Kirjoittaja Aihe: ISLAM  (Luettu 46009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: ISLAM
« Vastaus #15 : 11.10.14 - klo:07:56 »
Jihad on Islamin termeistä varmaankin eniten ollut julkisuudessa. Se kääntyy suoraan kamppailuksi tai kilvoitteluksi. Ihmisen sisäistä taistelua kutsuttaneen suureksi jihadiksi ja epäuskon vastustamista maailmassa - aseellistakin - pieneksi jihadiksi. Koraanin ymmärtäminen joko sodan tai rauhan kirjaksi taitaa olla paljon siitä riippuvaista, kuinka tuo sana tulkitaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ISLAM
« Vastaus #16 : 11.10.14 - klo:20:13 »
  Minä katson asiaa kulttuurihistoriallisesta perspektiivistä.
Kun länsimaat (käsite avattava) ovat olleet aikansa niskan päällä (käsite avattava), on kertynyt yhä tiivistyvä joukko maailman kansalaisia, jotka ovat kokeneet sortoa.
Aikain vaihtelussa on käynyt niin, että sorretut ovat nousseet ja ottaneet vallan. Tämä on historiaa. Historia toistaa itseään. Olleellista on kysyä, onko ihminen oppinut? Tosin kansojen liikkeiden kyseen ollen on ilmeisesti puhuttava massoista eikä ihmisestä. Massoilla on kuitenkin ihminen johtajana, mutta kansa valitsee johtajansa. Onko johtaja oppinut historiasta mitään. Ja ovatko ihmiset ja kansat oppineet, jotta osaavat valita viisaita päättäjiä?

Kysymykset ovat ehkä väärään osuvia. Valta kasautuu. Sorto kasautuu sen myötä. Sorretut saavat elinvoimansa tunteesta eivät älystä. Siksi meidän sortajien puolella olevien järkeilyrakennelmat eivät yllä sorrettujen epä-älyllisten ratkaisujen ymmärtämiseen.

Mitä siis voimme tehdä? Voimme harjoittaa hyväntekeväisyyttä, ja mennä virran mukana. Voimme myös siinä ohessa tehdä pahalle vastarintaa sinnikkäästi, sillä se sataa tulevaisuuden ihmisen laariin. Ihminen kehittyy sukupolvien saatossa.

Voimme myös panna henkselit kiinni ja valmistautua yhteenottoon. Onhan meillä enemmän pommikoneita. Sepon keskustelemattomuuden asenne on linjassa.

Kolmatta vaihtoehtoa en näe nyt. Vain yhdessä voimme löytää sen. Keskustelu on vielä mahdollista, vaikka aseetkin jo puhuvat. Valtahan perustuu väkivaltaan. Ei valta koskaan ole täysin demokraattista. Valta on vahvemman etuoikeus.

Olen optimisti. Niin kauan kuin on elämää, on toivoa.




Minä pidän tästä äärettömästi. Historian suurongelma on sen tuikituntemattomuus. Mutta jos en ihmisen kehittymiseen jaksakaan uskoa ei se oikeuta jättämään yrittämättä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: ISLAM
« Vastaus #17 : 14.10.14 - klo:16:39 »
 :-\
Taas hävettää, kun ei ole tullut otettua kantaa, vaikka avattu osio.

Anteeksi.

Penalta niin hieno eka kirjoituksensa, että sitä lainaan facebookkiinikin, jos sopii ja jos ei niin sitten saa paheksua..
Oli vaan mielettömän kivasti todettu.

Niin tietty kaikki muutkin kirjoitukset on olleet fiksuja.
Mulla on ollut kiihko islamisteja tai muslimeja tai miksi niitä nyt sanotaankaan.
Kerran koulussa olin Ruotsissa kurssilla ja meitä oli varmaan 15 ihmistä ja kansalaisuuksia varmaan 10 erilaista :)
Siinä sitten varsinkin muslimien kanssa väittelin paljonkin ja he pyysivät vierailemaan moskeijassansa ja olivat tosi mukavia tyyppejä, vaikka olimmekin ihan eri kannoissa näkemyksineen.

Tää kaveri kun mulla oli Suomessa töissä, niin oli näitä käännynnäisiä ja ihan fanaattinen uskonsa kanssa.
Istui ruokatunnit jalat ristissä kuin budha ja söi taateleita.
Nyt ilmeisesti näitä ISIksen porukoissa käyneitä.
Surullinen tapaus kaikenkaikkiaan.
Eniten kai hermostutti hänessä se kun hän ei osannut ottaa mitään kritiikkiä vastaan. Ehkä se on tyypillinen merkki epävarmuudesta,
Joku on sanonut, että jos esimerkiksi mormoonit tulevat ovelle ja nopeasti taputtaa käsiään heidän kasvojen edessä, niin he alkavat hokemaan maanisesti. Olen veli se ja se olen tullut mormooniksi silloin ja silloin, ja sitä samaa hokevat.
Voinee olla jollain kristinuskoon äsken kääntyneillä samaa vikaa?

Sitten tietysti nuoruudessa nämä SWAPO ja muut muslimit, mutta he olivat enempi poliittisia kuin uskonnollisia ja heistä en paljoa ees muista,

Eli eipä täsä paljoa ole kokemusta muslimeista, mutta Islam noin yleensä heillä on ollut muuta kuin tämä mitä mediasta tulee vastaan.
Ihmettelen sitä mikä saa ihmiset kääntymään Islamiin?
Kun ajattelee tätä meidän uskoa jossa painotetaan lähimmäisen rakastamista ja heidän epäuskoiset käännytettävä vaikka väkisin ja muutenkin, että he eivät ole samanarvoisia, niin kyllä mietityttää mikä siihen saa kääntymään.

Muhamedin elämä oli niin raadollinen kaikenkaikkiaan historian kirjoista ja lähdeteoksista luettaessa, että imitellä täytyy, kuka sellaista miestä pitää profeettana, vaikka eipä ollut Daavidkaan mikään pyhimys
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ISLAM
« Vastaus #18 : 14.10.14 - klo:17:05 »
Tahtoisin itsekin tietää miksi pidetään, mutta utelisisuus perustuu täydelliseen tietämättömyyteen. Onneksi on kirja hyllyssä. Siinä on uskonnoidta, joten täytyy löytyä Muhamed myöskin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: ISLAM
« Vastaus #19 : 14.10.14 - klo:17:26 »

Vielä ihmeellisempää on vain intialaisten uskomus, siis hindien uudelleen syntymiseen.

No jos uskoisivat uudeksi ihmiseksi syntymiseen, niin siihen mun mielikuvitus vielä riittäisi, mutta että voit syntyä kärpäsenä seuraavaksi??
Tik toc.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: ISLAM
« Vastaus #20 : 14.10.14 - klo:20:02 »
Vielä ihmeellisempää on vain intialaisten uskomus, siis hindien uudelleen syntymiseen.

No jos uskoisivat uudeksi ihmiseksi syntymiseen, niin siihen mun mielikuvitus vielä riittäisi, mutta että voit syntyä kärpäsenä seuraavaksi??

Mitä edellä on koskee Intian hinduja. Balin hindut uudelleen syntyvät tuosta poiketen ihmisiksi paratiisiin, joka on Bali (Bali on todella paratiisi jos ei oteta huomioon turistien ylikansoittamaa  Nusa Duaa, Kutaa ja Sanuria).
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: ISLAM
« Vastaus #21 : 14.10.14 - klo:20:25 »
"Sitten tietysti nuoruudessa nämä SWAPO ja muut muslimit..." Lainaa vain kirjoitustani, Femsanger! Älä kuitenkaan sotke SWAPOA muslimeihin. Aika moni Namibian itsenäisyystaistelija ja nykyinen johtohahmo on suomalaisen lähetystyön hedelmänä luterilainen kristitty. Jotkut vanhat ukot kai minun isäni oppilaitakin.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: ISLAM
« Vastaus #22 : 14.10.14 - klo:20:43 »
Vielä ihmeellisempää on vain intialaisten uskomus, siis hindien uudelleen syntymiseen.

No jos uskoisivat uudeksi ihmiseksi syntymiseen, niin siihen mun mielikuvitus vielä riittäisi, mutta että voit syntyä kärpäsenä seuraavaksi??

Minusta ihan yhtä mielikuvituksellista -- tai totta, katsomuksesta riippuen -- on usko ikuiseen elämään, kuolleista ylösnousemiseen, lunastukseen, kultakatuihin, päärlyportteihin, taivaallisiiin harppuorkestereihin, tempauksiin jne.

(Muuten: hindujen, hindi lienee kieli.)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: ISLAM
« Vastaus #23 : 14.10.14 - klo:21:35 »
"Sitten tietysti nuoruudessa nämä SWAPO ja muut muslimit..." Lainaa vain kirjoitustani, Femsanger! Älä kuitenkaan sotke SWAPOA muslimeihin. Aika moni Namibian itsenäisyystaistelija ja nykyinen johtohahmo on suomalaisen lähetystyön hedelmänä luterilainen kristitty. Jotkut vanhat ukot kai minun isäni oppilaitakin.

Isosti anteeksi pena :)

Oikeesti muistan vaan edes menneen Sakarin jonka isä Matti Vuolanne vieläkin, kait saarnaa, niin saken kanssa tavattiin näitä vapaustaistelijoita joskus ja sain pimeeseen mieleeni yhtymän vapaustaistelijoihin joitas tapasin nuorena Malm öössä Skonessa aiemmin ja nää Skonen taistelijat olivat muslimeja. öö muista enään mistä Afrikan tasavallasta, mutta nyt kun pena mainitsit, niin joku kristillinenkin aspekti muistuu.

Juuh oli samaa aikaan, kun vapauden teologia oli Etelä USAssa vallalla. Nigaraguassa ja jossain ja silloin olin jo itsekkin aktivisti. :)
Omalla pienen järjen hiukkasellani :)
Tunteella aika isosti :)

Just samat tyypit joita isäsi oli opettamassa ja joiden kouluttamista ja isääsi vastustin, anteeksi vaan aika voimakkaasti.
Olin jonkun propagangan uhri ja anteeksi se pena, ja vastustin kirkon ulkomaan työtä, kun minusta he keräsivät rahaa terroristeille ja opettivat vaan terroristeja fiksummiksi.

Ja muistan terrorismi aktion olleen hiukarvan verran päässä, että en olisi sitä toteuttnut.

Kyllä nuori sydän voikin olla hullu :) <3
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: ISLAM
« Vastaus #24 : 14.10.14 - klo:21:51 »
Itsenäisyystaistelu on likaista peliä siinä missä muukin sotiminen. Ei SWAPO:kaan mikään pyhäkoulupoikien joukko ole.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: ISLAM
« Vastaus #25 : 14.10.14 - klo:21:56 »
 :)
 Oikeasti aika moni vallankumous ja muutos on ollut historiassa katolisten aikaan saamia.

Jesuiitta papit tai lähetyssaarnaajat ovat menneet ja ja julistaneet kristusta ja hänen seuraamistaan.
Ikävää vaan, että politiikka ja muu on sitten tullut ja vienyt hedelmät näitten "körtti" katolilaisten jälkeen.

Katolilaiset Irlannissa ja muualla ovat myyrän työllä, kuten täälläkin myyrä on antanut esimerkkiä työstään vaikuttamisesta saaneet paljon yhteiskunnalista mutosta aikaan.
Körtti ja katolilaiset jesuiitat ovat maan näkymätön suola _)






Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: ISLAM
« Vastaus #26 : 14.10.14 - klo:22:12 »
Minusta ihan yhtä mielikuvituksellista -- tai totta, katsomuksesta riippuen -- on usko ikuiseen elämään, kuolleista ylösnousemiseen, lunastukseen, kultakatuihin, päärlyportteihin, taivaallisiiin harppuorkestereihin, tempauksiin jne.

(Muuten: hindujen, hindi lienee kieli.)


No juu, Anteeksi Liinu,.

Ihan totta olet oikeassa.
Kultakadut ja senkaltainen on lähellä utopiassaan 40 neitsyttä :)

Ihan olet oikeassa. Voi kun ois kiva kuulla enempikin tai lukea sun ajatuksia.

Juu ja hindien uskosta tai hindujen en osaa sanoa, kun en ole kielitieteilijä, anteeksi.

Mutta kiva kun ilmaisit, että uskottomattoia on meidänkin väittämät joskus.
No näin on, mutta eikö körtit ole alkaneet tunnustaa näitä virheitämme ja esimerkiksi naispappeus ja sukupuoli jutuissa olleet aika ajatuksissaan rehellisesti joustavia?

Mä nyt en ole täydellinen.

« Viimeksi muokattu: 14.10.14 - klo:22:18 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: ISLAM
« Vastaus #27 : 15.10.14 - klo:08:54 »
Ilmestyskirja mainitsee vain yhden kadun, eikä monta. Mutta kai yksi kultakatu on yhtä uskomaton kuin moni. Olisi yksi paratiisineitsyt yhtä uskomaton kuin moni. Minä rakastan kristinuskoa ja islamia puhumattakaan juutalaisuudesta. Minullakin on kielivaikeuksia hindulaisuuden kanssa huolimatta Åbo Akademin järjestämää sanskritinkurssia.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: ISLAM
« Vastaus #28 : 15.10.14 - klo:13:00 »
Sekä 40 neitsyessä että kultakadussa (yhdessäkin) olisi kestämistä: toinen häikäisee migreenipotilaan pään hajalle, ja toisesta mahtaa päästä taukoamaton kikatus ja kälätys. Jotakin parempaa toivon.

Tässä kotisohvalla, ihmiset vain virtuaalisesti paikalla (olivat neitsyitä tai eivät) ja katsetta välillä syksyn kultaamassa puussa lepuuttaen, on parempi!

Olen siis jo saanut parempaa kuin paratiisi, taivas, tai mikä se "hyvä" paikka sitten lieneekään. Tästä on tie vain alaspäin?
« Viimeksi muokattu: 15.10.14 - klo:13:05 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: ISLAM
« Vastaus #29 : 15.10.14 - klo:13:12 »
Joskus olen mietiskellyt islamin irrottautumista kristinuskosta. Jotenkin se on niin turhan tuntuista. Mutta äääh. Täytyy perehtyä paljon paremmin ennen kuin väitän mitään. Silti, heitä häirinnee tuo kolminaisuusoppi kun inttävät että Allah on yksi. Joskus mietin kuinka juutalaisuutta vasten Jeesuksen isä-poikasuhde Junalan kanssa merkitsee vähän muuta kuin mitä me pähkäilemme eli hirveä haloo tuosta syntyi Neitsyt Mariasta.

Kuninkaan voiteli ylimmäinen pappi, jonka jälkeen kuningasta puhuteltiin Jumalan  poikana. Jos edes vähäisessä määrin otettaisiin huomioon Jordanin kasteen ja Jeesuksen kuninkuuden näkökulma - hän on kuningas mutta valtakunta ei ole tästä maailmasta - niin hän sanoi kuulusteltaessa ja niin veisataan jossakin adventtivirressäkin olisiko sitä helpompi heidän käsittää?  Tai edes sen kolmanneksen luterilaisen kirkon papistosta joka on tarttunut kuin piikkilankaan tuohon poikanaoloon siittämisnäkökulmasta.

Oikeastaan tämä mitä mietiskelin yhtenä yönä oli aika mielenkiintoista sillä se nostaa Johannes Kastajan korkeaan asemaan, ja jos hän voiteli Kuningasten Kuninkaan niin voisi jälleen vähän vähemmän keuhkota uskontunnustuksesta, en tarkoita täällä, vaan minä tunnen pappeja jotka.

Ei pidä hermostua, saattaahan kumpikin olla totta, mutta kun nyt kuulee niin tautisen tyhmiä puheita, uskontunnustus on uskonylistys kun ei ole vaan kolminaisuusopin selittämistä ja siihen tunnustautumista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.