Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Kalistaja - 27.12.18 - klo:00:39

Otsikko: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Kalistaja - 27.12.18 - klo:00:39

    Lähes vertaansa vailla oleva puhuja N. G. Malmberg aloitti muinoin yhden joulusaarnansa jotensakin näin:

- Ette te jeesuslasta, Jeesusta ajattele edes jouluna. Minä tiedän mitä te miehet tällä hetkellä mietitte. Te otitte kirkkoon lähtiessänne ryypyn ja nyt muistatte, että pullo jäi auki ja rakas viina siellä väljähtyy.

Tuon jälkeen Malmbergin puheessa tuli sitten paljon muuta, armoa myös.

Hänen puheitaan tultiin läpi vuoden kuuntelemaan useiden peninkulmien takaa. Kirkot täyttyivät. Ihmiset saivat mutusteltavaa mukaansa.

Vaikka Malmberg oli toki pohjustanut saarnansa ja puheensa, niin hän oli äärimmäisen tilannetajuinen mies. Hän oli väkevästi läsnä hetkessä. Aina.

Malmberg oli kuin joku tänäinen rokkikukko.

Mutta Malmbergilla oli vahvempaa sanottavaa kuin rokkarilla, sanottava ja sanoma oli sieltä noin 2000 vuoden takaa.

Olavi Kares on kirjoittanut N. G. Malmbergista mainion kirjan Palava kynttilä. Sanottakoon heti, että tulta tuohon kynttilään ei sytyttänyt yksikään pappi eikä pippi. Sen sytytti itse Kristus.

Kares taasen sanoo:

- Herätykset kulkivat kulovalkean tavoin kylästä kylään tehden ihmisten mielet niin herkiksi, että yksinpä kirkonkellojen soitto saatttoi säikyttää ja herättää sielun hätää.

Malmbergin hautajaisissa 1850-luvulla oli 5000 ihmistä ( ! ). Tuo on aivan huikea määrä aikakauteen suhteutettuna. Se vastaa määrältään ja kiinnostukseltaan nykypresidenttien hautajaisia.

Kyllähän herännäisseuroissa virsien kumu yhä jossain määrin kuuluu. Silloin tällöin joku myös sanoo jotain. Herännäisyys tarvitsee mielestäni silti tällä haavaa sellaisen väkevän puhujan, joka pystyy puhumaan samaan aikaan yhdelle ihmiselle ja jokaiselle. Herännäisyys tarvitsee selkeäsanaisen puhujan, jonka puheessa sanat sopivat ja soivat. Puhujan jonka puhe syöksyy kohti, mutta joka ei silti kosiskele tippaakaan.

Herännäisyys tarvitsee N. G. Malmbergin kaltaisen puhujan :kahvi:



Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Mauno - 28.12.18 - klo:10:43
Maaperä puheelle on nyt erilaista kuin menneinä aikoina. Ihmisvirrat vaeltavat kyllä nykyisinkin; kirjoitan tätä vuoden lopulla ja äsken totesin, että eilen erosi kirkosta yli tuhat ihmistä Eroa kirkosta-sivuston avulla.

Olisi se hyvä, kun tulisi pysäyttävä ja armahtava virellä kulkija, jonka sanat osuisivat suurille joukoille ja yksittäisille ihmisille.

Kokoonnutaan nyt pikku seuroihin ja ajatuksissa veisataan Siionia.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Riitta-mummi - 28.12.18 - klo:12:04
Näin minäkin ymmärrän. Nyt on toinen aika ja on siis aika puhua niin että nyt ymmärrämme.

Minua kuitenkin kosketti ja tuli liki yli 2000 vuotta sitten kirjoitettu Daavidin psalmi, joka on tänään Aamuhartaudessa Penalta:


Auta, Herra, sillä yhteishenki on loppunut
ja luotettavuus on hävinnyt ihmisten keskuudesta.
Toinen puhuu toiselle pelkkää valhetta,
he puhuvat liukkain kielin ja kaksimielisesti.
Herra tuhotkoon kaikki, jotka puhuvat viekkaasti,
kaikki suurisuiset kerskurit,
jotka sanovat: "Me kyllä voitamme puheellamme,
meillä on sana hallussamme, kuka voi vallita meitä?"
Herra sanoo: Kun avutonta sorretaan
ja köyhä vaikeroi, niin minä lähden liikkeelle;
minä annan hänelle hänen kaipaamansa avun."

Psalmi 12, Daavidin psalmi
...
Daavidin aikana oli samaa mitä saamme nähdä ja kuulla tiedotusvälineistä lähes joka päivä. Tämä on profetiaa.

Mitä me siis voimme muuta kuin rukoilla ettei Herramme ja Jumalamme  lähde liikkeelle suurin tuhon ajatuksin.

Lämmetkööt sydämemme viattomille lapsille, köyhille ja sorretuille, ja laitettakoon toteutumaan sillä tavoin kun voimamme riittävät.



