Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä  (Luettu 34387 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #15 : 19.07.11 - klo:12:32 »
Pelottanut ja vieläkin pelottaa kertomus puusta, joka ei kanna hedelmää, että se leikataan pois.

Luuk 3:9 : Nyt on jo kirves pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen." [Matt. 3:10+] http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk.+3%3A1&rnd=1311067698309
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #16 : 19.07.11 - klo:15:41 »
Olisikohan tuossa viittaus siihen pyhään huolettomuuteen, että Jumala huolehtii pikkulinnuistakin, vaikka ne eivät viljele eivätkä varastoi ruokaansa? Tämänkertainen leipä piti käydä ostamassa, mutta jatkuva elanto oli turvattu sillä, että Jumala huolehtii työntekijöistään.

Tate Pena, oletko koskaan ollut nälissäsi?  Vakavasti ja pitkään?  
Minä olen. Mietin ostanko lääkkeet vai ruokaa, ostin lääkkeet.  Neljä vuorokautta ilman muuta kuin hanavettä.  Joka ikinen ryyni syöty.  En tajunnut että varmasti diakoniatoimisto olisi auttanut.

Katselin tässä opiskeluaikaisia valokuviani. Lisäksi.  Olin niin anorektikon näköinen, että hirvitti. Ja muistan, kuinka minun oli nälkä, kaiken aikaa, kaksi vuotta, eikä saanut mistään edes työtä. Se oli jokin vuosi/v uodet, joina alle 20v ei myönnetty opintolainalle valtiontakausta, muuta tukeahan ei ollut, tuli kyllä sitten myöhemmin.   Eikä kukaan olisi taannut minulle, ja kodin periaate oliu että 18v pärjätköön omillaan. Äitini kyllä pelästyi ja tinki, kun matkustin toisen vuoden jouluksi kotiin, mitään puhumatta toi puntarin;  39  kiloa, hiukset lähteneet, kuukautiset loppuneet ajat sitten.  Ruokaa ei yksinkertaisesti ollut.  Ei rahaa ostaa mitään.  Myöntö tuli nimittäin viidelle sadalle markalle lukukautta kohti, se merkitsi, älä kuluta mitään.  Onneksi sain kavereilta vanhoja vaatteita.  Elän edelleen, mutta entä Somaliassa tänään?

Tahdon kyllä hoikistua, mutta en siihen mittaan.  Nyt kyllä  olen iloinen siitä, että tiedän mitä on, kun heikottaa, hiukset pestään mäntysuovalla kimppapullosta ja leikataan kavereitten kesken. Lääketieteen opinnot siinä aika hurjassa aliravitsemustilassa.

Ja sittenkin, olisi oltava huoleton, sillä Jumala tietää, mitä Hän tekee.  Mutta vain omasta puolesta se on luvallista. Toista ihmistä on aina autettava,.
« Viimeksi muokattu: 19.07.11 - klo:15:52 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #17 : 19.07.11 - klo:18:24 »
En ole ollut muuten nälissäni kuin tahallani paastonnut. Se ei tuntunut oikeastaan missään. Join kaikenlaisia ihmemehuja ja huuhtelin kuonaa suolistani. Kymmenen päivän jakson lopulla haaveilin ruisleivästä. Raamatussa paastotaan neljäkymmentä päivää, se taitaa olla jo kuoleman rajalla käymistä.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #18 : 19.07.11 - klo:18:46 »
En ole ollut muuten nälissäni kuin tahallani paastonnut. Se ei tuntunut oikeastaan missään. Join kaikenlaisia ihmemehuja ja huuhtelin kuonaa suolistani. Kymmenen päivän jakson lopulla haaveilin ruisleivästä. Raamatussa paastotaan neljäkymmentä päivää, se taitaa olla jo kuoleman rajalla käymistä.

Keski-Euroopan luonnonmukais-terveyslaitoksissa on ihmisiä hoidettu erilaisilla paastoilla vuosikymmenten ajan. Jotkut paastoavat useita kuukausia, mutta väliin saattaa mahtua kevyen ruokailun jaksoja tai tiiviimpää nestemäistä keittoa, ei siis pelkkiä mehuja.

Minä olen paastonnut enimmilläni 16 vrk. Siinä vaiheessa oli jo melkoisen euforinen, kevyt, pirteä, selkeä ja huippuhyvä olo, joten katsoin parhaimmaksi alkaa syödä taas. Tämä ihmiselo on kuitenkin enimmäkseen arkea, ja siihen oli palattava jossain vaiheessa. Nälkä ei ollut, ajatus oli kirkas ja selkeä, turhat ajatushöpinät osautuivat roskiin helposti. Niin omat kuin ympäröivän maailman.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #19 : 19.07.11 - klo:19:50 »
Paasto on varallinen henkilölle, jolla on joko sairaus, jota hypoglykemia pahentaa, tai lääkehoito, jonka imeytymiseen vaikuttaa ravinnon säännöllinen nauttiminen/jonka imeytyminen edellyttää sitä.  On totta,  että moni tällainen henkilö oölisi kehitysmaissa jo menehtynyt, mutta jos sen voi välttää, ei ole mielekästä, mielestäni edes luvallista  leikkiä terveydellään. Se on Jumalan lahja, jonka ainoastaan Hän saa ottaa pois - samaa merkitsisi  samoille potilasryhmille tolkuton ryyppääminen ja lääkkeiden väärinkäyttö.  Tilanne olisi heille hieman tyyliä:  "Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi".

