Kirjoittaja Aihe: Mietiskelyä  (Luettu 7868 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22087
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #45 : 08.02.24 - klo:07:22 »
Hallituspuolueet pitävät ns  vaalilupauksiaan oppositiopuolueita paremmin.

Oppositioon päätyneet puolueet eivät saa toteutetuksi tavoitteitaan, kun niille ei ole riittävää kannatusta eduskunnan äänestyksissä. Se ei kuitenkaan ole lupausten pettämistä. Tavoitteiden puolesta tehdään usein pitkäjänteistä työtä yli vaalikausien. Satu Hassi totesi taannoisessa haastattelussa, että ne Vihreiden tavoitteet, joille jopa naureskeltiin hänen poliittisen uransa alkuvaiheissa, ovat nyt joko toteutuneita tai useimpien muiden puolueiden tavoitteissa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #46 : 08.02.24 - klo:07:32 »
Oppositioon päätyneet puolueet eivät saa toteutetuksi tavoitteitaan, kun niille ei ole riittävää kannatusta eduskunnan äänestyksissä. Se ei kuitenkaan ole lupausten pettämistä. Tavoitteiden puolesta tehdään usein pitkäjänteistä työtä yli vaalikausien.

OK.
Vihervasemmiston lupausten toteuttamatta jättäminen ei ole lupausten pettämistä ja syy on eduskunnan. Itseasiassa heillä ei ole edes lupauksia, vaan tavoitteita.

Keskustaoikeiston tavoitteiden toteuttamatta jääminen on lupausten pettämistä, jokainen siihen ryhmään kuuluva puolue pettää suuren määrän lupauksiaan.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #47 : 08.02.24 - klo:07:39 »
OK.
Vihervasemmiston lupausten toteuttamatta jättäminen ei ole lupausten pettämistä ja syy on eduskunnan. Itseasiassa heillä ei ole edes lupauksia, vaan tavoitteita.

Keskustaoikeiston tavoitteiden toteuttamatta jääminen on lupausten pettämistä, jokainen siihen ryhmään kuuluva puolue pettää suuren määrän lupauksiaan.
Jos katsoo edellisen hallituspuolueiden tekemiä vaalilupauksia ja niiden viemistä hallitusohjelmaan, niin aika hyvin tekivät mitä lupasivat.
Kyöstillä on aika valikoiva muisti koneälyineen. :017:
"Vaalilupausten tutkimukseen on olemassa vakiintuneet menetelmänsä. Pidämme vaalilupauksena sellaista sitoumusta jonkin toimenpiteen suorittamiseen tai lopputuloksen saavuttamiseen, joka on kirjattu puolueen vaaliohjelmaan, ja jonka toteutuminen on selvästi todennettavissa."
 https://politiikasta.fi/kriisien-keskella-myos-vaalilupauksia-on-lunastettu/
« Viimeksi muokattu: 08.02.24 - klo:07:45 kirjoittanut Mörtti-57 »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #48 : 08.02.24 - klo:08:08 »
Tilanne on se, että jokainen haluaisi omalle kohdalleen pienemmät verot

Ei ole se tilanne.

Kun vielä sain olla palkkatöissä, olisin mielestäni voinut maksaa veroja enemmänkin. En minä niitä koskaan ole kironnut. Tiedän, etten ole ainoa. Pistin sitten säästöön. Onpa nyt ollut millä elellä, ilman tulonsiirtojakin, mutta kohta mulla loppuu rahat ja joudutte elättämään.

Mahdatko tulkita vihaisuudeksi sen, että kanssasi ollaan eri mieltä?

Veroista maksetaan paljon muutakin kuin tulonsiirtoja.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22087
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #49 : 08.02.24 - klo:08:54 »
Veroista maksetaan paljon muutakin kuin tulonsiirtoja.

Olen koko ikäni 'elänyt veronmaksajien rahoilla', kun olen tehnyt työtä kolulaitoksen palveluksessa. Palkkani olen ansainnut kasvattamalla uusia veroa maksavia kansalaisia. Tiedän siis hyvin, ettei verotus ole riistämistä vaan yhteisen vastuun kantamista.
« Viimeksi muokattu: 08.02.24 - klo:09:51 kirjoittanut Pena »

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #50 : 08.02.24 - klo:09:03 »
Rikas mies jos oisin.. Jos sellaisen maallinen onni olisi osakseni tullut, niin mielläni veroja maksaisin tuloistani, kuten aina olen tehnyt.
 ”Antakaa siis keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu.”
Keisarilla eli Suomen valtiolla ei mene nyt hyvin, kun veroja vältellään ja jotkut jättävät jopa Isänmaansa veroja vältelläkseen.

