Kirjoittaja Aihe: Führer (Nokia Missio)  (Luettu 42841 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Führer (Nokia Missio)
« : 07.04.07 - klo:22:23 »
Kirkko ja kaupunki-lehti on nettisivustolleen laittanut katkelman Nokia Mission oppimateriaalista. Siinä sanotaan näin:
"Esimiehemme ja kaikkien meidän rakastama johtajamme, Markku Koivisto, on Jumalan mies ja asetettu johtamaan koko Nokia Mission herätysliikettä. Hän on meidän kaikkien ehdoton auktoriteetti. Ei Jumala, vaan auktoriteettiasemassa jumalana. Jos olet eri mieltä auktoriteetin kanssa, vaikka auktoriteetti olisi väärässäkin, niin se oikeuta nousemaan auktoriteettia vastaan."

  Mitä tulee mieleen? 1930-luvun Saksa, 1980-luvun Romania, vai tänäinen Pohjois-Korea?

  Sana on vapaa! Täällä!

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #1 : 07.04.07 - klo:22:43 »
Alkuseurakunta sai ohjeen seurakunnan hallitsemiseen; joukko tasavertaisia miehiä johti seurakuntaa, kuten voimme lukea kuuluisan "Jerusalemin kirkolliskokouksen" (Apostolien teot 15.luku). Jos yksi hairahtui, muut korjasivat kurssia.

Kyllä tuollainen ehdoton alistuminen yhden ihmisen johtoon kuulostaa pahalta. Saisi Nokia Missio säätää opetustaan tuossa raamatullisemmaksi.

Seurakunnan opettajat ovat erehtyväisiä ihmisiä:

1.Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te
tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.
2. Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme
. Jos joku ei hairahdu
puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko
ruumiinsa.
Jaak.3.

Kaikkein järkyttävimmät esimerkit harhautuneista hengellisistä yksinvaltiaista ovat David Koresh Texasissa ja Guatemalaan seurakuntansa joukkoitsemurhaan johtanut Jim Jones.

En vertaa tai rinnasta Koivistoa Koreshiin enkä Jonesiin, mutta ehdoton kuuliaisuus seurakunnassa kuuluu vain Jumalan suuntaan, ei ihmiselle.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

uskova

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #2 : 08.04.07 - klo:09:12 »
En ymmärrä? Tuo teksti ei todellakaan kuulosta hyvältä, mutta Markku itse on nöyrä mies.

Tuo ei yhtään kuulosta nokia mission jutuilta, koska nokia mission pastoritiimi (huom: tiimi) vaikuttaa erittäin terveeltä eikä kukaan heistä tälläistä voisi opettaa tai puhua. Kuulostaa erikoiselta ja epätavalliselta.

Kannattaa aina varmistaa nuo tuollaiset asiat sellaiselta taholta, jota asia koskee, eli tässä tapauksessa nokia missiosta. Heillä on kotisivutkin.

Lisäys: Luen juuri artikkelia kirkko ja kotimaa lehden sivuilta.

Lainaus
Mikä Nokia Mission ylistyksessä on kerettiläistä?
– Jos annetaan ymmärtää, että ihminen saa ylistämällä luotua yhteyden Jumalaan, on astuttu tekojen tielle: ihminen yrittää miellyttää Jumalaa, pystyttää itse taivaan tikapuita.


Miksi pitää ymmärtää asia väärin vieläkin, vaikka Markku ja monet muut ovat sanoneet, ettei tämä ole ylistyksen syy.

Vastaisin omalla näkökannallani tuohon:

Herra asuu kansansa kiitoksen keskellä. Niin ilmaisee raamattu.

Myös raamatussa sanotaan:

Älkää juopuko viinistä, vaan täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne PSALMEILLA ja KIITOSLAULUILLA ja HENGELLISILLÄ LAULUILLA, LAULAEN sydämessänne Herralle, KIITTÄEN aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Eli ihan raamatullisesti sanovat, kun sanovat että Jumala ansaitsee kaiken ylistyksen ja kiitoksen, Hän on läsnä erityisesti Häntä ylistäessä ja joku voi täyttyä Pyhällä Hengelläkin. Ei se ansaitsemista ole. Se on Jumalan Hengen vaikuttama halu sydämessä ja hengessä, niin suuri kiitollisuus. Mitä enemmän oppii tuntemaan Jumalaa, sitä enemmän haluaa ylistää Häntä.

Tässä olisi tiivistelmä Markun vastauksista kapitulin vaatimuksiin.

http://tampere.nokiamissio.fi/pdf/Kapitulin_vaatimuksiin_tiivistelma.pdf

Kannattaa lukea, selventää asiaa paljon.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #3 : 08.04.07 - klo:11:20 »
Uskova, hyvä! tämän ketjun alkuun laittamani tekstin katkelman lainasin - kuten kerroin - Kirkko ja kaupunki -lehden nettisivustolta. Katkelma on lähtöisin N o k i a M i s s i on oppimateriaalista. Kirjoitit tapasi mukaan pitkän vastauksen. Tuntui, että eniten pyrit vakuuttaamaan itseäsi esittämässäsi asiassa. Mielestäni menit sivupoluille.

