Kirjoittaja Aihe: Oikeassaoleminen  (Luettu 4885 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #1 : 03.04.14 - klo:13:31 »
Lukematta kumpaakaan linkkiä, haluan kysyä, olenko minä taas se vihanlietsoja tällä foorumilla, kun en niele ihan kaikkea pureksimatta?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #2 : 03.04.14 - klo:13:52 »
Olen joutunut ajattelemaan oikeassaolemista näissä kotiympyröissä. Kuten olen kertonut meillä on Matin kanssa päivittäiset tietokilpailut. Toinen tyttäreni saa raivarit kun minä suuni avaan.
Nyt sattui taas sopiva kinaaminen foorumille. Googlasin sanaa: Oikeassaoleminen ja valitsin sieltä pari  kappaletta vertailuksi. En osoittele ketään, siihen ei minulla ole varaa. Syntinen luontoni kykenisi kyllä vaikka mihin kauheuksiin.

Rakkaus on suurempi kuin laki, ja sitä tulee noudattaa kun on kysymys ihmisen sortamisesta sukupuolen, rodun tai uskonnon takia.

Mitähän olisi  o i k e a  oikeassaoleminen ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #3 : 03.04.14 - klo:13:57 »
Ei kai täällä nyt vihasta ole kysymys, jos jostakin ollaan toista mieltä. Julkisessa keskustelussa ei pääse asian ytimeen: joukossa on monta osallistujaa, tekstiä ei voi pidentää, ollaan poissa ratkaisevalla hetkellä. Kahden tai kolminkesken olisi paljon yksinkertaisempi, siis nokakkain,päästä jonkinlaiseen ratkaisuun, jos silloinkaan. Mehän olemme niin erilaisia. Toinen väistyy heti, mutta toinen jaksaa. Jokainen voi mielipiteensä pitää jostakin asiasta, ei ole pakkoa totella toista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #4 : 03.04.14 - klo:14:42 »
Mielestäni homovihaa on ollut foorumillakin koko tämän ajan jonka olen tätä lukenut. Koska kuuluin ennen körttiläistymistäni siihen samaan  joukkoon, ja jouduin muuttamaan oikeassaolemistani, aihe tuntuu olevan taas ajankohtainen. Jaakon puhe Herättäjäjuhlilla on ilm. synnyttänyt suoranaista vihaa. Meille jolle se sisäistyi muulla tavoin, se on esitelmä Jumalan Sanasta  raamatunkertomuksissa, ja Sanana Raamatussa.

Kaikenlaisissa ihmisten kanssakäymisissä, perheessä eniten, ollaan oikeassa ja väärässä. Toivottavasti ei jäädä vihaan, eikä voiton tunteisiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #5 : 03.04.14 - klo:14:42 »
Kirjoittaen kommunikoiden myös kasvojen eleet puuttuu ja jos ei kovin hyvin tunne toista voi syntyä väärinkäsityksiä ehkä siitäkin.
Ja omista mielipiteistään ei tarvitse luopua vaikka joku muu olisi eri mieltä mutta onko väittely aina hedelmällistä ?
Joskus voi olla joskus ei.
Joskus eriävistä mielipiteistä on hyvä keskustella ja ne voivat avartaa mutta ehkä pakonomainen oikeassa oleminen on kuin betonibunkkerista ampumista jos ei malta kuunnella mitä toinen yrittää sanoa ja pommittaa saadakseen toisen hiljaiseksi.
Nämä ovat vaan mietinnän alla, ei valmiita, kiveen hakattuja mielipiteitä nämäkään.

Myös huumorintaju voi olla samanlainen tai erilainen ja sekin voi sitten tuoda oman makunsa keskusteluihin.

Mutta ehkä olisi hyvä jos osaisi olla kovin provosoitumatta vaikka joku, muut...ehkei olisikaan samaa mieltä, provosoitumatta, liikaa ärsyyntymättä.
En sano että aina kykenisi siihen mutta sillä voisi välttää kovia riitoja luulisin.

Ihan pikkuisia haja-ajatelmia vain tässä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #6 : 03.04.14 - klo:15:07 »


 Kirjoittaen kommunikoiden myös kasvojen eleet puuttuu ja jos ei kovin hyvin tunne toista voi syntyä väärinkäsityksiä ehkä siitäkin.



