Kirjoittaja Aihe: Terveyteni  (Luettu 22170 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #75 : 13.12.19 - klo:15:43 »
Joku teki jotain oikein  :)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Terveyteni
« Vastaus #76 : 14.12.19 - klo:12:16 »
Joku teki jotain oikein  :)
Seikka on saletti! Terveellinen ravinto ja liikunta on terveytemme perusta. :)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #77 : 28.02.20 - klo:09:30 »
Tulen justiinsa vatsan ultraäänestä. 

Ei rasvan pisaraa sisäelimissä siis, siellä ontelossa, ittekki näin, siis, miten voi olla!  '
Olen haalinu kaikki vatsaontelon ulkopuolelle.  Maksa on siisti kuin mikä.  Ei mitään rasvamaksaa, jolla peloteltiin kun olen pyöreämallinen.  Minun painon nyt nosti yks antiepilepti, 3v 30 kg, josta vain runsas 10kg häipyi.  Kesällä kun katsottiin oikein koneellisesti ja syksyllä hoitajan kanssa mitä syön, niin kalorit jäi alle tonnin. Kun ilman liikkumista pitäis vetää tuommonen 1700 tällä iällä.

Talvella on toisin. Siis, tämmösinä vesitalvina, siksi pitää päästä pois. Valvon ja vedän jätskiä, ja kyllä pelotti että
 mitä siellä näkyy. Maksa-arvot oli sinänsä normaalit, ja gamma-gt saattaa nousta itteksensäkin. Kaks komeaa sappikiveä nähtiin, mutta kun ne ei vaivaa, niin olkoot he. Oli mukava hoitaja ja oikein mukava lääkäri ja näin kaiken itte.

hurraahurraahurraa, kun oon pelänny sitä omenalihavuutta ja sisäelinrasvaa --- ja nyt, ei mitään!!!!!!!  Johan tieetty normaalit arvot jotain kertoo mutta silti!!!


Siks toiseksi. Mahdettiinkohan mul aloittaa verenpainelääkitys vähän yhden säikähdyksen tähden. Pelästytin koko ammattikunnat vetäisemällä arvot 289/129 tai jotain, kun oli niin mieletön migreenisärky että luulin hajoovani.  Olen nyt seurannu paineita ilman, ja ne on ihan normaalit.  Hiklasin sivuvaikutuksiin.

Kipu nostaa verenpainetta, ja kohtaus myös.


Otan puheeks kun Mira soittaa ilosanomaa. Samahan on siskolla --- lihava hän on, mutta työterveyslääkäri kun mittaili kaikkee jossain kausitarkastuksessa niin sanoi, että on ilo nähdä näin hyvät arvot.

Juhlisko parilla jäätelölitralla, vai jättäiskö sentään kun viimeksi tuli niistä vatsa kyllä kipeeksi.
« Viimeksi muokattu: 28.02.20 - klo:09:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Terveyteni
« Vastaus #78 : 28.02.20 - klo:11:37 »
Kävin eilen ip saamassa pneumokokkirokotteen. Vasen hauis on nyt aika hellä, oli jo yöllä, enkä voinut nukkua vasemmalla kyljellä. Silti nukuin aika mukavasti. Vain yksi vessakäynti herätti +  kipu kääntyessä olkavarressa vähäksi aikaa.
Opiskelija pisti, hoitajan kysyttyä luvan johon suostuin. Hyvin se häneltäkävi.

Minä myös olen saanut erikoisen hyvää kohtelua terveyskeskuksessa. Johtuneeko siitä, että tietävät minun olleen välillä Mehiläisessä valinnanvapaudella.
Nyt kun Kaupunginsairaala on rempattu ' viimesenpäälle' ja ajanvarauksilla käyn, on hoitajilla ja lääkärilläkin aikaa ja rauhaa kuunnella ja hoitaa.

Eilinenkin hoitaja tarjoutui jo varaamaan minulle ajan diabeteshoitajalle, mutta kieltäysin sillä sen vuoro on vasta syksyllä.

Kun lopetin turhat Ventoline-inhaloinnit, ja lisättiin kaksi inhalaatiota Symbikortea, alkoi happi kiertää lihaksissa ja aivoissakin. Enää ei huimaa ja jalat kantavat aivan eri tavoin kuin aiemmin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Terveyteni
« Vastaus #79 : 01.11.22 - klo:12:59 »
Jokainen määrittää terveytensä omalla tavallaan, ja tämä määritelmä on lopulta se tärkein.  :eusa_pray:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Terveyteni
« Vastaus #80 : 01.11.22 - klo:13:14 »
Tämähän pitää paikkansa. Se määritelmä on subjektiivinen. Kun jokin henkilö kysyy minulta terveydentilaa minä vastaan hänelle, että minä olen loistavassa kunnossa. Mutta minulla ei ole ollut HIV-virusta ja olen jo kaikki muut taudit sairastamassa. Mikä on?
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Terveyteni
« Vastaus #81 : 01.11.22 - klo:14:17 »
Jokainen määrittää terveytensä omalla tavallaan, ja tämä määritelmä on lopulta se tärkein.

Terveys ei kuitenkaan ole yksityisasia. Se vaikuttaa lähipiiriimme, ympäristöömme ja yhteiskuntaan. Se määrittelee, olemmeko hoivaajia vai hoivattavia, hyödyksi vai rasitteeksi.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Terveyteni
« Vastaus #82 : 01.11.22 - klo:17:48 »
Terveys ei kuitenkaan ole yksityisasia. Se vaikuttaa lähipiiriimme, ympäristöömme ja yhteiskuntaan. Se määrittelee, olemmeko hoivaajia vai hoivattavia, hyödyksi vai rasitteeksi.

