Kirjoittaja Aihe: Millainen on hyvä saarna?  (Luettu 17066 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #15 : 26.04.10 - klo:21:03 »
Kyllä minä ymmärrän Pirska mitä tarkoitat!   Käytän vaan vähän tietoisestikin retoriikkaa.


Mutta hyvistä saarnaajista; -kuunnelkaapas allaolevasta linkistä sisällöllisesti kaksikin ajattelemisen aihetta antavaa saarnaa, jos kielitaito piisaa! vanhoja ihmisiä, elämää nähneitä, joilla on sanottavaa!

ps. -sisällöllisesti!

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=65&t=&a=2437

Interessant! Jag förstår nästan allt.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #16 : 26.04.10 - klo:21:58 »
Seitsemässä veljeksessä kuvailtiin hyvä saarna sellaiseksi, että ensin maalaillaan helvetin kauhut niin, että vaimoväki pelästyy, ja sen jälkeen taivaan ilo niin, että ukkojenkin leuka järkähtää ja silmät kostuu.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #17 : 26.04.10 - klo:22:02 »
Seitsemässä veljeksessä kuvailtiin hyvä saarna sellaiseksi, että ensin maalaillaan helvetin kauhut niin, että vaimoväki pelästyy, ja sen jälkeen taivaan ilo niin, että ukkojenkin leuka järkähtää ja silmät kostuu.

Tästä on tehty väitöskirja, jonka aiheena on poliittisen puheen ja saarnan vertailu. Sen mukaan molemmat noudattavat samaa kaavaa, jonka Pena kuvasi yllä, ei se mitään niin tekee Sarasvuokin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #18 : 27.04.10 - klo:08:06 »
[quote author=Jampe link=topic=1779.msg56421#msg56421 date=1272303385

Mutta hyvistä saarnaajista; -kuunnelkaapas allaolevasta linkistä sisällöllisesti kaksikin ajattelemisen aihetta antavaa saarnaa, jos kielitaito piisaa! vanhoja ihmisiä, elämää nähneitä, joilla on sanottavaa!

ps. -sisällöllisesti!

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=65&t=&a=2437


Sori mutta siis mistä? Minä löysin vain jonkin "liv på mitt ö" -dokkarin. Mihin siitä pitää edetä jotta löytää ne saarnat? Kultur - vai?


Se oli juuri se kuten Pirska sanoi!  Lyssna på vad dom äldre har att säga! :kahvi: 
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #19 : 27.04.10 - klo:08:27 »
Interessant! Jag förstår nästan allt.

Samma här!  Tänk att det ännu finns sådana människor som lever på det här sättet! Utan el och vattenanslutningar, isolerad nästan mitt i Kvarken! Det är just som redaktören sa att det sku vara hälsosamt för oss alla, att bo där ett par veckor med dom!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #20 : 27.04.10 - klo:09:46 »
[quote author=Jampe link=topic=1779.msg56421#msg56421 date=1272303385

Mutta hyvistä saarnaajista; -kuunnelkaapas allaolevasta linkistä sisällöllisesti kaksikin ajattelemisen aihetta antavaa saarnaa, jos kielitaito piisaa! vanhoja ihmisiä, elämää nähneitä, joilla on sanottavaa!

ps. -sisällöllisesti!

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=65&t=&a=2437


Sori mutta siis mistä? Minä löysin vain jonkin "liv på mitt ö" -dokkarin. Mihin siitä pitää edetä jotta löytää ne saarnat? Kultur - vai?

Kuvan alapuolella on nuoli ja teksti, jossa lukee Vinterliv på min ö. Klikkaa sitä tekstiä hiirellä, niin kuulet puhetta. Jos olet laittanut läppärisi äänettömälle, niin käy laittamassa äänet päälle.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #21 : 27.04.10 - klo:09:49 »
Tuli vielä noista puhujien ilmoittamisista ja saarnaajien valikoimisista mieleen yksi asia. Eräässä nimeltämainitsemattomassa herätysliikkeessä ainakin on systeemi, että kirkkoon ei mennä, jos siellä ei ole heikäläinen saarnaamassa. Ilmeisesti sitä on myös valvottu heidän joukossaan, ja tämmöistä valikointia en minäkään voi hyväksyä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #22 : 27.04.10 - klo:09:53 »
Samma här!  Tänk att det ännu finns sådana människor som lever på det här sättet! Utan el och vattenanslutningar, isolerad nästan mitt i Kvarken! Det är just som redaktören sa att det sku vara hälsosamt för oss alla, att bo där ett par veckor med dom!

Monethan toteuttavat tämmöistä elämäntapaa kesämökillään, jossa ei ole mukavuuksia. Tosin näiden mainitsemiesi luona olisi vielä lehmien käsinlypsyä ekstrana. Kuulostivat olevan aika tyytyväistä porukkaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #23 : 27.04.10 - klo:16:18 »
Tuli vielä noista puhujien ilmoittamisista ja saarnaajien valikoimisista mieleen yksi asia. Eräässä nimeltämainitsemattomassa herätysliikkeessä ainakin on systeemi, että kirkkoon ei mennä, jos siellä ei ole heikäläinen saarnaamassa. Ilmeisesti sitä on myös valvottu heidän joukossaan, ja tämmöistä valikointia en minäkään voi hyväksyä.


Juu, elikkäs vanhoillislestadiolaisuudessahan tätä tämmöistä on. Ei virallisesti mutta lukuisista käytännön tilanteista olen sen itsekin huomannut. Kirkkoon mennään kun siellä on uskovainen (=meikäläinen) pappi. Muuthan papit ovat pelkkiä uskontolaitoksen virkamiehiä...

Äärittapauksia löytyy tuosta ilmoittelusta vielä siinäkin että mainostellaan "herätyskokous" tai "armolahja"-kokous. yms.  Siinähän ihminen ottaa päätettäväkseen mitä Jumala tulee tekemään kokouksessa.  MInusta semmoinen ei osoita hurskautta vaan pikemminkin suurta röyhkeyttä ja pyhän tuntemisen puutetta.

Mutta nuo ovat ääriesimerkkejä. Totta puhuen en näe mitään tarkoitusta mainostaa etukäteen kuka on puhujana koska sillä tiedolla ei todella ole muuta käyttöarvoa kuin että voidaan valikoida puhujia.  Niin on sitten suosittuja puhujia ja ei-suosittuja puhujia.  Jos itse olisin puhuja/pappi, niin minua oksettaisi olla ns. "suosittu" pappi, niin että paljon mieluummin olisin sellainen pappi jota kukaan ei halua tulla kuulemaan. Se on paljon parempi.

No tietty sellainen poikkeus että jos jotakin ihan kauheasti kiinnostaa tietää mitä joku lähetti sanoo tuodessaan terveisiä ulkomailta niin sen voisi ilmoittaa koska mainittua viestiä ei ehkä kukaan muu voisi välittää  tai sen mieluiten kuulisi sellaiselta joka on ollut itse paikan päällä.

Hengelliset puheet, saarnat yms. taasen minusta kuuluisikin olla niin, etti niiden puhujia tiedettäisi etukäteen. Lehteen voisi ainoastaan panna ilmoitus: "Seurat" ja perään paikka, kellonaika sekä järjestävä taho.  Muita tietoja ei tarvita mihinkään.  Kaikki ne vain vääristävät kuvaa miksi niitä edes järjestetään. Ihmiset helposti kuvittelevat että ne ovat jotain viihdettä tai huvitusta jota joku järjestää heidän viihdyttämisekseen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #24 : 27.04.10 - klo:16:51 »
Hengelliset puheet, saarnat yms. taasen minusta kuuluisikin olla niin, etti niiden puhujia tiedettäisi etukäteen. Lehteen voisi ainoastaan panna ilmoitus: "Seurat" ja perään paikka, kellonaika sekä järjestävä taho.  Muita tietoja ei tarvita mihinkään.  Kaikki ne vain vääristävät kuvaa miksi niitä edes järjestetään. Ihmiset helposti kuvittelevat että ne ovat jotain viihdettä tai huvitusta jota joku järjestää heidän viihdyttämisekseen.

Seurakunnan tiedottajan tavoite on saada tilaisuuksiin mahdollisimman paljon väkeä ja jos on vähäkin tunnetumpi nimi niin se vetää paremmin. Toisaalta meillä jotkut papit rakastavat omaa nimeään näkyvillä.

Seurojen yhteydessä ei tarvita puhujia, mutta käytettävä virsikirja on hyvä mainita, että tietää missä hengessä seurat järjestetään. Oikeissa seuroissa puhujia ei ole etukäteen sovittu, vaan luotetaan, että joku puhuu kuitenkin ja jos ei puhu niin luetaan ja veisataan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #25 : 29.04.10 - klo:11:21 »
Jampe oli sitä mieltä, ettei huonoja saarnoja ole olemassa. Minä olen eri mieltä. Olen kuunnellut saarnan, jossa evankeliumitekstin luvun jälkeen saarnaaja piti luennon Albert Einsteinista. Siinä ei viitattu mitenkään teksiin, eikä Raamattuun eikä siihen miten tämä liittyisi päivän aiheeseen. Kuuntelin tarkoin ja mielenkiinnolla, missä tulee se "villakoiran ydin", mitä saarnaaja tällä luennolla tarkoitti. Mutta sitä yhtyttä päviän tekstiin tai aiheeseen ei tullut. Ei edes ontuvaa aasinsiltaa.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #26 : 29.04.10 - klo:11:36 »
  Muistan vastenmielisen saarnan tai puheen. Oli Pitkäperjantain Ristinjuhla ja saarnamies antoi todella veren roiskua ja tihkua ja piikkikruunun pistellä. Tuli kärsimys kuvatuksi, mutta yksistään siitä puhuminen teki Jeesuksen armoteosta vain inhimillisen tragedian.
Puhuja oletti että kaikille ovat Pääsiäisen tapahtumat tutut ja pidättäytyi vain vereen.
         Päälle laulettiin Golgatan veressä voima on.

Aiheesta olisi saanut vaikka kuinka hyvän saarnan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #27 : 29.04.10 - klo:19:47 »
Keskustelu taitaa hiljotellen lipua huonojen saarnojen kuvailemiseen. No, olin vähän samalle asialle ryhtymässä muistaessani erään sanainspiraatioon luottavan miehen, joka siis ei valmistanut saarnoja milloinkaan, niin hän ainakin itse ilmoitti aloittaessaan tai jossakin vaiheessa ("tätä saarnaa ei ole valmistettu"). Eiikä se Henki oikein ollut aktiivitilassa ainakaan kun osuin kuulolle, tai muuten vaan ei sana avautunut, ei avautunut. 

Kävi niin että aloin katsoa milloin on hänellä saarnavuoro ja suosisti kuuntelin radiota silloin. 

Minulla oli hyvä ystävä joka oli kahden seurakuntapapin tytär -- no olisi kai yhä mutta maailma vierottaa kun ei pitkään aikaan tavata. Sanoi että on hirvittävää puuhaa, saarnanteko. Täällä taitaa olla enempi maallikkoväkeä. Jäin mietiskelemään kuinka sitten valmistetaan se hyvä saarna? Paljossakohan papit käyttävät hyödykseen vanhoja saarnakokoelmia?   Pirska minulle vinkkasi muutamaa ja tilattu on. Paljossakohan tuo direktiivi sitoa juuri tähän päivään on ymmärretty niin että sieltä täytyy vättämättä löytyä jokin ajankohtaistapahtuma? Mitä niillä matka- lapsi- tai luontokokemustarinoilla siinä tekee, jos ne on vain kuin siitä pakosta mukana, että sattuipa viime viikolla? Että se tulee ensin, ja sen jälkeen saarna- joka on kyllä siellä missä itse käyn useasti oikeinkin hyvä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #28 : 29.04.10 - klo:19:52 »
Sanainspiraatioon taitaa päteä sama kuin taiteen tekoon. Sehän on sanonnan mukaan 10% inspiraatiota ja 90% perspiraatiota. Sanainspiraation päälle pitäisi varmaan tehdä tosissaan hikistä sana-aherrusta ennen kuin saa hyvän saarnan aikaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #29 : 29.04.10 - klo:20:10 »
No joh. Minä olen koko päivän perspiroinut kun pitäisi osata sanoa jotakin asioista jotka ovat kuin itsestäänselviä eivätkä yhtäkkiä olekaan.
Itse joskus hämmästyn kun saarnan kuultuani jostakin, joka on jo turtunut hokemaksi asti kuulen jotakin mitä en todella tiennyt, en olisi ikimaailmassa itse ymmärtänyt ja tuskin tullut ajatelleeksi että näin. Suuret totuudet taitavat mahtua pieneen tilaan - mutta voi sitä työn määrää kun niitä sinne pakataan.  Ja moni itsestäänselvyyden perään huuteleva on löytänyt valtavat määrät yllätyksiä. Ajattelen Shinichi Suzukin kysymystä: Miksi kaikki lapset puhuvat japania? Häntä pidettiin hiukkasen heilahtaneena.  "Lapset ovat japanilaisia"!? Tästä kuitenkin sai alkunsa uusi musiikkipedagogiikan muoto, josta vähän soveltaen on valtavasti iloa lapsille jotka opettelevat instrmenttiensa hallintaa. 
Joskus...niin.  Hämmästyttävän usein jokin josta ensin ajattelee, että no mikäs juttu tuo nyt on, kulunut fraasi, kunnolla tutkittuna onkin ihan muuta. Kai se "oli ihan muuta" - hämmästys osoittaa että siinäpä vasta saarna. Sitä oli valmistettu niin että kulunut on toinenkin paketti Omoa ja erinäisiä suihkusaippuoita.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.