Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 17.  (Luettu 34930 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Päivän teksti 17.
« : 20.07.13 - klo:16:25 »
Psalmi 34:

18  Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.
19  Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #1 : 20.07.13 - klo:20:55 »
Amen

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #2 : 21.07.13 - klo:12:52 »
Psalmi 36:

11  Älköön ylpeyden jalka minua tallatko, älköönkä jumalattomain käsi minua karkoittako.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #3 : 22.07.13 - klo:12:13 »
Psalmi 43:

1 Auta minut oikeuteeni, Jumala, ja aja minun asiani armotonta kansaa vastaan. Päästä minut kavaloista ja vääristä ihmisistä.
2 Sillä sinä olet minun Jumalani, minun linnani. Miksi olet minut hyljännyt? Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen ahdistamana?
3 Lähetä valkeutesi ja totuutesi. Ne minua johdattakoot, viekööt minut sinun pyhälle vuorellesi, sinun asuntoihisi,
4 että minä saisin tulla Jumalan alttarin eteen, Jumalan eteen, joka on minun iloni ja riemuni, ja kiittäisin kanteleilla sinua, Jumala, minun Jumalani.
5 Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Jumalaani.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #4 : 22.07.13 - klo:12:18 »
Maanpakolaisten murhetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #5 : 22.07.13 - klo:13:07 »
Sitäpä juuri.

Liian paljon käytetään näistä juutalaisten korpivaelluksen aikaisinta säkeistä suoria yhteenvetoja nykypäivään.
" Päästä minut kavalista ihmisistä " esimerkiksi, ei minusta käy rukoukseksi vihamielisten ihmisten puolesta.

Toki Herra on minun paimeneni sopii hyvin tänään niinkuin eilenkin. Sillä on voimallinen vaikutus kun sen ajatuksella lukee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #6 : 23.07.13 - klo:13:41 »
Psalmi 44:

23  Heräjä, miksi nukut, Herra? Nouse, älä iäksi hylkää.
24  Miksi peität kasvosi, unhotat meidän kurjuutemme ja ahdistuksemme?
25  Sillä meidän sielumme on vaipunut tomuun, meidän ruumiimme painunut maahan.
26  Nouse, auta meitä ja lunasta meidät armosi tähden.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #7 : 24.07.13 - klo:19:47 »
Ps. 46:

10  "Heretkää ja tietäkää, että minä olen Jumala, korkea kansojen keskellä, korkea maan päällä."
11  Herra Sebaot on meidän kanssamme, Jaakobin Jumala on meidän linnamme. Sela.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #8 : 24.07.13 - klo:20:50 »
Yllä olevat lienevät alkuaan rukouksia vihollisuhan alla, Herra Sebaot on sotajoukkojen Jumala.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #9 : 25.07.13 - klo:17:54 »
Markus 1:

13 Ja hän oli erämaassa neljäkymmentä päivää, ja saatana kiusasi häntä, ja hän oli petojen seassa; ja enkelit tekivät hänelle palvelusta.
14 Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi Jumalan evankeliumia
15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi".

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #10 : 27.07.13 - klo:21:26 »
                   10. sunnuntai helluntaista

Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa

Tämän sunnuntain tekstit kehottavat hoitamaan Jumalalta saatuja lahjoja uskollisesti ja vastuullisesti. Kristityn velvollisuus on käyttää annettuja mahdollisuuksia älykkäästi ja viisaasti, totuudesta tinkimättä. Hänen toimintaansa ohjaa kaikissa elämänvaiheissa uskollisuus myös vähässä.

Ensimmäinen lukukappale

Sananl. 3: 3-8

Älä unohda laupeutta, älä uskollisuutta -
kiedo ne kaulaasi, kirjoita sydämesi tauluun,
niin saat rakkautta ja kiitosta
sekä Jumalalta että ihmisiltä.
Älä jätä elämääsi oman ymmärryksesi varaan,
vaan turvaa koko sydämestäsi Herraan.
Missä kuljetkin, pidä hänet mielessäsi,
hän viitoittaa sinulle oikean tien.
Älä luulottele olevasi viisas;
pelkää Herraa ja karta pahaa.
Siinä on sinulle lääke,
joka pitää koko ruumiisi terveenä.

TAI

2. Aik. 1: 7-12

Yöllä Jumala ilmestyi Salomolle ja sanoi hänelle: »Pyydä, mitä haluat, niin annan sen sinulle.»
    Salomo vastasi Jumalalle: »Sinä osoitit runsain mitoin suosiotasi isälleni Daavidille, ja sinä olet tehnyt minut kuninkaaksi hänen jälkeensä. Herra Jumala, pidä voimassa lupauksesi, jonka annoit isälleni Daavidille! Olet pannut minut hallitsemaan kansaa, joka on monilukuinen kuin maan tomuhiukkaset. Anna siis minulle viisautta ja taitoa, että osaisin oikealla tavalla johtaa tätä kansaa! Kuinka sinun suurta kansaasi muuten voisi hallita?»
    Jumala sanoi hänelle: »Koska et pyydä rikkautta, omaisuutta ja kunniaa, et vihollistesi kuolemaa etkä itsellesi pitkää ikää, vaan toivot viisautta ja taitoa osataksesi hallita kansaani, jonka kuninkaaksi olen sinut asettanut, niin minä annan sinulle viisautta ja taitoa, ja lisäksi annan sinulle rikkautta, omaisuutta ja kunniaa enemmän kuin kenelläkään kuninkaalla on ollut ennen sinua tai tulee olemaan sinun jälkeesi.»

