Kirjoittaja Aihe: Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]  (Luettu 43928 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #60 : 31.12.08 - klo:22:26 »
Viime keväänä saatu, v. 1856 syntyneelle ukilleni  kuulunut v 1892 painettu kirja  Kirjan on kirjoittanut Mauno Rosendal ja sen nimi on:
'Sananen kiusatuille sieluille'
Kirja on painettu Oulussa Kustannusosakeyhtiö Herättäjän toimesta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #61 : 02.01.09 - klo:22:09 »
Markus Kajo: Kettusen kannettava.
Taitaa olla ihan hyvää vanhaa hupaisaa Kettusen laatua. Tosin olen vasta parikymmentä sivua ehtinyt lukea, mutta eiköhän tuota uskalla suositella.

hm

  • Vieras
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #62 : 02.01.09 - klo:23:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Markus Kajo: Kettusen kannettava.
Taitaa olla ihan hyvää vanhaa hupaisaa Kettusen laatua. Tosin olen vasta parikymmentä sivua ehtinyt lukea, mutta eiköhän tuota uskalla suositella.


Joku Markus Kajon sukulainen oli kuulemma ollut kerran äitimummi-vainaan luona siioninvirsiseuroissa täällä Joensuussa. En jaksa muistaa, että kuka.

Eino Leinon serkun tytär tai tyttärentytär tai vastaava oli myös ollut mummilla seuroissa. Kuulemma silloin vielä eloisa mummo. Hänet olisin mieluusti tavannut, jos hänellä olisi ollut vaikka jotain kerrottavaa kuuluisasta sukulaisestaan.

Tässä vähän "Kettusta".

http://www.markuskajo.com/P5.html

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #63 : 03.01.09 - klo:01:03 »
Minulla on sellainen muistikuva, että Markus Kajon alias Kettusen isä olisi ollut pappi...!?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #64 : 03.01.09 - klo:10:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Minulla on sellainen muistikuva, että Markus Kajon alias Kettusen isä olisi ollut pappi...!?


Voit olla ihan oikeassa vuona 1975 oli kirkon kalenterin mukaan vuonna 1925  syntynyt Kauko Kajo sairaalapastorina Joensuussa, missä Markus Kajo on käynyt koulunsa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #65 : 03.01.09 - klo:12:32 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Minulla on sellainen muistikuva, että Markus Kajon alias Kettusen isä olisi ollut pappi...!?

Voit olla ihan oikeassa vuona 1975 oli kirkon kalenterin mukaan vuonna 1925  syntynyt Kauko Kajo sairaalapastorina Joensuussa, missä Markus Kajo on käynyt koulunsa.

Vahvistus netistä.

Mt

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #66 : 06.01.09 - klo:17:55 »
Lahja Kajo oli tuttu seuravieras lapsuuteni lieksalaisissa seuroissa. Markus Kajo lähetti  tälle Lieksan tädilleen joskus televisiossa terveisiä ja muisteli lättähattumatkaansa ja eväiden syöntiä, mikäli oikein muistan.

hm

  • Vieras
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #67 : 07.01.09 - klo:14:22 »
Vihdoinkin sain ostettua joululahjakirjan itselleni (piti kuulemma ostaa hyvissä ajoin ennen joulua). :wink:

Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja rakkauden lait.

..."parasta Joensuun proosassa on se yksinkertaisin ja samalla vaikein: ihmisen näkeminen ja hänen tuntojensa oivaltaminen"... (Antti Majander, Helsingin Sanomat).