"1960-luvun lopun laulu 20 rikkaasta perheestä kaipaa päivitystä Suomessa.
Kun laulu tehtiin, Suomessa elettiin laajasti sekä tulojen että verojen kasvun aikaa. Tuloja myös jaettiin enemmän rikkailta köyhemmille."
https://yle.fi/a/3-11048840
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33820
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #51 : 08.02.24 - klo:09:44 »
Jos turvaa vain koneälyyn, oma ajattelukyky ja muistikin huononee.

Ylen aamussa oli asiantuntija kertomassa koneälystä, mutta ei osannut vastata toimittajan kysymykseen, unohti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #52 : 08.02.24 - klo:10:02 »
Jos turvaa vain koneälyyn, oma ajattelukyky ja muistikin huononee.

Ylen aamussa oli asiantuntija kertomassa koneälystä, mutta ei osannut vastata toimittajan kysymykseen, unohti.

Eräässä suorassa radiohaastattelussa kerroin jotain ja unohdin toimittajan kysymyksen ja kysyin sitten, että ”mikä se kysymys olikaan”.
No, kysymys toistettiin  minulle.
En silloin ollut vielä käyttänyt ChatGPTtä.
Unohdukset tuskin ovat tekoälyn syytä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33820
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #53 : 08.02.24 - klo:10:09 »
Eivät täysin. Keskittymättömyys  ja stressi on sitä suuremmassa määrin.

Koulutulosten heikkeneminen johtuu paljolti liiasta apuvälineiden käytöstä. Jos lisäksi ollaan liian paljonälylaitteiden parissa, muisti huononee.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #54 : 08.02.24 - klo:13:22 »
Koulutulosten heikkeneminen johtuu paljolti liiasta apuvälineiden käytöstä. Jos lisäksi ollaan liian paljonälylaitteiden parissa, muisti huononee.

Kirjoitustaito on myös muistin apuväline. Ehkä sen opettaminen pitäisi kieltää...

Eiköhän ne tulosten heikkenemiset ole ihan muusta seurausta. Kun tulee apuvälineitä, niitä pitää opettaa käyttämään järkevästi. Joskus piti opettaa, ettei kaikki ole totta mitä sanomalehdessä lukee, tai kirjaston kirjassa. Sitten, ettei kaikki ole totta mitä hakukoneella löytää tai mitä Wikipediassa lukee. ChatGPT:n vastaukset seuraavana kohteiksi.

Kyllä se jotain osaa ja on joissakin asioissa ihan pätevä. Ohjelmoinnissa on ollut avuksi, eilen viimeksi käytin. Mutta kuten joitakin aikoja sitten osoitin, jopa yksinkertaisissa laskutoimituksissa saattaa haksahtaa. Ja toistaa ihmisten ennakkoluuloja totuuksina.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33820
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #55 : 08.02.24 - klo:13:34 »
Kirjoitin sen mitä olen kuullut uutissa, siis on MUTUA.

Mutta tuo on mielenkiintoista jos muisti paranee kirjoittaen. Tätähän minä en tiennyt, mutta aavistelen että kohdallani se pätee.

Ennen kuin aloitin foorumilla kirjoittelun, en ollut sen kummempi muistaja, mutta nyt olen ikäluokassani aika hyvä siinä. Luulin sen johtuvan Älypään avusta. Sitä kun pelaan ja siinä yhteydessä paljon googlaan ja tänne niistä kerron on muisti parantunut.

Vanhat asiat, kansakoulussa opitut esimerkiksi tulee helposti mieleen kysyttäessä. Ennen kuin aloin muistipelaamisen saatoin saman tien unohtaa oikean vastauksen. Nyt se painuu selvästi mieleen ja nousee esiin kun osuu seuraavan kerran kysymyksessä.

Molemmat koen huviksi ja hyödyksi, pelaamisen ja kirjoittamisen. Kun liikunta on rajoitteinen, niin näissäpä se ei ole !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #56 : 08.02.24 - klo:14:13 »
Mutta tuo on mielenkiintoista jos muisti paranee kirjoittaen. Tätähän minä en tiennyt, mutta aavistelen että kohdallani se pätee.

Tarkoitin, että luku- ja kirjoitustaito on muistin apuväline siinä kuin älylaitteetkin.

Ruotsin kurssilla tässä olen, melkein-vanhoilla päivilläni vielä. Kyllä meille opetetaan sähköisten sanakirjojen käyttöä, Wordin kielentarkastustyökaluja ym. apuvälineitä.  Eli mieten hyödyntää sähköisiä apuvälineitä, kun ei vain muista, onko tiskiharja en- vai ett-sukuinen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #57 : 08.02.24 - klo:16:52 »
Verojahan ei makseta vapaasta tahdosta, vaan ne otetaan palkasta sinulta kysymättä.

No jos eletään valtiossa Suomi, niin sen lakien ja vaateiden mukaan e on mentävä  maksan kyllä veroja murisen kyllä kasti.
Siis en siitä että verojaa maksan, mutta sitä miten niitä verorahoja käytetään.

Tottakai jokainen voi jäädä työttömäksi ja ansaitsee verorahoista tulleesta kassasta osansa.
No sitten on porukkaa, kun ei halua tehdä työtä, heitä pitää elättää. Isopalkkaisia pitää elättää. Kansaedustuslaitosta pitää elättää se on tuskallista.

Sitten on sairaita, vanhuksia ja muita kun ei saa työtä ja ei pysty työhön, tottakai heillekkin kuuluu osansa verorahoista.

Systeemi nyt on tälläinen sen mukaan mennään, mutta kaikkea ei minusta tarvitse hyväksyä ja muutosta tulee yrittää.

Kuitenkin turhaan musiikkiin, kulttuuriin ja vaikka urheiluun ihan liikaa haaskataan rahaa, vaikka jokusen ropon ne muista maista saavat lypsettyä Suomeen konserteillaan, mutta se on pois muiden maiden tyhmiltä, kun makselee turhista huveista.Urheilusta sun muusta.

Maailmassa on niin paljoon rahaa ja ruokaa, että kenenkään ei tulisi nähdä nälkää tai olla asunnoton, mutta kun verorahat laitetaan turhiin juttuihin.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #58 : 11.02.24 - klo:05:05 »

   Jaajaa. Kyl tää maaliman meno on ... on se ... on tämä ... tällasta. Mikäpä tässä. Sotakiihko painaa. Mikähän prosessi sekin on ... että yllytetään sotimaan, kannustetaan varustautumaan, varautumaan.
   Hyi, että ihmisen pitää. Toista ihmistä! Lähimmäistä, kaukaista. Epäillä, vihata. Eikö se jo riitä! Eikö ole vihattu tarpeeksi. Olisko aika vaihtaa rakkauteen?! MITÄ !? Kuuluuko! Näkyykö! Ymmärretty!? ETTÄ  RAUHAA VAIN RAUHAA !
   Ai, että on jo. Missä on missä ei. Kaikkialla ei ole. Sodan pelkoa ainakin on liikaa. Syyt pelätä on poistettava. NYT !

Rauhaa rauhaa

Upottava suo

Kiinteä maa. Taivas sees. Aurinko. Totuus kaunis. Lempi, rakkaus, ystävä, onni, kärsivällisyys, yritys ymmärtää ja ymmärtää ja rakastaa - ei koskaan liikaa. Lisää ja lisää rakkautta, eikä milloinkaan liikaa. Suggestoidumme hyvyyteen ja kauneuteen avoimin mielin ja sydämin. Asennoidumme positiivisesti. Vältämme vääryyden. Katsomme, mikä on kielteisyyden syy, ja eliminoimme sen myönteisyydellä.

   Kun olin tietämätön rakkaudesta
minulla oli tapana
laulaa siitä lauluja.
Mutta kun opin tuntemaan rakkauden,
sanat suussani
olivat vain pelkkä hengähdys
ja ääni rinnassani muuttui syväksi hiljaisuudeksi.

                                                        Gibran
https://tahmatassukka.wordpress.com/2008/04/21/kahlil-gibranin-runoja/

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Mietiskelyä
« Vastaus #59 : 12.02.24 - klo:19:12 »
Nykyisin tuntuu olevan vielä vaikeampaa sopeutua yhteiskuntaan, kun kouluttamattomille ei ole enää juuri minkäänlaisia työpaikkoja aloitella elämäänsä. Yleinen suvaitsemattomuus on monen kohtalona. Jos jää yhteisönsä ylkopuolelle ilman hyväksyntää, niin vaikea sitä on mihinkään ponnistaa ilman tukea.
Minusta on aika sydämetöntä, kun lievästi kehitysvammainen kaveri Eino siirrettiin edunvalvojansa toimesta kotimaisemistaan asumaan 300km:n päähän Pohjois-Pohjanmaalle. Eino ei saanut edes etukäteen nähdä asuntoaan ja uutta asuinkuntaansa. On ollut surkea lukea Einon pahaa oloa uudessa paikassa, kun tuettua työtä ja mitään tekemistä juuri ole. Hän tuntee olevansa siellä elinkautisvankina ja liian kaukana iäkkäästä äidistään, sukulaisistaan ja ystävistään.
Vaikka nämä kovat pakkaset pakottaa pysyttelemään sisätiloissa ja luterialaisen kirjoitukset yleensä masentaa, niin tänään sain Einolta mukavia uutisia. :109:
Olen joskus koittanut Einon masennusta lievittää, että voihan se tulevaisuus tuoda hänelle vaikka mitä mukavia yllätyksiä. Yhtäkkiä elämään voi tulla tupsahtaa naisystäväkin ja elämä maistuisi paljon paremmalta.

Tänään Eino kirjoitti löytäneensä netistä naisystävän, joka on myös lievästi kehitysvammainen.  :055: '
https://youtu.be/WWP80rXP4cM?si=YobUF8EWZT5mQ7cS
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.