Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä  (Luettu 34386 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #30 : 23.07.11 - klo:18:22 »
Matt 16: 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

Jostain syystä minulla nousee iho kananlihalle tämän raamatunkohdan kanssa. Ehkä olen kuullut liikaa eräiden käyttävän sitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #31 : 23.07.11 - klo:18:59 »
Matt 16: 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

Jostain syystä minulla nousee iho kananlihalle tämän raamatunkohdan kanssa. Ehkä olen kuullut liikaa eräiden käyttävän sitä.

Olet ikävän oikeassa. Eräätliikkeet ovat omineet lauseen ja kertovat, että heillä on Aaronin pappeus ja vain he pystyvät tuon tekemään ja käyttävät sitä vihamiehiin
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #32 : 25.07.11 - klo:06:15 »
Lutteeruksen mukaan tämä on perisyntiä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #33 : 08.08.11 - klo:19:23 »
Huomisen päivän teksti on minulle vähän mysteeri:

Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen." Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.' "

2 Moos. 3:14

Tuo viimeinen lause kuulostaa jotenkin älyttömältä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #34 : 08.08.11 - klo:19:55 »
Olen miettinyt näin Raamatun avulla.

Salattu Jumala ilmoitti nimekseen Minä olen, hebreaksi ehjee, mikä muistuttaa Herran nimeä Jahve. Hänellä on ehkä toinen nimi, mutta tuo Minä olen
kuvaa hänen kaikkeuttaan ja se saa toistaiseksi riittää meille.
Englannin minä olen kirjoitetaan suurella i-kirjaimella: I am, tuleneeko se Jumalan luomalle ihmiselle tästä Jumalan meille ilmoittamasta nimestään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #35 : 08.08.11 - klo:20:32 »
Jumalan nimi on verbi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #36 : 09.08.11 - klo:08:40 »
Niin, ollakin on verbi. Ihmiset pitävät olemista vain laiskuutena, mutta iän mukana alan vain yhä enemmän olla ja hiukan ajatella. Lopuksi kai sängyn pohjalla.

Jumalan oleminen on salattua. Se sisältää meiltä käsittämättömiä asioita,  tekoja jotka ovat niitä "todellisia" teonsanoja, verbejä.

Kiitti Pena, en ollut tiennyt että Jahve suomennetaan näin.

Antakaamme Jumalan olla se mikä hän on, yrittämättä selitellä hänen oloaan tai muotoaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #37 : 09.08.11 - klo:10:23 »
Keskiajan mystikot antoivat itse Jumalalle nimiä, ne kuvasivat sitä, jota Jumalan kokivat itselleen edustavan, tai Jumalan tekoja, eli etsivät omasta mielestään jotakin, jota he joka tapauksessa usein ajattelivat lähestyvänsä lähestyessään Jumalaa.  

Dosentin  :026:  viimeinen talteen saatu runo, jossa kuvastuu kokemus "miksi hylkäsit minut" ei avautunut ollenkaan ennen kuin tiesin tämän.  "Sinä menit - --   Hätä - Onni- Autuus - mikä on nimesi? Etsinkö ikuisesti Sinua turhaan --  (voi olla virhei kun kirjoitan ulkomuistista).

Kun kirjoittelin yhtä tarinaa, jouduin pakosta löytämään sen nimen, jolla itse olisin lähestynyt ja kai lähestyn Jumalaa, ja siinäkin on verbi/adverbi:  "Rakas, kaivattu Hyvä Tahto".  Mietin, käyttääkö kertomuksen päähenkilö, jossa on paljon Leenaa, väärin Jumalan nimeä. Kertomuksessa ei ainakaan, sillä hän ei tiedä Jumalasta mitään, ja on ihan varma että tuo sopii muitta mutkitta.   ( ...myöhemmin hän uhkaa Jumalaa lastensuojeluviranomaisillakin...   kun Hän antaa oman poikansa, eikä päähenkilö vielä käsitä, miksi.)  

Ehkä tuo on Leenan  :seina:  Jumalalle antama nimi.  Sillä mitä Leena tietää salatusta Jumalasta?
« Viimeksi muokattu: 09.08.11 - klo:10:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #38 : 09.08.11 - klo:12:21 »
Kiitti Pena, en ollut tiennyt että Jahve suomennetaan näin.

'Olen' ei taida olla tarkka suomennos Jahvesta (usein JHWH). Mysteeriksi tuo nimi taitaa lopulta jäädä. Minulla on intiaanimusiikin pohjalta tehty gospel-levy, jossa Jahve toimii intiaanihuutona: Yah-weh! Minusta sekin on Jumalan nimen ihan oikeaa käyttöä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #39 : 09.08.11 - klo:13:03 »
Pohdiskeluni itseni kanssa jatkuu.