On kuitekin hyvä että Kalistaja laittoi liikkeelle ajatuksen. Kiitos siitä ja Hyvää loppuvuotta . :059:

 
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Kalistaja - 28.12.18 - klo:18:59


 Väkevä, totuudellinen ja näkemyksellinen puhe on myös energiaa. N. G. Malmbergin sanat ja teot jättivät jäljen. Ne ovat myönteisesti kantaneet aina näihin päiviin saakka. Ennen joulua sain kirkkotiloissa olleissa seuroissa Lauttasaaressa ja Pitäjänmäellä ( Helsinki ) kertoa tuosta esimerkein. Ehkä puhun asiasta vielä joskus, jossain. :kahvi:
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: juhani - 01.01.19 - klo:12:28
Kyllä haluaisin Seuratuvalle puhumaan...
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Riitta-mummi - 01.01.19 - klo:12:45
Sitä asiaa vaan, että puhu veli hyvä täällä. Onhan meitä täällä kuulijoita joskus ylikin sata sielua.

Mikä estää ? :102:
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Pena - 01.01.19 - klo:18:59
Kannatan Riitta-mummin ehdotusta. Aloita vaikka: - Minä tiedän mitä te foorumilaiset tällä hetkellä mietitte. Te otitte tietokoneen ääreen lähtiessänne kupin kahvia ja nyt muistatte, että keittimeen jäi virta päälle ja rakas sumppi siellä kärventyy.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Pena - 08.01.19 - klo:09:35
Aloita vaikka: - Minä tiedän mitä te foorumilaiset tällä hetkellä mietitte. Te otitte tietokoneen ääreen lähtiessänne kupin kahvia ja nyt muistatte, että keittimeen jäi virta päälle ja rakas sumppi siellä kärventyy.

Tuo oli kai asiaton piikki Malmivaaroja fanittavalle Kalistajalle. Olen kyllä tosissani sitä mieltä, että 1850-luvun 'väkevä saarna' ei kuulu 2010-luvulle. Aika on eri ja viestien välineet, muoto ja sisältö toinen.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: juhani - 22.01.19 - klo:19:04
NGM voisi olla modernimpi ja minä olen katsellut tekstejä ja vertaillutkin niitä ja Vanhassa Karhunmäessä vuonna 1 tai 2 esitelmää pitäessäni positiivisessa merkityksessä sanoinkin, että NGM ei sanonut mitään uutta, mutta hän oli ainoana pappina puhtaalla suomen kielellä, sanoi terävästi ja oli täydellisesti mukana sosiaalisissa tapahtumissa. Kyllä minä kalistajan kanssa tykkäisin, että moderni NGM tulisi tänne meidän seuratupaamme.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Pena - 22.01.19 - klo:20:14
Asiatonta vitsailua: Kirjainyhdistelmästä NGM tuli mieleeni amerikkalainen filmiyhtiö. Miten olisi 'Nitro Goldwyn Mayer'? Anteeksi!
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: 1944 - 23.01.19 - klo:09:20
Tämä seuraliike on muodostettu ihka uudeksi siitä ajasta, mitä Niiles Kustaa edusti. Jollakin tapaa olemme kaksnapaisessa asemassa. Herättäjän esikunta on edelleen Lapualla ja sieltä tulee HK-lehteni. Muuten joudun kuuntelemaan Suur-Helsingin körttiläistä menoa. Siellä on väkevästi liikettä uudistettu.
Politiikassa pitää pitää suu kiinni, olen omaksunut der/die/das sukupuolikäsityksen, missä asiassa körttinen liike menee evlutkirkonkin ohitse ja että ei saisi olla suuna päänä yleensä esiintymisessä.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Pena - 23.01.19 - klo:11:47
Napoja on ymmärtääkseni jo vanhastaan ollut kaksi: käytännöllinen pohjalainen ja mystiikkaan kallellaan oleva savolainen. City-körttien 'kolmas napa' taitaa ammentaa kummastakin lähteestä. Lisäksi se seuraa aikaansa, mutta ei kritiikittömästi. Malmivaarojen ja Ruotsalaisen perinne antaa edelleen näkökulman uusimpaankin ajatteluun suhtauduttaessa.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: 1944 - 23.01.19 - klo:12:14
Noin taitaapi mennä sittenkin. Olen asunut Lapuanjokivarressa ja Kuopiossa, mutta Suur-Helsingissä vain mitä vähän opiskelin. Suur-Helsinkini alkaa lännestä meren rannalta,  seurailee Tiirismaata pohjoisessa ja tökkää sitten idässä Kotkassa taas mereen.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Pena - 23.01.19 - klo:16:10
Kummalle puolelle Hamina kuuluu? Nurkkakuntaisesti ajatellen Kymijoen Huumanhaara - Kotkan ja Karhulan vanha raja - erottaa 'Euroopan' 'Aasiasta'.

