Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 5  (Luettu 35484 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #30 : 24.05.11 - klo:18:53 »
Aika etova ajatus että papin/pappien pitää juoda loput viinit ja syödä loput leivät... -vaikka mikäs minä siihen olen mitään sanomaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #31 : 24.05.11 - klo:20:11 »
Tästä linkistä selviää ortodoksisen ehtoollisen kulku. Vähän monimutkaisempaa kuin luterilaisilla.

http://www.ortodoksi.net/index.php/Ehtoollinen

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #32 : 25.05.11 - klo:19:37 »
Ei se varmaan kovin yleinen tapa ole, että pappi joisi lopun viinin. Ainakin se tuli täytenä yllätyksenä eräälle suomalaiselle papille, joka oli "vapaaehtoisena" Englannissa anglikaanikirkossa töissä. Siellä kun ei käytetty pikareja vaan yhteismaljaa.
Omien sanojensa mukaan eka kerralla hän pelkäsi, että kenen tekohampaat sieltä suuhun tulee. Seuraavalla kerralla hän osasi varautua ja arvioida tarkemmin, minkä verran viiniä kuluu.

Olen toiminut suntion sijaisena ja voin sanoa, ettei meillä toimita ohjeiden mukaan.  :002:

Säilyttämisessä on sekin pointti, että jotkut laimentavat viiniä vedellä. Silloin se on huonosti säilyvää.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #33 : 25.05.11 - klo:20:12 »


Olen toiminut suntion sijaisena ja voin sanoa, ettei meillä toimita ohjeiden mukaan.  :002:
Kuin tehdään?  En oikeasti tiedä.  
Yhessä kristillisessä kansanopistossa ne jääneet viinit kyllä minusta nähden kaadettiin viemäriin. . Mutta siitä on hyvin kauan. Sama kysymys mietitytti silloin.  muttei ikinä kun läsnä olisi joku keneltä kysyä.
Jäähän sitä pikarien pohjallekin, ja ne on pestävä.  Tämähän on ollut alun perin katolisen kirkonn syy olla jakamatta viiniä maallikoille - pelättiin että pappi roiskauttaa vahingossa pisarankin alttarivaatteelle tai vastaanottajan leualle tai muu vahinko tapahtuu, malja kaatuu tai muuta.

Mutta, huomasin että kokonaisuutena,  minä putosin nyt.   Kaadetaanhan siunattu kastevesikin pois - konsekroitua sekin on  - eikö ole - ei sitäkään juoteta vastasyntyneelle kastettavalle tai vieraille.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Auringonkukka

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #34 : 26.05.11 - klo:12:47 »
Käyn nykyään kirkossa ainakin parin viikon välein. Saan sieltä rauhaa, voimaa ja "perspektiiviä" tähän elämään. Oman seurakuntani kirkko on oikein hyvä kirkko, mutta kotini lähellä oleva "naapuriseurakunnan" kirkko on minulle se kaikkein mieluisin ja läheisin. Asun hyvin lähellä kahden seurakunnan välistä rajaa. Jossain vaiheessa mieti, että onko se nyt ihan oikein, että käyn mieluiten "naapuriseurakunnan" kirkossa. Mutta sitten ajattelin, että samaa Taivahan Taaton seurakuntaa me kaikki kristityt ollaan, ja jatkoin tyytyväisenä lähikirkossa käymistä. Olenkohan ihan hassu, kun tällaisia mietin? Heh!
Jumalan edessä mieleni hiljenee, hän antaa minulle avun.
                                                                 Ps 62:2

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #35 : 26.05.11 - klo:13:03 »
Niin, mikä meissä mättää? Minulla on myös sama vaiva että pidän toista kirkkoa toista parempana. 

Nyt kesämökki-aikana kun lähes joka viikonloppu ollaan siellä korvessa ja matkaa kaikkiin kirkkoihin on 30 km pidän parempana naapurikunnan Pälkäneen Luopioisten kirkkoa kuin omaa Padasjoen kirkkoa. Luopioisissa ei ole edes tuttuä väkeä penkeissä, ellei sattuisi mami siellä istuvan.

Padasjoella on tutut papit, monet tutut ihmiset seurakunnassa, ja silti haluan Luopioisiin. ???

Lahdessa on oma kotikirkko Mukkulassa yli muiden. Täällä painaa eniten yhteys kirkkokansan kesken. Toiminta omassa kirkossa tekee sen kodikkaaksi. Muissa käydään vieraisilla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #36 : 26.05.11 - klo:13:58 »
http://www.youtube.com/watch?v=SI3qaCpJ0Xs

Taisi olla, ainakin yhteen aikaan, veljeni saarnavirtenä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #37 : 26.05.11 - klo:19:32 »
Aika etova ajatus että papin/pappien pitää juoda loput viinit ja syödä loput leivät... -vaikka mikäs minä siihen olen mitään sanomaan.

Jos hoksaa kattoa että missä vaiheessa väki rupeaa vähenemään niin ei oikeastaan. Se viinimäärä mitä kerralla on helppo kantaa kalkissa ilman että kaataessa läikkyy yli tms. riittää ehkä suunnilleen 25 hengelle eikä pateenillekaan mieletöntä kasaa leipää mahdu kerralla. Eli suhteellisen helppo on miettiä että jaha, vielä ois kymmenisen ihmistä tulossa ja maljasta loppuu viini, kipataanpas tämän verran lisää.

Sit tietysti voi olla ikävä juttu jos just niille viimeselle viidelle ihmiselle siunaa täyden pikarin ja kukkurallisen lautasen....
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #38 : 29.05.11 - klo:11:41 »
En käynyt kirkossa, vaan avasin television ykköseltä. Olipa niin ärsyttävä esitys (pirullisia sovituksia viulun vingutuksineen), että laitoin äänen nollaan ja avasin radion ykköseltä. Ihmeen levottomasti oli kuvattukin jumalanpalvelus, kun koko ajan kamera kiersi ympäri kirkkosalia. Rasittava esitys kaikin puolin. Lieneekö loppu ollut sen parempi, se jäi minulle arvoitukseksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #39 : 29.05.11 - klo:12:40 »
Vantaalla olikin "Luomakunnan sunnuntai", alkuun vähän petyin, sillä Vaterunser    :026:   on minulle se juttu.

Mutta se olikin hyvä. Saarna oli sellainen jota ei heti unohdakaan.  Murhamiehestä, Mathilda Wredestä ja siitä miten murhamies lopulta kuunteli kuullessaan, miten Jumala oli katsonut kaikkea tekemäänsä "ja se oli hyvä".  Itsessä asuva murhanainen samoin saa vähitellen rauhan. Jumala on hyvä. "Ken armoonsa turvasi kerran, on riemuiten muistava sen".
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #40 : 29.05.11 - klo:19:41 »
Nilsiän kirkossa, jossa saarnasi emerituspiispa Sihvonen ja hyvin saarnasikin. Paljon porukkaa - ehtoollisvirsiäkin taisi olla kolme. Saaressa seuroissa ja oikein hyviä seurapuheita, joskin huonosti nukuttu yö ja aikainen herätys painoivat. Meno- ja tulomatkalla oli "bussiseurat". Meitä oli täysi bussillinen ja nyt ilahduttavan paljon miehiäkin mukana.

Nyt ihan poikki, mutta on suurta armoa kulkea veisaavan kansan mukana kohti lopullista päämäärää.

SV 137


Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #41 : 29.05.11 - klo:21:35 »
Myö käytiin kirkossa puolison kanssa ihan juhlan kunniaksi, kun oli 29 päivä.
Siellä oli rippikouluryhmä. Olivat varsinaista rippileiriä ennakoivalla viikonloppuleirillä. Heidät oli istutettu kirkon etuosaan ja osasivat olla siinä ihan nätisti.
Evankeliumiteksiti vuorisaarnasta sisälsi Isä meidän -rukouksen. Kun pappi luki sitä saarnatuolista, niin eikös rippilapset yhtyneet ruokoukseen. Eivät tienneet, että se yhteinen tulee sitten vasta ennen ehtoollista.  :023:
Pyryharakka

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #42 : 30.05.11 - klo:10:59 »
Myö käytiin kirkossa puolison kanssa ihan juhlan kunniaksi, kun oli 29 päivä.
Siellä oli rippikouluryhmä. Olivat varsinaista rippileiriä ennakoivalla viikonloppuleirillä. Heidät oli istutettu kirkon etuosaan ja osasivat olla siinä ihan nätisti.
Evankeliumiteksiti vuorisaarnasta sisälsi Isä meidän -rukouksen. Kun pappi luki sitä saarnatuolista, niin eikös rippilapset yhtyneet ruokoukseen. Eivät tienneet, että se yhteinen tulee sitten vasta ennen ehtoollista.  :023:

Rukoukseen yhtyminen ei ole onneksi koskaan väärin.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #43 : 30.05.11 - klo:11:31 »
Yhtykäämme rukoukseen Petroskoin ev.lut. kirkon puolesta. Eilen TV:n ykkösuutisena oli ettei sielä vieläkään seurakunta kokoonnu, kun byrogratia on mitä se nyt siellä on.
Onko vasara vasaroinut siellä ?

TV-kirkossa käväistiin ennen kuin vieraat tulivat. Turun Taidekirkko oli miljöönä vaikuttava. Ekumeeninen meno oli ihan luterilaista siihen asti kun pystyimme katsomaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 5
« Vastaus #44 : 30.05.11 - klo:16:25 »
Tuli oltua ensin kirkossa eilen ja sen jälkeen vielä Luther-säätiöläisten messussa.