Kirjoittaja Aihe: Historia on mielenkiintoista 2  (Luettu 32768 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #135 : 03.05.21 - klo:10:49 »
Mea culpa Leena, että kirjoitin epätarkasti anteeksipyytämisestä. Sinua en silloin ajatellut puupennin vertaa  :003: :023:. Meitä oli kolme raavasta miestä, joita ajattelin.
Mielestäni on niin, että voimme kirjoittaa vain omista lähtökohdistamme, mikä on nähty, kuultu tai koettu. On toki henkilöitä, joilla on armolahja kirjoittaa täysin oman mielikuvituksen juttuja. Ajattelen, että olisit samanlainen, joten kirjoita, kirjoita toki.
Kuulut  "kalustoon", jos saan tällaista termiä käyttää. Olen hyvin yksilökeskeisesti kirjoittanut omista ympyröistäni, koska ne ovat tapahtumaköyhät. Sinulla on oikeus samaan todeten, että olet monenlaista koulutusta itsellesi varsitielläsi hankkinut. Koska olet opaskoulutettu, uskallan puhua varsitiestä enkä vain asfalttiteistä kaupungissa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #136 : 04.05.21 - klo:03:20 »
Mukavaa, kiitos, minun teksteilläni on taipumus pysähtyä jos jonkun henkilön liiveihin ui omakohtaisia kokemuksia, vaikka luulisi että niistä olisi helpointa vetää tekstiä, arvelen sen johtuvan ainakin osaksi siitä että vaitiolovelvollisuus on kaiverrettu niin selkäytimeen, että en voi.  Jos olisin siellä itse, olisi myös lähellä vaara että olisi toinen, eli live-maailmassa kohdattu joista en siis puhua saa. 

Tästä syystä täytyy valita enintään tuttu miljöö ja faktamaailman tapahtumat joihin siis istutetaan persoonat täysin tuulesta temmaten. 

Ne ovat ehkä hailakoita muistoja ynnä

Mangs Martell, 0 till 20 år enligt psykoanalytisk teori eli kolmeen kertaan tentitty rutikuiva psykologinen luuranko, josta en enää pääse eroon, ynnä tentittyä, luennoilla kuultua,

kuuden vuoden erikoistumisopinnoissa itsessään päähän istutettua eli minut on aikanaan sullottu liiaksi täyteen ihmismieltä
kun vielä samaan aikaan sain psykoterapiakoulutuksen ja väitöskirjan nuoruusikäisten itsemurhavaarasta ynnä niin paljon että jossakin vaiheessa kaikki ynnä paljon kai odotetusti alkaa pursuta minusta ulos

eikä pidä unohtaa piiiiitkää psykoanalyysia arveluni mukaan jossa aloin olla ei-niin-tärkeä-mutta-ihan-mukava-rakastava

eikä, luullakseni, epilepsian puhkeamista kun aloin päivystää säännöllisemmin siis, ei enää muutamina kesälomatyökuukausina ja sittemmin merkillisten
tajunnanhäiriömotoriikanmenetyskohtauksin joten

luulisin että päähäni on tosiaan ahdettu liikaa kaikenlaista, jotenkin se väistämättä hakee uuden muodon ja niin minun maailmaani kansoittavat ihmiset jotka joitakin vuosia ovat todellisia ja toimivat omalakisesti siinä maailmassa johgon he syntyivät, joissa heidän vain on elettävä.

Joskus ja aika usein olen kyllästynyt yksilökehitystarinoihin joiden perään nyt huudetaan, kun ihmiset erlävät aivan aina vuorovaiukutuksessa keskernään on näillä vuoroon vaikuttajilla oikeus tulla ymmärretyiksi ja siksi minä kerron joukkueista kuten on ryhmä tai perhe tai luokka tai kuten nyt, suuresti muutoksen myllertämä Suomen kansa, jota saa edustaa monta sotavammauista, muutama kaatunut, upseerikurssille komennettu isä, lotille leppyvä äiti ja lapset joista kolme vanhinta jäi sodan jalkoihin ja teki siinä minkä voi. 

Nyt on rauha.

Nämä yrittävät palata kouluun ja elämään ja kysyvät itseltään ja toinen toiselta, mitä oikeastaan tapahtui, voiko ihminen enää elää ja mennä kouluun ja miten me nyt asetumme ja ketä me olemme.... 

Anteeksi vissiin se että lähiajat saatan elää pahasti välirauhan ajassa.  nyt on kouluista viikon loma ja luokilta siirto, ja saksalaiset tulleet kolmansiksi maaotteluun eli tervetuloa syksyyn 1940.  Leivästä on puutetta.  :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #137 : 04.05.21 - klo:03:32 »
ja olen huolissani sisaresta joka nyt ahtaa päähänsä kaikenlaista kasvavista lapsista ja resilienssistä ynnä muusta mistä joudun kysymään,. mitä se on, eikä voi pysähtyä, milloin hän saa pursuttua ne kaikki ulos kun sai opiskelukohtauksen jota siis ei voi pysäyttää, ennen eläkeikää.

Hän ei tule jäämään eläkkeelle arveluni mukaan.

Minun on häntä ikävä, kun hän on niin kokonaan vajonnut uponnut hurmioitunut saa kiksejä eikä jaksa ehdi mitään muuta nkuin

kirjoittaa seminaaritöitä opiskella' joutua vahingossa o p e t t t a kj a k s i pyydetyksi kun vuorokaudessa on vain 24 tuntia, eikä hän sitä huomaa, minun varmaan täytyy muuttaa niillemain hän on jo löytänyt asunnon minä olen  e p ä t o i v o i n e n

hän kai tarvitsee köyden josta pitää kiinni, ehkä minun pitää, niin kai  :icon_eek:   yletynkö minä välirauhan ajasta
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #139 : 07.05.21 - klo:16:33 »
Katselin tuon Vallilan esityksen.
Pikkuveljeni on siellä aikaisemmin asunut useita vuosia vanhassa kivi-kerrostalossa,
eipä osunut paikkaa silmiini.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #140 : 07.05.21 - klo:16:45 »
Minunkin yksi parhaista ystävistäni asui ensin Vallilassa, ja sen jälkeen Kaivopuistossa.

Foorumin nimimerkki mt on muistaakseni maininnut asuneensa Vallilassa.

Tyttären perhe asui Töölössä jossa U kastettiinesitellyssä kirkossa.
...

Anneli Kannon kirja Rottien pyhimys on lisännyt kiinnostusta Hattulan vanhaan kirkkoon. Kotilieden mukaan sinne odotetaan 'kansainvaellusta'.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #141 : 18.05.21 - klo:18:24 »
Hausjärven yhteiskoulussa vuodet 1955-1960 minulla oli hurjan mukava historianopettaja, maisteri Terttu Joustela.

Äitini oli myös kiinnostunut menneistä ajoista, muuta maisteri Joustela leipoi miusta historiafriikin.

Siihen liittyen , tänään kuulin marokkolaisista pakolaisista jotka kulkivat rajan yli Espanjan erityisalueelle Ceutaan Afrikan pohjoisrannikolla.

Googlailin Ceuta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ceuta

ja havaitsin että sen ovat perustaneen Punics eli Puunit.

Heti muistin kuinka Puunilaissodat oli luettava kolmeen kertaan. Sekä sen, että kuka sanoi: Muuten olen sitä mieltä että Karthago on hävitettävä

Oikea vastaus on  Cato vanhempi.   

Liki 65 vuotta kului kun törmäsin puunilaisiin, Ceutaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #142 : 18.05.21 - klo:19:04 »
Latinistina tiesin pojankloppina tuon sanonnan. Latinakin oli kivaa lukea.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #143 : 18.05.21 - klo:19:26 »
Ceterum censeo... Tätä käytetään joskus puheenaihetta vaihdettaessa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #144 : 18.05.21 - klo:19:55 »
Cartaginem esse delendam  :003:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #145 : 18.05.21 - klo:20:15 »
Jatkuu osassa 3
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi