Kirjoittaja Aihe: Muistelus Lapuanjoen varrelta  (Luettu 59573 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #75 : 27.11.19 - klo:18:28 »
... lestiä veteli Ähtävän ja Lapuan kautta Kyröön. Alkuun liitettiin Simo Ii.

Rannikkokaupunkien lista laulettiin Honkain keskellä -sävelmällä. Peräkaneettina laulettiin ainakin vielä 50-luvulla: - Viipuri, Käkisalmi, Sortavala.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #76 : 27.11.19 - klo:19:26 »
Olisi todella kivaa hoilata porukalla jokilitania läpi niin monta kertaa, että olisi selkärangassakin kiinni.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #77 : 28.11.19 - klo:11:21 »
Oikeastaan olen ollut tietoinen tuosta liikkeestä.
Koskenkorvan sheriffin Jari Mäen yritys Jari Mäki Oy työllistää kymmenen työntekijää. Yrittäjä Jari Mäki laittaa kaikkensa peliin kotikylänsä puolesta.:)

Lähteet

Koskenkorvan seriffi pelasti kylän huoltoaseman ja pankkiautomaatin     https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kantri/artikkeli-1.209626

YLE-Elävä arkisto-Koskenkorvan sheriffi         https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/07/16/koskenkorvan-sheriffi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #78 : 29.11.19 - klo:12:15 »
Nuorena olin innokas kirjastoissa kävijä, ensin Alahärmän kunnankirjastossa ja sitten Ylihärmässäkin, ei pidetty rajaa, että olisin paremmasta Härmästä :003:. Äiti joskus motkotti reppuani kokoon parsiessaan, että vähempikin kirjojen kantaminen saisi piisata. Isä vuorostansa puolusti minua, että onhan hyvä, että poika lukee.
Oli oikeastaan sama, että kumpaan Härmään oli meno, sillä 7 kilometriä oli matka. Ylihärmään mennessä oli yksi lyhyt vastamäki ennen Liinamaan siltaa ja sitten sillan jälkeen pitempi loiva vastamäki. Alahärmään mennessä oli vain Porrella lyhyt mäki, sillä kohtaa oli myös tiessä mutkia ja yhdessä talossa asui "tumma, kaunis Saaronin lilja".
Samuli Pulaharjun kirjassa Härmän aukeilta ovat näköalat samat kuin vielä toissa kesänä Porren mäen mutkissa. Ei vuosisatainen honka halua antaa periksi, isoista kivijärkäleistä puhumattakaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #79 : 30.11.19 - klo:17:33 »
Muistaako 1944 Ilmajoen Tuomikylässä naispuolisille irtolaisille tarkoitetun valtion työlaitoksen, jonne toimitettiin irtolaislain perusteella huonoja naisia?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #80 : 30.11.19 - klo:17:51 »
Olen sille ajalle liian nuori, jos sota-aikaa tarkoitetaan. En osaa sanoa, että koska laitos suljettiin. Monesta kirjasta olen lyhyitä otteita lukenut. Kovia kohtaloita sanoisin. Onneksi sellaisesta ajasta on tähän nykyaikaan päästy. Saan kirjoittaa, että monissa asioissa olen joutunut kantani tarkistamaan, onneksi luonteessani on sellaista joustoa löytynyt.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #81 : 30.11.19 - klo:18:37 »
Olen sille ajalle liian nuori, jos sota-aikaa tarkoitetaan. En osaa sanoa, että koska laitos suljettiin. Monesta kirjasta olen lyhyitä otteita lukenut. Kovia kohtaloita sanoisin. Onneksi sellaisesta ajasta on tähän nykyaikaan päästy. Saan kirjoittaa, että monissa asioissa olen joutunut kantani tarkistamaan, onneksi luonteessani on sellaista joustoa löytynyt.
Ilmajoen työlaitos, jota myös kutsuttiin kovan kurin naisvankilaksi, toimi vuosina 1937–1972, jolloin huonoille naisille teetettiin pakkotyötä sikalassa ja navetassa piikkilankojen sisällä. Katso lyhyt filminpätkä Ilmajoen työlaitoksen läheisyydestä vuodelta 1967 linkistä https://vimeo.com/163110069

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #82 : 30.11.19 - klo:21:08 »
Kyllä todellakin olen niitä pätkiä po laitoksesta lukenut. Tien varrelle asetettu kieltotaulu esimerkiksi on muistissani. Sota-aikana asevelvolliset miehet olivat rintamilla, sairaanhoitajat ja lotat myös. Mutta poikkeusolojen lainsäädäntö oli aika tiukka koko kansalle, että esivalta ei olisi "velttoilua" sietänyt, joten Ilmajoen laitos oli naisille.
Rintamakirjoista saa tiettyä tietoa "kauniimman sukupuolen" edesottamuksista, mutta niissä on eräänlaista sivuun värittämistä, josta en ole pitänyt, esim kovia juttuja pesulajunien naisista.
Pitäisi ymmärtää, että koko Suomi oli raiteiltaan suistunut, siis rauhan tilaa ei ollut, että sitä taustaa vasten ainakin jälkikäteen tulisi kirjojen muistelut ymmärtää kirjoittaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #83 : 01.12.19 - klo:14:18 »
Kyllä todellakin olen niitä pätkiä po laitoksesta lukenut. Tien varrelle asetettu kieltotaulu esimerkiksi on muistissani.
Suurin osa Ilmajoen työlaitoksen asukkaista oli Etelä-Suomen kaupungeista irtolaislain nojalla toimitettuja huoria eli prostituoituja. Irtolaislaki kumottiin vuonna 1986.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #84 : 02.12.19 - klo:10:28 »
Tien varrelle asetettu kieltotaulu esimerkiksi on muistissani.
Filminpätkästä Ilmajoen työlaitoksen läheisyydestä itse muistan tuon koivujen reunustaman tien, minne ilmeisesti tuo kieltotaulukin oli asetettu. Filminpätkän piikkilangasta, sähköpylväästä ja mustaa savua tupruttavasta savuavasta savupiipusta assosioituu mieleeni Auschwitz, ja filmissä esiintyvästä kaivosta vettä nostavasta nuoresta tuntemattomasta naisesta assosioituu mieleeni löyhämoraalinen samarialainen nainen Sykarin kaivolla.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #85 : 02.12.19 - klo:10:57 »
Kuulehan ystävä, minulle ei yksikään nainen esiinny löyhämoraalisena, ei tänään eikä kaksituhatta vuotta sitten. Jos jokainen po yksilötasolla voisi tulla tutkituksi, niin sieltä todennäköisesti löytyisi jonkiasteista piiloon jäänyttä rikollisuutta naista kohtaan.

Uukuta nyt sen verran, että oletko Ilmajoella poikennut vai ihan joskus asunutkin. Minulla on haaveena päästä jonain kesänä katsomaan uudestaan Ilkan patsas ja kenties kuuntelemaan jotain oopperaakin. Kyrönjokihan siinä hitaasti loirailee merta kohti.

Assosiaatiosi ovat arvokkaat muistella. Meillä on joskus setsemänkin ihmistä koolla ja yksi vessa Oulussa, mutta Kankaalassa on kaksi, niin hajujen häivyttämiseksi on sellainen suihkepullo seinässä, jota kutsun puujalkahuumorillani Zyklon B nappulaksi. Pitäisi älytä lopettaa knoppologia. Luen itseni niin lähelle Juudan kansaa, että uskallan tällaista kirjoittaa.
« Viimeksi muokattu: 02.12.19 - klo:11:04 kirjoittanut 1944 »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #86 : 02.12.19 - klo:12:24 »
Kuulehan ystävä, minulle ei yksikään nainen esiinny löyhämoraalisena, ei tänään eikä kaksituhatta vuotta sitten. Jos jokainen po yksilötasolla voisi tulla tutkituksi, niin sieltä todennäköisesti löytyisi jonkiasteista piiloon jäänyttä rikollisuutta naista kohtaan.

Uukuta nyt sen verran, että oletko Ilmajoella poikennut vai ihan joskus asunutkin. Minulla on haaveena päästä jonain kesänä katsomaan uudestaan Ilkan patsas ja kenties kuuntelemaan jotain oopperaakin. Kyrönjokihan siinä hitaasti loirailee merta kohti.

Assosiaatiosi ovat arvokkaat muistella. Meillä on joskus setsemänkin ihmistä koolla ja yksi vessa Oulussa, mutta Kankaalassa on kaksi, niin hajujen häivyttämiseksi on sellainen suihkepullo seinässä, jota kutsun puujalkahuumorillani Zyklon B nappulaksi. Pitäisi älytä lopettaa knoppologia. Luen itseni niin lähelle Juudan kansaa, että uskallan tällaista kirjoittaa.
Olen toki käynyt Ilmajoella, ja myös Ilmajoen työlaitoksen alueella. Ihan ilman knoppologiaa, niin työlaitoksiahan oli myös Etelä-Suomen kaupunkienkin läheisyydessä. Muun muassa Paraisten Kalkkivuori Oy:n tehtaalla kävi huonoja naisia pakkotöissä läheisestä naisten työlaitoksesta, jota kansan suussa kutsuttiin nimellä "Pimppala".

Ovatko Etelä-Pohjanmaan asukkaat genettisesti Juudan kansaa Isaskarin sukunnasta, jotka siitä huolimatta, että he ovat  pakanakristittyjä, niin ovat Jumalan erityissuojeluksessa?  :017:

Lähde

http://www.fkf.net/Kadonneet/

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #87 : 02.12.19 - klo:12:57 »
Kylläpäs alkoi hengästyttää :003: :039:.

Kesäyliopiston kurssin aihe.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #88 : 02.12.19 - klo:13:25 »
Kylläpäs alkoi hengästyttää :003: :039:.

Kesäyliopiston kurssin aihe.
Rabbi Yair Davidly pitää suomalaisia (Etelä-Pohjanmaan asukkaita) Isaskarin kadonneena heimona.

Lähde

WHERE ARE THE LOST TRIBES OF ISRAEL? https://www.youtube.com/watch?v=Fk0QHKN4Z8A&feature=related
« Viimeksi muokattu: 02.12.19 - klo:13:30 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta
« Vastaus #89 : 03.12.19 - klo:09:46 »
Minulla on haaveena päästä jonain kesänä katsomaan uudestaan Ilkan patsas ja kenties kuuntelemaan jotain oopperaakin. Kyrönjokihan siinä hitaasti loirailee merta kohti.
Muistaako 1944 kuka oli Jaakko Ilkka, joka nuijasodan johtajana ei voittanut taistelukentällä yhtään mitään, mutta nousi silti kansallissankariksi?