Kirjoittaja Aihe: Nyt 28  (Luettu 12570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt 28
« Vastaus #90 : 01.05.21 - klo:16:57 »
Voimia sinulle, väliin lepoa! 

Minulla ajoittain turha stressi päällä, silloin auttaa sudokun täyttäminen, musiikin kuuntelu,
lenkkeily.
Nyt olen aika kyllästetty snookerin seuraamisesta.
Kohta hiukopalaa ja kävelylle.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #91 : 01.05.21 - klo:17:51 »
Kiitos, otin kipupillerin, niin se helpotti.
Tänään oli niin kylmää, että lumikaan ei ole sulanut. Geo-kätköreissulla olivat pikkukengissä kävelleet hangen päällä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Nyt 28
« Vastaus #92 : 01.05.21 - klo:18:08 »
Kävimme saunassa, kuten lauantaina tavataakin.  Minulta jäivät tammi-maaliskuun saunat väliin , mutta nyt taas maistuu !

Simaakin jäi, ja sitä joimme lasilliset. Onneksi munkit ovat loppu.  :icon_wink:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt 28
« Vastaus #93 : 02.05.21 - klo:13:31 »
Aika kolea sää jatkuu, mutta aurinkoista.

Aamupäivällä tuli käytyä Aulangolla kävelylenkillä, auto ulkoilumajan parkkiin muiden joukkoon.
4,4 kilsan lenkki kierrettiin, mäkiähän siellä on mitkä pisti kyllä puuskuttamaan.
Linnut lauloi "kohtuullisesti", sinivuokot nuokkui pää alaspäin, valkovuokkoja aika vähän.
Sielläkin tuli sellainen tunne että kevään puhkeaminen on vielä edessä, käsijarru päällä.

Tuosta tuli mieleeni vajaan 20 vuoden takaa...asuttiin Hämeenlinnassa silloin 5 vuoden jakso.
Kävin srk:n miesten aamukahvitilaisuuksissa Laurellilla torin laidalla, Yrjö Niemi niitä veti.
Kerran oli tilaisuus näin kevään korvalla, puhumassa kävi silloinen khra Kari Koivu, luontoihmisiä.
Ei ollut vielä hiirenkorvat kunnolla puhjenneet, Aulangollakaan...
Kari sanoi jotenkin: Veljet, malttakaa vielä hetki...jatkoa en muista, mutta ajatus oli että
kohta riemu ja uusi elämä puhkeaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #94 : 02.05.21 - klo:14:34 »
Lähdin geo-kätköretkelle kuskiksi. Laura oli johtajana ja isä-Mikko vain pakettina. Säräisniemen kirkon kätkö oli vielä lumen saartama. Pitänee kesällä sitä pikkukengissä kulkien etsiä.
Kämppärialueen kätkö löytyi. Laura honasi katsoa opastetaulun putkirungon yläpäätä, jossa oli saman värinen muoviputkilo vain puoli senttiä näkyvissä.
Kolmas kätkö oli vapa-aikasataman alueella. Ohjeissa luki, että lumen aikana ei ole saavutettavissa, mutta mehän kävelimme hangen päällä. Siellä  sinikantinen muovirasia piili kiven alla, mutta oli viisaasti asettu ihmisen tekemän räjäytysreiän kohdalle. Ei meinannut ensin itseään kätkö paljastaa, mutta sitten kuitenkin älysin irtokiveä nostaa ajatuksella, "että tässä sen tulisi olla".
Palattuamme Kaarinalla oli herkulliset eväät valmiina pöydällä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Nyt 28
« Vastaus #95 : 02.05.21 - klo:16:33 »
Meidän tylleröt myös etsivät talvella noita geo-kätköjä, mutta ovat nyt siirtyneet Minegraft-pelin pariin. Se on niin tärkeä, että Martta täytyy kyyditä kotiin autolla koulusta joinakin päivinä, kun kävellen ei ehdi alkuun.

Mitähän nuo kaikki ovatkaan, en ymmärrä. Onneksi tytöt harrastavat mökillä myös onkimista ja uimista. Martta tykkää pelata korista ja Lotta uida. Nyt perheellä on vene myös täällä Lahdessa.

Me tykkäämme tällaisena kauniina päivänä ulkoilla, kiertää rauhallisesti Pikku-Vesijärveä hanhien kevät-puuhia tarkkaillen.
Tänään oli runsaasti ihmisiä , ja koiria, liikkeellä. Monet puhuivat vieraita kieliä. Oli
ranskalaisia, aasialaisia ja joitakin itä-blokin maista tulleita, kielestä päätellen.

Vn:n mainitsemat paikat ja Kari Koivu olivat tuttuja. Kari Koivu siunasi Matin tädin Ahveniston kappelissa. Muistotilaisuus pidettiin Sisälähetyksen salissa Myllymäellä.
Se oli n. 1970-luvulla.

Kohta alkaa formula, telkkari on Matille varattu. Viihdytän itseäni kuuntelemalla luentaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #96 : 03.05.21 - klo:11:03 »
Tämä on kokeiluni.

Alexander Stubb tilasi internetistä pyöränsatuloita, ja sai 127 euron lisälaskun – ”Viimeinen kerta, kun tilaan yhtikäs mitään Britanniasta”
Alexander Stubb joutui maksamaan brexit-lisän tekemistään ostoksista.
Lisälasku ei lämmittänyt ex-pääministerin mieltä.

Olen luullut, että minulla olisi vain puusilmät, mutta taitaa olla puupääkin. "Yksinästi" on huono oppia uutta.




« Viimeksi muokattu: 03.05.21 - klo:11:08 kirjoittanut 1944 »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 28
« Vastaus #97 : 04.05.21 - klo:03:56 »
Mietin nukkuisinko tai yrittäisinkö nukkua, vai karkaanko syksyyn 1940, minun ei ole terveellistä niin karata.   :icon_cool: 

Kehtaisiko kysyä olisiko 1944 harrastanut joskus asiaa eli kirjallisuutta kyselen.  Suomi pysyy rauhan puolella hyvin nipin napin, on jäänyt saarroksiin,  liittoutuneet tarvitsevat tasan tarkkaan joukkonsa muualla,  vetäytyneet Norjasta, Suomessa on yhä voimassa sotasensuurin ja asevelvollisuusaika pitenee kahteen vuoteen.

Kyllä Haminassakin voi elää.


Minä olen jo karannut. Kyllä se säästää foorumia, että vaihdan wordin puolelle ja nousen vuoteestani.  :icon_cool:
 
Kahvia! :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #98 : 04.05.21 - klo:08:18 »
En taida olla ollut kysymäsi asian erityinen harrastaja. Olen lukenut yleensä tekstejä, jotka eivät olisi fiktiivisiä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyt 28
« Vastaus #99 : 04.05.21 - klo:17:17 »
En taida olla ollut kysymäsi asian erityinen harrastaja. Olen lukenut yleensä tekstejä, jotka eivät olisi fiktiivisiä.


Kipeästi kaipaan juuri sellaisia.   :icon_cool:   Välirauhan ajalta niitä varmasti löytyy.  Maanpuolustuskorkeakoulun graduilla lihotin edellistä muun muassa.  Jos kuka tietää valmiiksi tai muistaa, säästää minulta työtä, mutta tämä vain väärinkäsityksen välttämiseksi.  Taustatyö tarkoittaa tositapahtumien metsästystä paikallisen kartan  ja paikallislehtien nimestä  rakennuskantaan ja kouluihin jne mennen


-----------------------
Viimeksihän se kävi helposti, koska koulun ympäristöoppitunnilla opin kotikatuni entisen nimen ja äiti kävi samoja kouluja.  :icon_cool:  ja tehtaita myöten kaikki oli tuttua.   Netistä löytää paljon, mutta vielä on paljon myös netittämättä.  Mutta siis, ei painei, vain jos käteen osuu tutkimuksia tyyliin kuinka  Suomi joutui jatkosotaan joskin tuon jo yleisesti tiedän.   :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #100 : 04.05.21 - klo:18:36 »
Isoja asioita mietiskelet. Kartta-asioissa pääset oikeaan aikaasi, jos hommaat Maanmittauslaitoksen ja Topografikunnan karttadisketit 1-3, siis Karjala 1, 2 ja 3. Nykyinen raja-alue on hyvin mukana. Itse löysin nämä Kuopion maanmittauslaitoksen toimistolta.
En tiedä, että onko tästä apua, mutta sota-aika, jos mikä, on karttaan sidottu.

