Kirjoittaja Aihe: Katso/itko tv:stä  (Luettu 41270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33806
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #60 : 11.01.10 - klo:19:06 »
Ja Teemalta! Tänään Kakkosen kuukkeli veti pitemmän tikun kun Teeman terrosistit.

Kylläpä onkin viehättävä otus tuo kuukkeli. En ollut ennen TV:ssäkään nähnyt. Mainio tapa sillä varastoida ruokaa talven varalle.

Pointsit myös keihäänheittäjä - luontokuvaaja Hannu Siitoselle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #61 : 11.01.10 - klo:19:22 »
Minäkin satuin näkemään nuo kuukkelit. Se oli aivan ihana dokumentti, ja on nyt myös
nähtävissä Areenassa.

Seuraan virkistyksekseni Francon aikaa ja piirretyistä Pingua  :icon_redface: jos satun
bongaamaan sen. Siinä on sellaista huumoria, josta pidän.
Oi rakas Jeesus, suloinen

myyrä

  • Vieras
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #62 : 11.01.10 - klo:19:34 »
Ja Teemalta! Tänään Kakkosen kuukkeli veti pitemmän tikun kun Teeman terrosistit.

Kylläpä onkin viehättävä otus tuo kuukkeli. En ollut ennen TV:ssäkään nähnyt. Mainio tapa sillä varastoida ruokaa talven varalle.

Pointsit myös keihäänheittäjä - luontokuvaaja Hannu Siitoselle.

Siitonen tekee arvokasta työtä Etelä-Suomen pienen kuukkelikannan säilymiseksi.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #63 : 11.01.10 - klo:19:52 »
Siitonen tekee arvokasta työtä Etelä-Suomen pienen kuukkelikannan säilymiseksi.

Niin tekee  :eusa_clap: Tänään tullut kuukkeliohjelma on tullut aiemminkin, minulla on vieläkin se tallennettuna 'digillä', en raaski poistaa. Samoin siellä on kuikkaa, kaakkuria, koskikaraa ym. Taitaa ollakin eniten luonto-ohjelmia.

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #64 : 11.01.10 - klo:20:01 »
Seuraan...piirretyistä Pingua  :icon_redface: jos satun
bongaamaan sen. Siinä on sellaista huumoria, josta pidän.

Täällä on toinen Pingun ystävä  :039:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #65 : 11.01.10 - klo:23:01 »
Tänä iltana tulee TV:stä Yle 1:ltä elokuva Kautokeinon kapina.

Katsoin ja nyt en pysty menemään heti nukkumaan  :eusa_eh:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #66 : 11.01.10 - klo:23:20 »
Katsoin ja nyt en pysty menemään heti nukkumaan  :eusa_eh:

Samat sanat. Oli vaikuttava esitys ja karmeinta, että perustuu tositapahtumiin. Raivo näitä pippejä, pappeja, viinaporvareita ja koko virallista kirkkoa kohtaan kiehuu nyt sisimmässä.

Koita vaan hippiäinen mennä nukkumaan niin heräät aamulla ajoissa töihin. :icon_wink:

Minä vielä valvon ja yritän tyyntyä vaikka vaikeaa se onkin.

Hyvää yötä. :)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #67 : 11.01.10 - klo:23:27 »
Ei pitäis näin pienten katsoa tuollaisia ohjelmia, ainakaan myöhään illalla  :icon_redface:

hippiäinen nokkii karpaloita iltapalaksi ja sitten  :015:

Hyvää yötä myyrän koloon ja muillekin
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33806
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #68 : 12.01.10 - klo:07:56 »
Huomenta! Samat sanat, unen yrittäminen otti lujille, meni miettiessä melkein tunti.
Aamulla puhuimme Matin kanssa siitä miten kirkon ja kaupan mahtimiehet vedättivät
ahkeria saamelaisia miten tahtoivat.

Muuten oli mukava katsella 150 vuotta sitten ollutta Norjan Lapin elämää. Kuvaus oli
parasta maisemissa ja porolaumojen liikkeissä.

Olemme käyneet kaksi kertaa Kautokeinossa ja kerran yöpyneet Altassa(Aletto) joen rannassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #69 : 12.01.10 - klo:09:03 »
Saihan sitä nukuttua.

******************

Mahtoiko kukaan katsoa tänä aamuna ykkösen aamuteeveestä "keskustelua", jossa aiheena oli mahdollinen naispiispa Helsinkiin. Studiossa olivat vastakkain Sanansaattaja lehden päätoimittaja Hannu Kippo ja prof. Jaana Hallamaa. Keskustelu oikeastaan tyrehtyi jo alkumetreille. Niin voimakkaasti molemmat pysyivät kannoissaan. Vähäsen huvitti.

Jos ei Helsinkiin, niin varmaan Kuopioon tulee Suomen eka naispiispa. Kaksi pätevää naista tarjolla: Kainulainen ja Marjanen.

Selvyyden vuoksi sanon, että mulle on sama, onko pipeillä ja papeilla munat vai ei. :kahvi:

myyrä

  • Vieras
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #70 : 12.01.10 - klo:16:21 »
Niin tekee  :eusa_clap: Tänään tullut kuukkeliohjelma on tullut aiemminkin, minulla on vieläkin se tallennettuna 'digillä', en raaski poistaa. Samoin siellä on kuikkaa, kaakkuria, koskikaraa ym. Taitaa ollakin eniten luonto-ohjelmia.



Olen tässä katsellut aamupäivisin esitettäviä, rästiin jääneitä luonto-ohjelmia. Hippiäisen kuikasta jäi mieleen, että tuli seurattua monena vuotena kuikkaparin pesimistä yhdellä lammella entisen Kiihtelysvaaran puolella. Lampi (oikeastaan kaksikin lampea vierekkäin) oli ennen aika erämaisessa ympäristössä, mutta kuitenkin lähellä Ilomantsi-Joensuu tietä.

Joinain harvoina kesinä kuikilla oli kaksi poikasta, yleensä yksi tai ei yhtään. Poikaset matkustivat joskus emon selässä lammella ja niitä oli mukava seurata. Linnut lensivät kalaan läheiselle järvelle, vaikka kyllä lammessa ainakin pieniä ahvenia oli. Rannalla pesivät myös rantasipi ja valkoviklo, jonka varoittelu kaikui ilmassa paikalla poikasaikaan käydessä. Heinäkuun lämpiminä iltoina siellä saattoi istuskella pitkiä aikoja.

Nykyisin paikka on kai tuhottu. Läheisen harjun maanomistaja alkoi kaivamaan sieltä hiekkaa ja tuhosi samalla yhden törmäpääsky yhdyskunnan.

Sen pituinen se stoori.

myyrä

  • Vieras
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #71 : 12.01.10 - klo:17:23 »
Hyvä ohjelma pöllöistä metsiensuojelullisella otteella.

http://areena.yle.fi/video/671938

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #72 : 12.01.10 - klo:21:05 »
Just nyt tulee FST:ltä vähän epätavallinen 'luontodokumentti'  :003:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #73 : 12.01.10 - klo:22:03 »
Just nyt tulee FST:ltä vähän epätavallinen 'luontodokumentti'  :003:

Voi tavaton mitä heittoja  :repee:   olin jo katsonut aiemmin, tais tulla keväällä. Ja huomenna näyttäs tulevan vielä kakskin kertaa  :023:

Ehkä mun on syytä mennä nukkumaan......  :hiipia:

Good night, sleep tight, don't let the bedbugs bite!
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Mikael K.

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Vs: Katso/itko tv:stä
« Vastaus #74 : 17.01.10 - klo:02:36 »
Raivo näitä pippejä, pappeja, viinaporvareita ja koko virallista kirkkoa kohtaan kiehuu nyt sisimmässä.

Vaikka elokuva Kautokeinon kapina perustui tositapahtumiin niin se oli dramatisoitu. Ohjaajan tulkinta sen aikaisista tapahtumista oli varsin karu. Hän on Aslak Hettan jälkeläinen, joka elokuvan alussa saatettiin pölkylle. Mitä sitten oikeasti tapahtui oli varmasti myös elokuvassa esillä. Elokuva ilmeisesti seurasi melko tarkasti oikeudenkäyntien pöytäkirjoja. Kauppias Ruth (Mikael Persbrandt) ja pappi Stockfleth (Bjørn Sundquist) olivat samassa juonessa mukana. Piispan rooli jäi hieman ohueksi. Ainakin Suomessa oli noihin aikoihin oikeudessa periaate, että todistajina piti olla kaksi silminnäkijää. Jos näin ei ollut niin tuomiolla oleva saattoi jäädä tuomitsematta jos hän kielsi vahvasti tehneensä mitään.   

Tällä lyhyellä sepustuksella tahdon sanoa sen, että pitäisi oikeasti perehtyä Norjan kirkon historiaan ja kyseiseen tapaukseen elokuvaa enemmän saadakseen realistisen kuvan siitä mitä tapahtui. Näin syntyisi myös oikea kuva siitä millainen Norjan kirkko oli tuona aikana ja millaisessa suhteessa Kautokeinon papin menettely oli tuon ajan kirkon toimintaan verrattuna. Ainakin piispa ilmeisesti suhtautui hieman epäröiden pappiin, kun antoi tälle lähtöpassin Kautokeinosta.