Turhaan rukoillessani aloitan mielittely- tai hellittelynimillä: Suuri Jumala, Kaikkein Korkein, Kaiken olevaisen Luoja, Luojani, Herrojen Herra, Luomakunan hallitsija ym, ym.

Isä meidän joka olet taivaassa, miksei se riitä? Kyllä hän siitä itsensä tunnistaa.
Ihmiseksi tullut kolmiyhteinen Jumala on Jeesus. Sen nimen enkeli ilmoitti Marialle.

Ihmisille nimi on tärkeä. Sen huomaa aina kun uusi lapsi syntyy. Vanhemmat ja muukin suku pohtivat eri vaihto-ehtoja.
Nimi on enne? Ei nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeään.
Nimeämme asioita ja esineitä usein jonkin yhteyden mukaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #40 : 09.08.11 - klo:13:42 »
Siksi kai Isä Meidän on niin rakas rukous.

Kappas, Riitta-mummi!  Nappasit juuri sen tarinan päättelyn: suunnilleen  "Kun sanoo ihminen se voi olla kuka vaan.  Kun sanoo (XXXX) tietää että se on juuri (XXXX), että se olen minä.  Jos sanoo Jumala se voi olla kuka jumala vaan.  Sen takia minä sanon: Rakas Hyvä Tahto!  Minulla on sitä vain niin ikävä...niin kauhean ikävä vaikka en minä edes tunne sitä...
-Kuulepas.  Näenhän minä, että sinut on kastettu.  Mutta kasvoitko ihan varmasti kristityssä maassa?
-Mistä sinä sen voit nähdä?
-Näenhän minä ristinmerkin otsassasi ja rinnassasi, mutta mitä sinulle on opetettu Jumalasta - sittemmin?
-Ei kai niin mitään... se nimi olisi tärkeä nyt... jos se onkin niin... jos minä tosiaan sanoisin, Rakas, Kaivattu Hyvä Tahto, minä olisin jo niikuin sen luona.   Kyllä se on nyt hyvä.   Se on varmasti Jumalan oikea oma nimi. Minä sanonkin nyt aina: Rakas, kaivattu Hyvä Tahto!

(Opettaja jää (jälleen) ymmälleen)   :026:
.................................................................................
... tämä villi pieni tyttö teki joka tapauksessa kuten tahtoi....   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #41 : 09.08.11 - klo:14:08 »
Kansa joka pimeydessä vaeltaa näkee suuren valkeuden: jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niile loistaa valkeus.  Jesaja 9:1

Minusta tässä on hieno kuvaus Jumalasta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #42 : 09.08.11 - klo:20:44 »
Tänään luin tämän kohdan ja se puhutteli.
Miten oppia rukoilemaan näin tällä tavalla.

Matt. 18:19
   
Vielä minä sanon teille: jos kaksi teistä maan päällä keskenään sopii mistä asiasta tahansa, että he sitä anovat, niin he saavat sen minun Isältäni, joka on taivaissa.
Ja eilen tämä "4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
8 Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
9 mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne."
Filippiläiskirjeestä 4

Hyviä asioita. :)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #43 : 12.08.11 - klo:20:01 »
Lainaus käyttäjältä: Riitta-mummi link=topic=2346.msg845
20#msg84520 date=1312888135
Kansa joka pimeydessä vaeltaa näkee suuren valkeuden: jotka asuvat kuoleman varjon maassa, niile loistaa valkeus.  Jesaja 9:1

Minusta tässä on hieno kuvaus Jumalasta.

 :-\ Mua häiritsi joskus mielettömästi, kun johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoi, että minä olen maailman valo ja te olette valonlapsia.
Koko Johanneksen evankeliumi on kuin jonkunlaista lahko touhua.

No tälläisiä mietteitä Valosta. Valkeus on kyllä osuvampi ilmaus. Valo on vähän teknisen vempaimen tuotos?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #44 : 12.08.11 - klo:20:48 »
Eilen kuuntelin radiosta Jukka Norvannon ohjelman 'Raamattu kannesta kanteen'. Siinä tuli mielenkiintoisesti esiin Jumalan nimi minä olen. Raamatunpaikka oli Luukkaan evankeliumista 22. luku jae 70. Jukan mielestä se on käännetty paremmin vuoden 1933/38 Raamatussa mitä nykyisessä käännöksessä.

Nykyraamatussa
70 Silloin he kaikki kysyivät: "Oletko sinä siis Jumalan Poika?" Jeesus vastasi heille: "Itsepä te niin sanotte."

Edellisessä Raamatussa
70 Silloin he kaikki sanoivat: "Sinä siis olet Jumalan Poika?" Hän vastasi heille: "Tepä sen sanotte, että minä olen".
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.