Kirjoittaja Aihe: Ihmisen osuus pelastuksessa  (Luettu 46077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #45 : 03.02.11 - klo:10:54 »
...ja siksi...
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #46 : 03.02.11 - klo:10:59 »
 immeisen osa on outtaa ja ottaa vastaan mitä armosta annetaan.   :001:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #47 : 03.02.11 - klo:12:56 »
...jotta...
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #48 : 03.02.11 - klo:14:31 »
..omatekoinen, "aivu-usko" ei sokaisisi luulemaan pelastuksen...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #49 : 03.02.11 - klo:15:09 »
...lahjaa omilla töillä tai...
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #50 : 03.02.11 - klo:16:31 »
..omatekoinen, "aivu-usko" ei sokaisisi luulemaan pelastuksen...
Mikä on "aivu - usko"? En ymmärrä sitä käsitettä.

Minulle riittää usko.
Meillä ihmisillä on tapana pistää asioita halki, poikki  ja pinoon. Josta sitten syntyy aika moinen "klapi kasa"(esim. ihmisen osuus pelastuksessa).
Mutta kaikki tämä pilkkkominen palaa kumminkin uunissa ja jäljelle jää vain yksinkertaisesti usko ja toivo... ja se riittää minulle.

On kyllä hieman vaikeata aina sulattaa sekin tosiasia että tietämys Hänestä tuli myös kirkon ja miekan mukana.
Halki poikki ja pinoon.
Niin hyvässä kuin pahassa saimme myös kirkon mukana lukutaidon, ilman sitä olisi minunkin vaikeata keskustella ja välittää vajavaisia ajatuksia esim. körttifoorumin kautta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #51 : 03.02.11 - klo:16:49 »
Se aivu-usko on Paavo Ruotsalaisen käyttämä ilmaisu, ehkä savonkielellä, josta hän varoitti korkeasti oppineita. Se on kai vastakohta lapsenuskolle. Pään tietoa.
Oppineet selvittäkööt tarkemmin.
Paavon kirjeitä lukemalla löytyy netistäkin.                     http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #52 : 03.02.11 - klo:20:35 »
Olen varmaan tyhmä kun en osaa ihailla tuollaista ideologiaa kuin "aivu-usko":sta puhuminen.  Nimitellä toisten uskoa "aivu-uskoksi" on sorkkia ja ronkkia ja mestaroida toisten uskomisella ja ylentää itsensä paremmaksi uskojaksi.

Jos joku tänä päivänä alkaisi puhua toisten uskosta aivu-uskona körttiläisyydessä niin turpaan tulisi alta aikayksikön. Ilmeisesti aika kultaa muistot...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #53 : 03.02.11 - klo:20:48 »
---
Jos joku tänä päivänä alkaisi puhua toisten uskosta aivu-uskona körttiläisyydessä niin turpaan tulisi alta aikayksikön. Ilmeisesti aika kultaa muistot...

Ei ehkä alta aikayksikön, mutta alle 4 tunnissa kuitenkin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #54 : 03.02.11 - klo:21:14 »
Olen varmaan tyhmä kun en osaa ihailla tuollaista ideologiaa kuin "aivu-usko":sta puhuminen.  Nimitellä toisten uskoa "aivu-uskoksi" on sorkkia ja ronkkia ja mestaroida toisten uskomisella ja ylentää itsensä paremmaksi uskojaksi.

Jos joku tänä päivänä alkaisi puhua toisten uskosta aivu-uskona körttiläisyydessä niin turpaan tulisi alta aikayksikön. Ilmeisesti aika kultaa muistot...

Tosikko minussa olisi innokas puolustelemaan Paavon sananvalintaa ja uskonkäsitystä, mutta mitä turhaa! Onhan meitä vielä kahdensadavuoden jäkeenkin aika monta jolle sana aukeaa.
En siksikään että tämä on minullekin näitä uusimpia löytöjä kun olen vähän lueskellut.

Kannattaa pitää mielessä tuo mt:n äskeinen luettelo meidän erilaisten ikiomista vaiheista "tällä tiellä".
Onko tuo hyvä sana kuvaamaan uskoa?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #55 : 04.02.11 - klo:09:41 »
Kannattaa pitää mielessä tuo mt:n äskeinen luettelo meidän erilaisten ikiomista vaiheista "tällä tiellä".
Onko tuo hyvä sana kuvaamaan uskoa?
mt:viesti antoi kyllä itselleni positiivista ajattelua henkilökohtaiseen pohdiskeluun omasta pelastuksesta.
Mutta ehkä vielä parhaiten minua puhuttelee seuraava lainattu teksti.

"Älä itse itsellesi passia anna, älä koskaan puhu yli uskosi"
Ukko-Paavo
Paavo Ruotsalainen ja 1800-luvun heräävä Suomi
Tapani Ruokanen
Otava 2002


Tämän kun itse muistaisin niin ehkä voisin hieman paremmin tulla muiden ihmisten kanssa toimeen. Ainakin jos keskustellaan ihmisen osuudesta omasta pelastuksesta.
Passin luovuttajana kun  toimii vain yksin ja vain yksin Hän.

ps. edellä lainatussa tekstissä  sana passi oli esillä Paavon esteelisyydestä Venäjän matkalle, näin muistelen,voi olla että muistan väärin. Mutta lause puhuttelee minua siitä huolimatta omasta osuudesta pelastuksen tiestä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #56 : 04.02.11 - klo:11:07 »
Luin illalla juuri tuosta Paavon ja mukaansa ottamien köyhien talonpoikien yrityksestä matkustaa Puolaan paremmeille viljelysmaille.
Matka päättyi Viipuriin. Eivät saaneet passeja.
Paavo käytti usein tuota passi-vertausta. Passia ei voi itse itselleen antaa.

Kirja on edelleen Pentti Simojoen Ensimmäiset ja viimeiset kiusaukset.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #57 : 05.02.11 - klo:11:34 »
Ei ehkä alta aikayksikön, mutta alle 4 tunnissa kuitenkin.

 :icon_lol: :eusa_clap:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #58 : 05.02.11 - klo:17:26 »
Luin illalla juuri tuosta Paavon ja mukaansa ottamien köyhien talonpoikien yrityksestä matkustaa Puolaan paremmeille viljelysmaille.
Matka päättyi Viipuriin. Eivät saaneet passeja.
Paavo käytti usein tuota passi-vertausta. Passia ei voi itse itselleen antaa.

Kirja on edelleen Pentti Simojoen Ensimmäiset ja viimeiset kiusaukset.

Meidän suntio tuodessaan jonkun vainajan hautauslupaa virastoon, sanoo paperia taivaspassiksi. Tavllaanhan se sitä on. Passihan todistaa henkilöllisyyden. Hautauslupa vainajan henkilöllisyyden. Viisumi onkin sitten ihan eri juttu. Sitä ei meistä kukaan voi taivaaseen myöntää.
Pyryharakka

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #59 : 16.03.11 - klo:15:40 »
Miten ihminen oikein ottelee armon vastaan? Miksi sitä tossa siionin virressä painotettiin?

Eihän ihminen voi mitään armoa ottaa vastaan, eihän se olisi pelastus armosta vaan teoista jos sitä tarvitsisi alkaa jotenkin ottelemaan vastaan teoilla, kuten muslimit ja jotkut muut uskonnot painottavat.

Mielestäni kristikunnassa on aiheutunut turhia skismoja tästä(kin) asiasta, kun näitä käsitteitä ei ole osattu erottaa toisistaan. Lähtisin siitä, että pelastukseen ei kukaan voi vaikuttaa, se taattiin Golgatalla ja tuli täysin valmiiksi. Mutta silti se ei takaa pelastumista itsessään ilman että ihminen joutuu sen kanssa tekemisiin. Moni on joutunut vastaamaan kysymykseen: "Tahdotko pelastua?" Jotkut ovat saaneet uskon muulla tavalla, eikä sitä sovi väheksyä. Pääasia, että uskonsuhde Pelastajaan on olemassa tässä ja nyt.

Vanhasta testamentista löytyy yleensä esikuvat pelastumisemme kannalta merkittävistä asioista. Minua on pitkään kiehtonut kiistakysymys siitä, mikä on ihmisen osuus. Muistaakseni Erkki Leminen (vai oliko se Kalevi Lehtinen?) sanoi, että ihmisen osuus on laittaa vastaan.

Ehkä väkevin opetus VT:ssa tästä on kuvaus 4. Moos. 21. luvussa. Koetin sijoittaa itseni sinne erämaahan ja samalla kuvittelin, miten ihmiset suhtautuivat siihen pelastukseen, jonka Jumala järjesti, kun hän käski Moosesta tekemään vaskikäärmeen ja ripustamaan sen tangon päähän.

Laskin kerran, että erämaassa oli väkeä yhteensä 2-3 miljoonaa, lisäksi oli runsaasti karjaa. Jos joku on käynyt lestadiolaisten Suviseuroissa ja nähnyt alueen laajuuden ja väkimäärän, niin varmaankin on helpompi ymmärtää mittasuhteita. Israelilaisia oli paikalla n. 40-kertainen määrä ja lisäksi karja.

En ole pystynyt paikallistamaan tapahtumia kartalle,  mutta oletan sen olleen vuoristoista seutua. Kun tieto vaskikäärmeestä leirissä kiiri, niin siihen suhtauduttiin varmaankin hyvin eri tavoin. Kun mukana oli myös "sekakansaa", niin varmaan oli monia, jotka pitivät vaskikäärmettä vain Mooseksen joutavana höpötyksenä. Kun ajattelemme noin valtavaa väkimäärää, niin vaskikäärmeen näkeminen vaati varovastikin arvioiden monessa tapauksessa usean kilometrin kävelyä. Ihmisen tuli saapua näköetäisyydelle ja katsoa vaskikäärmettä. Se oli pelastumisen edellytys. Pelastus oli siis olemassa ja nähtävänä, tarvittiin vain tämä lähestyminen ja katse.

Näin se ymmärrän olevan tänäänkin. Tarvitaan "mielenliikahdus", vaikka epäileväkin. On kohotettava katse ristiinnaulittuun ja siinä katseessa on se tarvittava uskon määrä. Siinä ymmärretään se, että tämä on tapahtunut "minun edestäni."