Kirjoittaja Aihe: Kastajaiset  (Luettu 44849 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #30 : 30.04.11 - klo:13:26 »
Jos Mörtille kasteessa ei ole mitään muuta sisältöä kuin lapsen siunaaminen, niin onko väliä veden käyttämiselläkään?  Jos kerran riisut kasteesta kaiken sen sisällön ja jäljelle jää pelkkä siunaaminen ja seurakuntaan liittäminen niin mitä eroa on helluntai-oppiin verrattuna jossa siunataan lapsi?

vastaan itse: EI MITÄÄN!

Vaikka tämä oli Mörtille, niin puutun siihen silti. Et kai vain halveksi siunaamista?

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #31 : 30.04.11 - klo:13:45 »
En halveksi taikka ole ylimieline Jampe !
Minä vain kysyin
Kysyn asioista mistä en ole varma. Onko siinä outoo kun tyhmä kyssyy ?
Kysyin kasteesta ihan siksi koska olen utelias ja mieleni on avoin uusille asioille.
Muttta Jampe vastaappa nyt kysymykseeni aikaansaannoksista kun itse mollasit älyllisiä lahjojani.
Myönnän jotta tyhmä olen, mutta jotain kuitenkin osaan.Lukeeko sinun nimeä monessa patentisssa ?
Paskapäähän ihteensä kehuu ja minäkään en enää, mutta suivaannuin ja PYYDÄN ANTEEKSI OMAHYVÄISYYTTÄNI TEILTÄ KAIKITA.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #32 : 30.04.11 - klo:13:52 »
Sitäkään mää en kyllä nyt ihan hoksaa, että jos ajatellaan että kasteessa ei synny uudestaan Jumalan lapseksi, niin mikä se uudestisyntyminen sitte on ja mistä tietää että on uudestisyntynyt? Onesimus, ole hyvä.

Keskustelen tästä oikein mielelläni, mutta pelkään, että joku sössii hyvänkin keskustelun.

Ensiksikin voin sanoa, että olen kastettu kahdella kasteella, enkä voi sanoa kummastakaan, että se olisi ehdottomasti oikein tai väärin. Ekasta kasteesta en voi sanoa mitään, koska en muista sitä. Enkä edes sitä, että sillä olisi ollut mitään seurauksia elämässäni. Olin kyllä lapsenuskossa lähes 10-vuotiaaksi. Kävin aikoinaan rippikoulun, se ei kuitenkaan merkinnyt minulle oikeastaan mitään, olin kuitenkin jo lapsena oppinut kunnioittamaan näitä asioita, joten en ainakaan rienannut.

Kului jonkin aikaa ja kävin eräänä kesänä ev.lut. seurakunnan kesäkodilla pelaamassa palloa ja siellä "tulla pätkähdin" uskoon. Se merkitsi minulle uudestisyntymistä ja kaikki elämäni arvot muuttuivat. Sitten meni vuosia ja tapahtui erilaisia asioita ja liityin erään vapaan suunnan seurakuntaan ja annoin kastaa itseni. Sen tapahtuman muistan aika hyvin. Siinä hetkessä en kokenut mitään erikoista, mutta sen jälkeen alkoi tapahtua. Minusta tuli fariseus, olinhan kastettu "oikealla" kasteella. Luterilaiset alkoivat näyttää silmissäni ei-uskovilta, nekin joita ennen pidin uskovina. Minähän tiesin kaiken paremmin. Vasta kymmenien vuosien jälkeen tajusin tämän hairahdukseni.

Käsitykseni mukaan uusisyntyminen ei ainakaan pääsääntöisesti tapahdu missään kasteessa, vaan on erillinen asia. Eikä uudestisyntyminen ole salassapysyvä asia, vaan asianomainen tietää sen ja usein muutkin sen huomaavat. Tiedän, että varsin nuorenakin voidaan kokea uudestisyntyminen eikä siinä elämä ehkä muutu kovinkaan paljoa, mutta kyllä siitä jonkinlainen jälki jää.

Jos suomalaisista n. 80% on kastettuja ja nämä kaikki olisivat siinä uudestisyntyneet, niin silloin voisi jollakin tapaa oikeutetusti puhua kristitystä maasta. Vaikka maahan ei voi olla kristitty, ainoastaan ihminen. Mutta elämä tässä maassa näyttää tosiasioiden valossa siltä, että lapsikaste on tehnyt suomalaiset immuuniksi aidolle kristinuskolle.
« Viimeksi muokattu: 30.04.11 - klo:13:57 kirjoittanut onesimus »

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #33 : 30.04.11 - klo:13:53 »
En halveksi taikka ole ylimieline Jampe !
Minä vain kysyin

Sori, kysymys ei ollut Sinulle, vaan Jampelle.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #34 : 30.04.11 - klo:13:58 »
Jampelta minäkin kyssyin.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #35 : 30.04.11 - klo:14:28 »
Kysykää toisiltanne kun olette niin viisaita!

ja Steal, minä en oo sinun älynlahjojasi haukkunut että älä viitsi keksimällä keksiä tyhjästä asiaa.