   Siksi minusta on väärin kirjoittaa puhuvansa tai sanovansa, kun kirjoittaa. Kun kirjoitan, kun osallistun netissä keskusteluun, keskustelen kyllä, mutta en puhu enkä sano. Keskustelen kirjallisesti enkä kasvokkain. Facebook on suomeksi naamakirja. Vähän se harhauttaa. Jo nimi itsessään sisältää ne puutteellisuudet, joista arvostelijat Facebook'ia kritisoivat ja joita käyttäjät ovat saaneet tuta.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #7 : 03.04.14 - klo:16:39 »
Olen mallan kanssa samaa mieltä. Kasvot kertovat. Siksi odotan näkeväni joitakin uusia kasvoja Lapualla.
...
Toinen asia, otsikkoon liittyen. Kirjoitin jokin aika sitten Jeesuksen persoonasta. Jumalan toinen persoona, Jeesus. Joku vastasi: Jeesus (Jumala?) ei ole persoona. Tuossa Jaakko Heinimäen Juhla-esitelmässä hänkin puhuu , pariinkin kertaan, Jeesuksen persoonasta. Onko väärin nähdä Ihmisen Poika persoonana ? ( Ei tarvitse olla oikeassa että voi vastata , kiinnostuksesta kyselen )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #8 : 03.04.14 - klo:16:46 »
Onko väärin nähdä Ihmisen Poika persoonana ?

Yleisen kristillisen näkemyksen mukaan on väärin, jos ei näe Jeesusta persoonana.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #9 : 03.04.14 - klo:16:50 »
Mielestäni homovihaa on ollut foorumillakin koko tämän ajan jonka olen tätä lukenut.

Itse en ole kokemut homovihaa. Olen kokenut, että ennemminkin on vihaa niitä kohtaan, jotka haluavat kysyä myös tässä homoasiassa Raamatun neuvoa.
Jos ei piko Raamattua itselleen sopiviin ja sopimattomiin palasiin vaan pyrkii ojentautumaan Raamatun opetuksen puoleen mahdollisimman monessa elämänalueessaan, koen, että tällainen pyrkimys täällä saa aikaan vihaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #10 : 03.04.14 - klo:19:52 »
Ajattelin tässä että jos kunnioittaa tai edes hiukan yrittää kunnioittaa toista niin silloin voi kirjoitella hyvinkin erilaisista mielipiteistä ja jopa kokea iloa siitä eikä napsauta heti puolustusmekanismejaan päälle.

Onkohan tämä ihan utopistinen miete ?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #11 : 03.04.14 - klo:20:48 »
Mielestäni homovihaa on ollut foorumillakin koko tämän ajan jonka olen tätä lukenut.

Vaikka sukupuolisuuteen liittyvissä asioissa on esiintynyt tälläkin foorumilla monenlaisia yhteiskunnallisia ja teologisia näkemyksiä, en ole kuitenkaan havainnut mitään homovihaksi kutsuttavaa. Viha-sanaa käytetään tämäntapaisissa yhteyksissä helposti vähän löysästi. Kaveripiirissäni on monenlaisia esimerkiksi kansallisuuksiin ja sukupuolivähemmistöihin liittyviä kriittisiä käsityksiä, mutta eipä juuri varsinaista kansallisuus-, rotu- tai homovihaa. Kun sellaista sitten kohtaa, se on aika pysäyttävää, tiedän kokemuksesta. Silloin on kysymyksessä voimakas, kaikenkattava tunne, jota tuttavuussuhteetkaan eivät lievennä.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #12 : 03.04.14 - klo:21:47 »
...homovihaa en ole tavannut... jonkin ajatuksen kyllä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22109
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #13 : 04.04.14 - klo:06:44 »
Lukematta kumpaakaan linkkiä, haluan kysyä, olenko minä taas se vihanlietsoja tällä foorumilla, kun en niele ihan kaikkea pureksimatta?

Jos olet jotakin lietsonut, niin totuuden etsimistä. Kiitos siitä! Emme tosin ole aina etsineet ihan samoista suunnista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #14 : 04.04.14 - klo:07:30 »
Vedän takaisin sanani homovihasta, kirjoitin väärin, tarkoitin sukupuolineutraalien parien avioliittoon vihkimistä .  Kansankielessä se on homovihaa.
En tarkoittanut ketään yksityisesti, vaan ko asian vastustajat olivat mielessäni sanaa käyttäessäni.
Itseeni iskostettiin homovihaajan leima menneinä vuosikymmeninä.

Pyydän anteeksi !

Oikeassaolemisesta toivon keskusteltavan reilusti, omin ajatuksin, elämän kaikkia sen ilmenemismuotoja käsitellen. Ajatukseni on keskustella muista kuin makukysymyksistä. Tosin niissä sitä vasta ollaankin eri mieltä, ja miksi ei oltaisi. Mutta jos sanoo mustikka vai mansikka, siitä ei tule kuin suu marjaiseksi.

Miinulle körttifoorumin anti on enemmän kuin osaan sanoin sanoa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)