Kirjoittaja Aihe: Mitä luet parhaillaan ( vol. 5 )  (Luettu 2394 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Mitä luet parhaillaan ( vol. 5 )
« : 20.04.09 - klo:12:38 »
Hannes Sihvo: Elävä Kivi. En saa kylläkseni Aleksis Kiven kielestä ja elämästä ja tässä ne ruoditaan oikein tarkasti. Hienot sukupuut ja kartat
1800-luvulta.
Uusi ja mielenkiintoinen oli tieto August Ahlqvistin näkemyksestä ettei Suomessa oikeita kirjailijoita synny kuin Savossa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Hämettä, ja varsinkin hämeen murretta hän suorastaan ivasi. Aleksis Kivi oli
mielestään hämäläinen niinkuin Jukolakin oli eteläisestä Hämeestä.
Isänsä sukujuuret ovat Kärkölästä. Tingvalleja Tennilästä. Niitähän minäkin olin, Kärkölän neitseitä. Vaan siirtokarjalainen.

Kirja on painava ja muutenkin kookas. Hankalaa luettavaa makuulta, mikä on minun tapani.

Samaan aikaan menee viihdelukemisena Barbara Winckelmannin Sinun vihasi päivät. Siitä on Åke Lindman tehnyt TV-elokuvan. Olen sen kai joskus nähnyt.
Voi sitä Helsingin köyhien kurjuutta 1740. Ja isoisempienkin, kyllä on elämä mennyt aineellisissa eteenpäin!
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Mitä luet parhaillaan ( vol. 5 )
« Vastaus #1 : 20.04.09 - klo:13:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Hannes Sihvo: Elävä Kivi. En saa kylläkseni Aleksis Kiven kielestä ja elämästä ja tässä ne ruoditaan oikein tarkasti. Hienot sukupuut ja kartat
1800-luvulta.
Uusi ja mielenkiintoinen oli tieto August Ahlqvistin näkemyksestä ettei Suomessa oikeita kirjailijoita synny kuin Savossa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Hämettä, ja varsinkin hämeen murretta hän suorastaan ivasi. Aleksis Kivi oli
mielestään hämäläinen niinkuin Jukolakin oli eteläisestä Hämeestä.
Isänsä sukujuuret ovat Kärkölästä. Tingvalleja Tennilästä. Niitähän minäkin olin, Kärkölän neitseitä. Vaan siirtokarjalainen.

Kirja on painava ja muutenkin kookas. Hankalaa luettavaa makuulta, mikä on minun tapani.

Samaan aikaan menee viihdelukemisena Barbara Winckelmannin Sinun vihasi päivät. Siitä on Åke Lindman tehnyt TV-elokuvan. Olen sen kai joskus nähnyt.
Voi sitä Helsingin köyhien kurjuutta 1740. Ja isoisempienkin, kyllä on elämä mennyt aineellisissa eteenpäin!


Luepa samaan pötkään Veijo Meren: Aleksis Stenvallin elämä.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Mitä luet parhaillaan ( vol. 5 )
« Vastaus #2 : 20.04.09 - klo:14:59 »
Luettiin se Nostoväkinäyttämön alku-aikoina kohta Meren kirjan ilmestyttyä.
Oli kai tarkoituksena myös näytellä se. Se jäi, mutta mielenkiinto Kiveen säilyy.
Muistaakseni Meri teki melko rajun sairaskertomuksen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Mitä luet parhaillaan ( vol. 5 )
« Vastaus #3 : 20.04.09 - klo:17:33 »
Pääsin Per Olov Enquistin Matkamiehen loppuun. Olipa mielenkiintoista! Kuvaus ruotsalaisen - ja maailmanlaajuisen - helluntailaisuuden kahden voimahahmon kimuranttisesta suhteesta sai monenlaisiin ajatuksiin. Herrnhutilaisen hurskauden perintöä sekin herätys jatkaa, vaikka kovin eri tyylillä kuin körttiläisyys. Lewi Pethruksen virren löysin yllättäen Tytti Issakaisen suomennoksena Lähetysseuran kirjasta Laula kaikki maa. Se on siellä numerolla 171 ja alkaa: Murru ei Herramme sana.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä luet parhaillaan ( vol. 5 )
« Vastaus #4 : 20.04.09 - klo:19:09 »
Jotenkin alkaa kyrsiä Eero Ojasen filosofiateokset. Keitähän varten niitä on tehty? Oon kahlannut joka vuosi jonkun Ojasen filosofiateoksen. On Ihmisen, Ajan, Tien ja  Sivistyksen filosofiaa, mutta filosofiaa saa niistä etsimällä etsiä.
Acta, non verba.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Mitä luet parhaillaan ( vol. 5 )
« Vastaus #5 : 20.04.09 - klo:19:22 »
Nyt on kaksi lukuketjua yhtä aikaa elossa. Voisikohan joku moderaattoreista vaikka yhdistää nämä?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Mitä luet parhaillaan ( vol. 5 )
« Vastaus #6 : 20.04.09 - klo:22:18 »
Körttifoorumia ja sanomalehtiä :idea:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mitä luet parhaillaan ( vol. 5 )
« Vastaus #7 : 20.04.09 - klo:22:35 »
Mystistä Saksalaisten teologien viisauksia (n. 1300-luvun alussa syntyneitä) ja Lutteeruskin luki niitä... :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä