Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 2  (Luettu 42762 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #15 : 28.10.09 - klo:08:25 »
Gal.6:2-5

Tämä sopinee hyvin körteille?

"Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain. Joka luulee olevansa jotakin, vaikka ei ole mitään, pettää itseään. Kukin tutkikoon vain omia tekojaan. Silloin hän voi ylpeillä vain siitä, mitä hän itse on, vertaamatta itseään toiseen. Jokaisen on kannettava oma kuormansa."

Acta, non verba.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #16 : 01.11.09 - klo:21:08 »
Tässäpä ensi sunnuntain evankeliumiteksti
 Evankeliumi

Matt. 18: 23-35

Jeesus sanoi:
    "Taivasten valtakunta on kuin kuningas, joka vaati palvelijoiltaan tilitykset. Kun hän alkoi tarkastaa niitä, hänen eteensä tuotiin palvelija, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta talenttia. Miehellä ei ollut, millä maksaa, ja niin kuningas määräsi, että hänet, hänen vaimonsa ja lapsensa ja koko hänen omaisuutensa oli myytävä ja velka maksettava. Silloin palvelija heittäytyi maahan hänen eteensä ja pyysi: 'Ole kärsivällinen! Minä maksan sinulle kyllä kaiken.' Kuninkaan tuli sääli palvelijaansa, ja hän päästi miehen menemään ja antoi velan anteeksi.
    Mutta kun palvelija meni ulos, hän tapasi toisen palvelijan, joka oli hänelle velkaa sata denaaria. Hän kävi mieheen käsiksi, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: 'Maksa, mitä olet velkaa!' Mies heittäytyi maahan ja pyysi: 'Ole kärsivällinen! Kyllä minä maksan sinulle.' Mutta toinen ei suostunut siihen. Hän meni ja toimitti työtoverinsa vankilaan, kunnes tämä maksaisi velkansa.
    Muut palvelijat näkivät, mitä tapahtui, ja panivat sen pahakseen. He menivät kuninkaan luo ja kertoivat hänelle kaiken. Silloin kuningas kutsutti palvelijan luokseen ja sanoi: 'Sinä kelvoton! Minä annoin sinulle anteeksi koko velan, kun sitä minulta pyysit. Eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa työtoveriasi, niin kuin minä armahdin sinua?' Vihoissaan kuningas pani palvelijansa ankaraan vankeuteen, kunnes tämä maksaisi koko velan.
    Näin tekee minun taivaallinen Isänikin teille, jos te ette kaikesta sydämestä anna kukin veljellenne anteeksi."


Jumala ei siis anna minulle minun syntejäni anteeksi ellen minä anna toiselle ihmiselle anteeksi. Kovaa puhetta! Jos minä kuolen nyt enkä ole antanut sydämestäni anteeksi vihamiehelleni, niin minä en pääse taivaaseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #17 : 01.11.09 - klo:21:15 »
Lainaus
Vihoissaan kuningas pani palvelijansa ankaraan vankeuteen, kunnes tämä maksaisi koko velan.

Lainaus
Jos minä kuolen nyt enkä ole antanut sydämestäni anteeksi vihamiehelleni, niin minä en pääse taivaaseen.

Näin se Raamattu opettaa, mikäli tuo vankila on helvetti.
Tuosta vankilasta pääsee pois, kun on velan maksanut.

Arvelisin, että ihmisen tulisi antaa täydellisesti anteeksi vihamiehelleen, myös tunnemaailman tasolla, mikäli haluaa, että anteeksiantamattomuus ei häntä helvettiin vie.
Anteeksiantamisen tulisi olla yhtä täydellinen, kuin Jumalakin tämän anteeksiantamisen tekisi.
« Viimeksi muokattu: 01.11.09 - klo:21:20 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #18 : 01.11.09 - klo:23:12 »
Hei Pirska... älä jää omasta toiminnasta nalkkiin... kaikki ihmiset jäävät... ota Lutherin kirja ja lueskele sieltä Jumalan rakkaudesta...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #19 : 02.11.09 - klo:13:27 »
Jaak. 3:1-8

Jaakobin kirjeessä korostetaan sitä, että puheen pitää olla sävyisä ja sovitteleva. Soveltuu myös yhtä hyvin kirjoitukseen. Puhumalla loukkaamme ihmisiä sitä itse ymmärtämättä. Puhumalla ja kirjoittamalla saatamme tehdä itsellemme toisille ja itsellemme peruuttamatonta haittaa.

"Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin. Kaikkihan me hairahdumme monin tavoin. Täydellinen on se, joka ei hairahdu puheissaan: hän kykenee hallitsemaan koko ruumiinsa. Jos panemme suitset hevosen suuhun, me saamme sen tottelemaan itseämme ja voimme ohjata koko hevosta. Entä laivat: vaikka ne ovat isoja ja rajut tuulet heittelevät niitä, pienen pieni peräsin ohjaa laivan minne peränpitäjä haluaa. Samoin kieli on pieni jäsen, mutta se voi kerskua suurilla asioilla. Pieni tuli sytyttää palamaan suuren metsän! Ja kielikin on tuli; meidän jäsentemme joukossa se on vääryyden maailma. Se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse liekehtien helvetin tulta.

Kaikki eläimet voi ihminen kesyttää ja onkin kesyttänyt, nelijalkaiset, linnut, matelijat ja meren eläimet, mutta kieltä ei yksikään ihminen pysty kesyttämään. Se on hillitön ja paha, täynnä tappavaa myrkkyä."
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #20 : 02.11.09 - klo:19:36 »
Tämä Jaakobin kirjeen paikka kolahtaa aina yhtä kovasti. Siksi valitsin tämän paikan kirjoittaakseni 1000. kirjoitelmani körttifoorumiin.
1000 kertaa anteeksi jos itsekritiikitön leikinlaskuni on vajaan vuoden aikana jotakuta
loukannut.
Kielenpieksentä on näet luonnonlapselle elinehto, vallankin kun kotikieleni on jo koulutettu olemaan vaiti. Kieli-ongelmia siis minullakin. :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #21 : 02.11.09 - klo:22:01 »
Hei Pirska... älä jää omasta toiminnasta nalkkiin... kaikki ihmiset jäävät... ota Lutherin kirja ja lueskele sieltä Jumalan rakkaudesta...
Tarkoittaako tämä suomeksi, että ei ole väliä vaikka en annakaan anteeksi vihamiehelleni? Minä siis saan olla antamatta anteeksi muille, mutta koska Jumala on rakkaus, niin hän antaa minulle anteeksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #22 : 03.11.09 - klo:08:19 »
Tarkoittaako tämä suomeksi, että ei ole väliä vaikka en annakaan anteeksi vihamiehelleni? Minä siis saan olla antamatta anteeksi muille, mutta koska Jumala on rakkaus, niin hän antaa minulle anteeksi.

Vastauksena kysymykseen seuraava:

Matt. 5:38-48

Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin.  Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta.

 "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin? Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #23 : 03.11.09 - klo:09:36 »
Tuhtia opetusta Salikselta.
Tällaista opetusta ei koskaan ole liikaa, kutakuinkin aina liian vähän.


Tämä on mielenkiintoinen asia:

Lainaus
Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #24 : 03.11.09 - klo:09:45 »
Jeesus, minun Jeesuksein, on satiirikko.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #25 : 03.11.09 - klo:20:32 »
Jeesushan oli satiirikko... mutta myös suomalaiskansalliseen tapaan oikein tosikko kun Hän kertoo vitsiä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #26 : 04.11.09 - klo:15:22 »
Ef. 5:6-14

Älkää antako kenenkään pettää itseänne tyhjillä puheilla, sillä niiden vuoksi Jumalan viha kohtaa kaikkia tottelemattomia. Älkää siis olko sellaisten kanssa missään tekemisissä. Ennen tekin olitte pimeyttä, mutta nyt te loistatte Herran valoa. Eläkää valon lapsina!

Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä. Pyrkikää saamaan selville, mikä on Herran mielen mukaista. Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon. Mitä sellaiset ihmiset salassa tekevät, on häpeällistä sanoakin,  mutta kaikki tulee ilmi, kun valo sen paljastaa. Kaikki, mikä on paljastettu, on valossa. Sen vuoksi sanotaankin: Herää, sinä joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus on sinua valaiseva
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #27 : 04.11.09 - klo:15:22 »
Jeesushan oli satiirikko... mutta myös suomalaiskansalliseen tapaan oikein tosikko kun Hän kertoo vitsiä...
meistä ihmisistä… kuten.

Ihminen rukoili aikansa Jumalalta uutta polkupyörää tuloksetta, kunnes vihdoin hän ymmärsi. Niinpä hän varasti polkupyörän ja rukoilin syntejään anteeksi.
 :eusa_angel:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #28 : 08.11.09 - klo:17:16 »
Sunnuntai 15.11. Valvomisen sunnuntai
Evankeliumi

Matt. 24: 36-44

Jeesus sanoi opetuslapsille:
    »Sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä. Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee. Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään. Kaksi naista on jauhamassa viljaa: toinen otetaan, toinen jätetään.
    Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee. Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, mihin aikaan yöstä varas tulee, hän valvoisi eikä antaisi murtautua taloonsa. Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.»


Tuntuu jännälle ajatella kolmiyhteinen Jumala, että sitä päivää ei tiedä edes Poika, mutta Isä tietää.  No, pääasia, että me olemme valmiit. Toinen otetaan, toinen jätetään. Vakavaa puhetta.

Jukka Norvanto kirjoittaa Raamattu elämään -kirjassaan, että "valvominen tarkoittaa vääryyden tunnustamista Jumalalle syntinä ja siitä luopumista".
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Päivän teksti vol 2
« Vastaus #29 : 08.11.09 - klo:18:28 »
Vääryyden tunnustamisen lisäksi tarvitsemme vääryyden tunnistamista. Silloin kai voisimme olla sitä tekemättä. Voisimme ehkä torjua muidenkin tekemää vääryyttä. Ainakin meidän tulisi yrittää korjata vääryyden jälkiä.