Kirjoittaja Aihe: Führer (Nokia Missio)  (Luettu 43172 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uskova

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #30 : 11.04.07 - klo:18:55 »
Googlea ei kannata uskoa :P mitä ihmeellisimpiä korjausehdotuksia antanut, niin kuin pidemmän aikaa sanalle "pölyharja". Korjausehdotus oli jotain todella rivoa...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #31 : 11.04.07 - klo:19:49 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Googlea ei kannata uskoa :P mitä ihmeellisimpiä korjausehdotuksia antanut, niin kuin pidemmän aikaa sanalle "pölyharja". Korjausehdotus oli jotain todella rivoa...


Ei tässä kukaan ole Googleen uskonut. Jos toista löytyy 16 miljoonaa ja toista alle tuhat niin toinen on paljon yleisempi kuin toinen uskot sitten mihin tahansa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

uskova

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #32 : 11.04.07 - klo:19:51 »
Anteeksi, ymmärsin sitten väärin.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #33 : 12.04.07 - klo:00:34 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Kirkko ja kotimaa -lehti on ottanut kyseisen katkelman, ei nokia mission oppimateriaalista vaan tuomiokapitulin materiaalista, jossa on väitetty katkelman olevan nokia mission oppia

Nyt olisi varmaan selvintä, että Nokia Missio julkistaisi kokonaisuudessaan tuon oppimateriaalin, josta katkelma väitetään siteeratun.


Katsoinpa uteliaisuuttani NM-sivustoa ja sen uusimman lehtensä:
http://tampere.nokiamissio.fi/pdf/missiolehti_0407.pdf
s4 kertoo mm:
Lainaus

Kun tuomiokapituli kuulemistilaisuudessa kesäkuussa 2006 vaati Koivistoa sanoutumaan irti Nokia Missio Helsingin nettisivuilla julkaistusta opetuspuheesta koskien auktoriteettia, hän sanoi: ”Sanoudumme irti tällaisesta opetuksesta ja toteamme, että tämä on sielunhoidollinen
tilanne..."
Myöhemmin, kirjassa Markku Koivisto - Harhaoppinen pappi, Koivisto toteaa, että ei hän eikä Nokia Mission koulutusvastaava ollut auktorisoinut kyseistä opetusta. Itse asiassa kyseinen opetuspuhe oli ollut netissä luettavana vain muutaman viikon ajan keväällä 2006 ja poistettu sivuilta jo ennen em. kuulemistilaisuutta.


Joten tuon mukaan voisi vetää johtopäätökset:
a. joku NM-puhuja on todella sanonut noin ja laittanut tekstin NM-sivuille
b. joku ei-NM on ehtinyt nappaamaan tekstin ko. muutaman viikon aikana
c. joku NM-vastuullinen on todennut ettei se teksti ole NM-liikkeen mukaista ja poistanut sen
d. joku ei-NM on halunnut nostaa kohun aiheesta
e. tässä ollaan :-(

Lainaus käyttäjältä: "uskova"

Eli, tuomiokapitulissa on sattunut suurempi erehdys..

ja erehdyksiä on tainnut tapahtua myös NM-liikkeessä? (a-kohta)

kun teksti on siis poistettu niin olisiko jatko niin että vain unohdetaan koko asia?  Ja Kirkko & K lehti voisi keskittyä evankelioivampiin aiheisiin...

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #34 : 13.04.07 - klo:14:57 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Ja Kirkko & K lehti voisi keskittyä evankelioivampiin aiheisiin...


Kuten? (Huh, mikä sana, tuo E! Puistattaa)

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #35 : 14.04.07 - klo:00:11 »
Lainaus käyttäjältä: "jude"
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
Ja Kirkko & K lehti voisi keskittyä evankelioivampiin aiheisiin...


Kuten? (Huh, mikä sana, tuo E! Puistattaa)


eiköhän siellä ole toimittajat ja toimituskunta sitä varten?

jos itse olisin ko. lehden lukija-alueella niin en haluaisi "skandaalien" perässä juoksemista vaan jotain omaa ja toivottavasti muidenkin uskonelämää rakentavaa.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #36 : 14.04.07 - klo:18:09 »
Lainaus käyttäjältä: "tosikkoko"
jos itse olisin ko. lehden lukija-alueella niin en haluaisi "skandaalien" perässä juoksemista vaan jotain omaa ja toivottavasti muidenkin uskonelämää rakentavaa.


