Kirjoittaja Aihe: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä  (Luettu 34390 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« : 12.07.11 - klo:13:32 »
Herättäjäjuhlaketjussa oli jo puhetta tuhlaajapoikavertauksesta. Siinähän aluksi tuhlaajapoika on se "pahis" ja sitten kotona asunut veli muuttuukin yhtäkkiä pahikseksi, jos asian nyt näin yksinkertaisesti voisi ilmaista.

Monesti olen ajatellut kertomusta Martasta ja Mariasta, jolloin Martta tyhjää huolehti ja Maria valitsi hyvän osan, kun istuutui kuuntelemaan Jeesusta hänen jalkainsa juureen. Sitä kun itse joutuu melkein jatkuvasti tuohon Martan rooliin, niin kuulisi ahertamisestaan mieluummin kiitoksia kuin nuhteita. Mikäpä sen helpompaa kuin jättää siivoukset, ruuanlaitot, leipomiset ja kuskaamiset toisille ja istuutua kuuntelemaan Jumalan sanaa.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #1 : 12.07.11 - klo:18:10 »
Ihmeellisesti nämä Raamatun tekstit avautuvat vaikka kuinka monilla tavoin. Eri tyypeille eri tavoin, eri puhujien ajattelemina eri tavoin.
Se kuitenkin on kai yksimielistä että Jumalan isän rakkaus joka ilmenee myös Jeesuksessa ystävilleen ja kaikille syntisille on totuus.

Olen kuullut nuo tuhlaajapojasta kertovat muunnoksen kymmeniä kertoja, ehkä useamminkin. Yksi niistä sitten kolautti hereille. Silloin minä olin poika
ja elämäni oli sitä mitä oli, mutta minut otettiin vastaan ja minua juhlittiin Lahden Juhlilla.

Vuoroin Marttana, vuoroin Mariana. Siinä hyvä osa. :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #2 : 12.07.11 - klo:19:42 »
Ihmeellisesti nämä Raamatun tekstit avautuvat vaikka kuinka monilla tavoin. Eri tyypeille eri tavoin, eri puhujien ajattelemina eri tavoin.

Minulle on jokin teksti auennut eri tarvoin eri aikoina. Siihen on varmasti ollut monenlaisia tekijöitä vaikuttamassa.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #3 : 12.07.11 - klo:19:58 »
Niin miullekkiin. Mutta Filippiläiskirjeen kohta Älkää mistään murehtiko... on aina sama.  :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #4 : 12.07.11 - klo:20:36 »
Minulle on jokin teksti auennut eri tarvoin eri aikoina. Siihen on varmasti ollut monenlaisia tekijöitä vaikuttamassa.

Kuin myös. Aika ja elämä kokemuksineen tekevät tehtävänsä, jättävät jälkensä.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #5 : 13.07.11 - klo:07:49 »
Minulle on jokin teksti auennut eri tarvoin eri aikoina. Siihen on varmasti ollut monenlaisia tekijöitä vaikuttamassa.

Samat.  Olen hyvin harvoin miettinyt koko sitä tuhlaajapojan isoveljeä, mutta nyt mietin, monin tavoin. Aloin ihmetellä kun siinä mietin kaikkia, kuinka hän ei ollut iloinen veljen paluusta. Siis paljon sellaista, mistä ei edes puhuttu. Kai se johtui siitä että tein harjoitteena kertomuksen "hyvästä natsista" eli maailman kunnollisimmasta, empaattisimmasta ja ihanteellisimmasta pojasta josta tuli yhden erehdyksen seurauksena natsi - yksi väärin valittu ihanne riitti ja hän vaiensi kaikki kyselevät ja epäilyksen äänet sitten. Se palasi mieleeni, ja  näin tarinani isoveljellä äkkiä tuon vertauksen isoveljen kasvot.


Sitten olisi tietenkin aika mukavaa tietää vielä mikä merkitys Jeesuksella oli tuolle että kyseessä oli rakkaudeton "vanhempi veli", sisälsikö se toteamuksen hänen omista uskonveljistään - juutalaisista hurskaista fariseuksista  silloin vai mitä...  


Yhtäläisesti hänen tuli "palata kotiin".
« Viimeksi muokattu: 13.07.11 - klo:07:55 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #6 : 13.07.11 - klo:16:37 »
 :-\ Tuhlaajapoika vertauksessa kait kuvataan Isää Jumalana ja poikia vähän niinku seurakuntana. Sieltä lähtee pois ja sinne voi palata, mutta joskus ne seurakunnassa ollet ei oikein lämpimästi ota tuhlaajapoikaa takaisi?

Joku sanoi, että Raamatun ainoa kohta jossa Jumala juoksi?
Juoksi tuhlaajapoikaa vastaan?

Evankeliumien teksteissä on ihan mielettömästi miettimistä. Toisaalta ne on ihan yksinkertaisiakin, että nuori ihminenkin ne voi tajuta? Vaikka tuskin nykynuoret, kun niistä nyt ei löydy hyvää sanottavaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #7 : 13.07.11 - klo:17:49 »
Vaikka tuskin nykynuoret, kun niistä nyt ei löydy hyvää sanottavaa.

Tervetuloa ikämiessarjaan! Löytyiköhän meistä aikoinaan - eppäillä tuota soppii...

Mt

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #8 : 13.07.11 - klo:18:55 »
Minulle Jeesuksen opetukset olivat erityisen rakkaita jo pienenä lapsena
seurakunnan kerhossa. Kaikissa opetuksissa oli minusta hyvin rakkaudellinen opetus ihmisyydestä.
Sainkin sitten 10 vuotiaana luokan äänestämänä hymypatsaan.
Luokalta kehittynyt lääkäri sai 1 äänen vähemmän. :107:
Elämä on kemiaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #9 : 13.07.11 - klo:19:16 »
Jos lapsuuden muistoihin Raamatun kertomuksista palataan niin ylitse muiden minuun kolahti ja vaikutti syvään sääliin saakka se kohta jossa kerrotaan Jeesuksesta rukoilemassa Öljymäellä. Ja opetuslapset nukkuivat vaikka Jeesus oli kehoittanut: Valvokaa ja rukoilkaa ettette joutuisi kiusaukseen.
Lienenkö ymmärtänyt silloin muuta kuin että ystävätkin pettävät.

Toinen paikka mikä järkytti oli Joosefin kaivoon laskeminen kateellisten veljien tekona. Veljetkin!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #10 : 13.07.11 - klo:20:52 »
Minä olen kuulemma leikkinyt kolmevuotiaana Pietaria, joka itki katkerasti. Koskettaahan tuo Herransa kieltäneen opetuslapsen tarina vieläkin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #11 : 13.07.11 - klo:21:52 »
Kas kuinka sattui. Olin juuri miettinyt Juudaksen syvää surua, katumusta, halua millä hinnalla hyvänsä saada tehty tekemättömäksi, ja lopulta itsemurhaa. Ja tuumin, kuinka Pietarin olisi käynyt, ellei hän olisi kohdannut Jeesusta juuri silloin, ja mitä olikaan nähnyt tämän katseessa?  Epätoivon sijaan astui syvä suru - kaikki oli, kuten tulee olla.  Niin käsittämätön vaikutus saattaa olla vain rakastavalla, ehkä surullisella, mutta anteeksiantavalla ilmeellä ja katseella. He ovat katsoneet toisiaan silmiin.  Ja riittävän pitkään. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #12 : 14.07.11 - klo:13:55 »
Jumala on luonut kaikki nämä näkökulmat, joilla me mietimme mm. Raamtun tekstejä. Jotkut ovat hyviä ja jotkut vähän parempia. Toisaalta näkökulmat voivat olla niin idioottimaisia.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #13 : 18.07.11 - klo:22:41 »
Mietin tässä sitä tapausta, jolloin Jeesus jäi odottamaan, kun opetuslapset lähtivät läheiseen kaupunkiin/kylään ostamaan ruokaa. Heidän palatessaan Jeesus sanoi, että hänellä on ruokaa, josta te ette tiedä.  Opetuslapset kyselivät toisiltaan, onko joku tuonut hänelle syötävää. Jeesus vastasi ruokanaan olevan sen,. että hän tekee lähettäjänsä tahdon.

Tämä on ollut itselleni semmoinen kohta joka on hatuttanut.  Mitenkä niin ja miten, kun on tullut ihmiseksi jolla on nälkä...  taas mietin sitä, ja aloin kysellä, entä jos tuon voisikin ottaa simppelisti?

Jeesus täytti lähettäjänsä tahdon kaikessa -- jakaen koko ihmisen osan -- ehkä hän rauhoitteli oppilaitaan tarkoittaen, että Isä halusi hänen myös tietävän mitä on olla todella nälissään?  Odottaa väsyneenä, sillä sitä hänen on täytynyt olla, ajatelkaa nyt sitä jatkuvaa ihmistulvaa, härnääviä oppineita, tietämättä onnistuvatko oppilaat nyt ostoksissaan niin että he kaikki tulevat kylläisiksi, hän itsekin.  Häntä ravitsi itseään tuo tietoisuus, tähän suostuin, se merkitsi niin paljon, että nälkäisyys kuului pakettiin. Ihminen ei elä ainoastaan leivästä.  

Parasta mitä olen saanut Siikkareista on pitkään ikävöity ja pyydetty, vuosikymmeniä jo: Tule vähän todemmaksi, Jeesus.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Mietteitä tutuista Raamatun teksteistä
« Vastaus #14 : 19.07.11 - klo:11:59 »
Olisikohan tuossa viittaus siihen pyhään huolettomuuteen, että Jumala huolehtii pikkulinnuistakin, vaikka ne eivät viljele eivätkä varastoi ruokaansa? Tämänkertainen leipä piti käydä ostamassa, mutta jatkuva elanto oli turvattu sillä, että Jumala huolehtii työntekijöistään.