Mutta täällähän on sana vapaa. Täällä voi juosta välillä vaikka metsässä, eikä täällä tarvitse kysellä auktoriteeteiltä mitään.

Viittaan myös aiemmin aloittamaani ketjuun Missä Kristus? Tuo ketju löytyy tältä foorumilta. Tuota ketjua aloittaessani, en tiennyt NM:n oppimateriaalista mitäään, mutta...

uskova

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #4 : 08.04.07 - klo:12:02 »
Pitkät viestini useimmiten johtuvat siitä, että on paljon asiaa ja haluan perustella kantani mahdollisimman selvästi :)

Käyn itse nokia missio helsingin tilaisuuksissa silloin tällöin ja useimmiten opetus on erittäin hyvää. Myös muutama ystäväni toimii vastuunkantajina siellä, tarkemmin kolehdinkantajina.

Näytän erään kohdan perustelunani tähän kyseiseen aiheeseen, pastori Timo Aroheinilän mietteitä tuomiokapitulin väitöksiin ja ohjaukseen:


Lainaus
12.Koiviston on näkyvästi ohjattava hänen hengelliseen johtajuuteensa liittyvät auktoriteettitulkinnat sopusointuun hänen luterilaisen pappeutensa kanssa.
Se kuva, jonka tuomiokapituli antaa Koivistosta auktoriteettiasemassa jumalana Nokia Missiossa, on luotu yksittäisiä lausumia toisiinsa yhdistelemällä eikä vastaa todellisuutta. Käsittääkseni
   ne kristityt, jotka pitävät Nokia Missiota hengellisenä kotinaan, haluavat rakastaa ja kunnioittaa
   Markku Koivistoa hengellisenä johtajanaan samassa hengessä kuin Jumalan käskyt kehottavat
   meitä kunnioittamaan isäämme ja äitiämme tai maallista esivaltaa. Siinä ei liene mitään ristirii-
   taa luterilaiseen pappeuteen nähden.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Führer
« Vastaus #5 : 08.04.07 - klo:14:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
"Esimiehemme ja kaikkien meidän rakastama johtajamme, Markku Koivisto, on Jumalan mies ja asetettu johtamaan koko Nokia Mission herätysliikettä. Hän on meidän kaikkien ehdoton auktoriteetti. Ei Jumala, vaan auktoriteettiasemassa jumalana. Jos olet eri mieltä auktoriteetin kanssa, vaikka auktoriteetti olisi väärässäkin, niin se oikeuta nousemaan auktoriteettia vastaan.


Ei kuulosta hyvältä...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #6 : 08.04.07 - klo:14:53 »
Olavi Paavolainen kirjoitti kirjassaan: 'Kolmannen valtakunnan vieraana'
Erään miehen kuolinilmoituksessa oli: 'Kuoli uskossa Adolf Hitleriin ja Saksan ylösnousemukseen'.
Toistaako historia itseään?

uskova

  • Vieras
Re: Führer
« Vastaus #7 : 08.04.07 - klo:15:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
"Esimiehemme ja kaikkien meidän rakastama johtajamme, Markku Koivisto, on Jumalan mies ja asetettu johtamaan koko Nokia Mission herätysliikettä. Hän on meidän kaikkien ehdoton auktoriteetti. Ei Jumala, vaan auktoriteettiasemassa jumalana. Jos olet eri mieltä auktoriteetin kanssa, vaikka auktoriteetti olisi väärässäkin, niin se oikeuta nousemaan auktoriteettia vastaan.


Ei kuulosta hyvältä...


Luitko, mitä kirjoitin tuosta aiheesta ja nokia missiossa oli kirjoitettu? Tuo on suoranainen valhe, valheena pidän kaikkea sellaista, jossa on pätkitty palasia jonkun ihmisen puheesta liittäen niitä yhteen sillä tavalla, että saadaan henkilö huonoon valoon. Näin on tässä tapahtunut tuomiokapitulin ja muiden kohdalla.

Toinen väärä syytös tuomiokapitulilta nokia missiota kohtaan on eräs epäraamatullinen opetus nokia missio helsingin sivuilta, joka on poistettu jo viime keväänä ja kyseinen puhuja päätynyt nokia missiosta ulos jo ajat sitten.

Olen ihmeissäni, miten tuomiokapituli toimii "Veljiemme syyttäjänä" jota harrastaa eräs raamatussa mainittu persoona, ja että hutkitaan tutkimatta ja uskotaan kaikki mikä luetaan todella tutkimatta sen tarkemmin molempien tahojen kanta asioihin ja puolueettomien kanta, jotka ovat perillä asioista.