Toinen lukukappale

1. Piet. 4: 7-11

Kaiken loppu on lähellä. Olkaa siis ymmärtäväiset ja raittiit voidaksenne rukoilla. Ennen kaikkea pysykää kestävinä keskinäisessä rakkaudessanne, sillä »rakkaus peittää paljotkin synnit». Olkaa nurkumatta vieraanvaraisia toinen toisellenne. Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina. Joka puhuu, puhukoon Jumalan antamin sanoin, ja joka palvelee, palvelkoon voimalla, jonka Jumala antaa, jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Evankeliumi

Luuk. 16: 1-9

Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: »Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan. Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: ’Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.’ Mies mietti: ’Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa. - Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.’ Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. ’Paljonko olet velkaa isännälleni?’ hän kysyi ensimmäiseltä. ’Sata astiaa öljyä’, tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.’ Sitten hän kysyi toiselta: ’Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?’ Tämä vastasi: ’Sata tynnyriä vehnää.’ Taloudenhoitaja sanoi: ’Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.’»    Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi:
    »Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset. Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.»
                                                 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #11 : 28.07.13 - klo:07:41 »
En oikein ymmärtänyt tuota Luukkaan evankeliumin kohtaa. Miten isäntä saattaa kehua palkollisensa epärehellistä menettelyä viisaaksi.
Luin sen sitten vanhemmasta käännöksestä ja hiukan alkoi ymmärrys raksuttaa. Maalliset lapset, niin palkolliset kuin isännät osaavat kepulikonstit joista sitten jopa kehutaan viisaaksi. Valon lapset ovat sitten rehellisyydessään tyhmyreitä !
Mahtoiko isäntä antaakaan potkuja taloudenhoitajalleen.
Onhan tänäkin päivänä oikeustapauksia joissa väärintekijä vapautetaan oveluutensa vuoksi. Palkan teistaan he saavat vasta iäisyyden portilla.

Onko tämä Luukkaan ironiaa ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #12 : 28.07.13 - klo:10:11 »
En oikein ymmärtänyt tuota Luukkaan evankeliumin kohtaa. Miten isäntä saattaa kehua palkollisensa epärehellistä menettelyä viisaaksi.
Luin sen sitten vanhemmasta käännöksestä ja hiukan alkoi ymmärrys raksuttaa. Maalliset lapset, niin palkolliset kuin isännät osaavat kepulikonstit joista sitten jopa kehutaan viisaaksi. Valon lapset ovat sitten rehellisyydessään tyhmyreitä !
Mahtoiko isäntä antaakaan potkuja taloudenhoitajalleen.
Onhan tänäkin päivänä oikeustapauksia joissa väärintekijä vapautetaan oveluutensa vuoksi. Palkan teistaan he saavat vasta iäisyyden portilla.

Onko tämä Luukkaan ironiaa ?

Kuuntelin tästä Jukka Norvannon selityksen:

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/kirjat

Hän kiinnitti huomiota siihen, että nykyisessä käännöksessä on Herra ja edellisessä herra.
Luuk 16:8
8 Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta...
Vuoden 1933/38 käännös
8 Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti...

Alkutekstin mukaan tämä voidaan kääntää kummallakin tavalla. Mikäli tämä tarkoittaisi Herraa, niin silloin voitaisiin ajatella, että Jeesus olisi kertonut vitsin. Eiväthän ihmiset voi ottaa meitä iäisiin asuntoihin. Tässä voisi olla semmoinen opetus, että ei kannata palvoa mammonaa. Näin minä asian ymmärsin, mutta Norvannon selityksen voi itse kukin tarkistaa linkistä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #13 : 28.07.13 - klo:11:31 »
Yritin kuunnella Hattulan kirkkoherran pitämää saarnaa tarkkaavaisesti.
Hän myönsi avuttomuutensa tämän tekstin äärellä, sanoi että hänelle nousi enemmän kuin yksi kysymysmerkki,
sanoi että tämä on yksi niitä kohtia missä on nostettava hattua ja mentävä ohi.
Kertoi talousrikollisuudesta että se on jo vanha ilmiö. Kertoi meille uskottujen lahjojen hyvästä hoitamisesta.
Oli löytänyt tekstistä joitain yhtymäkohtia vanhan kirkon katossa oleviin kuviin ja kertoi niistä.
Ammattipuhuja putoaa aina jaloilleen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Päivän teksti 17.
« Vastaus #14 : 28.07.13 - klo:11:45 »

   Meillä oli Garpe Diem -ajatus.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024