Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV  (Luettu 32126 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #30 : 13.11.18 - klo:16:51 »
Tarkistin juuri kirjaston varaukseni. Olen Pauliina Rauhalan Synninkantajissa sijalla 13. Mikael Niemen Karhun keitossa olen jonossa 5.

Kävimme tänään palauttamassa luettuja, ja hoksasin Palautettujen hyllyssä Pauliina Rauhalan esikoiromaanin joka jäi minulta uutuuttaan lukematta.
Taivaslaulu oli sensaatio ilmestyttyään. Se on täällä foorumillakin noteerattu ja suositettu.
Nyt kirja ihan tyrkytti iseään, ja onhan se mukava lukea ennen kirjailijan toista laestadilaisuuden piiristä ja piirteistä naisen näkökulmasta kertovana.

Aloitin, eikä siinä vielä mennä kovin syvällisiin, mennänkö lainkaan. Samaa lapsiperheen arkea se on kuin muillakin. Lapsia vaan on enemmän ja äiti on uupunut ja kaipaa omaa aikaa.

Tähän asti lukemastani eniten kosketti Suviseuroissa puolisoiden kahdenkeskinen ehtoollisellakäynti. Sen jälkeen kierrettiin käsikkäin isoteltta ympäri moneen kertaan. Kun oli kerrankin lapsille hoitaja järjestetty.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #31 : 16.11.18 - klo:10:31 »
Olen edennyt Pauliina Rauhalan Taivaslaulussa kohtaan jossa ns. hoitokokousten karmeus avautuu niistä tiemättömällekin.
Vapauttani vaalivana minulle on lähes käsittämätöntä kuinka juuri määrä ihmisiä alistuu uskon nimissä ohjailtuun hulluuteen.
Kun oma ajattelukin suitsitaan synniksi , saati julkisyntiset teot, on minusta parempi 'nostaa kytkintä' itse, eikä odottaa erottamista.

Pauliinan haastattelu YLEllä :

https://yle.fi/uutiset/3-10118564
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #32 : 20.11.18 - klo:20:24 »
Sain Isänpäivälahjaksi uusimman Mielensäpahoittajan, oli eka Kyrön kirja jonka luin, yhden kävin katsomassa elokuvana, kyllä saa riittää. Kuuluu mulla samaan kategoriaan kuin Tervo. Tiedän saavani tyttäreltäni kirjalahjoja ja joskus hän osti elämänkertoja nyt täytyy vihjata vaimon kautta että keskittyy historiaan, siis kirjojen suhteen, mähän olen jo museokamaa muutenkin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #33 : 16.12.18 - klo:14:48 »
YLEn nettisivulla on näyttelijä Hannu-Pekka Björkmanin ajatuksia elämästä yleensä, onnellisuuden tavoittelemisen harhasta, johdatukseen suostumisesta ym.

Minustakaan ei tullut 'mitään' kun pyrky ja kunnianhimo puuttuvat täysin. Olen vain tyytyväinen , myöskin vastoinkäymisiin. Niissä on ollut johdatukseni hengellisyyteen, eli parempaan elämään.

R-m

https://yle.fi/uutiset/3-10551365
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #34 : 15.02.19 - klo:19:31 »
Olen seurannut Kotimaa24 lukijablogeja silloin-tällöin. Jotenkin minulle on tullut tuntuma että siellä kirjoittelijat ovat uupuneen samoin kuin mekin täällä.

Kun näen blogin otsikon arvaan usein mikä on kiinnostavaa, senhän näkee myös vastausten määrästä. Arvaan myös mihin blokkauksiin Pena tarttuu ja argumentoi viisaasti.

Tänään löysin mielenkiintoisia aloituksia , jotka ovat Rauno Seppäsen 'kynästä'.

Tallennan niitä tällä linkillä myös itselleni tänne lisää lukeakseni, nyt on silmien kiintiö täynnä. :icon_eek:

https://www.kotimaa24.fi/blogistit/blogisti/10103/
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #35 : 15.02.19 - klo:20:47 »
Kyllä minä jotakin olin muistavinani, että tälläkin puolella olisi tämmöinen nurkka, mutta tuurillani en sitä löytänyt. Pitänee joku kirja yrittää lukea. Mikähän se olisi?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #36 : 26.02.19 - klo:10:18 »
Luen nykyään paljon, mutta en usein ole tänne lukemastani mitään kirjoitellut.
Nyt kyitenkin ajattelin suositella kirjaa.
Samuli Siren on kirjoittanut kirjan "Pilvien takana taivas". Hän kirjoittaa omasta lapsuuden perheestään.
Ensimmäinen painos siitä ilmestyi joskus 1970 luvulla, ymmärtääkseni siitä on otettu uusi painos aivan  tässä joitain aikoja sitten.
Luin kirjan. Suosittelin vaimollenikin. Hän on sen joskus nuoruudessaan tai lapsuudessaan lukenut, mutta aloitti eilen sen uudelleen lukemisen.

Todella hyvä ja koskettava kirja, mukaansa tempaava, vaikka sisältääkin kovia kohtaloita.
Kovasti paljon kasaantui vaikeuksia yhdelle perheelle, mutta silti jaksettiin eteenpäin.
Minua tuo kirja kannusti, varmaan sinuakin.
Ehkäpä kirja löytyy kirjastostasi, jos ei löydy, varmaan tilaavat sen sinne.
Vanhoja painoksia löytyy netin kautta tilattavana antikvariaatista, joten tuskin tarvitsee tilata uusinta painosta.