Aika vähän siinä on tuota "skandaalien perässä juoksemista", tai ehkä ne minulta vain jäävät huomaamatta. Mielestäni KK on yleensä täynnä hienoja juttuja, ja vielä kaikenlaisia sellaisia: keskiaukeaman jutuista saa monesti jotain ajateltavaa, samoin Kaisa Raittilan kirjoituksista. Kerettiläinen on oivallinen pakinoitsija, Isä Ruben saa hymyilemään. Mielipidekirjoituksiakin on kiva lukea, sinne tuntuu usein valikoituvan hyvin perusteltuja mielipiteitä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #37 : 16.04.07 - klo:09:30 »
Ajattelin meidän ihmisten taipumusta seurata johtoasemassa olevia henkilöitä, kun istuin sunnuntaina tuomiokirkossa piispan johtamassa messussa. Alkumusiikin pauhatessa noustiin ylös ottamaan vastaan juhlavaa kulkuetta. Ensin kannettiin tietysti Herramme symbolina ristiä. Olen oppinut katseella seuraamaan sitä. (Lipunnostossakin katsotaan salkoon kohoavaa valtiollista symbolia.) Yhtäkkiä huomasin olevani poikkeus. Muu väki käänsi päätään muodostelman perässä kulkevan piispan mukana. Olihan hänessä tietysti enemmän katsottavaakin hiippoineen, kasukkoineen ja sauvoineen. Tuntui jotenkin siltä, että jumalanpalveluksen muoto ei onnistunut tavoittamaan tarkoitustaan. Jeesuksen kohtaamisen viesti katosi piispalliseen koreuteen.
Messun tutut osat onneksi korjasivat kohdallani alussa vinoutuneen näkökulman. Pariin otteeseen jäin tosin ihmettelemään piispallisten esineiden liikuttelua. Hiippa riisuttiin ja puettiin jälleen. Sauva nojaili milloin kaiteeseen, milloin alttaripöytään. Sitten se taas poimittiin käteen. Miksi?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #38 : 16.04.07 - klo:17:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Ajattelin meidän ihmisten taipumusta seurata johtoasemassa olevia henkilöitä, kun istuin sunnuntaina tuomiokirkossa piispan johtamassa messussa. Alkumusiikin pauhatessa noustiin ylös ottamaan vastaan juhlavaa kulkuetta. Ensin kannettiin tietysti Herramme symbolina ristiä. Olen oppinut katseella seuraamaan sitä. (Lipunnostossakin katsotaan salkoon kohoavaa valtiollista symbolia.) Yhtäkkiä huomasin olevani poikkeus. Muu väki käänsi päätään muodostelman perässä kulkevan piispan mukana. Olihan hänessä tietysti enemmän katsottavaakin hiippoineen, kasukkoineen ja sauvoineen. Tuntui jotenkin siltä, että jumalanpalveluksen muoto ei onnistunut tavoittamaan tarkoitustaan. Jeesuksen kohtaamisen viesti katosi piispalliseen koreuteen.
Messun tutut osat onneksi korjasivat kohdallani alussa vinoutuneen näkökulman. Pariin otteeseen jäin tosin ihmettelemään piispallisten esineiden liikuttelua. Hiippa riisuttiin ja puettiin jälleen. Sauva nojaili milloin kaiteeseen, milloin alttaripöytään. Sitten se taas poimittiin käteen. Miksi?


Eihän Pena minun tarvitse vastata, etten loukkaisi ketään??
(alttaririhkamaa)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #39 : 16.04.07 - klo:18:07 »
Joskus on parempi pitää mölyt mahassaan.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #40 : 17.04.07 - klo:22:30 »
Lainaus käyttäjältä: "jude"

Mielestäni KK on yleensä täynnä hienoja juttuja, ja vielä kaikenlaisia sellaisia

hieno kuulla että yleensä on noin!

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
...noustiin ylös ottamaan vastaan juhlavaa kulkuetta. Ensin kannettiin tietysti Herramme symbolina ristiä. Olen oppinut katseella seuraamaan sitä. ... Yhtäkkiä huomasin olevani poikkeus. Muu väki käänsi päätään muodostelman perässä kulkevan piispan mukana.


Kai se kuuluu osana ihmisen luonnollista uteliaisuutta? Ei me tavalliset pulliaiset nähdä piispoja livenä kovin usein (esim minä kai viimeksi Saarijärvellä kun eräs sellainen tuli juhlakentällä vastaan) joten kyllähän moista puoli vahingossa seuraisi katseellaan.
Ja vaikka esim intin käyneet ovat oppineet seuraamaan katsellaan kulkueen kärkeä niin ainakin Tampereen kirkoissa katsotaan takaviistoon tai suoraan kohti käytävää ja käännetään päätä eteenpäin vasta kun kulkueen VIIMEINEN on ohittanut oman rivin :D

