Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV  (Luettu 32110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #45 : 07.05.19 - klo:13:01 »
Olli Jalosen kirjoittamia kirjoja en ole lukenut, vaikka Finlandia-palkinnon voittajat aina minua kiinnostavat.
Taivaanpallo voisi olla ihan mielenkiintoinen luettava, sehän kertoo pienestä pojasta.

Lainaus Kouvolan Sanomista:

Isätön, 8-vuotias Angus elää Saint Helenan saarella, jossa nuori Edmond Halley (1656—1752) oli käynyt tutkimusmatkalla. Hän oli opastanut merkkaamaan tähtiä ja laskemaan lintuja.

Älykäs poika oppii lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Hänen tiedonjanonsa on kyltymätön. Hän pohtii asioita ja ilmiöitä ja ponnistelee kohti yhä syvempää ymmärrystä.

Protestanttinen pastori ottaa pojan apulaisekseen etsiäkseen saarelta merkkejä Raamatun paratiisista. Angus kasvaa tiedon ja uskon ristivalotuksessa.

Äidin suhde pastoriin vie perheen vaikeuksiin: pikkuveli katoaa, ja Angusta uhkaillaan. Sekasortoa lisäävät salakatolilaisten vehkeilyt ja kuvernöörin talonpoikiin kohdistama vaino. Angus lähetetään salamatkustajana Lontooseen pyytämään apua Halleylta.

Huikea merimatkan kuvaus jakaa tarinan kahteen osaan. Se on siirtymä uuteen maailmaan, mutta myös uuteen aikaan. Lontoossa eletään jo valistuksen aamunkoittoa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #46 : 07.05.19 - klo:15:49 »
Olli Jaloseltakin olen lukenut kuusi kirjaa. Helpompilukuisia ovat Poikakirja ja Miehiä ja ihmisiä.
Taivaanpallon muistaisin oleva ns. sisarkirja 14 solmua Greenwichiin-kirjalle, kirjoitettu myöhemmin mutta käsittelee vanhempia aikoja. Greenwichin olen lukenut myös.

Ollin puolison  Riitta Jalosen pari kirjaa olen myös lukenut. Niistä Kirkkaus oli huikean hieno 'sairaskertomus'.

Nyt ei oikein lukeminen maita, onko silmieni syy vai tämän uuden kodin askareiden joita puuhailen mielikseni.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #47 : 08.05.19 - klo:09:12 »
Tämän päivän HS kertoo melko laajalti Olli Jalosen Taivaanpallon ja sitä seuraavan sisarteoksen synnyistä:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006096850.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #48 : 09.05.19 - klo:06:01 »

   Amos Oz: Juudas

On Israelin valtion syntyvaiheessa
Ben Gurionin aisapari
kunnes vastusti sotaa ympärysvaltioiden kanssa seurauksena luopijuus

Minäkin olen luopio
koska lopetin paikallisosaston
en siksi
vaan koska seuraajaa ei löytynyt

Juudas oli ainut oppinut
opetuslapsista
ja
viimeinen uskovainen
muut hylkäsivät

Hän hirtti itsensä
kun Jeesuksesta ei tullutkaan mitä hän odotti

Niinpä kirjassa
nostetaan oppineisuus arvoon
kuten minäkin
joka olen jättänyt opiskelun kesken.

Älkää, lapset, tässä
seuratko minua
tehkää loppututkinto

Jos kuitenkin
en jaksa ja --
sydän! sanoo
menen ja teen.
Tai sitten en.

 >:( :-\ :) :) :'( :'( :102: :107: :109: :109: :eusa_angel: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_pray: :icon_biggrin: :icon_confused: :icon_cool: :icon_eek: :icon_exclaim: :icon_lol: :icon_rolleyes: :icon_sad: :icon_sad: :icon_surprised: :icon_wink: :kahvi: :001: :002: :003: :003: :017: :018: :023: :039: :039:

Amos Oz: Juudas – petturi vai opetuslapsista uskollisin  https://kirsinbookclub.com/kirjat/amos-oz-juudas-petturi-vai-opetuslapsista-uskollisin/

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #49 : 09.05.19 - klo:09:48 »
Onko kukaan muu lukenut kolmiosaista Mauno Rosendahlin Herännäisyyden historiaa. Se kertoo aikakaudesta ennen Kareksen Heränneen kansan vaellus (5osaa). Kirja löytyi aikoinaan Helsingin kaupungin kirjastosta. Ihan mielenkiintoista luettavaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #50 : 24.08.19 - klo:11:01 »
Luen nykyään paljon aikaisempaa vähemmän, siihen on syynsä.

Nyt sain kirjastosta tilaamani Joel Haahtelan pienoisromaanin Adelen kysymys, ja siitä riittää minulle muutamaksi päiväksi. Hengitän samaa ilmaa Haahtelan kassa, mystiikan ja realismin tuulten vuorotellessa.

