Kirjoittaja Aihe: Kunhan tässä ollaan... Riittääkö se?!  (Luettu 10415 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kunhan tässä ollaan... Riittääkö se?!
« Vastaus #30 : 26.04.11 - klo:15:20 »
Tuokin on aika kova vaatimus nykynuorisolle, jonka teemana on minulle kaikki heti
Joskus kyllä miettii sitä niinkin päin, kuinka nuori ehdottomuudessaan panikoi perusteellisesti, kun etsii itsestään "Hengen hedelmiä" ja sun muuta. Juuri nuori ihminen tarvitsisi tosi ymmärtävää opastusta, jotta ei hupsahda vallan epätoivoon kohdatessaan sen millainen todella on... kun muutenkin on helposti hukassa itsensä kanssa.  Aku Räty taisi kirjoittaa aikuisille. On kolkkoa joskus ajatella, että Jumala kyllästyisi ja ajattelisi että minä en tuon Leenan kanssa enää viiti, toivoton tapaus...  ei se opi, vaikka kääntää ja vääntää ja hutkii miten. Että tuli luotuakin noin iteppäinen otus. On oikeasti hirvittävää mitata sitä määrää, jonka Jumala antaa anteeksi, jos Hän käyttää minun mittaani. Se on sitten puoli teelusikallista.  Juuri se on jotakin, jonka kanssa täytyy kamppailla päivittäin --- sillä ne samat ihmiset, joille kulloinkin keksii olla ikuisesti äkeissään, ovat liian rakkaita.  

Eihän täällä saisi kohta olla ketään koko maailmassa... ja tämän on onneksi ja lohduksi pari ystävääni löytänyt itsestään, jos tuo nyt lohdusta käy...  
« Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo:15:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kunhan tässä ollaan... Riittääkö se?!
« Vastaus #31 : 26.04.11 - klo:16:08 »
Olen lukemassa Lutterin Galatalaista toista kertaa (loppuun päästyä aloitan tod.näk. kolmannen kiekan) ja siinä oli puhuttu niin oikein noista hengen hedelmistä.

"Puun pitää ensin olla olemassa, ja sitten vasta hedelmien. Eiväthän hedelmät tee puuta, vaan puu kantaa hedelmiä; samoin usko tekee ensin henkilön joka sitten tekee tekoja. Lain tekeminen sivuuttamalla usko on siis hedelmien tekemistä ilman kasvavaa puuta... ja sellainen ei ole hedelmien tekemistä vaan puhdasta mielikuvitusta."

Siinä missä P.Ruotsalainen, myös Luther arvostelee filosofeja/"vilosohveja". "Sofisti kuvittelee Jumalan katsovan hänen vilpittömään aikomukseensa ja tekoihinsa, ja sekoittaa siis inhimillistä jumalalliseen, saastuttaen Jumalan nimen." .... "Kun me jumaluusoppineet siis puhumme tekemisestä, meidän on välttämättä puhuttava uskon aiheuttamasta tekemisestä, koska meillä jumaluusopissa ei voi olla mitään muuta oikeaa käsitystä eikä vilpitöntä tahtoa kuin usko." ... "Nyt sofisti, tuo järkipuutto aasi, töllistelee vain teon ulkoista muotoa, niinkuin lehmä uutta veräjää."
( :D Olen kyllä viettänyt monta hilpeää hetkeä tämän v.-54 suomennoksen parissa)

Pulmana taitaa olla se ettei tiedosteta sitä tilaa missä ollaan, ei yritetä päästä ensin ahtaasta portista sisälle armon ja pelastuksen valtakuntaan vaan ruvetaan synnyttämään mielikuvitushedelmiä tyhjästä. Eiköhän ne hedelmät tule melkolailla ihan itsestään, niinkuin luonnossakin- paitsi jos kovasti vastustaa kastelua ja lannoitusta ja oksien karsintaa...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kunhan tässä ollaan... Riittääkö se?!
« Vastaus #32 : 26.04.11 - klo:17:42 »
( :D Olen kyllä viettänyt monta hilpeää hetkeä tämän v.-54 suomennoksen parissa)

Pulmana taitaa olla se ettei tiedosteta sitä tilaa missä ollaan, ei yritetä päästä ensin ahtaasta portista sisälle armon ja pelastuksen valtakuntaan vaan ruvetaan synnyttämään mielikuvitushedelmiä tyhjästä. Eiköhän ne hedelmät tule melkolailla ihan itsestään, niinkuin luonnossakin- paitsi jos kovasti vastustaa kastelua ja lannoitusta ja oksien karsintaa...

Jaa-a. jos mietin itseäni 16-vuotiaana, niin kyllä tuo olisi saanut pääparkani vielä hurjemmin sekaisin. Kyllä sitä osaa tehdä itselleen ongelman vaikka nyt siiitä, että olenko minä ihan oikeasti nyt jokin puu tässä, vai kannanko mielikuvitushedelmää,  oliko se ihan varmasti ahdas se portti ja tulinko minä sisälle vai olenko huomaamattani yhä ulkopuolella. Toisin sanoen: Joka ikisen ilmauksen eteen pysähtyy sujuvasti, jos keskittyy kantamaan huolta pääasiassa itsestään --- toisissa saisi huomio olla.