Suomihan luovutti naapurille 16 milj karttalehteä, mutta ei niitä yhettömiin tietysti annettu, että nämä ovat nykyaikaiseen makuun digitoidut.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt 28
« Vastaus #101 : 07.05.21 - klo:14:14 »
Morjensta!

Täällä piipahtamassa, selailin mitä tänne on ilmaantunut viime käyntini jälkeen.
Nyt laiskoottaa niin vietävästi...kaksi vaihtoehtoa: mennä päikkäreille tai ryhdistäytyä.
Sataa vettä vaihtelevasti, välillä rakeen tapaista. Ei sentään täällä lunta kuten sivullisen
ja varmaan veneheitonkin maisemissa.
Taitaapi jäädä lenkki väliin tältä päivältä.
Aamupäivällä vaimo kävi kampaamoreisussa, välillä kestää pitempäänkin.
Käytin tilaisuutta hyväkseni ja annoin laulun raikaa ketään häiritsemättä sydämeni kyllyydestä.
Kahteen tuntiin ääni kesti tällä kertaa, vaikka välillä otin vesihörpsyn ja mynthon-pastillin.
Täkäläinen kanttori sanoi joskus että tuollainen vähän kovempi lauluhomma käy kuntoilusta,
voi olla niinkin.
Koronarokotukseen pitäisi varata aikaa, jäin vaan vartoilemaan että tännekin tulisi muukin
vaihtoehto kuin astra zeneka, Hämeenlinnassa näin jo toimii. Vaikka ei kai väliä mikä rokote,
kaikissa tietysti sattuu jotain....jollekin 0,000001 prosentille...osunko minä just siihen....
kyllä vaan jos niin on tarkoitettu.

Hyvää sadepäivää ja alkavaa viikonloppua!   :023: :039:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #102 : 07.05.21 - klo:18:52 »
Lämmitimme saunan. Lunta satoi hintsusti koko päivän klo 1600:een, mutta se on jo sulanut sellaisista kohdin, kun ei ole enää routaa.
Ei ole laavun edessä enää särkemättömiä pöllejäkään, joten huomenissa tuttuun osoitteeseen olisi lyhyt reissu edessä. Jos haen neljä kertaa ja saaliin pienin, niin laavun alla on 16 mottia sekaklapeja.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyt 28
« Vastaus #103 : 08.05.21 - klo:15:00 »
Katsoin elokuvan äideistä parhain - se on hyvä elokuva.

Keittelen kahvit ja sitten tulee nuori Morse.

Ai niin, rämeellä vastusti puoli tuntia, kun oikaisin ja jäin ojaan kiinni ison, lumessa olevan kannon eteen. Pöllikonstilla pois.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Nyt 28
« Vastaus #104 : 08.05.21 - klo:15:52 »
Pyörälenkki tehtynä, teinkin vain tunnin (15 km) Tiiriön lenkin. Jääköön pidempi
Verkatehtaan lenkki lämpöisemmille ja tyynemmille keleille.
Lämpötila +10 vaiheilla, tarkeni kevyemmällä tuulipuvulla.
Menomatkalla Katinalan kautta oli mukava ajella 4-vaihteella myötätuulessa.
Pellolla edelleen ison vesilammikon ympärillä valtava hanhiparvi.
Tulipa uusi tämän kevään bongauskin, muutamia voikukkia. Sen verran aurinkoista että
valkovuokot oli virkeinä terälehdet avoinna pystyssä.
Asfalttiväylällä paikoitellen runsaasti kastematoja ja lehtokotiloita.
Muutama kotilo näytti ehjiltä, sen verran luonnonsuojeluhenkinen olen etten tahallani
niiden päälle ajanut, varsinkaan kun olivat kaukana kotipihasta.
Paluumatka Parolannummen kautta olikin sitten 2-vaihteella vastatuuleen puskemista.
Sää muuttui pilvisemmäksi ja loppumatkasta muutama sadepisara, mutta sen verran
vähän että kastumiseni johtui vain hiestä.
Ilman taukoa jaksoin tuon lenkin ihan hyvin, taskussa ollut lenkkilaku säästyi toiseen kertaan.
Nuo lakut kyllä tuppaa kovettumaan vanhetessaan, mutta harvoin mulla sellaista tapahtuu.