-vastaan kummallekin sitten jos tulee jotain asiallisempia kysymyksiä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #36 : 30.04.11 - klo:14:52 »
Etkö Jampe ?
Lueppas mitä raapustit.
En viitsi palata enää asiaan, mutta tarkastappa mitä itse kirjotit.
Mutta samapa  tuo, hulluhan oon.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #37 : 30.04.11 - klo:15:19 »
Käsitykseni mukaan uusisyntyminen ei ainakaan pääsääntöisesti tapahdu missään kasteessa, vaan on erillinen asia. Eikä uudestisyntyminen ole salassapysyvä asia, vaan asianomainen tietää sen ja usein muutkin sen huomaavat. Tiedän, että varsin nuorenakin voidaan kokea uudestisyntyminen eikä siinä elämä ehkä muutu kovinkaan paljoa, mutta kyllä siitä jonkinlainen jälki jää.

Ropleemi on siis vissiin symbolifunktiossa. Eli siinä, miten ihmiset ymmärtää sanan uudestisyntyminen.
Minä ymmärrän sen siten, että ihminen vapautuu perkeleen vallasta ja syntyy uudestaan Jumalan lapseksi. Näinhän tapahtuu kasteessa.
Tuo sinun kuvaus kuulostaa enemmän siltä, mitä mää nimittäisin herätykseksi.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #38 : 30.04.11 - klo:17:15 »
Ropleemi on siis vissiin symbolifunktiossa. Eli siinä, miten ihmiset ymmärtää sanan uudestisyntyminen.
Minä ymmärrän sen siten, että ihminen vapautuu perkeleen vallasta ja syntyy uudestaan Jumalan lapseksi. Näinhän tapahtuu kasteessa.
Tuo sinun kuvaus kuulostaa enemmän siltä, mitä mää nimittäisin herätykseksi.

Saisitko jostain käsiisi vuoden 1948 Katekismuksen? Siinä on kuvattu tätä "prosessia" aika hyvin. Minua kiusaa vain tuo luterilainen opetus kahdesta uudestisyntymästä, joka siinäkin Katekismuksessa on (vaikkakin eri kohdassa). Katsotaan, mitä Katekismus sanoo. Koska itse asia on selostettu aika laajasti, laitan tähän vain otsikot:

1.   Jumala kutsuu
2.   Etsikkoaika
3.   Jumalan kutsun hylkääminen
4.   Herääminen
5.   Parannus
6.   Usko
7.   Vanhurskauttaminen
8.   Uudestisyntyminen ja uusi elämä
9.   Pyhitys
10. Hengen hedelmät
11. Uskonelämän hoitaminen

Luterilaisuus pitää "hengellisesti kuolleen" uudestisyntymistä palaamisena "kasteen armoon". Mutta ei anneta sen nyt häiritä. Itse ymmärrän, että lapsi syntyy taivaan perillisenä (vaikka kantaakin perisyntiä olemuksessaan), hänhän syntyy sovitettuun ihmissukuun (2. Kor. 5:19). Siinä mielessä voisin pitää luterilaisuutta oikeana, että uudestisyntyminen on palaamista, ei "kasteen armoon", vaan siihen armoon, josta sovitettu ihmiskunta on ollut osallinen jo lähes 2000 vuotta.

Mielestäni on aika suurta pimeyttä ajatella, että kastamaton lapsi oli kadotettu siksi, ettei häntä ole kastettu.

Edellä kohdat 3 ja 4 ovat vaihtoehtoja sillä tavalla, että toiset hylkäävät kutsun, toiset vastaavat siihen myönteisesti.  
« Viimeksi muokattu: 30.04.11 - klo:17:19 kirjoittanut onesimus »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #39 : 30.04.11 - klo:17:40 »
Etkö Jampe ?
Lueppas mitä raapustit.
En viitsi palata enää asiaan, mutta tarkastappa mitä itse kirjotit.
Mutta samapa  tuo, hulluhan oon.



Luin huolellisesti kaikki tämän ketjun viestini uudelleen, enkä löytänyt niistä mitään sellaista mihin viittaat.  Voisitko lopettaa tyhjästä syyttelemisen ja keskittyä itse asiaan?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #40 : 30.04.11 - klo:17:49 »
. Itse ymmärrän, että lapsi syntyy taivaan perillisenä (vaikka kantaakin perisyntiä olemuksessaan), hänhän syntyy sovitettuun ihmissukuun .Siinä mielessä voisin pitää luterilaisuutta oikeana, että uudestisyntyminen on palaamista, ei "kasteen armoon", vaan siihen armoon, josta sovitettu ihmiskunta on ollut osallinen jo lähes 2000 vuotta.



Vanhoillislestadiolaiset uskovat juuri noin. Aika lähellä helluntaioppia on tuo tulkinta. Etkö tiedä että niin aikuinen kuin pieni kastettava lapsi tarvitsee yleisen vanhurskauttamisen lisäksi myös henkilökohtaisen vanhurskauttamisen joka tapahtuu armonvälineiden kautta eli tässä tapauksessa kasteessa!

Evankelisluterilaisessa opissa ei ole mitään "lapsikastetta" vaan kristillinen kaste jolla kastetaan myös lapsia.

Minun on pakko sanoa Onesimus seuraava:

Sinä olet osoittanut olevasi kaikissa tärkeimmissä asioissa, jotka ovat luterilaisuuden kulmakiviä; -eri mieltä!

Tähän asti:

-Pelastus yksi armosta

- Perisynnin seurausten kieltäminen ja samalla koko  perisynnin mitätöiminen asiasisällöllisesti.

- Kasteen merkityksen kieltäminen



Pakko sanoa etten pidä sinua luterilaisena vaan jonkin epämääräisen sekaopin kannattajana. Luterilaiseksi ei tulla sillä että omasta mielestä tahdotaan olla luterilaisia vaan uskmalla tärkeimmät pääopinkohdat jotka ovat koko uskon koetinkiviä ja kulmakiviä.

Jään odottelemaan mitä seuraavaksi kiellät/kumoat. Vaikkapa Kristuksen jumaluuden?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #41 : 30.04.11 - klo:18:29 »
Jokainen voi lukea mitä sinä ja minä ollaan kirjoitettu, joten se siitä.Ilmoitit jotta joku ihmettelee, niin minäkin ihmettlekn ja kyselen.Ei minulle ainakaan kaikki ole selvää pässinlihaa, onko sinulle ?

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #42 : 30.04.11 - klo:19:19 »
Minua on joskus "haukuttu" ääriluterilaiseksi mutta nyt saanen toisenlaisen tuomion kun sanon että olen pitkälle samalla kannalla kuin Onesimus. Kaste pelastaa -opetuksella voidaan ajautua väärään varmuuteen ja huolettomuuteen. Pidän kastetta hyvänä jos vaan lapsi/aikuinen saa kasvaa samalla uskoon. Muutenhan se on aikalailla hyödytön. En silti olisi lakkauttamassa lasten kastetta.

Aika tylsää muuten mennä heti lyömään leimoja otsiin ilman että kuuntelee mitä toisella on sanottavaa. Vaikeitakin asioita voi miettiä oikeasti sen toisenkin näkökulman kannalta. Pohtia, miksi toinen ajattelee niinkuin ajattelee ja mitkä perusteet omalla näkökulmalla on. Kun ymmärtää toisen vaikuttimia, ei tarvitse ottaa niin hirveitä tulia asioista,- luulen.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #43 : 30.04.11 - klo:22:01 »
Minua on joskus "haukuttu" ääriluterilaiseksi mutta nyt saanen toisenlaisen tuomion kun sanon että olen pitkälle samalla kannalla kuin Onesimus. Kaste pelastaa -opetuksella voidaan ajautua väärään varmuuteen ja huolettomuuteen. Pidän kastetta hyvänä jos vaan lapsi/aikuinen saa kasvaa samalla uskoon. Muutenhan se on aikalailla hyödytön. En silti olisi lakkauttamassa lasten kastetta.

Arvelen, että Mansipaanin kanssa voisi elää sovussa ihan oikeassa elämässäkin.

Itse en ole "ääri" mihinkään suuntaan. Mutta se, mitä pidän tärkeänä, on totuus. Ja väitän, ettei koko totuutta ole luterilaisilla eikä helluntailaisilla. Eikä sitä ole yhdelläkään ihmisellä. Eikä ole ollut edes Lutherilla. Totuuden sirpaleita on nähtävissä niin luterilaisilla kuin helluntailaisillakin. Ja monilla muilla. Kuitenkin rakkaus totuuteen on tärkeämpi kuin saavutetun totuuden määrä.

Totuutta kohti meidän jokaisen tulisi pyrkiä kukin omista lähtökohdistamme. Näyttää kuitenkin siltä, että paljon helpompaa on mennä virran mukana ja pitää oman kuppikunnan "totuutta" ainoana autuaaksitekevänä ja "ulvoa sutena susien kanssa".

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #44 : 01.05.11 - klo:09:50 »
Kiitos Onesimus samoin, sanoissasi piilee totuuden siemen.

Pieni tarkennus edelliseen kommenttiini: en ole ollut mikään fundis-luterilainen koskaan mutta olen saattanut intoilla joskus löydöistäni Lutherin tekstien äärellä ja saanut siitä palautetta. Mitä tulee herätysliikkeisiin; "Pitäkää se mikä hyvää on". Jokaisella liikkeellä on jyvänsä ja akanansa- ja Jumala kyllä on voimallinen pitämään elossa sokeat kanansa. ("kyllä se sokea kanakin jyvän löytää, kunhan tarpeeksi kauan nokkii")