Ehkä vähän tylyä jakaa noin. Muutenkin, ja sitten ikään kuin sairas ei voisi olla hyödyksi vaikka antamala hoivaajalleen oivalluksia.

Ja hoivattavia on ihan terveetkin pikkuvauvat. Eikä heistä koskaan tiedä, ehtivätkö hyödyllisiksi ihmisiksi tuon hyöty - rasitejaon mielessä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Terveyteni
« Vastaus #83 : 01.11.22 - klo:18:40 »
Tuo jako kahteen minukin oudoksutti. Jos omalla kohdalla ajattelen niin vanhana ja huonokuntoisena en voi enää olla niin hyödyksi kuin elämäni mittaan olen ollut. Mutta en ( emme ) ole myöskään mielestäni rasitteeksi kuin toinen toisillemme, jos kumpikaan ei kivuiltaan kykene. Etenkin yhtaikaa jos näin tapahtuu.

Muuta suurempaa apua emme ole saaneet kuin koronan 1. vaiheen pelästyttäminä jälkeläiset kävivät muutaman kerran kaupassa.

Väliin tuntui että tyttäret tarjosivat enemmän apua kuin tarvitsimmekaan.
En usko että joudumme olemaan rasitteeksi , sillä kun ja jos oikein huonokuntoisiksi käymme, ostamme palvelu niiden tuottajilta.

Lapsenlapsemme ja heidän lapsensa tuntuvat rakastavan aika tavalla meitä, kuten mekin heitä. Silloin meiltä ei toivota hyötyä, emmekä ole rasitteita.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Terveyteni
« Vastaus #84 : 01.11.22 - klo:19:10 »
Ehkä vähän tylyä jakaa noin.

Nin kai. Anteeksi! En tarkoittanut jyrkkää kahtiajakoa, jossa olisimme vain tätä tai vain tuota. Onhan yhteiselämä aina sekä antamista että saamista.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Terveyteni
« Vastaus #85 : 01.11.22 - klo:21:56 »
Ai niin täällä onkin erikseen ketjut terveyteni ja sairauteni.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Terveyteni
« Vastaus #86 : 02.11.22 - klo:07:29 »
Se määrittelee, olemmeko hoivaajia vai hoivattavia, hyödyksi vai rasitteeksi.

Tuon voisi korjata muotoon: ... missä määrin olemme hoivaajia tai hoivattavia, hyödyksi tai rasitteeksi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #87 : 02.11.22 - klo:23:56 »
Tuon voisi korjata muotoon: ... missä määrin olemme hoivaajia tai hoivattavia, hyödyksi tai rasitteeksi.


Tekeekö häijyä ajatella,  että perääntyy koko kannasta tällä kertaa.   :kahvi: 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Terveyteni
« Vastaus #88 : 03.11.22 - klo:07:37 »
Tekeekö häijyä ajatella,  että perääntyy koko kannasta tällä kertaa.

Se tekee häijyä, kun huomaa, että lyhyttä kommenttia kirjoittaessaan tulee karsineeksi liikaa ja luo edellytykset väärinymmärrykselle.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Terveyteni
« Vastaus #89 : 03.11.22 - klo:08:26 »
Niin, ehkä. Mutta ei kai sentään käy kuolemaksi.   Sattuuhan näitä.   :kahvi:

Väänsin ja käänsin saadakseni tuon sanotuksi hyvin päin vaikka oletin ymmärtäväni, mitä tarkoitit.  Terveet elintavat takaavat toimintakyvyn?  Ei se ole mikään automaatio.

Muistanhan minä erään päivystyksessä tapaamani satunnaisen ohikulkijan joka poikkesi taloon, juovuksissa.  Kun kysyin kannattaisko vähän rajoittaa, hän totesi ryyppäävänsä koska on alkoholisti.  Kysyin,  sanotaanko sellaista sokeritautiseksi joka syö sokerian vai miten nämä on ymmärrettävä.   :icon_eek:

Moni voi ottaa lasillisen silloin tällöin, joku ei voi, moni voi syöfä kipuunsa kodeiinia ja lopettaa kun kipu ei vaivaa enää,  mutta vaihtelevassa mnäärin sen lopetus tuntuu vaikealta eikä jokaiselta onnistukaan.  Nämä tulevat useasti yllärinä kuin laatikkoleikin voitot teeveesarjassa joskus silloin joskus.  Joku lihoo herkästi, toista täytyy oikein lihottaaa jotta saisi tarvittavat rasvahapponsa ja vitamiininsa ja muut mitä ruoka sisältää, useimmille sopivat statiinit mutta on ryhmä joka saa niistä vain lihasvaurioita ja hajottaa munuaisensa.

Ja kun se lihaavuuskaan ei enää ole mikään mitäs-söi-liikaa vaan ihan hoidettava sairaus, toisinaan läöäökkeen sivuvaikutusta ja niin edelleen loputtomiin. 

Tätä ei Pena vaan onnistu lyhyesti ilmaisemaan niin, että se samalla olisi totta.  Usko että vaivasin päätäni ja yritin, kiinnostihan se, saako tuoin yhteen riviin.   :kahvi: :kahvi:






« Viimeksi muokattu: 03.11.22 - klo:08:35 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.