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #41 : 18.04.07 - klo:01:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Ajattelin meidän ihmisten taipumusta seurata johtoasemassa olevia henkilöitä, kun istuin sunnuntaina tuomiokirkossa piispan johtamassa messussa. Alkumusiikin pauhatessa noustiin ylös ottamaan vastaan juhlavaa kulkuetta. Ensin kannettiin tietysti Herramme symbolina ristiä. Olen oppinut katseella seuraamaan sitä. (Lipunnostossakin katsotaan salkoon kohoavaa valtiollista symbolia.) Yhtäkkiä huomasin olevani poikkeus. Muu väki käänsi päätään muodostelman perässä kulkevan piispan mukana. Olihan hänessä tietysti enemmän katsottavaakin hiippoineen, kasukkoineen ja sauvoineen. Tuntui jotenkin siltä, että jumalanpalveluksen muoto ei onnistunut tavoittamaan tarkoitustaan. Jeesuksen kohtaamisen viesti katosi piispalliseen koreuteen.
Messun tutut osat onneksi korjasivat kohdallani alussa vinoutuneen näkökulman. Pariin otteeseen jäin tosin ihmettelemään piispallisten esineiden liikuttelua. Hiippa riisuttiin ja puettiin jälleen. Sauva nojaili milloin kaiteeseen, milloin alttaripöytään. Sitten se taas poimittiin käteen. Miksi?


Kammoan kyllä näitä koreita krumeluureja. Piispat ovat meillä pienimuotoisia kirkkoruhtinaita, huolellisesti on säilytetty myös taikauskoinen apostolinen sukkessio ja ties mitä muita muotomenoja (Kareksen termi). Miksi pitää radikaali armon sanoma pukea monen vaatekerroksen ja korun taakse - minkähänlaisissa komeissa juhlaunivormuissa nasaretilainen vaelsi aikoinaan ja pitikö kovinkin ruhtinaallista ja muototarkkaa hovia? No, ehkä me inhimilliset seuraajat ansaitsemme komeammat ja mahtipontisemmat puitteet kuin tämä köyhä matkalainen.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #42 : 18.04.07 - klo:07:47 »
Niinpä. Kulkueet ja paraatit rakennetaan ohjaamaan yleisön katsetta. Kuvaamani toimi aivan luonnollisista ja ymmärrettävistä syistä niin, että Kristusta symboloiva yksinkertainen risti jäi sivuosaan ja huomio kiinnittyi piispalliseen koreuteen. Minua asia jäi vaivaamaan siksi, että olen kuvallista vaikuttamista sivuavassa työssä ja pohtinut sitä kautta kirkonkin ilmettä. Useimpien kirkkovieraiden kohdalla kulkueen viesti taisi mennä tietoisuuden ohi jonnekin mielen sopukkaan. Eihän yksi paraati suurta johtajaa tee. Toistuessaan tällaiset muotomenot ovat tehokasta joukkojen ohjailua.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #43 : 18.04.07 - klo:08:51 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
--- minkähänlaisissa komeissa juhlaunivormuissa nasaretilainen vaelsi aikoinaan ja pitikö kovinkin ruhtinaallista ja muototarkkaa hovia?

Seuratuvassa käytävän siteerauskeskustelun innoittamana siteeraan pätkän Matteusta:

"Opetuslapset lähtivät ja tekivät niin kuin Jeesus oli käskenyt. He toivat aasin ja varsan ja panivat niiden selkään vaatteitaan, ja Jeesus istuutui aasin selkään. Ihmisiä oli hyvin paljon, ja he levittivät vaatteitaan tielle, toiset katkoivat puista oksia ja levittivät tielle niitä. Ja ihmisjoukko, joka kulki hänen edellään ja perässään, huusi: Hoosianna, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa!"

Kas tässä on yksi kristillisen prosession esikuva, jossa viestin välitykseen käytettiin "muotomenoa" ("--- jotta kävisi toteen tämä profeetan sana").

mt
koruttomuuden ja mustien papintakkien kannattaja

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #44 : 18.04.07 - klo:09:19 »
Jeesuksen prosessio Jerusalemiin saisikin olla huolellisemmin seurattu esikuva. Kansa huusi hoosiannaa aivan oikealle henkilölle.

Tuomas-messuissa näyttää olevan ortodokseilta lainattu tapa kantaa värikästä ja kaunista Ristiinnaulitun kuvaa kulkueen edellä. Siihen on helppo kiinnittää katseensa perässä tulevan arkisemman oloisen väen sijasta. Kasukkaan pukeutunut pappikin taitaa jäädä toiseksi. En vastustakaan kuvallisesti rikasta messua sinänsä, vaan sitä, että taitamattomasti tehtynä se välittää helposti vääriä viestejä.