Kirjoittaja Aihe: Oikeassaoleminen  (Luettu 4800 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #15 : 04.04.14 - klo:11:12 »


 ...tarkoitin sukupuolineutraalien parien avioliittoon vihkimistä .  Kansankielessä se on homovihaa.



   Täälläpäin se on homorakkautta.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #16 : 04.04.14 - klo:11:27 »
   Täälläpäin se on homorakkautta.

Siellä missä rakkauden kielimuuri kääntää vihan rakkaudeksi on kaikki hyvin ! :023:



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #17 : 04.04.14 - klo:17:07 »
"Siellä missä rakkauden kielimuuri kääntää vihan rakkaudeksi on kaikki hyvin !"
-

Voi kuinka hyvin sanottu.
Ja mikä voimavara...

Jeesus sanoi että jopa vainoojiaan tulee siunata...että siunauksen perisi.
-Siihen varmaan menee ja kuluu koko loppuelämä mutta jos edes pikkuisen siitä oppisi.
-Opettelisi siunaamisen tietä.

Ja rakkauden tietä jota apostoli kuvaa verrattomaksi tieksi korinttolaiskirjeessä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #18 : 04.04.14 - klo:17:24 »
Olen viime päivinä päässyt syventymään rakkauden salaperäiseen olemukseen sielussa. Se on paljon muutakin kuin sana tai tunne. Kun se asuu meissä, se valitsee myös sanamme ja puheemme kun osaamme antaa sille tilaa.

Kun puhumme omissa voimissa, vaikkapa hengellisiä, mutta sielu on tyhjä rakkaudesta, syntyy sotkua ja suukopua.

Kiitos malla kun otit aiheen esiin.
En tiedä olenko nytkään valinnut oikeat sanat, yritin olla ohjaamatta itse.

p.s. Olen oppinut kahdesta juhanin neuvomasta kirjasta ehkä jotakin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #19 : 04.04.14 - klo:17:56 »
Koen että noissa sanoissasi, lauseissasi Riitta-mummi on paljon viisautta.
Raamattukin puhuu viisauden sanoista ja tiedon sanoista.
Varmaan noin asia on kuin kirjoitat.


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #20 : 05.04.14 - klo:14:52 »
Aloituksen artikkeleissa puhutaan vähän eri asioista.

Ensimmäisen artikkelin aviomies joutui valehtelemaan: Myöntämään, että vaimo on oikeassa, vaikka todellisuudessa ajatteli toisin.

Mitä se oikeassa oleminen siis on: Riittääkö, että sattuu olemaan oikeassa? Vai onko se se varmuuden tunne, että olen oikeassa? Vai sitä, että varmuuden tunnossaan pääsee vielä sanomaan, miten asiat ovat? Ettei tarvitse pidätellä sisällään sitä pakahduttavaa varmuutta, että toinen on väärässä?

80-luvulla, kun rahamarkkinoita vapautettiin, arvelin, että siitä ei hyvää seuraa. No ei seurannutkaan: Riehaannutiin uudesta vapaudesta, talous ylikuumeni, ja seurasi lama. Enpä tiedä, olenko onnellinen siitä että olin oikeassa. Parempi jos olisin ollut väärässä eikä vapaus olisikaan johtanut siihen mihin johti. Ja nyt joskus tuntuu, että ympäristöaktivistit ovat onnettomia, kun heidän tuomiopäiväennustuksensa eivät olekaan toteutuneet, ainakaan vielä. Ja moni kristitty puhisee niin kiukkua toisin ajattelevia kristittyjä kohtaan, että varmaan jo mielessään iloitsee siitä kun aikanaan taivaasta sitten näkee noiden vääräoppisten kärventyvän helvetissä.

Olisiko mitenkään mahdollista kristittyjen myöntää, että vaikka olemme totuudenetsinnässämme päätyneet erilaisiin tuloksiin, kysymys kuitenkin myös niillä toisin ajattelevilla on vilpittömästä totuudenetsinnästä? Ei tietoisesta tarkoituksellista Raamatun vääristelystä, ei ennakkoluuloista ja peloista ja vihasta? Ja etsintä jatkuu. (Ja varmasti kaikki lopulta huomaavat joiltakin osin olleensä väärässä.)

Lapsena ja teininä minulle oli tärkeä tietää paljon. Ei siinä mitään jos aidosta ilosta ja mielenkiinnosta lukee tietokirjoja (niinkin tein), mutta kun siihen tuli se pakko että pitää tietää. Että muka olisi noloa olla muistamatta maailman valtioita pääkaupunkeineen tms. yhdentekevää. Vaikka jo vähän hepottaa niin kyllähän tuo edelleen nostaa päätään.

Koetan edelleen ymmärtää, miltä se oikein minussa tuntuu, millä tavoin tuntuu pahalta, kun näkee jonkun tekevän jotakin ihan väärällä tavalla. Jotain ihan vähäpätöistä. Vaikkapa aikuisen ihmisen pyöräilevän niin, että poljin asettuu keskelle jalkapohjaa eikä päkiän kohdalle, tai sauvakävelevän kyynärpäät jäykästi koukussa. (Hah, sainpa sanottua ne!)

Nykyään alkaa olla jo helppo myöntää, että saatan muistaa jotakin väärin, tai että olen nähnyt tai kuullut tai ymmärtänyt ihan väärin. Etenkin tuota muistiani epäilen.

Niinpä olenkin alkanut miettiä kirkosta eroamista. Sillä niin kauan kuin olen jäsen, saatan joutua vannomaan todistajanvalan, mihin minusta ei ole. En minä voi väittää että se mitä kerron, on totta! Ihan hyvin saatan erehtyä, muistaa väärin, vaikka totta yrittäisinkin puhua. Enkä haluaisi sotkea Jumalaa tähän asiaan, omaan epätäydellisyyteeni.

Raamatussahan valan vannominen kielletään, ja voisin sen soveltaa itseeni sanoin "ymmärrä että olet erehtyväinen".

Uskontunnustus sanoo että pelastukseen vaaditaan oikea oppi, mutta vastoin sitä voisin ajatella, että eikö kristitty voi tuntea olevansa turvassa ja armahdettu siitä huolimatta, että varmaan erehtyy monissa opillisissa kysymyksissä, on ymmärtänyt asiat väärin?


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #21 : 05.04.14 - klo:15:20 »
Kiinnostavia tunnustuksia öppiäiseltä. Samankaltaisia tietämisen tuskaa kuvaavia juttuja olisi minullakin, mutta nehän näkyvät täällä foorumilla. Se johtunee, kuten olen muutamaan kertaan kirjoittanut, kiinnostuksesta kaikkea kohtaan. Nippelijuttuja, enimmäkseen. Tämän kaltaista en kuvailisi oikeassaolemiseksi, vaan tarinaniskennäksi.

On kaksi eri asiaa jos ollaan oikeassa muistiin perustuen, tai ollaan vakaumuksen, aatteen tai opin puolesta oikein oikeassa.

Usko on suurin salattu lahja jonka voi saada. Ilmeisesti siihen kuuluu myöskin siitä tiukasti kiinni pitäminen. Kysyn vaan, omasta kokemuksesta, että miksi eivät käsitykset voisi muuttua. Se jumala jonka uskon tielle lähtevä, haluava tai pääsevä saa rintaruokinnan ajaksi, ei olekaan  enää se sama lempeä Abba.  Sen  moni kolhuin ja vaivoin koeteltu ihminen  joutuu huomaamaan.

Pitenevä, ja ennenkaikkea syvenevä virta jossa matkaamme kohti Armon merta , näyttää monet kasvonsa. Miksi siis väittää sitä ensimmäistä kokemistaan ainoaksi oikeaksi. Myös Raamattu avautuu uusista kohdista ja uusin ajatuksin.

Vastaan öppiäiselle, että mielestäni on aivan mahdollista antaa jokaisen uskoa tai olla uskomatta , miten itse kullekin parhaiten luontuu. Tämän toivoisin kaikkien käsittävän. Siis, totuuden voi löytää monista kohteista. Itselleni paras on kristillinen usko yhteen salattuun Jumalaan, Jeesukseen Kristukseen ja Pyhään Henkeen.

Onko messun Uskontunnustuskin vala, mielestäsi öppiäinen?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #22 : 05.04.14 - klo:16:07 »
^Ei se ole vala, muulla tavoin vaikea kylläkin. Ei siinä luvata pysyä tässä uskossa vastakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #23 : 05.04.14 - klo:16:21 »
Niinpä olenkin alkanut miettiä kirkosta eroamista. Sillä niin kauan kuin olen jäsen, saatan joutua vannomaan todistajanvalan, mihin minusta ei ole. En minä voi väittää että se mitä kerron, on totta! Ihan hyvin saatan erehtyä, muistaa väärin, vaikka totta yrittäisinkin puhua. Enkä haluaisi sotkea Jumalaa tähän asiaan, omaan epätäydellisyyteeni.

Oikeudenkäymiskaari 29 § 1 mom:
"Todistajien on kunkin erikseen valintansa mukaan joko vannottava todistajanvala tai annettava todistajanvakuutus. Todistaja, joka ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, antaa kuitenkin vakuutuksen."

En löytänyt tähän kohtaan liittyvää hallituksen esitystä tai muita esitöitä, mutta mielestäni tämä on sellaisenaankin selvää tekstiä. Kirkkoon kuuluva voi valita valan tai vakuutuksen, uskontokuntaan kuulumattomalla ei vaihtoehtoa ole.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #24 : 05.04.14 - klo:16:23 »
^Hyvä jos se on noin kuin sanot. Ei se vakuutuskaan kiva ole, mutta kunniani ja omatuntoni, no mitäpä niistä  :039:. Eihän me täällä kunniaa olla etsimässä muutenkaan. Täytyy kyllä selvittää ja varmistaa tämä asia jostakin, on alkanut viime aikoina niin vaivata.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Oikeassaoleminen
« Vastaus #25 : 05.04.14 - klo:16:38 »
Olisiko sulla enämpi omantunnon- kuin uskonasia tämä kysymys.
Muuten hienosti sanoit, että ei olla kunniaa täällä hakemassa ! Vaikka olen urheilun ystävä, niin joskus sieppaa tuo Kunnia ja maine vouhkaus.
Niitä on tosi-tv-esiintyjät väärällään. Kunnia kuuluu yksin Jumalalle. Tosin, Kunnia ja Isänmaa on kansalaisvelvollisuus. Niin kauan kun on tätä isänmaata.
Minulle tosin on vastenmieliset nuo erilaiset fraasit. Mutta niillä on helppo ilmaista mitä tarkoittaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)