Jos luet kirjan, mielelläni kuulisin kommenttejasi siitä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #37 : 26.02.19 - klo:11:46 »
Olen jo pari viikkoa aina silloin-tällöin lukenut Olli-Pekka Vainion kirjaa Ihmiseksi tuleminen, Sören Kierkegardin teologia on sen koko nimi.

Tällainen lukeminen sujuu niin että pari-kolme sivua  tai yksi luku vain kerrallaa,
kertaillen ja märehtien. Näin saan ehkä jotakin omaksutuksi Kierekegardin syväluotaavista ajatuksista.

Lukujen otsikkoja on mm:

 Tunne itsesi
 Olla vai tulla ?
 Synti ei ole vain teko
 Sairaus joka on elämäksi

Vasta tänä asti olen päässyt. On jatkettava sillä tämän mielenkiintoisempaa ole aikoihin lukenut.
 Elämä tappaa
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #38 : 26.02.19 - klo:13:37 »
Olla vai tehdä?
Antaa vai ottaa?
Saada vai menettää?

Joskus olen pähkäillyt elämää tällaisen 'asteikon' avulla.  :017:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #39 : 26.02.19 - klo:23:30 »
Samuli Siren on kirjoittanut kirjan "Pilvien takana taivas". Hän kirjoittaa omasta lapsuuden perheestään.
Ensimmäinen painos siitä ilmestyi joskus 1970 luvulla, ymmärtääkseni siitä on otettu uusi painos aivan  tässä joitain aikoja sitten.
Luin kirjan. Suosittelin vaimollenikin. Hän on sen joskus nuoruudessaan tai lapsuudessaan lukenut, mutta aloitti eilen sen uudelleen lukemisen.

Vaimoni aloitti eilen kirjan lukemisen ja sai jo sen luettua.
Hän ei ehkä kuitenkaan ollut sitä ennen lukenutkaan, kuten tuossa aikaisemmin väitin, no, niin tai näin, ei väliä.

Hän ei ollut niin innostunut kirjasta, kuin minä, koska niin paljon vastoinkäymisiä siinä oli.
Minusta kirja on puhutteleva, toki vastoinkäymiset raastavat mieltä, mutta vastoinkäymisistä voi selvitä: elämän lyö joskus rajustikin kasvoille, mutta henkiin jääneiden osalta se jatkuu ja normaali arki ja rutiinit jatkuvat uusine iloineen ja suruineen.
Ja kristityn kuolemakaan ei ole niin haudan vakava asia.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #40 : 05.03.19 - klo:07:47 »
Ulla Koskinen: Suomessa selviytymisen historiaa

Tekstilainaus kirjan takakannesta:

Esivanhempamme elivät kovissa oloissa ankaran luonnon, nälän ja tautien keskellä.
Takamaiden raskaan työn raatajat pärjäsivät edellispolvilta perittyjen tietojen ja taitojen turvin.

https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/suomessa-selviytymisen-historiaa-kivikaudelta-keskiajalle-ja-1900-luvun-alkuun/

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #41 : 06.05.19 - klo:20:10 »
Tänään ESS esitteli Joel Haahtelan uusimman teokse Adélen kysymys. Kiinnosti kovasta ja varasin. Olen jonossa sijalla 74. Enni Mustosen uusimman Sotalesken jonossa olen 557.

Joel Haahtelan kirjan esittely:


Arvoituksellinen pienoisromaani miehestä, joka lähtee luostariin tutkimaan Pyhän Adelen mysteeriä ja ottamaan selvää itsestään.

Mies matkustaa luostariin Pyreneille tutkimaan tarinaa Pyhästä Adelesta, naisesta, joka putosi jyrkänteeltä alas ja julistettiin myöhemmin pyhimykseksi. Samalla alkaa matka kauas miehen omaan menneisyyteen ja ikiaikaiseen mysteeriin. Adele esittää kysymyksen yhdeksänsadan vuoden takaa: voiko ihmeitä tapahtua?
Kirjailija: Joel Haahtela
Kieli: Suomi
Julkaistu: 2019-01-01
ISBN: 9789511332534
Kustantaja: Otava
Sivumäärä: 188
Paino: 236 grammaa
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #42 : 07.05.19 - klo:10:19 »
Kirja "Adelen kysymys" kiinnostaa myös minua.

Tämä on Joel Haahtelan yhdestoista kirja. Tässä on tietoa kirjailijasta:

https://otava.fi/kirjailijat/joel-haahtela/

Näyttää olevan jotain juttua tästä uusimmasta kirjasta yle areenassa:

https://areena.yle.fi/1-50122519



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #43 : 07.05.19 - klo:12:01 »
Rakas Annikka, on kivaa että sinäkin pidät Joel Haahtelan tyylistä kirjoittaa. Miten on Olli Jalosen kanssa ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #44 : 07.05.19 - klo:12:20 »
Annika, kiitän vielä erikseen linkitä jossa Joel Haahtelan persoona avautui siksi joksi olin häntä arvuutellut.
Tiesin hänen olevan prykiatri, mutta se että hän on kastekoulutuksessa ortodoksiksi oli ihana tieto hänen omasta suustaan.

Olen lukenut 5 - 6 Haahtelaa aimmin ja todennut niiden mystiikan ja unenomaisen totuuden olevan myös itseäni elähyttävää.  Ihmeet ovat myös totta, olleet aina ja ovat nykyäänkin. Niistä ei tohdita puhua, mutta ovat meille jotka ' näkevät' ne.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)