Vakavammin ottaen, taidat olla suurinpiirtein oikeassa. Täältä etelästä katsoen monet asiat - kirkollisetkin - näyttävät erilaisilta kuin Satakunnasta, Pohjanmaalta, Hämeestä tai Savosta nähden. Pohjoisemmat seudut ovat kai vielä asia erikseen. Kotkan heränneet ovat pieni joukko evankelisten, esikoislestadiolaisten, viidesläisten, karismaatikkojen, vapaakirkollisten, helluntailaisten, ortodoksien ja muiden kristittyjen ryhmien joukossa. Muut uskonnot ja uskonnottomat ovat toki myös joukossamme. Ihmisiksi pitää yrittää olla.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Viisveisaaja - 31.01.19 - klo:16:50
Malmivuori oli mies kohdillaan varmasti !!

Itse diggaan Aku a, en nyt muista sukunimeä.

Minuun hänen puheet, jotka oli suunnattu työläisille ja tavallisille duunareille oli siistiä.
Tykkään lukea hänen muinaistarustoa.

No Paavo tietysti toinen, mutta Paavo ja oppi isämme >Lutter ovat lukunsa omansa.

Minusta herännäisyydessä on joku ylipaine porvarillostossa, vaikka, ei Paavo ja Aku nyt niin aatelisia olleet ja toivoisin, että Herännäisyys ei olisi joku luokka juttu, jossa arvostetaan koulutusta ja asemaa enempi, kuin armollista kerrontaa armosta ja rakkaudesta lähimmäisille Jeesukselta.

Jotenkin on tuntu, että jotenkin teologisen käyneet haluavat jotenkin päteä ja määrätä mitä heränäisyys on!!
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: juhani - 05.02.19 - klo:13:12
Viisveisaaja tarkoitti varmaankin Aku Rätyä... olen lueskellut paljon. Olen tykännytkin. Jännä juttu siinä, että pohjalainen ja stadilainen körttiläisyys on minulla äidinmaitoon ruiskuttettu; olen valtavan paljon enemmän tykännyt savolaisesta körtti-mystiikasta. Akuhan oli savolainen.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: PekkaV - 05.02.19 - klo:13:26

   Juhani! Suoruutesi on pohjalaista. Savolaisuuden tykkääminen on kohdallasi perempaa ruohoa aidan takana -kuikuilua.
Vaikutat mystiseltä usein. Se on kuitenkin selkeyden puutetta. Mystiikka, savolaisuus, iskee suoraan ytimeen, on kirkasta oivallusta.

Terveisiä Nilsiästä

Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Riitta-mummi - 05.02.19 - klo:13:34
Mystikko etsii Jumalan olemusta.
Savolainen talonpoka, Paavo koki kovia kun hänestä taisteli Henki ja Piru. Henki antoi jonkun ihmisen kautta neuvon käydä sepän luona.

Paavo lähti etsimään ja löysi. Hänestä monelle Elämän tie ja passi taivaallisiin avattiin. Se  oli ja  o n  mystistä !

Minut auttoi veljeni juhani mystiikan ääreen. En enää  e l ä  siitä, mutta paljolla tulin ravituksi.

Tilasin juuri Kirkegardia kirjastosta. Hän ei taida varsinaisesti kuulua mystikoihin, vai kuuluuko ?
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Pena - 05.02.19 - klo:13:39
Tilasin juuri Kirkegardia kirjastosta. Hän ei taida varsinaisesti kuulua mystikoihin, vai kuuluuko ?

Läheltä liippaa: "Hän hylkää järjen todellisuuden perusteiden etsinnässä ja sen sijaan kääntyy ihmisen sisäisen tunteen puoleen." Näin lukee Wikipediassa.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Riitta-mummi - 05.02.19 - klo:13:49
Kirja on Ihmiseksi tuleminen. Siinä sitä onkin opettelemista ! 
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: juhani - 05.02.19 - klo:20:45
Kiekegaard oli eksistentalismin "perustaja"... paljon on kirjoitettu Paavon ja Kierkegaardin yhtäläisyyksistä. Pena huomasi juuri sen, että järjellä ei ole todellisuuden perusteiden kanssa mitään tekemistä. Paavo ja tanskalainen pappimies olivat mystikoita.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Pena - 06.02.19 - klo:09:48
'Ihmisen sisäinen tunne' lienee ihan jotain muuta kuin tunteilu, tunnelma tai varsinkaan tunnelmointi.
Otsikko: Vs: N. G. Malmbergin joulusaarna ja muuta asiaa
Kirjoitti: Riitta-mummi - 06.02.19 - klo:14:01
Näin on, ainakin minulla. En ole tunteilija vaikka tunnen tunteita. Sisäinen tuntoni Kristuksesta on aivan muuta. Se on sellainen yksityinen hetki kun olemme yhtä ja se voi olla erilaista eri ihmisellä. En tiedä, mutta omani tiedän.

Tunnelmoinissa ja hempeilyssäkin on eroa. Eikä lempeyskään on tunnelmointia.