Kirjoittaja Aihe: Sairauteni  (Luettu 43160 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni
« Vastaus #135 : 21.03.15 - klo:13:59 »
Nuo R-mummin nukkumisohjeet ei missään tapauksessa sovellu minulle. Leikatun lonkan puoleisella kyljellä ei saa nukkua, toisella kyljellä voi kun ei nosta leikatun lonkan puoleista jalkaa toisen yli. Sisäkiertoa ei saa tulla kuin vähän. Selällään on turvallisinta ja selälläni en osaa nukkua  >:( Tyyny pitäisi olla jalkojen välissä koko ajan (oikeastaan kaksikin), mutta ei minulla oikein pysy. Istumiseenkin on omat ohjeet - jalka ei saa koukistua yli 90%:n jne.

Aamuyöstä läksin vessaan ja iskin "terveen" jalan varpaat tuolin jalkaan  :077: Käsi oli jäänyt yöllä jotenkin alle ja oli niin kipeä että en saanut kunnon otetta kyynärsauvan kahvasta ja oli lisäksi pimeää. Meinasin lentää turvalleni. Nyt on sitten molemmat jalat kipeinä. Kyllä se koettelee.

Tuo kyllä kuulostaa aika rajulta.  Ajattelen sitä kun tekee mieleni valittaa.

Mietin useasti yhtä juttua. 
Ihminen on epäilemättä suunniteltu nukkumaan ilman unilääkkeitä, eikä niillä saatava uni virkistä yhtä hyvin kuin spontaani. Lisäksi ei-bentsolääkkeet ovat kyllä vielä seuraavana päivänäkin tokkuroittavia --- ellei sitten puhuta sellaisista ultralyhytvaikutteisista.

Mutta entä, jos uni vain ei tule? 
Ja herätys työhön saattaa olla siinä viideltä.

Mietin joitakin täällä, ja sitä kuinka hiljainenkin kipu valvottaa.  Onkohan kipu hoidettu kelvollisesti? 

Joskus olen itse hyötynyt kun olen aktiivisesti opetellut yhtä juttua. Mutta se vaatii myös ylläpitämistä.

Se perustuu entisen ortodoksisen munkin ongelmaan. Kun piti "rukoilla lakkaamatta" erityisesti kun oli munkki, ja samalla hoitaa kaalimaata, miten hän menettelisi? 

Hän opetti "ruumiinsa rukoilemaan", eli sisäänhengityksellä sanat "Jeesus Kristus Jumalan poika
ja ulkospäin armahda minua syntistä ---

huomion tuli olla hengitystä ohjaavissa ns  sisäänhengityksen apulihaksissa eli rintakehän yläosassa. Minä en tiedä miksi, mutta se alue löytyy helpoimmin useimmilla. Siis ei juuri huomiota muuhun kuin hengityksen rytmiin.

Hän alkoi nukahdella mistä hän teki itselleen uuden ongelman, mutta käsittääkseni se olisi tarpeetonta.
Kun opettelin tuon, aloin nukahdella telkkaria katsellessa ja se on totta.  Valitettavaa on että sitä täytyisi hieman harjoittaa koko ajan, sillä se häviää.

Henkilö kykenee tekemään samalla haastavampaakin tointa kuin perkaamaan kaalimaata.  Itseni oli, kun hallitsin hengitysrytmin, helppoa ottaa stressittä vastaan päivä joka kauhistutti.  Se jotenkin johti sellaiseen "yks kerrallaan"  tapaan, ja se luo ilmapiirin jossa kuulee mitä toinen  sanoo. 
Sen sijaan se haastava työ vie usein tämän mennessään ja hengitysrytmi todella, todella sotkeutuu. Kun opetin laulua minusta monen hengityslihasten käyttö vaikutti vähintään omalaatuiselta.

Moni kärsii ns pitkästä vuorokaudesta, eli jos he saavat nukkua omalla rytmillään he nukkuvat aivan varmasti. Ongelmahan on tunnetusti siinä, että heidän tulee noudattaa tätä sovittua 24/vrk rytmiä eli heräämään kesken uniensa. Ja nukahtamaan kesken aktiivisen ajanjaksonsa.  Jokainen tietää. 
« Viimeksi muokattu: 21.03.15 - klo:14:06 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni
« Vastaus #136 : 21.03.15 - klo:14:12 »
Kävin eilen terkkarissa ja vein oman pitkän haavalapun mukanani. Sair.hoit. laittoi sen ja kehui haavaa muuten siistiksi. Siihen käy kuulemma pienempikin lappu, joita ostinkin apteekista. Kuulemma haavaa pitäisi suihkutella päivittäin ja vaihtaa lappu. Epäilin, pitääkö siistiin haavaan laitettu lappu repiä aina auki ja soitin äsken sairaalan leikkausvalmennushoitajalle ja hän sanoi, että ei tarvitse. No, olen kyllä alkanut tottua ristiriitaisiin tietoihin, joita hoitotoimenpiteistä tulee.  Onneksi tiistaina on läääkärin kontrolli ja sitä ennen verikokeet. Lääkäri on kuulemma taas kerran erikoistuva lääkäri?  >:( Mihin täältä kaikki jo erikoistuneet tyypit on hävinneet? Minulla on huonoja kokemuksia näistä erikoistumisensa alussa olevista lääkäreistä.

Ikävä alkaa olla Remicade-infuusiota. Niveliä jomottaa. On R:n tauosta jotain hyvääkin. Ei huimaa eikä koske päähän. Olen lähes varma, että Remicade ja beetasalpaajat ei sovi yhteen, vaikka kuulemma pitäisi sopia. Heti kun R:n vaikutus alkoi vähentyä, vähentyi myös huimaus ja päänsärky.

No ei tämä vielä mitään verrattuna tädin miehen sairauksiin. Hän täyttää kohta 88 ja vetää aamuisin kymmenkunta tabua kitusiin. Siinä menee sekaisin lääkkeet sydämen vajaatoimintaan, Marevan, lääke diabetekseen, nesteenpoistolääke jne. Hän ei kuule toisella korvalla mitään ja näkö on onneton. Saa nähdä, vieläkö hyppää kesällä auton rattiin? Nyt talvella ei kuulemma ole ajanut.

Lyhyt kyyninen kommentti:  Olen tottunut lääkkeisiin joiden pitäisi sitä ja pitäisi tätä. Seuraavalla vuosikymmenellä jokainen tietää että ne eivät sitä eivätkä tätä. Minä kai siksi että olin potilas keräilin intohimoisesti näitä ja kokoelmastani tein vahinkoilmoituksia.  Ihan kuin ei kiinnostaisi.   >:(  Pirskatti sanon, yksi jonka ei pitäisi melkein tappoi minut. Siinä kyllä lääkäri heti kun sai kuulla etytei pidäkään muisti minut, juoksi pitkin kaupunkia perässäni --- nooo ei liioitella, roikkui paniikissa puhelimessaan koko päivän ja kun sai kiinni puuskahti ensimmäiseksi:  Missä sinä olet ollut koko päivän, minä soitan ja soitan... Lopeta heti se lääke se tappaa sun...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni
« Vastaus #137 : 22.03.15 - klo:16:52 »
Onko keppi tai rollaattori sinulla sisäkäytössä.

Sisällä kävelen jo aika paljon ilman sauvoja tai vain yhden kyynärsauvan varassa, Se on lähinnä kävelykeppinä. Rollaattoria käytän enää vain ulkona - se on aika hankala ahtaissa tiloissa. Vaalea tukka ei kai harmaannu, mutta jos harmaantuisi tyylikkäästi, niin keräisin sisaruksilta kolehdin ja hankkisin hienon kävelykepin. Sitten olisin tyylikäs vanha herra  :eusa_angel:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni
« Vastaus #138 : 24.03.15 - klo:16:23 »
Väsyttää ja luin, ja muistin fatiikkisyndrooman. Mietin itse joitakin aikoja sitten onko se tauti vai luulotauti. Se tuntuu taudilta.  :-\. En minä ennen kokenut että peseytyminen ja pukeutuminen on ylivoimaisen haasteellista ja uuvuttavaa ja että tiskaamisen jälkeen tulee levätä tunti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Sairauteni
« Vastaus #139 : 24.03.15 - klo:17:00 »
Kevätväsymys on tuttu minulle. Se oireilee väsymyksenä ja haluttomuutena. Ulkoilu ja vitamiinit ovat auttaneet.
Nyt kun fiksu sair.hoitaja keksi otattaa b-vitamiinin arvot veressä ( ? ) ja sain siihen kuuluvat tabletit, olen virkeämpi. Tässä iässä voi olla väsynyt syystä tai syyttä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Sairauteni
« Vastaus #140 : 24.03.15 - klo:19:42 »
Myyrälle toipumisia ja voimia kuntoutumiseen  :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Sairauteni
« Vastaus #141 : 25.03.15 - klo:07:43 »
Myyrälle esirukoushoitoa etänä.         
 

Olen vuoden verran ajatuksissani hankkinut myös mustaa kiiltävää kävelykeppiä.Oikein
todella.

                                                                                             
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Sairauteni
« Vastaus #142 : 25.03.15 - klo:07:44 »
Esirukoushoitoa myös Leenalle !             
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni
« Vastaus #143 : 25.03.15 - klo:07:55 »
Kevätväsymys on tuttu minulle. Se oireilee väsymyksenä ja haluttomuutena. Ulkoilu ja vitamiinit ovat auttaneet.
Nyt kun fiksu sair.hoitaja keksi otattaa b-vitamiinin arvot veressä ( ? ) ja sain siihen kuuluvat tabletit, olen virkeämpi. Tässä iässä voi olla väsynyt syystä tai syyttä.

Hyvät hyssykät, minulta on kokonaan unohtunut että täytyisi tsekkauttaa verensokeri. Yksi epilepsialääke jonka ei pitäisi  >:(.  nimittäin heilautti laihanlaisen olemukseni kolmekymmentä kiloa tanakammaksi enkä millään saa pois läheskän kaikkea. Haluttomuutta ei minulla ole, ainoastaan haarukan nosto lattialta on urakka. Pesin ikkunan ja olen itsestäni ylpeä, olkoon että jäi likaiseksi.

Tietty aina kun syö lääkkeitä niitten aineenvaihdunta hidastuu ja täytyy annoksia vähennellä. Mutta yhtäkkiä sen influenssan jälkeen iskeneen fatiikin jälkeen en vielä rupeaisi riskejä ottamaan.

Ei minua kevät ole ikinä väsyttänyt, se mihin iskee ovat koululaiset. Kahden lukukauden systeemillä on meillä järkevyytensä mutta auttamatta se kasvavaa lasta ja nuorta viimeisinä kuukausina väsytti.
« Viimeksi muokattu: 25.03.15 - klo:08:03 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Sairauteni
« Vastaus #144 : 25.03.15 - klo:08:05 »
Myyrälle toipumisia ja voimia kuntoutumiseen  :039:

Myyrää ajattelen vakavasti ja todella toivon ja toivotan toipumisia. Me emme tule toimeen ilman toimivaa myyrää sillä linnuista en ole ikinä oppinut niin paljon. Myyrä on muutenkin viisas.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni
« Vastaus #145 : 25.03.15 - klo:09:05 »
Jatketaan osassa 2
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi