Äänestys

Luovun kahden vuoden ajaksi autostani riippumatta siitä mihin sitä tarvitsisin.

Kyllä, olen halukas kokeilemaan millaista se on/ enhän nytkään käytä henkilöautoa ikinä
4 (66.7%)
Kyllä mutta minun on saatava ajaa työhöni liittyvät matkat
0 (0%)
Kyllä, mutta edellisen lisäksi minun on saatava ajaa perheeni tarvitsemat ajot
0 (0%)
En halua kokeilla, koska se olisi liian vaivalloista
1 (16.7%)
En. Mitä varten minun pitäisi?  Eihän se toiselle tuo ajamisen mahdollisuutta etten itse aja
1 (16.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 5

Kirjoittaja Aihe: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.  (Luettu 11682 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #15 : 14.07.16 - klo:10:02 »
Keräillään näitä, kahden vuoden kuluttua kysyn kuinka sujui.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #16 : 14.07.16 - klo:10:15 »
Kerätkää vaan. Te kivimuurissa asuvat ette ole kaikkea vielä kokeneet. Idealismilla päässee ulkorappusille.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #17 : 14.07.16 - klo:11:01 »
Kerätkää vaan. Te kivimuurissa asuvat ette ole kaikkea vielä kokeneet. Idealismilla päässee ulkorappusille.

Emme.  Maaseuturomantiikalla pääsi ulkorappusille siitä yksinkertaisesta syystä että luopui virastaan ja muutti " viljelemään itse puhtaan ravintonsa" kuvitellen, ettei sähköön, öljyyn, veroihin, lääkäriin, lääkkeisiin sitten mitään tarvitakaan. Yhteiskunnassa käytetään rahaa ja leipänsä saa leipoa pääkaupungissakin ihan itse.  Jos onnestaa saa aarin suuruisen vuokraviljelypalstan. Minulla on ollut.
Sinäkin joudut Kankaalasta kivimuuriin hyvin hopusti halusit tai et ihan ilman idealismeja kun lääkärisetä sanoo että ajelut on nyt ajeltu.  Ei siihen paljoa tarvita. 


Kun tuo ekonominen puoli on reilassa muuttaisin oitis täältä, tosin vuokralke rivitaloon eli määrätysti edelleen siihen kivimuuriin jos sitä tarkoitat.  Kylään jossa vietin kaikki lapsuuden kesäni.  Sieltä lopetti kyläkauppa tasan vuonna jona jäin lopullisesti työstä pois.  Se ratkaisi:  Täysin kuolleena syntynyt ajatus.  Bussilla pääsee kaupunkiin 20km asioimaan jos jaksaa kulkea koulubussin mukana.  Lähtee aamulla, palaa illalla, ei kulje loma-aikoina.   Apteekkien ja muiden erikoisliikkeiden osalta se ehkä kävisi päinsä. 

Posti kuljetetaan vielä kylään.  Siellä on edelleen runsaasti asukkaita, mutta monesta talosta on maanviljely lopetettu.  Väki kulkee töissä lähikaupungeissa mutta haluaa asua kotiseudullaan.   Muuttaisin sinne koska pk-seudun hiljainen taustamelu hiljaisessa esikaupungissakin provosoi oireita, koska tunnen ihmiset ja tiedän kuinka kylässä eletään.  Samoin siksi, että se on juuri lumirajan pohjoispuolella, siellä on aivan toiset ulkoilumahdollisuudet, eläinten elämän seuraaminen samoin toista kuin tuo puolisalaa hyysätyt siilit ja kokonaan kielletyt oravat sekä linnut.

Kylään on rakennettu muutamia rivitaloja kauppaa vastapäätä sen ns ydinkeskustaan mutta niihin ei oikein saada asukkaita.  Eräs lapsuudenystäväni asuu tosin siinä.  Enäjärveltä olisi helppo lyhyt matka kahteen suuntaan omaisten luo ja se määrä sosieteettia jota tarvitsen. Eli laulukuoroa ja kotiseutuyhdistystä ja kutomakerhoa sun muuta Nuorisoseuran talolla neljäsataa metriä kaupalta. Lähin kirkko tosin on 15 kilometrin päässä.

Maaseuturomantiikka oli in muistaakseni hyvinvoivalla 80- luvulla Se käsitti tosiaan  jotain puhtaan oman ruoan viljelyä,  mielikuvia ainaisesta jesästä ( ja lomastakin kaiketi) sun muuta, ja sitä harrasti väki joka ei tiennyt istutetaanko peruna vakoon vai kekoon, jolla meni vähän liian hyvin kai.  Osa tosin muutti maalle ja jäi viihtymään, lähinnä freelance-työn tekijöitä.
« Viimeksi muokattu: 14.07.16 - klo:11:11 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #18 : 14.07.16 - klo:11:17 »
Pitäs olla vielä semmonen kohta, "että en uskalla ennee ajjoo, kun välillä huippovaa niin kovasti."  :120: Kyllä auto olis mukava, mutta ilmankin tulen toimeen. 12 autoa kerkesi olla.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #19 : 14.07.16 - klo:11:22 »
Kerätkää vaan. Te kivimuurissa asuvat ette ole kaikkea vielä kokeneet. Idealismilla päässee ulkorappusille.

Lisäksi tämä on vain ja ainoastaan minun projektini, joka lähti liikkeelle kiinnostuksesta:  Ollaankos me tässä niinkuin meitä vai meitä ja heitä?    Minä kyllä pidän oman pikku kulkupelini. Täytyyhän minun saada ajella ja mitenkäs se Espanja!

Mitä, ettäkö, että vammaiselle sama! Että semmoinen autopilottiauto, niin tietääkseni jo ihan kuolonkolari ajettu!   Kyllä minä Leena nyt vakavasti kehoitan sinua ajattelemaan hirviä ja lapsia ja vanhuksia moottoritiellä kun tulevat eteen ja toisella  puolen on kallioleikkaus ja olet yksin ratissa..... Voi taivasten taatto miten typerää.... 
« Viimeksi muokattu: 14.07.16 - klo:11:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #20 : 14.07.16 - klo:11:25 »
Pitäs olla vielä semmonen kohta, "että en uskalla ennee ajjoo, kun välillä huippovaa niin kovasti."  :120: Kyllä auto olis mukava, mutta ilmankin tulen toimeen. 12 autoa kerkesi olla.

Tulee niin.  Pakko on.  Sinulla kumminkin kerkesi olla ne 12 autoasi. Sinähän kuulut tuohon rasti ykköseen kun vapaaehtoisesti siitä luovuit.  Monikos muu täällä luopuu?  mt siihen suuntaan pallon heitti.  En minäkään uskalla. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #21 : 14.07.16 - klo:11:33 »
Enkä olis pyytänyt enempää kuin haaveen toteutumista.  Olis autopilotti jolla ohjelmoitaisiin matka Helsingistä moottoritietä kahteen toiseen kaupunkiin, jotta pääsisi näkemään vanhuksia nyt kun kaipaavat vaan eivät jaksa yökyläilijää.  Niin vähästä juttu lipesi semmoiseen, joka nyt kattaa vahingossa jo kaiken maailman jossit.  Jos uskaltais ajaa.  Palautan lähtöruutuun tämän. Sehän paheksuttiin maanrakoon kun vain autopilotille sattuu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #22 : 14.07.16 - klo:11:43 »
Mulla autoilu on nykyään vähän sellaista, että äitiä ja veljeäni vien asioille, kylään yms ja sitten suuntana on toisinkin päin, pääsen lastenlasten ja lasteni luokse, asuvat etäämmällä. Kai sitä vaan on niin tottunut ajelemiseen, ettei osaa heti ajatella autottomuutta omalle kohdalle.
Mutta koen, että auto liittyy "hienosti sanottuna" minun palvelutehtäviini tällä hetkellä elämässäni, tällä elämäni kohdalla.
Mutta aina voi miettiä erilaisia mahiksia...mutta vaikeuttaisi se ettei olisi tuota kotteroa niin ainakin äitini ja veljeni kulemista.
Varsinkin äitini, joka liikkuu kahden kepin ja rollaattorin avulla muutoin.
Palvelukyytit tietty mahdollisia...mutta kun minä nyt voin olla kuskina, niin sitten olen sitä.
Ilolla palvellen.
Niin kuin pyykkikoneellanikin, hellalla, tiskeissä, verkkopankissa jne palvellen heitä.

Kuulostaa ehkä "hienohkolta"  :icon_eek: :icon_biggrin: Mutta vakuutan, että tämä on arkeani ja voin sanoa, että teen suurimmaksi osaksi ihan mielelläni ja kiitollisin mielin.

Mutta ihmisillä erilaisia elämäntilanteita ja haasteita.
Hyvinkin erilaisia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #23 : 14.07.16 - klo:11:47 »
Kyllä epileptikotkin ajavat. Tiedän täällä foorumillakin erään. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #24 : 14.07.16 - klo:12:29 »
Kiitollinen, että pääsin asumaan hyvälle paikalle lähelle palveluja. Nyt en enää tarvitse autoa. Bussit keskustaan kulkee talon vierestä ja niitä menee monta. Niillä pääsee helposti rautatie- ja linja-autoasemalle, jos tulee tarvis lähteä kauemmaksi. Lisäksi rahaa säästyy. Vanhassa autossa on aina jotakin laittamista.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #25 : 14.07.16 - klo:13:50 »
Viitasen Piia, jonka ääntä kuultiin myös, Vantaan Juhlien yhteydessä, laulaa luopumisesta.

https://youtu.be/hPN6pXSPMWU

Joudumme elämässä luopumaan terveydestä, omaisista, ystävistä, kodistakin, maastakin  ja  jopa  a u t o s t a.

Kypsyminen on luopumista helpottava juttu. On meilläkin jo keskustelu, että miten sitten, ja mitä sitten, jos  ja kun ei enää saada ajokorttia. Autonhan saa jopa muutamalla tonnilla, mutta korttia ei saa jos terveys ei anna myöden.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #26 : 14.07.16 - klo:13:58 »
Autonhan saa jopa muutamalla tonnilla

Toimivan ja katsastetun auton saa 500-1000€:lla, mutta sen kanssa on sitten pahasti naimisissa. Kahella tonnilla saa huippupelin nimimerkillä on kokemusta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #27 : 14.07.16 - klo:14:01 »
Totta. Lapsenlapselle on hanittu autoja  800 eurosta kolmeen tonniin muutamia. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #28 : 14.07.16 - klo:16:22 »
Tekeekö  taksin käyttö " silloin tällöin" tai vaikka ihan päivittäin sinusta jollakin tavalla ajokortin ja auton omistajan? 

Ei, mutta se tekee minusta henkilöauton käyttäjän, vaikka ykkösvaihtoehdossa väittäisin, etten sitä ole. Samoin kuin ajokortiton perheenjäsen voi olla henkilöauton käyttäjä, jos perheessä yhdellä on kortti ja auto. Äitinikin tuolla tavoin aikoinaan aika paljon käytti henkilöautoa.

Ei tässä tällä kertaa tarkoiteta, onko maantieliikenne oikein vai väärin vaan onko - sinulla - ajokorttia. - ja - ajatko -  itse - omalla - pikku - autollasi. 

OK, no sitten. Ei ole ajokorttia eikä autoa.

En silti vieläkään oikein hiffaa, koskeeko tämä kysely minua, koska enhän siis ole mistään luopumassa. Ei minulla ikinä ole ollut autoa tai ajokorttiakaan. Viimeksi pari viikkoa sitten kyllä se kortillisuus olisi ollut ihan kätevää - olisi tarvittu yhdelle autolle ajaja. Omaa en aio hankkia.

Jos se auto nyt olis ja korttikin, niin hurauttaisinpa tästä kaupoille, pitää ostaa konstit joilla lopettaa muurahaisten tulviminen keittiööni. Sen sijaan istun sohvalla tutkimassa, mistä julkisilla parhaiten saavutettavissa olevasta kaupasta löydän etsimäni aineet.
« Viimeksi muokattu: 14.07.16 - klo:16:30 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luovun kahdeksi vuodeksi henkilöauton käytöstä.
« Vastaus #29 : 14.07.16 - klo:19:14 »
Kyllä epileptikotkin ajavat. Tiedän täällä foorumillakin erään. :017:

Ajavatpa hyvinkin. Usein sairaus saadaan siten tasapainoon lääkityksellä, että se on täysin turvallista eikä epilepsiaan liity muuta pulmaa kuin lääkkeen ottaminen.  Sen tähden se laillisestikin kielletään vain määräajaksi ja tavallisesti mittapuuna on " iso kohtaus" eli grand mal. Jos tämän ohessa on hämärätila-  tai niin sanottuja petit mal- kohtauksia ajelee kyllä vähän omalla riskillä.


Sitten on epilepsian tyyppejä joihin liittyy sivusairauksia.  Niistä tavallisin on niin kutsuttu vertebrobasilaari-  tai basilaarimigreeni. Sen oirekuvaan kuuluu usein kokonaan ilman varottavaa ennakkotuntemusta alkava liikeratojen hallinnan menetys. Kohtaus alkaa tuntemuksella, ettei saa esimerkiksi töihin mennessään otetta hiirestä kun pitäisi avata aamulla potilasohjelma, käsi osuu aina sen sivuun,  ja silloin on jo kiire.  Asetuin lattialle kylkiasentoon. Onneksi tämä on aamuoire. Siis potilaat eivät nähneet.

Kohtaus etenee täydelliseen kyvyttömyyteen hallita liikkeitään mitenkään, siis väistyvään halvaustilaan.  Siihen kuuluu huomaustyyppi joka nyt itsessään ei vaikuta siihen kaatumiseen, on vain muuten ikävä, kokemus kaatumisesta tuntuu siltä, että lattia heilahtaa itseä päin, sekä raju oksentaminen ilman pahoinvointia.  Sen sijaan vastoin esimerkiksi ihan tuoretta " Yleislääkärin käsikirjaa" särkyoiretta ei välttämättä ole.  Aivot eivät aisti kipua, ainoastaan aivokalvot. Migreenissähän kyseessä on aivoihin verta vievän kaulavaltimon " spasmi" eli kiinni-auki- liike.  Näissä toisissa migreeneissä  kaulavaltimon verenkierrossa ei mikään ole vinossa vaan aivojen sisäisen verenkierron kohdalla tapahtuu tuo sulkeutuminen.  Tämä migreenin muoto tappaa.  Ellei aivoinfarktiin, niin oksennukseen tukehtumiseen.  Tämä pahin aika väistyi kun epilepsialääkitykseen liitettiin Lyrica ja tasapaino parani, siinä viitisen vuotta sitten. Oksentelu ja huimaus jäi, tai niitä on harvoin.

Ajamisen kannalta sitä Nimotopia tietysti sitten hankkisi vaikka ryöstämällä pankin jos olisi pakko, jos se estäisi koko kohtauksen.  Siitä ei vielä ole riittävää näyttöä eikä saadakaan. Kun peruskorvattavuus poistettiin, syynä oli kalleus ja vähäinen käyttäjämäärä, eli ei ole hetikään odotettavissa mellakointia vaikkei sitä annettaisikaan.

 Lisänä ei luonnollisesti saisi olla minkäänlaisia tajunnan katkoksia ja minulla on, eli ne hirvet ja lapset ja vanhukset tässä yhä rulettavat.  Näillä kahdella sairaudella on selkeä yhteys toisiinsa, oikeastaan joistakin äitini merkinnöistä päätellen minulla oli molemmat syntymästä saakka.  Välissä oli pitkä hyvä kausi, kuvittelin olevani terve mutta hyvin paha ihminen koska välillä käyttäydyn huonosti käsittämättä syytä.  Työperäisenähän nämä puhkesivat, ensin yksi sitten toinen ja nykyisin mukana on monipäiväinen oireilu sekä se särky, joka kai sitten on useimmilla. 

Kaikessa liikkumisessa ongelmana on muu liikenne, eli olen romahtanut Hämeenlinnanväylälle marraskuun räntäisessä hämärässä, ja tiesin että nuo kun tuolta lähtevät ei kukaan minua näe.  Tulen poistetuksi julkisista " päihtyneenä" eikä taksi aina ota kyytiin. 


Tämä nyt ei ole niin körttihenkistä ja aika henkilökohtaistakin tämä on, muttei toisaalta mitään mitä ei olisi toisillakin, ja koska valtaosa täällä minut tuntee, on aika luonnollista kysyä tuosta epilepsiasta ja ihan hyvin voin vastata.
« Viimeksi muokattu: 14.07.16 - klo:19:26 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.