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #68 : 09.01.09 - klo:06:00 »
Toiviainen, Kalevi: Jukka Malmivaara - sanan ja miekan mies; 1999.
      "Koko toiminnassaan Malmberg [N.G.] kulki omia, se on oman uskonvakaumuksensa polkuja. Niiden mukaan olemassaoleva kirkko näytti muodostavan vain kehykset toiminnalle olematta itse hengellinen suure. Gossnerin [Johannes Evangelista (1773-1858)] tapaan Malmberg kokosi kannattajansa ystäväjoukoksi, jonka kokoontuessa seuroihin saadaan kokea tunto Vapahtajan armollisesta läsnäolosta. Malmbergin johtajuus oli siten yhdessäolojohtajuutta, jossa opetus ja sielunhoito olivat keskeisiä.
      Malmbergin ja hänen liikkeensä, herännäisyyden, jota myös on körttiläisyydeksi kutsuttu, merkitys oli edellisestä huolimatta kirkkoa monipuolisesti rakentava. Siitä tuli kirkon uudistusliike, joka tähtäsi kirkon ja sen palvelijoiden sekä jäsenten hengelliseen uudistukseen. Se oli valtaosaltaan maallikkoliike, joka vaikutti uuden kirkkolain (1869) mukana maallikkoenemmistöisen kirkolliskokouksen syntyyn. Taistelu heränneitä vastaan johti lopulta konventikkeliplakaatin kumoamiseen ja välillisesti siihen, että uskonnonvapaus tuli hyväksytyksi periaatteeksi tavallaan jo uudessa kirkkolaissa. Kirkkolaki ei velvoittanut enää koko yhteiskuntaa, vaan koski vain luterilaista kirkkoa."(s. 18 - 19)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33767
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #69 : 12.01.09 - klo:13:15 »
Olen tänä-aamuna hakenut Lahden pääkirjastosta Viljo Porkolan
Laista ja Evankeliumista,Mitä Se On ja  Kiuruveden seurakunta 1763-1962 nimiset kirjat (ainoat kappaleet Lahden kirjastoiden varastossa )ja aloitin
heti L ja E:n lukemisen.Olen vasta sivulla 20,mutta innostuksestani ja kiitollisuudestani johtuen kerron heti ensivaikutelmiani.
Olen luullut olleeni uskossa tammikuusta 1983, mutta nyt Porkola aivan kuin minun alkutaivaltani ( vain 20 vuotta )kuvaillen kertoo,että kyseessä onkin ihmisen herätyksen tila jossa ollaankin lain eikä armon alla.
Herätys on yritys tehdä itsestään jotakin.Jos hän joutuu pietistien seuraan,hänestä tulee pietisti.Hänen ylihengellinen ympäristönsä ylistää uuden ystävänsä ahkeruutta,ehdottomuutta,jyrkkyyttä,suvatsemattomuutta ym.Hänet valitaan sinne ja tänne ja tuonne. - Nyt ymmärrän tai luulen ymmärtävänäni.  Loistava ajattelija,hyvä kirjoittaja.Kiitos suosittelijoille.

Kiuruveden seurakuntahistoriaa selaillessani sattui silmääni muutama Paavo Ruotsalaisen sana kiuruvetisille 1838 Ananias ja Maria Niskasen häissä.

"Paavo selvitti elävän uskon luonnon ja näytti mitättömäksi sen lentohengen kaunistaman  juhlaturkin eli ne tyhjät kuvittelemiset hengen
paisteen nimellä ".

Nyt eteenpäin ,sillä tällainen teksti ruokkii,jos kyllä hapankaalikin!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

jUHOMA4

  • Vieras
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #70 : 12.01.09 - klo:13:54 »
Kauppalehteä   :!:

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #71 : 12.01.09 - klo:18:38 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Kauppalehteä   :!:


Vartti sitten samat sanat. Kauan ei vienyt.
Kohta aion lukea java-koodia.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #72 : 12.01.09 - klo:22:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Kauppalehteä   :!:


Vartti sitten samat sanat. Kauan ei vienyt.
Kohta aion lukea java-koodia.


Se tulee meille jo Hesarin kanssa aamuvarhaisella, joten se on luettu jo silloin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #73 : 21.01.09 - klo:09:05 »
Kalevi Toiviainen: Jukka Malmivaara – Sanan ja miekan mies, Kirjapaja, 1999:
"HERÄNNÄISYYDEN ÄÄNI JA JUKKA MALMIVAARA

