Kirjoittaja Aihe: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi  (Luettu 12468 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Täällä kohkataan nyt kovasti Pirkko Jalovaarasta ja hänen rukoustoiminnastaan. MOT on tehnyt ohjelman, joka kuulostaa taas kiihdyttävän ihmisten kirkosta eroamista. Eroavatko he kirkosta siksi, että monien kirkkojen ovia suljetaan Jalovaaralta vai siksi, että hän saa vielä toimia monessa kirkossa. Tuntuu, että pääasia on, että ihmiset eroavat kirkosta.

Tälläkin foorumilla on Jalovaara tuomittu kovin sanoin. Pitäisikö kuitenkin ottaa selvää asioista, ennen kuin tuomitsee. Eikö ole niin, että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan.

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3192/pirkko_jalovaara_syyttaa_mot-ohjelmaa_aaniraidan_vaarentamisesta

Voihan hän ollakin väärässä, mutta voi MOT ohjelmakin olla väärässä.

Usein meitä ihmisiä höynäytetään sillä, että kerrotaan osatotuus jostakin asiasta. Jos jotain jättää kertomatta, niin se on valehtelemista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #1 : 27.02.13 - klo:22:11 »
Vastasin periaatteessa näin kohdassa karismaattisuus.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #2 : 27.02.13 - klo:22:32 »
Olen kai joskus aikaisemminkin kirjoittanut MOT-ohjelmissa joskus esiintyneistä kyseenalaisista journalistisista käytännöistä. Siksi en ole varsinaisesti yllättynyt siitä, että tästäkin ohjelmasta syntyy journalistisiin käytäntöihin liittyviä jälkipuheita.

Yleisradio Oy:n ohjelmatoiminnan säännöstön pääperiaatteissa todetaan oikeista tiedoista mm.
"Kuvaa ja ääntä on käytettävä totuudenmukaisesti eikä niiden muokkaaminen saa vaikuttaa yleisölle välitetyn informaation totuudenmukaisuuteen. Mikäli tällainen vaara on olemassa, muokkauksen tulee käydä ilmi muokattua materiaalia esitettäessä. Edellä mainittu periaate ei rajoita journalistisen tyylilajin tai muodon valintaa." (vuodelta 2005)
avoinyle.fi/www/fi/liitetiedostot/ots.pdf

Nykyisin voimassa ovat syksyllä 2012 hyväksytyt "Ylen ohjelmatoiminnan ja sisältöjen eettiset ohjeet". Siellä samasta asiasta todetaan seuraavasti:
"Emme käytä kuvaa tai ääntä faktasisällöissä tavalla, joka vääristää tapahtumia tai tietoja.  Pidämme huolta siitä, että ne antavat tapahtumista ja asioista totuudenmukaisen kuvan."
http://yle.fi/yleisradio/toimintaperiaatteet/ots-ohjeet

Edelleen samasta lähteestä:
"Kun käytämme poikkeuksellisia tiedonhankintamenetelmiä, kerromme yleisölle, miksi näin on menetelty ja annamme jutun kohteelle mahdollisuuden tulla kuulluksi ensisijassa samassa yhteydessä."
---
"Varmistamme myös, että poikkeuksellisten tiedonhankintamenetelmien avulla hankittujen tietojen käyttö ei ole harhaanjohtavaa eikä niiden käytöstä aiheudu haittaa sivullisille."

Mikäli Jalovaaran esittämä tieto (ks. seurakuntalainen.fi) pitäisi paikkansa, olisi syytä epäillä, että ohjelmassa on  rikottu Yleisradion journalistisia periaatteita. Samassa Seurakuntalainen.fi-jutussa MOT-ohjelman toimittaja toteaa:
"Väite lainauksen väärentämisestä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Asian voi milloin tahansa tulla tulla tarkastamaan alkuperäisiltä nauhoilta."

Näillä tiedoin ei vielä voi ottaa lopullista kantaa asiaan. Tarvittaisiin perusteellinen tutkinta, jossa käytäisiin läpi ohjelman koko tallenneaineisto.

Journalistina tosin totean, että ammattitaitoisesti tehty juttu on niin selkeästi rakennettu, että jälkikäteen urputtamiselta on pohja pois.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #3 : 27.02.13 - klo:23:04 »
Täydennys edelliseen.

Kotimaa24 on käynyt MOTin toimituksessa kuuntelemassa alkuperäisaineiston. Sitaatti pitkästä uutisesta:

"Jalovaaran Seurakuntalainen.fi:ssä esittämä syytös, että MOT:ssa kuullut Kallion tilaisuuden kuvissa kuultavat tekstikatkelmat olisivat peräisin TV7:n ohjelmasta, ei Kotimaa24:n näkemän perusteella pidä paikkaansa. Jalovaara puhui Kallion kirkossa MOT-ohjelmassa kuullulla tavalla."

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/10669-kotimaa24-kaevi-ylessae-kuuntelemassa-kiistellyn-aeaeniraidan

Mt

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #4 : 28.02.13 - klo:18:27 »
Oikeasti Pirska on oikeassa, että aika kovasti nyt on mun puolelta tullut arvosteltua karismaattisuutta ja Jalovaaraa ja siihenhän mulla ei ole oikeutta eikä varaa.

Pitäisi kyllä puhua niinkuin nämä piispat haastatteluissaan, että katsotaan ja ei hutkita.
Muutenkin jos joku on uskossaan vilpitön ja ei usko kuten minä tai näe asioita kuten minä, niin ei se oikeuta mua arvostelemaan kovasti tätä toista.
Kukaan ei varmastikkaan ihan synnitön ja oikeaoppinen ole. Minä ainakin kaukana sellaisesta.

Pitäisi kai todeta kuten psykologit potilailleen, että uskon että sinä uskot noin.
Alkamatta sen suuremmin pohtimaan toisen uskomuksiaan, vaan alkaen hoitamaan ihmistä muuten keskittyen siihen mikä potilasta rakentaa. Siis en vertaa Jalovaaraa potilaaseen tai muuhun kuin erilailla asioita näkevänä kuin minä.
Oikeasti varmaankin joskus olen nähnyt joitain asioita kuten hän ja jos mulle ollaan oltu armollisia ja annettu muuttua, niin miksi en antaisi muille samaa.

Keskustelu karismaattisuudesta loppu multa nyt siis tähän. tai tähän eikun tähän pisteeseen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #5 : 28.02.13 - klo:18:34 »
Eniten kiinnostaa, että miltä se näyttää se demoni?

Onko se se klassinen sarvipää hiilihankoineen, vai?

Vai onko joka sairaudella oma erinäköinen demoninsa?

Vai onko sillä muuta muotoa kuin se sairaus?
Herra armahda.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #6 : 28.02.13 - klo:18:43 »
Kyllä kai demoneita on olemassa, eikös ihmisiäkin ole varoitettu niistä.
Jos muistan oikein, niin joku sellainen meni sikalaumaan ja siat juoksi kuolemaan ?

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #7 : 28.02.13 - klo:19:15 »
Taisi olla melkoinen määrä demoneja jotka Jeesus lähetti sikalaumaan.
Jos oikein muistan siinä puhuttiin leegiosta.

Luuk. 8:30
   
Niin Jeesus kysyi siltä sanoen: "Mikä on nimesi?" Hän vastasi: "Legio"; sillä monta riivaajaa oli mennyt häneen.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #8 : 28.02.13 - klo:19:50 »
Eniten kiinnostaa, että miltä se näyttää se demoni?

Onko se se klassinen sarvipää hiilihankoineen, vai?

Vai onko joka sairaudella oma erinäköinen demoninsa?

Vai onko sillä muuta muotoa kuin se sairaus?

Sarvipäiden luku on legio, ja yksi niistä on forumiensis koerttiensis vulgaris: :077:

Mt

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #9 : 28.02.13 - klo:20:02 »
Oikeasti Pirska on oikeassa, että aika kovasti nyt on mun puolelta tullut arvosteltua karismaattisuutta ja Jalovaaraa ja siihenhän mulla ei ole oikeutta eikä varaa.


Asia on ilmeisesti niin, että kristityn elämään kuuluu väistämättä paitsi armoa, rakkautta ja rauhanaikaa, myös taisteluja ja vastaanseisomista.

Taistelu käydään kahdella areenalla, oman itsen kanssa ja ympäröivää maailmaa vastaan. Jokainen tuntee taistelun omaa itseään vastaan ja se on taistelu jolle ei voi kääntää selkäänsä. Jokaiselle tulee kuitenkin eteen silloin tällöin myös perkele ihmiseksi pukeutuneena ja tarjoaa uudenlaista, "värikkäämpää" uskomista, jotain mitä ei ole ennen tiedetty.

Nykyisin kyllä väitetään niinkin katalasti että juuri ennen tämä tiedettiin ja nyttemmin vain unohdettu eli uudelleen hyljätty asia nostetaan taas uskottavaksi. Mutta ei se niin ole. Saatanaa vastaan tulee seistä myös silloin kun se valkeuden edustajana meille jotain uutta tarjoaa.

Kristitty voi tietysti kääntää selän ja sanoa ettei tämä minulle kuulu, mutta parempi on oman sielunrauhansa takia seistä vastaan ja säilyttää kallisarvoinen, yksinkertainen lapsenusko. Ei kaikki uskot ole oikeita.

Synnittömyys ja oikeaoppisuus on tästä vielä kaukana. Varjellessamme itsemme, tulemme todennäköisesti/toivottavasti varjelleeksi esimerkillämme myös pari muuta jotka horjuvat kahtaalla.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #10 : 28.02.13 - klo:20:31 »
Lainaus
forumiensis koerttiensis vulgaris: 


 :107:

pitäiskö tänne pyytää joku eksorkisti ajamaan vulgaarit tiehensä  :icon_eek:

Herra armahda.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #11 : 28.02.13 - klo:20:34 »
Ei tarvi kun kuunnella uutisia niin demonien voima todentuu

"kestävyysvaje" on demonien yksi mantra
Herra armahda.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #12 : 28.02.13 - klo:20:39 »


 Asia on ilmeisesti niin, että kristityn elämään kuuluu väistämättä paitsi armoa, rakkautta ja rauhanaikaa, myös taisteluja ja vastaanseisomista.


   "Tääll' on sota, kilvoitus, vaiva ja työ..."

                                     SV 89:7 http://www.h-y.fi/508-virret-81-90#89


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #13 : 28.02.13 - klo:21:12 »
Asia on ilmeisesti niin, että kristityn elämään kuuluu väistämättä paitsi armoa, rakkautta ja rauhanaikaa, myös taisteluja ja vastaanseisomista.

Taistelu käydään kahdella areenalla, oman itsen kanssa ja ympäröivää maailmaa vastaan. Jokainen tuntee taistelun omaa itseään vastaan ja se on taistelu jolle ei voi kääntää selkäänsä. Jokaiselle tulee kuitenkin eteen silloin tällöin myös perkele ihmiseksi pukeutuneena ja tarjoaa uudenlaista, "värikkäämpää" uskomista, jotain mitä ei ole ennen tiedetty.

Nykyisin kyllä väitetään niinkin katalasti että juuri ennen tämä tiedettiin ja nyttemmin vain unohdettu eli uudelleen hyljätty asia nostetaan taas uskottavaksi. Mutta ei se niin ole. Saatanaa vastaan tulee seistä myös silloin kun se valkeuden edustajana meille jotain uutta tarjoaa.

Kristitty voi tietysti kääntää selän ja sanoa ettei tämä minulle kuulu, mutta parempi on oman sielunrauhansa takia seistä vastaan ja säilyttää kallisarvoinen, yksinkertainen lapsenusko. Ei kaikki uskot ole oikeita.

Tässä asiassa olen Jampe kanssasi samoissa ajatuksissa. Ihailen myös kiihkotonta tyyliäsi puhua tästä asiasta joka on sinua ja minua satuttanut.


Synnittömyys ja oikeaoppisuus on tästä vielä kaukana. Varjellessamme itsemme, tulemme todennäköisesti/toivottavasti varjelleeksi esimerkillämme myös pari muuta jotka horjuvat kahtaalla.




Ihailen kiihkotonta kirjoitustasi vaikeasta asiasta . 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi
« Vastaus #14 : 28.02.13 - klo:21:17 »
Ensimmäinen yritykseni vastata meni tuonne Jampen kirjoitusen sisään.
Laitoin sen toisin sanoin oikeaan paikkaan selvyyden vuoksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)