Kirjoittaja Aihe: Historia on mielenkiintoista 2  (Luettu 34535 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #120 : 27.04.21 - klo:09:49 »
   Pitkät on puut Pisanmäellä

https://www.youtube.com/watch?v=UIOgpJSuRNw

Olen kerran käynyt Pisanmäellä ja puut olivat hämmästyttävän pitkiä. Joko ne on kaadettu vai yhäkö ne ovat siellä ovat. Muuten PekkaVn isä tuli vastaan tiellä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #121 : 27.04.21 - klo:13:11 »

   Isäni, vanha sotaratsu. Vaihdoitteko sanoja?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #122 : 27.04.21 - klo:19:47 »
   Isäni, vanha sotaratsu. Vaihdoitteko sanoja?

En tuntenut häntä, mutta kaverini tunsi ja vaihdoimme ystävälliset tervehdykset.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #123 : 29.04.21 - klo:07:20 »
Minulla on ehkä jossakin jollakin paperilla siitä, miten isoisästäni tuli upseeri, vaikkei ylioppilas olekaan. Agrologi taisi olla ylimmältä koulutukseltaan ja pehtorinhommia teki ennen sotia. Mutta en varmaan ennen kesää ehdi sitä paperia mistään kaivaa. Ehkä hän sitten oli niitä kyvykkäitä?

Epäilemättä, mutta jos löydät tarkemman tien, olisin erittäin tyytyväinen. 

Mietin kirjallisuutta joka tietenkin pääosalta pohjaa tositapahtumiin tai osapuilleen totuudenmukaisiin tapahtumiin, ja niissähän on poikkeuksellisia ratkaisuja, kuten Linnan Tuntemattoman koko joukkueen kokoonpano --- pengoin jostain, ettei se ollut mahdoton mutta tietysti vähintään epätavallinen, yleensä miehistö oli koottu lähiseuduiltaan.

En tiedä kuinka hän sai Vilho Koskelasta muodollisesti vänrikin jo Talvisodassa, Ville Vaiteliashan suututti ensin Akseli-isänsä ilmoittamalla että jää ylimääräisesti palkattuna vänrikkinä  siis, kansakoulun käyneenä, rauhan tultua sotaväkeen...  kun kotona olisi kovasti kaipailtu, kahden nuoremman veljen kaaduttua.

------------------------------


Taidan osata ulkoa nämä....   Me kun jäimme eräopaskurssin historiaan kesäkurssina joka keskusteli vain Tuntemattoman repliikein...  Se alkoi kun piti mennä yhden suon yli jo ensimmäisenä siis lähtöiltana ja arvottu opas jäi suotta katselemaan, mistä mennä yli.  Muuan Seppo aloitti, että eeei, kuulkaasa vänrikki, nyt te olette pahasti erehtynyt....   toinen jatkoi että   mennäänpäs mokoman suon yli niin että heilahtaa....    :003: :003:
..............................

Kirjallisuuden arvo on kai muussa kuin eksaktissa dokumentaarisessa toistossa, mutta kyllähän kirjaa mieluummin lukee jos se on perustettu tarkoille faktatapauksill e tai ainakin sitä tekee....    :003:


Siksi minua hirvittää, kun teki vain mieleni perustaa yksi nuortenkirja kotikaupunkiin ja jäin miettimään ajankohtaa. No se lipesi sitten ja levisi vähän yli genrerajan, ja sitä tein monta vuotta, ja välissä kirjoitin yhden nuortenkirjan vain relatakseni. 


Siihenhän se jumitti, että en tiennyt mistä alkaa, koska alulla on jokin loppu lossain....  ja kolmikymmenluku kiinnosti minua muuten.  Se kuten muutkin meni sitten kustantajalta läpi mutten usko koskaan että kirja julkaistaisiin ennen kuin se on minulla kädessä.  Olkoon vain kustrantajan tämän vuoden luettelossa kansikuvaa myöten.


Siihen pengoin Kotka_Vehkalahden sotahistorian, ja siinä vain kävi niin että miehen kävi kuin Ville Vaiteliaan....  ja jäin kiinni henkilöihin kuten joskus käy, siksi tarvitsisin halusta niin tarkkaa tietoa.


Ei ollut paha penkoa koko kotikaupungin menneisyyttä, se oli äitini ja isovanhempieni historiaa myös. Huikeinta oli törmätä torniolaiseen Hastiin, jonka isä oli joutunut Kotkan seudulle saakka jo yh n aikana.  Pommitukset löytyi tarkasti,  ylilennot samoin,  tykkivene Karjalan osuus ilmapuolustuksesta,  iv-paikka jonka taisin tietää jo lapsena tosin.  Kevyttä it ta kuljetettiin edestakaisin. Mutta hyvin paljon jäi "niin kai"  tai "eiköhän" tasolle.  Materiaalin hankinta oli hyvin vaikeaa juuri Talvisodan ajasta, ennen ja jälkeen kyllä tiedetään. 

« Viimeksi muokattu: 29.04.21 - klo:07:29 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #124 : 29.04.21 - klo:09:19 »
Kouluttavista upseereista oli kova pula siinä vaihheessa, kun armeijan määrävahvuus muutettiin. Siihen aikaan koulutustaso oli vähäisempi, että Koskelan pojasta tuli upseeri ja kouluttaja. Ihan oikein se meni.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #125 : 30.04.21 - klo:07:11 »
Voi että, siis kiitos ihan ihan mielipuolisen suuresti.  Mitä
hän monesti olisin tehnyt ilman foorumia, milloin olen hukasssa kahvilampaan paistossa ja tulen tänne ja täällä on Riitta-mummi joka luotsaa paistin kyåpsäksi siis etäpaistoa  :kahvi:  ,milloin on homperskaohje hukassa ja taikina käsissä.


Niinpä saattoi sitten Esko Koivistosta tulla vänrikki myös kun tarina juoksi sillai ja mie vain siinä vaiheessa juoksin perässä.   

Nämä tarinat tavallaan lähtivät siitä että j o t a i n h a n  työn tapaista  mun p i t i  tehdä ja ne henkilöt putkahtivat päästä,  vissiin olen nähnyt liikaa ihmisiä vaikkei kukaan tullut live-elämästä.  Kyl mie hämmästyin kun ensimmäinen julkaistiin ja se veti perässään koko sarjan, ja asia on kuten toteen. Ikinä en usko että kirja julkaistaan kunnes se on kädes, olkoon vaan kustantajan luettelos.  Ne henkilöt kuin pitävät seuraa, ne tuntuu hyvin todellisilt. Siten en kirjottanu sitäkään kirjaks vaan oli halu tehdä työtä ja sijoittaa tarina Kotkan- Vehkalahden lohkojen sotatapahtumiin yh sta alkaen, ja työväenluokan lähtökohdist.


Tämä isän upseeriura vain minua vaivaannutti,  nyt pengon välirauhaa koska se on hyvin kiinnostava ja Suomen joutuminen jatkosotaan kaikkineen.

Jotenkin tuntuu kuin pitäis pyytää anteeks,. kun tämä nyt on vain semmoinen sattumakirjoittaminen, ja lähtikin liikkeelle kun mudsiikkiopinnois kiukuttelin että taasko pitää kirjottaa jotain, taasko sanoja paperille kun jälleen oli rutistettava yks kirjallinen oppari.


Enhän mie ole etevä, mutta sen toten olen paljon ajatellut 1944 n  tekstejä, ja aivan äärisatuttavana unohtumattomana Ruutin ja Vapahtajan kohtaaminen.  Sitä en ikinä unohda.   :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi:


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #126 : 30.04.21 - klo:08:36 »
^
Olen noissa jengoissa joka päivä. Nyt vielä Armanin ja sinitakkien ohjelma tuli puskista. Olin jo rauhoittunut ja polttanut ao arkistoni. Mutta pitää sitten valvoa.

Mistä tiedämme, että kenen pitää pyytää anteeksi. Tämä foorumi alustana on aika ristiriitainen. Tietyt henkilöt erotetaan ja yksi tietty saa jopa tulla uuden aliaksen kanssa kirjoittelemaan. Vieläpä kiitellään uudesta esiintymisestä. Mutta tämä on poliittista johtamista, jota en olisi ikinä körttisiltä voinut uskoa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #127 : 30.04.21 - klo:08:52 »
Tämä on poliittista johtamista, jota en olisi ikinä körttisiltä voinut uskoa.

Poliittinen tarkoittaa monenlaista, viittaatko puoluepolitiikkaan? Ovathan körtit siinäkin olleet ajoittain hyvinkin aktiivisia. Ajattelemme helposti, että yhteiskunnallisesti toisin ajattelevat ovat ’poliittisia’ ja samalla kannalla olevat järkeviä ja vastuullisia. Olisi hyvä ymmärtää vastapuolenkin vastuullinen järki ja omien poliittisuus.

Foorumilta ei tietääkseni ole heitetty ketään puoluekannan vuoksi. Nimimerkkiä on saatettu vaihtaa kirjoittajan omalla päätöksellä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #128 : 30.04.21 - klo:10:22 »
^
Minähän en tietenkään tiedä päätösten perusteluista. Mutta totean, että oli inhottavaa huomata tulleensa ikäänkuin huiputetuksi, kun mielestäni kirjoitan uudelle kirjoittajalle. Vanhana aikana minua varoitettiin tai siis ilmotettiin, että uutena esiintyvä kirjoittaja onkin entinen xxxxxx.

Näkyvissä oleva aika on minulla Joensuun juhlat. Jospa siihen mennessä osaisin tuunata itseni täältä ulos. Onko nyt sitten nimimerkin vaihto sallittu? Tämä on uusi tieto.

Kyllä hyvin ymmärrän, että ylläpito haluaa saada samanmielisiä tänne kirjoittamaan, mutta silloin ei tule jäsenistön mielipide katetuksi kuin osittain. Se on vallankäyttöä.
Olen pahoillani, että otin taas kerran väärällä tavalla kantaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #129 : 30.04.21 - klo:11:04 »
Otit kantaa aivan oikealla tavalla. On vain niin, että täällä foorumilla ei ole oikeassa olevia ja väärässä olevia. Täällä keskustellaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #130 : 30.04.21 - klo:11:15 »
Pitäisi ylläpidon olla johdonmukainen toimissaan. Sinimusta porvari ei ole tänään muodissa. Nyt pitäisi olla eri kirjavat värit, että olisi hyväksytty.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #131 : 30.04.21 - klo:11:19 »
Pitäisi ylläpidon olla johdonmukainen toimissaan. Sinimusta porvari ei ole tänään muodissa. Nyt pitäisi olla eri kirjavat värit, että olisi hyväksytty.

Porvari saa olla. Sinimusta väritys tosin on omittu hyvin kyseenalaiselle liikkeelle, joka pyrkii turhaan puoluerekisteriin. Foorumi saattaa ola kirjava, mutta se tarkoittaa, että sinunkin värisi ovat arvokas osa sitä kirjoa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #132 : 01.05.21 - klo:09:01 »

Pitäisi ylläpidon olla johdonmukainen toimissaan. Sinimusta porvari ei ole tänään muodissa. Nyt pitäisi olla eri kirjavat värit, että olisi hyväksytty.


Minä fanitan sinimustaa porvariakin, koska fanitan kaikkia, paitsi murhaajia, raiskaajia, pettureita, lasten hyväksikäyttäjiä ja yleensä kielteisesti lähimmäisiin suhtautuvia. Keskustelu mielipidetasolla on kiikunkaakun silloin, kun takana on ahdasmielinen suhde elämän ilmiöihin. Kuolema tulee kun sen aika on. Nyt vaalimme elämää.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #133 : 01.05.21 - klo:09:46 »
Minä fanitan sinunlaista "kansainvälisen" laulajaa.  :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Historia on mielenkiintoista 2
« Vastaus #134 : 03.05.21 - klo:10:14 »
Olen ollut välillä sen verran poissa, etten ihan pysy kärryillä.  Sen verran mainittakoon, että kirjoitin itse siis kuin pyyteleväni anteeksi sitä että kirjoitan
,
Tosiasiassa pyuytelin anteeksi sitä, että kirjoitan sitä että kirjoitan, eokä motiivini ollut  minkäänvärinen eikä muistellut minkään ryhmän marssilauluja. Vaan.

Minusta oli jotenkin noloa kirjoittaa tänne että kirjoitan kirjoja, joita siis joku menee ja painaa ja hyvin suomalaiskansalliseen  tapaan tuntui että kerrassaan kaikkea piti pyytää jo valmiiksi anteeksi.  Kyllä pelkäsin että ihmiset vetäytyvät ---  mokoma brassailija, leventelijä, kerskailee vielä tuollakin. 
Täällä ei kukaan niin oler tehnyt, mutteipa ole edes harkinnut lukevansa, ja siksi niistä mainitsemiseen ei pitkiin aikoihin. 
 
Sitten aloin ajatella että se täytyy nyt vain kestää,  siksi suuri osa se on omaa elämääni, kuin arvelen että on Zetor ja Veneheitto tai ruokien laittaminen  omaisille, niistä puhutaan, kuinka m inä en puhuisi omista hommisttani kun vielä kyselen täällä niihin neuvoa.  Sille on pikkuisen taustaa muualla ---  kirjoittajaryhmissä ei aina ole hyväksi kertoa että juu, multa sitten on tulossa kymmenes käsis...     :003: :003:      että tulin niinkun sitä työstämään.  Ei, siellä olen Leena vaan.   

Kyllä ymmärrän Thomas McElwainia, gtai luulen  ymmärtäväni. 



Mutta poliittista keskustelua en ymmärrä.

Joensuussa se körttikirkkoherra, joka ensin sekoitti mun pääni ja sitten kiskoi kuiville sillä ortodoksisuuden arkijulistus oli kuin olisi vetäisty matto jalkojen alta --- se oli aivan toista kuin  kirjoista lukien  ---  hän vastasi kun kysyin että asiasta on tehty tutkimus, ja herännäisyyden piirissä poliittinen kirjo  kattaa tasaisesti  koko kentän, ja  vastaa  maan  poliittista kirjoa.  Ja että siitä saa kyllästymiseen saakka kuulla öuuloja, körtit on sitä körtit on  tätä. 

Ei ole.

Toivoisin tulevani hyväksytyksi ihan vaan Leenana jolla on epilepsia ja migreenivariantti  särkyineen ja ilman, joka sen  takia ei voi  tehdä omaa duunia vaikka muuten tekis  varmaan vielä, joka on kiitollinen kun löytyi muuta, muttei mitääm muuta. En ajatellut, että täällä löytyisi juuri poliittisesti kanssani samoinajattelevia, sillä maaklma on muuttunut ja ne ajatukset  väistämättä myös. 

Sen sijaan olen aika hukassa Jumalan edessä, ja täällä turvassa, osapuilleen. 

Toivoisin jokaisen olevan.   

Koti kestää riidatkin ja kotiin saa aina tulla.  Kun lähdin sille ortodoksiselle ekskursiolleni,  kirkkoherra huusi perääni:  Muista, Leena, että kotiin saa aina tulla.  :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.