Joskus ajattelen, että onneksi käskyt ja Isä Meidän-rukous ovat jotakin jota tyhmempikin ymmärtää. Kyllä sen huomaa, kantaako kaunaa -- ellei selviä siitä, se on hyvä tunnustaa Jumalalle --. ja se taitaa olla niitä päivittäisiä haasteita.  Samoin se, että jokapäiväinen leipä olisi jaettavaksi annettua. On paljon yksinkertaista lähimmäisenrakkauteen ohjaavaa tekstiä siellä jos täälläkin, ja itse olen huomannut että minun taitaa olla viisainta mennä niitä kohti ja katsoa mitä täbnään kämmäsin, sopia, ja koettaa huomenna paremmmin. Yksinkertaista on: Jeesus rakasti meitä, ja toivoo, että me rakastaisimme nyt toisiamme, kuten hän. Maailma olisi koko lailla viihtyisämpi paikka elää, jos onnistuisi edes suolahyppysellisen verran paremmin huomenna, kuin mitä tänään meni.

Nuo detaljit puista ja hedelmistä oli poimittu vain jostakin nuoruuden hämäristä tällä kertaa --- me kun onnistuimme olemaan aika ymmällämme, kun piti olla pelastusvarmuutta ja synnintuntoa, hengenhedelmää ja uudestisyntymää,  ja kun kysyi hädissään niin letkaistiin että "jos me ne nähtäis itte me syötäis ne itte" ja muutenkin elettiin paruusian odotuksessa... yleisessä hädässä...  Se saa tietenkin kantamaan huolta kun seuraava kierros nyt sitä rippikoulua punnertaa. Ettei se hedelmä ollut nyt sen kummempi juttu. 
« Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo:17:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kunhan tässä ollaan... Riittääkö se?!
« Vastaus #33 : 26.04.11 - klo:19:04 »
Mutta minun on tehtävä parhaani.

Quod licet Iovi, non licet bovi

                        http://fi.wikipedia.org/wiki/Quod_licet_Iovi,_non_licet_bovi
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Kunhan tässä ollaan... Riittääkö se?!
« Vastaus #34 : 26.04.11 - klo:22:41 »
 Sun armos varaan oi Herra jään, kun ansiota ei yhtäkään oo tuotavana etehesi.... Ehkä sen jo eläkeläisenä on oppinut, mutta riittääkö se nuorelle, joka tavalla tai toisella on tuntenut Jumalan kutsun ja syntien anteeksiantamuksen...
Halu olisi kertoa löydöstään, palvella Herraa ja kilvoitellakin, ainakin kristillisten käyttäytymisnormien täyttämisessä jne.

Hyvä monelta kantilta tarkasteleva keskustelu tämä on ollut, kun kerralla tavasin alusta lähtien. :icon_lol:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kunhan tässä ollaan... Riittääkö se?!
« Vastaus #35 : 27.04.11 - klo:14:38 »
Sun armos varaan oi Herra jään, kun ansiota ei yhtäkään oo tuotavana etehesi.... Ehkä sen jo eläkeläisenä on oppinut, mutta riittääkö se nuorelle, joka tavalla tai toisella on tuntenut Jumalan kutsun ja syntien anteeksiantamuksen...
Halu olisi kertoa löydöstään, palvella Herraa ja kilvoitellakin, ainakin kristillisten käyttäytymisnormien täyttämisessä jne.

Hyvä monelta kantilta tarkasteleva keskustelu tämä on ollut, kun kerralla tavasin alusta lähtien. :icon_lol:

Jaa. On se hyvä tietää, että kun täyttää 63 niin tietääpi osaavansa  olla vain armon varassa... eikä tarvitse edes luulotella mitään hupsuuksia, jotta kuten että "kun kristityn on nimi mulla, tee siksi minut todella"    :seina:        - ymmärtää että nyt ollaan kilvoittelustakin eläkkeellä     :taistelu::003:  Miehet, teidän täytyy sinnitellä kahta vuotta pidempään, kuka lie senkin määräyksen säätänyt    :seina:

 :repee2:   Näin sitä viisastuu .  Vai oliko tämä kommentti lähemmin  :repee: :repee: :repee:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kunhan tässä ollaan... Riittääkö se?!
« Vastaus #36 : 27.04.11 - klo:16:08 »
  Miehet, teidän täytyy sinnitellä kahta vuotta pidempään, kuka lie senkin määräyksen säätänyt    :seina

Kummaa tasa-arvoa. Ei ihme, että naiset elävät ,kun pääsevät aiemmin eläkkeelle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kunhan tässä ollaan... Riittääkö se?!
« Vastaus #37 : 27.04.11 - klo:18:33 »
Kummaa tasa-arvoa. Ei ihme, että naiset elävät ,kun pääsevät aiemmin eläkkeelle.
Väärinhän se on kuin mikä. Ei siitä pääse yli eikä ympäri. Mutta älkää miehet vaipuko epätoivon suohon!  Eläkeikä nousee kohta kaikilta, ja siinä saattaa säätäjille käydäkin niin hullusti että tuon huomaavat, että naisethan, mitäs tämä nyt on, päästetään kaikista rasitteista ja kumminkin elinikä on pidempi.
Paras olla siitä ihan hiljaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.