Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa 21  (Luettu 12260 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4835
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #45 : 24.11.23 - klo:19:36 »
Mutta oliko se venäjämielistä? Siitähän tässä kysymys oli!
Mutta sosialistien puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi nosti kissan pöydälle.  :icon_xmaslol:

Tällaisia ovat Sdp:n Näkkäläjärven tuomiot: Osallistui kissan tappamiseen ja ajoi humalassa ojaan neljä matkustajaa kyydissään
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006112226.html

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #46 : 25.11.23 - klo:07:40 »
Mutta sosialistien puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi nosti kissan pöydälle.  :icon_xmaslol:

Tällaisia ovat Sdp:n Näkkäläjärven tuomiot: Osallistui kissan tappamiseen ja ajoi humalassa ojaan neljä matkustajaa kyydissään
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006112226.html

Edelleenkin: Oliko Arhinmäen toiminta venäjämielistä? Näkkäläjärven tekemisillä ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.

Taitaa olla niin, että vastaus kysymykseen ei miellytä sinua, niin et pysty sitä sanomaan.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #47 : 25.11.23 - klo:08:46 »
Minulle tulee sateenkaarilipusta mieleen suvaitsemattomuus, pyrkimys laittaa minut ahtaaseen tilaan, johon en mahdu. Ja jotenkin viha liittyy tähän mukaan.

Lippu ei ole ruma, värit ovat kauniit, mutta siihen liittyvä tunnelataus on minussa voimakas.

Koska arvostan laajaa sananvapautta ja olen muutenkin tämän foorumin ehkä laajakatseisin henkilö, ymmärrän, että minun kokemukseni ei ole ainut mahdollinen. Joku kokee päinvastoin, kuin minä. Aidosti suvaitsevana ihmisenä ymmärrän, että meidän tulee sietää toisiamme, kuunnella toisiamme, ei kieltää puhumista tai lippujen heilutusta, vaan ymmärtää, että olemme kaikki samassa veneessä. Se on sellainen yhteinen vene, jossa saa sanoa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #48 : 25.11.23 - klo:10:59 »
Minulle tulee sateenkaarilipusta mieleen suvaitsemattomuus, pyrkimys laittaa minut ahtaaseen tilaan, johon en mahdu.

Vapaus ahdistaa sellaista, jolle kieltojen ja käskyjen luoma turvallisuus on rakasta.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #49 : 25.11.23 - klo:11:21 »
Kaipa se tämäkin liittyy nykyään politiikkaan, kun Ylen toimittaja on ajellut pienen pätkän Runon ja rajan tietä. Tuttuja seutuja monilta linturetkiltä.

https://yle.fi/a/74-20061981

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #50 : 25.11.23 - klo:11:57 »
Vapaus ahdistaa sellaista, jolle kieltojen ja käskyjen luoma turvallisuus on rakasta.

Vapauden kääntöpuoli on se, että se altistaa ihmisen myös ahdistukseen.
Sananvapaus on tästä hyvä esimerkki.
On tärkeää oppia sietämään eli suvaitsemaan tätä todellisuutta.

Tässäkin olen Penan kanssa samaa mieltä: kielloin sananvapauden rajoittaminen on väärä tapa.
Se luo toki joillekin turvallisuutta, mutta monelle muulle turvattomuutta.

Minä haluan altistua sananvapauden mukanaan tuomaan ahdistukseen toivottavasti asialliseen tapaan. Tälle en näe vaihtoehtoa.
Sananvapauden suominen vain osalle kansalaisista on toinen vaihtoehto ja sitä pidän huonona ratkaisuna, vaikka se yllättävän suosittu tapa onkin, kun katsotaan Suomen rajojen ulkopuolelle.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #51 : 25.11.23 - klo:12:06 »
On hyvä, että Suomessa saa esim sanoa synniksi sitä, joka sanojan maailmankuvan mukaankin syntiä on. Minulla on tähän Suomessa oikeus.

Samalla minun on suvaittava sitä, että jonkun toisen mielestä joku minuun liittyvä asia on absoluuttisen väärää.

Tällainen asenne osoittaa sellaista sivistyneisyyttä, jota tahdon edustaa.
Tätä asennetta toivon mahdollisimman monelle muullekin.
Ottakaa oppia minusta tässä asiassa.

« Viimeksi muokattu: 25.11.23 - klo:12:16 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #52 : 25.11.23 - klo:14:54 »
Minulle tulee sateenkaarilipusta mieleen suvaitsemattomuus, pyrkimys laittaa minut ahtaaseen tilaan, johon en mahdu.

Millaiseen tilaan tarkemmin ottaen? Ainakin jos hetero olet niin sehän on ihan sallittua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #53 : 25.11.23 - klo:16:25 »
On hyvä, että Suomessa saa esim sanoa synniksi sitä, joka sanojan maailmankuvan mukaankin syntiä on. Minulla on tähän Suomessa oikeus.

Tästä voisi aloittaa keskustelun siitä, mitä synti on. Minun ajatusteni mukaan synti on jumalattomuutta, joka synnyttää Jumalan tahdon vastaisia eli syntisiä tekoja. Vanhassa testamentissa on paljon kieltoja, Uudessa testamentissa taas asetetaan korkeita ihanteita. Jeesuksen mukaan arviointiperusteena on rakkaus. Rakkaudettomat teot ovat Jumalan tahtoa vastaan, rakastavat teot Hänen tahtonsa mukaisia. Samansukupuolisten välistä rakkautta miettiessä kannattaa lukea kertomusta Daavidin ja Jonatanin rakkaudesta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #54 : 25.11.23 - klo:16:48 »
Muistelin katekismuksen sanovan: Synti on eroa Jumalasta.

Kirjoitin sen googleen ja sain vastauksia:



1. Mitä synti on?

Synti on erossaoloa Jumalasta (Joh. 16:9; 1. Moos. 3). Synti on sitä, että emme usko Jeesukseen.
Synti on laittomuutta, Jumalan käskyjen rikkomista (1. Joh. 3:4).
Synti on orjuutta (Joh. 8:34).
Synti on sitä, että emme tee oikein, vaikka tiedämme, mitä meidän pitäisi tehdä (Jaak. 4:17).
2. Kuka on syntinen?

Jokainen, mukaan lukien minä itse (Room. 3:9–12, 23; 1. Joh. 1:8).
Jokainen ihminen on rikkonut Jumalan lakia sellaisena kuin Jeesus sen selittää (Matt. 5:21, 22, 27, 28).
Jeesus on ainoa poikkeus (Hepr. 4:15).
3. Mitkä ovat synnin seuraukset?

Kipu, kärsimys, sairaus ja kaikki se, mikä on kielteistä (3. Moos. 3:16–19; 4:8).
Kuolema (Room. 6:16, 23).
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #55 : 25.11.23 - klo:16:49 »
Aihe kuluu toiseen osioon, ei politiikkaan, vaikka kuuluu se sinnekin. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #56 : 25.11.23 - klo:17:03 »
Eri uskonnot määrittelevät synnin eri tavoin.
Sen lisäksi kullakin ihmisellä on oma syntilistansa, joita asioita  syntinä pitää.

Mikä on syntiä ja mikä ei on keskustelu, joka ei esim.  kuulu Suomen oikeuslaitokselle niin, että sitä siellä käsiteltäisiin. Kyseessä on uskonnollinen termi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22089
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #57 : 25.11.23 - klo:18:04 »
Kyseessä on uskonnollinen termi.

Pitäisikö uskonto pitää erossa muusta elämästä? Eikö kristityn tulisi todistaa uskostaan toimimalla arjessa Jumalan tahdon mukaan. Se ei mielestäni merkitse toisten ihmisten syntien osoittelemista vaan omissa toimissaan kilvoittelemista.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #58 : 25.11.23 - klo:18:28 »
Kuvaamallasi tavalla toimiminen on oikein. Oikein on myös se, että kristitty pitää esillä myös kristillistä moraalikäsitystä siellä, missä elää.
Kristityn elämää ei pidä laittaa liian ahtaaseen muottiin, ihmiset poikkeavat toisistaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Politiikkaa 21
« Vastaus #59 : 25.11.23 - klo:19:36 »
Samansukupuolisten välistä rakkautta miettiessä kannattaa lukea kertomusta Daavidin ja Jonatanin rakkaudesta.

Totta.
Avartavaa on myös katsella Lähi-Idästä kotoisin olevien muslimimiesten halauksia tai juhlia, kun toisiaan halaavat.
Ja on suurta viisautta, että ei mene heille kertomaan, mitä suomalaisessa kulttuurimaisemassa eläneelle tulee tuollaisesta mieleen.

Yleensäkin on viisautta se, että ei luo uusia merkityksiä asioille irroittamalla jotain yhdestä kulttuurista ja tuomalla sen toiseen kulttuurilliseen ympäristöön.