Jukka Malmivaara oli kuunnellut liikkeensä ääntä koko ikänsä. Aina Paavo Ruotsalaisen ajoista lähtien herännäisyys oli silti kerran toisensa jälkeen torjunut ajatuksen, että se edustaisi jotakin opillisesti erottuvaa ääntä Suomen luterilaisessa kirkossa. Se vakuutti yhä uudestaan eri julistajien suulla, että se tahtoo olla luterilainen ja uskoa niin kuin kirkossa uskottiin.
       Kuitenkaan kysymys herännäisyyden omasta äänestä ei ollut tällä ratkaistu. Helpostikin on todettavissa, että herännäisyydellä on oma taustansa, esiymmärryksensä, josta käsin se mieltää luterilaisen perinnön ja opin. Tähän huomioon ei liity yritys kieltää herännäisyyden uskollisuutta luterilaiselle tunnustukselle, vaan vain se yksinkertainen toteamus, että niin kuin yksityiset ihmiset, niin myös kirkot, hengelliset ryhmät ja liikkeet lähestyvät Raamattua ja tunnustusta omista lähtökohdistaan ja kysymyksistään käsin.
       ...
Malmivaaran puheenjohtajakaudella päätoimikunta joutui tulkitsemaan, mitä ymmärretään herännäisyyden linjalla. Siihen pakottivat jo uudet tai sellaisina esiintyvät ilmiötkin. Niinpä karismaattinen liike oli saanut joitakin esittämään toivomuksen, että herättäjäjuhlilla järjestettäisiin sielunhoitopalvelua. Päätoimikunta totesi tällöin, että herännäisyys on aina ymmärretty sielunhoidolliseksi liikkeeksi. Jos kuitenkin toimittaisiin ehdotetulla tavalla, se olisi omiaan pikemminkin kaventamaan sielunhoidon mahdollisuuksia tai ainakin antamaan aihetta herännäisyyden sielunhoidon väärinymmärtämiseen. Päätoimikunta viittasi siihen, että Siionin virret ovat rukousta. Syytökset, ettei herättäjäjuhlilla rukoilla, johtuvat väärinkäsityksestä. (H-Y:n päätmk:n ptk 26.10.1978)
       Siten päätoimikunta vältti sen vaaran, joka tämäntapaisiin pyyntöihin sisältyy. Jos olisi tehty toisin, olisi vahvistettu sitä hiljalleen levinnyttä käsitystä, etteivät esimerkiksi virsien rukous tai jumalanpalveluksessa luetut rukoukset ole "oikeaa" rukousta, vaan jotakin muuta, kenties vain muotomenoa. Virsien ja jumalanpalveluksen liturgian ohella ja jälkeen voidaan vasta "oikeasti" rukoilla, siunata ja hoitaa sieluja. Niin tapahtuu tämän käsityksen mukaan, kun järjestetään erityistä rukous- ja sielunhoitopalvelua. Mutta silloin eivät sana ja sakramentit lopulta olisikaan niitä armonvälineitä, joissa luterilaisen uskon mukaan lahjoitetaan Pyhä Henki." (s. 225–226)

Kommentti:
Körttiläisyyden profiloitumisesta kirkon kiinteäksi osaksi ja tukijaksi seuraa jumalanpalveluksen pelkistäminen ainoaksi varsinaiseksi sanan ja sakramenttien jakajaksi. Pyrkimys selkeyteen Jumalan sanan levittämisessä edellyttää selkeää keskusjohtoisuutta Pyhän Hengen ja demokratian välityksellä.

"Oikean rukouksen" vaatimus nousee kokemuksesta, että jumalanpalvelus ei ole koskettanut. Erillinen sielunhoito olisi vastaanmenoa henkilön, joka kaipaa elävää sanaa, suuntaan. Mutta se olisi ihmistekoa? Kristuksen katselemisen julistus voisi mennä piruntorjuntabunkkerista ulos, jos jalkauduttaisiin ruohonjuuritasolle. Kuitenkin tässä yhteydessä suostuttaisiin näkemykseen jumalanpalveluksen väljähtymisestä suuntaamalla saman tien aktiivisuutta pois sen kehittämisestä. Välttämätön selkeys laimenisi. Silläkin uhalla, että joukkomme pienenee, pidämme kiinni todellisesta torjuen populistisen ajan hengen mukailun.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33767
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #74 : 21.01.09 - klo:10:05 »
Luin ja yritin ymmärtää V Porkolan Laista Evankeliumiin, ja nyt on puolessavälissä saman kirjoittajan Mitä Se On, ja olen lehteillyt myös Kiuruveden seurakunnan historian.
Mitä Se On on minulle helppotajuisempi katekismuksen selitysteos, kun taas
Laista Evankeliumiin piti monin kohdin lukea uudestaan ja uudestaa ja silti
ajatus ei auennut. Oli paradoksi paradoksin perään. Toisin paikoin, etenkin
alkuosa selvensi sen miksi minullekin on käynyt näin.

Ihmeellistä on, että Paavo Ruotsalaisen 200 vuotta sitten sen ajan kielellä
kirjoitetut ajatukset aukeavat helpommin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)