Haahtela kehittyy kohti uskoa. Hän onkin kertonut kiinnostuneensa ortodoksisuudesta. Psykiatrina hän ymmärtää sielujen liikkeitä tässä ajassa ja menneessä.

http://hemulinkirjahylly.blogspot.com/2019/04/joel-haahtela-adelen-kysymys.html

Toisen herkkupalan nielaisin aamun lehdestä. Heinolalainen ESS:n kolumnisti Kaisa Hako on proosan ja runon taituri.
Vahinko ettei ESS anna kopioida hänen hienoja tekstejään , sillä tämänaamuinen juttu isoäitiyden suomasta ' uudesta elämästä' on myös minun kokemuksia viistävä.
En osaisi niitä niin koskettavasti kuvata, mutta tekstinsä elin kuin omani.

" Kaisa Hako
 
Millaista on työntää etusormi mansikan läpi ja muut elämän oppitunnit "

ESS 23.8.2019
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #51 : 24.08.19 - klo:13:18 »
Onko kukaan muu lukenut kolmiosaista Mauno Rosendahlin Herännäisyyden historiaa. Se kertoo aikakaudesta ennen Kareksen Heränneen kansan vaellus (5osaa). Kirja löytyi aikoinaan Helsingin kaupungin kirjastosta. Ihan mielenkiintoista luettavaa.
Luin noin -81-82 vuosien aikana. Ei ole teksti vanhaa nykyäänkään.

Poissa Jeesuksenoma

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #52 : 28.08.19 - klo:13:09 »
Parhaillaan olen lukemassa Selma Lagerlöfin Gösta Berlingin taru. Mielenkiintoinen kirja. Vanha klassikko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #53 : 28.08.19 - klo:13:30 »
Hieno kirja, olen lukenut. Siitä on tehty myös eloku(vi)a.

Seutu jolla kirjan tapahtumat kulkevat on  Värmlannissa Ekeby-niminen kunta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #54 : 03.09.19 - klo:16:30 »
Haahtelan viimeisin, Adelen kysymys oli minulle mystinen lukukokemus. Lukiessani olin siellä ranskalaisessa luostarissa seuraamassa tutkimuksia Adelen ihmeteoista.

Perjantaina hain Haahtelan Tähtikirkas, lumivalkea-teoksen. Siitä löytyi jopa Aamun kirja-haastattelu. Ainoa kerta jolloin olen nähnyt ja kuullut häntä. Yhä vakuuttunemmaksi tulin siitä että meitä yhdistää sama, kiinnostus salaisuuteen, Kristukseen ja hänen löytämiseensä.

https://areena.yle.fi/1-2073074

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #55 : 03.09.19 - klo:19:56 »

   Joel Haahtela: Adelen kysymys  https://areena.yle.fi/1-50122519?autoplay=true

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #56 : 05.09.19 - klo:08:37 »
Daphne du Maurier: Kolmen piiri.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #57 : 05.09.19 - klo:09:16 »
Riikka Halme-Berneking: Opin tien kotiin, Suomen Lähetysseura 2018

Filosofian tohtori ja teologian maisteri Riikka Halme-Berneking on syntynyt Angolassa keskelle sisällissotaa ja elänyt lapsuutensa sekä siellä että Suomessa. Opintojensa jälkeen hän palasi työskentelemään synnyinmaahansa. Nykyisin hän asuu amerikkalaisen miehensä kanssa Yhdysvalloissa Virginiassa, mistä raamatunkäännöskonsltin työt vievät häntä Angolaan, Namibiaan, Suomeen ja ympäri maailmaa. (Kirjan takakannesta)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #58 : 05.09.19 - klo:14:45 »
   Joel Haahtela: Adelen kysymys  https://areena.yle.fi/1-50122519?autoplay=true

Kiitos  PekkaV linkistä !   Nyt vasta ehdin sen rauhassa kuunnella. Joel Haahtelan kokemukset ja tapa kokea mystiikka ovat lähellä omaani.

Hyvin hän kävi toimittajan kanssa lyhyesti läpi kirjan sisältöä. Ihmisellä on ruumis, sielu ja henki,  ja niillä omat kokemuksensa. Monet elävät pelkästään rationaalista ja aineellista elämää. Jos hengen ja sielun elämä on vierasta jää maailma aika kapeaksi.

Olen puhunut usein pelosta. Nyt Joel Haahtela, sielun asiantuntija-lääkäri, päästi minut 'pannasta', narusta nilkassani.
Pelko  on  v a i n   t u n n e, fantasia. Ei vaarallinen. Olen kyllä tietoinen vilkkaasta mielikuvituksestani. Se näkyy kertautuvan suvussani.

Soisin useamipen uskovien kuuntelevan tämän linkin. Haahtela on ortodosi-etsijä. 
:049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #59 : 06.09.19 - klo:02:08 »
Ensi kertaa toivoilen lehden numeroa lukeakseni.  ET- lehti teki lemmikeistä jutun ja myös siileistä, ja tällä kertaa minun siileistäni.  Luvattiin postittaa se lehti mutta en sitä saanut enkä liioin yhteyttä toimitukseen.

Tahtoisin kovin mielelläni sen itselleni. Sitä kai otetaan kioskimyyntiin aika vähän, kun en löydä. Täällä saattaa olla joku jolle se tulee, joka ehkä voisi luopua elokuun numerosta, ilm. loppukuusta. Korvaisin postikuluja myöten, siinä pitäisi olla ainakin Hattivatti.

Ja Seppos, jos tämä on kelpaamaton niin poista vain, yritän haeskella muualta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.