliko se kavala käärme kenties jo langennut taivaassa, se jota sielunviholliseksi kutsutaan?
Joku on noinkin selittänyt asiaa.
Että ihan alussa Jumalan kuvan kaltainen, mies ja vaimo, mutta "käärmeen viettelyksestä" lankesi Eeva syntiin ja houkutteli miestäkin.
Ja kun Jumala kutsui illan viileydessä miestä vastuuseen, hän pakeni.
Ja lopuksi Jumala puki heidät nahkaisiin vaatteisiin, ettei "synnin häpeä näkyisi".
1. Moos. 3:9
   
Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?"

Tästä tulee mieleen se, että aina kun ihminen tekee väärin siis syntiä, hän haluaa paeta ensin vastuutaan.
Tai selitellä sitä omaksi edukseen.
Mutta jos ja kun on nöyrä, hän osaa silloin juosta Vapahtajan luo armoa saamaan avukseen oikeaan aikaan.

Tälläisiä mietteitä tuli mieleen.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #57 : 21.08.11 - klo:16:23 »
Sitä vaan ihmettelen, että olikohan syntiinlankeemuksen aikaan muitakin puhuvia eläimiä kuin käärme?

Jos ei ollut, niin kuin ei ole nykyisinkään, niin menetimme ainoan keskustelukumppanin eläinkunnasta. Voi Eeva minkä teit!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #58 : 21.08.11 - klo:18:27 »
Olihan se toinenkin eläin joka puhui, Bileamin aasi.
Itse Bileam ei nähnyt enkeliä tiellä miekka kädessään mutta aasi näki, aisti ja puhui ja sai Bileamin siunaamaan  kirouksen sijasta Israelia.

(4. Mooseksen kirja 22)

Siis jos olen asian oikein ymmärtänyt, niin aasi oli viisaampi kuin Bileam vai oliko se vaan herkempi aistimaan "yliluonnollisen" paikalla olon?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #59 : 21.08.11 - klo:19:12 »
Tänään oli yhden kesän leirin konfirmaatio ja nuoret kikatteli evankeliumin talenteille. Mahtoivatko tietää, että englannin sana talented tulee nimenomaan tästä raamatunkohdasta  :003:
(Matt. 25:14-30)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna