Kirjoittaja Aihe: Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)  (Luettu 37617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kristitty

  • Vieras
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #15 : 10.11.07 - klo:12:23 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "kristitty"
teillä on siihen vapaassa maassa täysi oikeus ja minulla ei ole mitään sitä vastaan.toivotan teille kaikkea hyvää ja jumalan siunausta.


Siionin virressä 190 3 veisataan

Kun kristityn on nimi mulla,
tee siksi minut todella,
suo tahtos tekijäks mun tulla,
sun nuhteitasi totella,
ja käydä tielläs taivaaseen,
elämään, iloon iäiseen.

Olet ottanut itsellesi vaativan nimimerkin, joka aiheuttaa paineita. Yritä selvitä niiden kanssa.
kiitos sanoistanne.kieltämättä olisin voinut valita "paremman" nimimerkin.toivon vilpittömästi ettei nimimerkkini loukkaa tms ketään.olen kuitenkin ev,lut kirkon jäsen ja yritän elää parhaani mukaan katekismuksen mukaan.tietysti olen vajavainen, mutta eihän kukaan ihminen ole täydellinen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #16 : 10.11.07 - klo:12:28 »
Lainaus käyttäjältä: "kristitty"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Lainaus käyttäjältä: "kristitty"
teillä on siihen vapaassa maassa täysi oikeus ja minulla ei ole mitään sitä vastaan.toivotan teille kaikkea hyvää ja jumalan siunausta.


Siionin virressä 190 3 veisataan

Kun kristityn on nimi mulla,
tee siksi minut todella,
suo tahtos tekijäks mun tulla,
sun nuhteitasi totella,
ja käydä tielläs taivaaseen,
elämään, iloon iäiseen.

Olet ottanut itsellesi vaativan nimimerkin, joka aiheuttaa paineita. Yritä selvitä niiden kanssa.
kiitos sanoistanne.kieltämättä olisin voinut valita "paremman" nimimerkin.toivon vilpittömästi ettei nimimerkkini loukkaa tms ketään.olen kuitenkin ev,lut kirkon jäsen ja yritän elää parhaani mukaan katekismuksen mukaan.tietysti olen vajavainen, mutta eihän kukaan ihminen ole täydellinen.


Ei se loukkaa, mutta se aiheuttaa suuria paineita käyttäjälleen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Hölkänen

  • Vieras
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #17 : 10.11.07 - klo:12:35 »
Järkyttää tämä tragedia kyllä, ja pelottaa millaiseksi koulumaailma on muuttumassa. Tässä syyttelyssä kuitenkin mielestäni unohdetaan, että surmaaja ei ollut sen pahempi kuin me muutkaan, jotka itsekkäällä elämäntavallamme vahvemman oikeudella riistämme toisilta hengen. Puhun siis ilmastonmuutoksen, ympäristömyrkkyjen ynnä muun ihmisen ahneuden ihmisuhreista. Elonkehä ry laittaa myös luonnon samalle viivalle, minä en ole ihan niin ehdoton.

Tappaminen ei ole oikein, mutta harva pystyy olemaan tappamatta. Suututtaa lehdistö, joka retostelee yhdeksän ihmisen kuolemalla mutta vaikenee miljoonista, koska nuo yhdeksän olivat niin paljon tärkeämpiä ihmisiä kuin ne miljoonat.

kristitty

  • Vieras
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #18 : 10.11.07 - klo:12:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Järkyttää tämä tragedia kyllä, ja pelottaa millaiseksi koulumaailma on muuttumassa. Tässä syyttelyssä kuitenkin mielestäni unohdetaan, että surmaaja ei ollut sen pahempi kuin me muutkaan, jotka itsekkäällä elämäntavallamme vahvemman oikeudella riistämme toisilta hengen. Puhun siis ilmastonmuutoksen, ympäristömyrkkyjen ynnä muun ihmisen ahneuden ihmisuhreista. Elonkehä ry laittaa myös luonnon samalle viivalle, minä en ole ihan niin ehdoton.

Tappaminen ei ole oikein, mutta harva pystyy olemaan tappamatta. Suututtaa lehdistö, joka retostelee yhdeksän ihmisen kuolemalla mutta vaikenee miljoonista, koska nuo yhdeksän olivat niin paljon tärkeämpiä ihmisiä kuin ne miljoonat.
on totta että lehdistö tekee rahaa tällaisilla tragedioilla.tiedonvälitys on eri juttu, kuin "verellä mässäily." luontoa pitää suojella tuleville sukupolville.kuitenkaan ei pidä sortua "ekofasismiin."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #19 : 10.11.07 - klo:13:11 »
Hölkäsen puheenvuorossa oli aavistettavissa lievää luontopohjaista nihilismiä. Ei sille kuitenkaan mitään voi, että ihan läheiset ihmiset ja jopa serkut tuntuvat rakkaimmilta kuin koppakuoriaiset ja kituliaat katajat.

Hölkänen

  • Vieras
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #20 : 10.11.07 - klo:13:41 »
En minä tiedä, ehkä ajattelen liikaa ison maailman ongelmia, ja voimattomuus kaiken alla turhauttaa ja turruttaa. Toisaalta, myönteisesti ajatellen, tämän Jokelan tapauksen herättämä myötätunto ihmisissä antaa toivoa. Kyllä me välitämme siitä mitä toisille ihmisille tapahtuu, tunsimme heitä tai emme.

(Huomautan vielä että en tunne hirveästi sympatiaa koppakuoriaisia kohtaan, mutta ihmisten kärsimys toisella puolella maailmaa koskettaa.)

Voimia kaikille joita tämä tapaus on koskettanut läheisesti.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #21 : 10.11.07 - klo:14:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
En minä tiedä, ehkä ajattelen liikaa ison maailman ongelmia, ja voimattomuus kaiken alla turhauttaa ja turruttaa. Toisaalta, myönteisesti ajatellen, tämän Jokelan tapauksen herättämä myötätunto ihmisissä antaa toivoa. Kyllä me välitämme siitä mitä toisille ihmisille tapahtuu, tunsimme heitä tai emme.

(Huomautan vielä että en tunne hirveästi sympatiaa koppakuoriaisia kohtaan, mutta ihmisten kärsimys toisella puolella maailmaa koskettaa.)

Voimia kaikille joita tämä tapaus on koskettanut läheisesti.


Kenraaleille kenraalien murheet ja meille vain oman valtamme ja kestokykymme mukaan. (rivitalomme seinänaapuri on kenraali)

Minusta tämä juttu hoidettiin seurakunnan taholta naapuriseurakuntien avustamana hyvin, kuten mediassakin odettiin. Huomenna on ylimääräinen tv-jumalanpalvelus Tuusulan kirkosta. SPR:ltä on kyselty paljon, mutta ei heille jäänyt täällä mitään roolia. Heillä ei ollut valmista organisaatiota eikä tiloja. Toisekseen Jokelan nuoret ovat tottuneet käymään omalla kirkollaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #22 : 10.11.07 - klo:15:21 »
Katsoiko kukaan eilistä A-Zoomia? Siinä oli ensin kooste Jokelan tapahtumista ja sitten arkkipiispa Paarman haastattelu. Tämä on kirkolle tuhannen taalan paikka profiloitua kansan tukijana, mutta samalla myös kaksipiippuinen juttu. Liika hehkutus kääntyy helposti itseään vastaan.

No, Paarma ei ainakaan hehkuttanut. Itse asiassa hän ei sanonut yhtään mitään, vaikka puhuikin. Oliko se liikaa varovaisuutta? Haastattelijakin melkein tuskastui ja yritti johdatella ja nyhtää jotain syvämietteistä: "Mihin kirkon antama toivo perustuu? Onko se usko Jumalaan?" Siihenkin arkkipiispa vastasi vain toistamalla toimittajan sanoja.

Tuon perusteella ei kirkkoa ainakaan voi syyttää siitä, että se jotenkin koettaa hyötyä ihmisten hädästä. Mutta silti haastattelu jäi kismittämään minua. Mietin vielä parin tunninkin päästä, että arkkipiispan olisi pitänyt sanoa jotakin omaperäistä tai koskettavaa. Itse asiassa Matti Vanhasen  puhe kokonaisuudessaan keskiviikkona hallituksen tiedotustilaisuudessa (uutisissa lainattiin vain yhtä virkettä) oli paljon koskettavampi, vaikka siitä tietenkin puuttui kristillinen elementti. Sen oli varmaan kirjoittanut jokin asiantuntijatiimi?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #23 : 10.11.07 - klo:15:34 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Katsoiko kukaan eilistä A-Zoomia? Siinä oli ensin kooste Jokelan tapahtumista ja sitten arkkipiispa Paarman haastattelu. Tämä on kirkolle tuhannen taalan paikka profiloitua kansan tukijana, mutta samalla myös kaksipiippuinen juttu. Liika hehkutus kääntyy helposti itseään vastaan.

No, Paarma ei ainakaan hehkuttanut. Itse asiassa hän ei sanonut yhtään mitään, vaikka puhuikin. Oliko se liikaa varovaisuutta? Haastattelijakin melkein tuskastui ja yritti johdatella ja nyhtää jotain syvämietteistä: "Mihin kirkon antama toivo perustuu? Onko se usko Jumalaan?" Siihenkin arkkipiispa vastasi vain toistamalla toimittajan sanoja.

Tuon perusteella ei kirkkoa ainakaan voi syyttää siitä, että se jotenkin koettaa hyötyä ihmisten hädästä. Mutta silti haastattelu jäi kismittämään minua. Mietin vielä parin tunninkin päästä, että arkkipiispan olisi pitänyt sanoa jotakin omaperäistä tai koskettavaa. Itse asiassa Matti Vanhasen  puhe kokonaisuudessaan keskiviikkona hallituksen tiedotustilaisuudessa (uutisissa lainattiin vain yhtä virkettä) oli paljon koskettavampi, vaikka siitä tietenkin puuttui kristillinen elementti. Sen oli varmaan kirjoittanut jokin asiantuntijatiimi?


Katsoin itse yhtä tuskaisena tuolissaan kiemurtelevaa arkkipiispaa, joka ei ollut yhtään perehtynyt aiheeseen. Toimittaja  jopa antoi loistavan syötin edellisen illan A-talkin lopusta, jossa Jokelan nuori sanoi lähtevänsä nyt kirkolle, siellä muutkin ovat. Piispa Heikka on ensi maanantaina Jokelassa ja puhuu uhrien, heidän omaistensa ja auttajien kanssa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

jUHOMA4

  • Vieras
Ehdotonta
« Vastaus #24 : 10.11.07 - klo:16:34 »
Elonkehrä Ry:n hallituksessa ei ainakaan tänävuonna näy Auvisen nimeä  :?:

jUHOMA4

  • Vieras
Ehdoton
« Vastaus #25 : 10.11.07 - klo:16:46 »
Korjaan Elonkehä Ry

kristitty

  • Vieras
Re: Ehdotonta
« Vastaus #26 : 10.11.07 - klo:16:46 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Elonkehrä Ry:n hallituksessa ei ainakaan tänävuonna näy Auvisen nimeä  :?:
kävin äsken uteliaisuuttani ko yhdistyksen netti-sivuja katsomassa.ovat, kuten itse luokittelen "ekofasisteja."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #27 : 10.11.07 - klo:16:49 »
Mutta. Mielestäni täällä ei pitäisi lähteä syyttelemään - ainakaan niin pitkälle, että kaivetaan yhteydet ampujan vanhempien harrastus- ja poliittiseen toimintaan. Elonkehä ry:n vastaus nettipalstoilla esitettyihin syytöksiin on luettavissa täällä.

kristitty

  • Vieras
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #28 : 10.11.07 - klo:17:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Mutta. Mielestäni täällä ei pitäisi lähteä syyttelemään - ainakaan niin pitkälle, että kaivetaan yhteydet ampujan vanhempien harrastus- ja poliittiseen toimintaan. Elonkehä ry:n vastaus nettipalstoilla esitettyihin syytöksiin on luettavissa täällä.
vaikka ko yhdistys ja sen opit ovat kyseenalaiset, ei minustakaan tuusulan ampujan perhettä pidä syyllistää tapahtumiin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Ehdotonta (Jokelan koulusurmien jälkipuintia)
« Vastaus #29 : 10.11.07 - klo:18:31 »
Liisa, kristitty ja muut: Ainakin foorumin ketjun aloittaja - nyt tässä kirjoittava Kalistaja-  otti asian esiin toteavan objektiivisesti, syyttelemättä, tietenkin asian esille otto oli valinta... Mutta jokainen teistä saa tietenkin ITSE miettiä asiaa tykönään. Edelleen silti. Linkolaa ja väkeään on aivan tarpeetonta jättää esille ottamatta, teesit olivat heidän sivullaan.. Elonkehä ei ole mikään herttainen marttakerho.

     Ja ystävät rakkaat: minunkin lasteni äidillä on eri sukunimi kuin minulla...

      Eli että tuokin esille ottamani asia on totta: Tuusulan koulusurmaajan äiti ja Pentti Linkola ovat aika hurjia teesejä viljelevän Elonkehän hallituksessa. En minä ainakaan syyttele, mutta toimittajana otan asioita esiin, niin nyt kuin tulevaisuudessa. Asioita poimin tälläkin vuosituhannella kymmeniin lehtiin ja myös tälle foorumille.

      Tästä ketjusta tosin myös minulta löytyy muitakin pöydälle pantuja "taustapohdinta-asioita" kuin tuo kiistelty kalastaja L.

     Toimittaja on minussa ikuisesti totta, se näkyy myös tällä foorumilla, ja niin kuin aina, joku tykkää, joku ei... Mutta minä kirjoitan. Kirjoita sinäkin.