Mutta nyt olemme jo teemasta aika etäällä, olen pahoillani jos loukkasin sinua jollakin tavoin, Pena, itse en paastonnut halusta, ja kahden vuoden ajan voin todella kaiken aikaa huonommin ja huonommin. Tilanne olisi saattanut olla toinen jos olisin saanut vain levätä ja keskittyä paastoon, mutta lääketieteen opinnot olivat siinä tilassa vähän liikaa.   Jokin merkitys oli varmasti sillä, että nyt tiedän mitä on olla siten nälissään - pakko ponnistella kaiken aikaa, kävellä kilometritolkulla pitkin Helsinkiä, ja pitkät päivät eri laitoksilla, ja tenttiluku.

Anteeksi jos jokin loukkasi, itse taidan nyt koettaa olla viisas ja kuitata tämän.  Jos Raamattu ei puhu Jeesuksen elämästä siten toiselle kuin itselleni, ei minun asiani ole siihen puuttua.

Kiva ketju muuten,. Pirska!!!   Tosi kiva!  
Kunhan maltamme olla repimättä toisiamme hiuksista:  Ei sitä noin kuulu kokea, tästä siinä puhutaan!  
« Viimeksi muokattu: 19.07.11 - klo:20:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #20 : 20.07.11 - klo:15:49 »
Eihän minua mikään loukannut. Olen lapsena nähnyt nälkäisiä läheltä, vaikka en ole itse nälkää nähnytkään. Erityisesti muistan sokeutuneen san-kyläpäällikön, joka oli sananmukaisesti vain luuta ja nahkaa. Hänelle oli rakennettu suoja aurinkoa vastaan, mutta ryhmän keräämä ruoka taisi mennä nuorempien suihin. Kysymyksessä ei ollut pelkkä piittaamattomuus vaan sanien vanha perinne. Keräilijät jättävät liikuntakyvyttömät vanhukset jälkeensä välttämättömyyden pakosta.

Lähinnä nolotti oma hyvinvointini.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #21 : 20.07.11 - klo:21:47 »
Matteus 5: 34 Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, 35 älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. 36 Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. 37 Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta.

Minä olen vannonut virkavalan, että en kerro työn kautta saamiani tietoja asiakkaista eteenpäin. Ei siinä työssä ollessani ollut vaihtoehtoja, vannottava oli jos mieli pitää työpaikka.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #22 : 20.07.11 - klo:22:04 »
Tuo on osa vuorisaarnaa, jossa Jeesus vie monet lain määräykset äärimmilleen, oikeastaan saavuttamattomiksi ihanteiksi. Yhteiskunta vaatii erilaisia valoja tai ainakin juhlallisia vakuutuksia. Se on vuorisaarnan vastaista, mutta monella tapaa tarpeellista. Tässä raadollisen maailman ja Jeesuksen sanojen ehdottomuuden jännitteessä meidän on elettävä. Armon varassa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #23 : 21.07.11 - klo:08:21 »
Sikäli minä ymmärrän kohdan "Älkää vannoko lainkaan", että jos joka asiaa vakuuttelee kauheasti, niin siltä vakuuttelulta menee terä: Aivan varmasti, ihan valehtelematta, voin panna vaikka pääni pantiksi j.n.e.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #24 : 21.07.11 - klo:08:44 »
Sikäli minä ymmärrän kohdan "Älkää vannoko lainkaan", että jos joka asiaa vakuuttelee kauheasti, niin siltä vakuuttelulta menee terä: Aivan varmasti, ihan valehtelematta, voin panna vaikka pääni pantiksi j.n.e.

Jos päänsä pantiksi laittaneilta oli vaadittu asian realisointia niin meillä olisi runsaasti päättömiä ihmisiä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #25 : 21.07.11 - klo:10:32 »
Sikäli minä ymmärrän kohdan "Älkää vannoko lainkaan", että jos joka asiaa vakuuttelee kauheasti, niin siltä vakuuttelulta menee terä: Aivan varmasti, ihan valehtelematta, voin panna vaikka pääni pantiksi j.n.e.

Olen kuullut opetettavan, että Jeesuksen ajan puheenparteen kuului juuri tuollainen löyhä vannoskelu. Sitä vastaan tämä lause on selvästi. Joillekin se on ehdoton kielto myös virallisia virka-, sotilas- tai todistajan valoja vastaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #26 : 21.07.11 - klo:12:33 »
Olenpa vannonut virka-, sotilas- ja todistajankinvalan. Nyt en pääse taivaan iloon. Mutta aika moni minun ystävistäni on tehnyt saman. Kiva nähdä Teitä, ystäviäni, helvetissä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #27 : 21.07.11 - klo:12:48 »
Olenpa vannonut virka-, sotilas- ja todistajankinvalan. Nyt en pääse taivaan iloon. Mutta aika moni minun ystävistäni on tehnyt saman. Kiva nähdä Teitä, ystäviäni, helvetissä.
Ei ne meitä siellä kauan siedä, kun rupeamme veisaamaan Siionia.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #28 : 21.07.11 - klo:12:58 »
Minä olen pitänyt hiukan outona kertomusta verenvuotoa sairastavan naisen parantumisesta. Nainen koski Jeesuksen viittaa, jolloin verenvuoto lakkasi.

Jeesus sanoi: "Joku koski minuun, Minä tunsin, että minusta lähti voimaa."

Tämä kohta kuulostaa vähän joltakin New Age -energiavirroilta. Kertomus kuitenkin päättyy Jeesuksen sanaan, että naisen usko on hänet parantanut.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #29 : 21.07.11 - klo:13:51 »
"olen maan päällä muukalainen" - alienkörttivirsi...
wilhelmi niskasen jäljillä