Lisäys: meidän kuuluisi rakastaa veljiämme ja kiittää Jumalaa hyvästä työstä, jonka Hän vaikuttaa Markun kautta. Markku on nöyrä Herran palvelija, eikä aseta itseään mihinkään korkealle tasolle eikä kukaan hänen porukassaan.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #8 : 08.04.07 - klo:15:19 »
Ai se olikin propagandaa. Ajattelinkin, että jos tuo on totta, niin onpa outoa, ettei jo ajat sitten ole kiinnitetty huomiota asiaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #9 : 08.04.07 - klo:16:58 »
Uskova, rakas! Kuten olen muutamaan otteeseen kertonut: lainaamani teksti on N O K I A M I S S I O N oppimateriaalista! Tietoisesti tai tiedostamattomasti olet käsittääkseni yrittänyt pyyhkiä pois kirjoitettuja mustia kirjaimia, niitä kirjaimia, jotka NOKIAMISSIO ( tai oikeammin joku mission ihmisistä) on peräkkäin laittanut, ei mikään muu.

Saat sinä mennä, uskova hyvä, NOKIA MISSIOON, voit vaikkapa polvistua Markun eteen, jos siltä tuntuu!? Se ei ole minulta pois. Se ei maailmaa kaada. Mutta ihmispalvontaa se on!

Olen tässä kaiken aikaa saanut lisää vahvistusta sille, että tälle körttifoorumille aloittamani ketju Missä Kristus ? oli ja on tarpeen.

Mutta ennen muuta: päänsisäistä pääsiäistä!

uskova

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #10 : 09.04.07 - klo:19:01 »
Kalistaja, veljeni :)

Et tainnut lukea nokia mission vastausta tuohon muka heidän oppimateriaalistaan olevaan juttuun, jonka sanoit löytyneen Kirkko ja kaupunki -lehden sivuilta:

Lainaus
Kirkko ja kaupunki-lehti on nettisivustolleen laittanut katkelman Nokia Mission oppimateriaalista. Siinä sanotaan näin:
"Esimiehemme ja kaikkien meidän rakastama johtajamme, Markku Koivisto, on Jumalan mies ja asetettu johtamaan koko Nokia Mission herätysliikettä. Hän on meidän kaikkien ehdoton auktoriteetti. Ei Jumala, vaan auktoriteettiasemassa jumalana. Jos olet eri mieltä auktoriteetin kanssa, vaikka auktoriteetti olisi väärässäkin, niin se oikeuta nousemaan auktoriteettia vastaan."


Nokia missio sanoo näin:

Lainaus
Se kuva, jonka tuomiokapituli antaa Koivistosta auktoriteettiasemassa jumalana Nokia Missiossa,
on luotu yksittäisiä lausumia toisiinsa yhdistelemällä eikä vastaa todellisuutta.
Käsittääkseni
ne kristityt, jotka pitävät Nokia Missiota hengellisenä kotinaan, haluavat rakastaa ja kunnioittaa
Markku Koivistoa hengellisenä johtajanaan samassa hengessä kuin Jumalan käskyt kehottavat
meitä kunnioittamaan isäämme ja äitiämme tai maallista esivaltaa. Siinä ei liene mitään ristiriitaa
luterilaiseen pappeuteen nähden.


En ole tavannut ihmispalvontaa nokiamissiossa, vaikka tunnen ihmisiä jotka työskentelevät siellä ja käyvät jatkuvasti siellä. Markku on vain rakas veli Kristuksessa Jeesuksessa ja monelle tärkeä ihminen työnsä tähden, veljenä ja muuten. Hyvin on myös johtanut nokia missiota ja vastannut rakkaudella perättömiin väitöksiin.

Markku on kuitenkin vain yksi meistä, Jumalan palvelija. Silti meidän on kilpailtava toistemme kunnioittamisessa.

Markku on mukava ja nöyrä tyyppi, joka haluaa olla rehellinen ja rakkaudellinen.

Ei ole mitään henkilönpalvontaa nokiamissiossa, vaan pelkästään yhdisteltyjä sanoja ja lauseita jotka antavat sen kuvan. Yhdisteltyä tekstiä nokia mission oppimateriaalista, joka ei anna samaa kuvaa kuin tämä yhdistely.

Tiedän, millainen ihminen Markku on, sen perusteella mitä olen seurannut tilannetta läheltä ja sivusta. Tiedän Markun "tulkinnat" raamatusta, eikä niissä ole mitään sellaista, mikä tekisi Markun jotenkin paremmaksi kuin muut. Eivät myöskään opetukset pidä Markkua jonain yli-inhimillisenä jumalhahmona. Ainoastaan nokia mission johtohahmona, jonka johtaja on Jumala.

Haluaisin kehoittaa sinua tutkimaan asiaa tarkemmin, ei kannata tosiaan uskoa ihan kaikkea mitä lukee koska suoranaisia valheita, jopa anteeksiantamattomuudesta johtuvia valheita levitellään ihmisille. Jopa vilpitön lähdekin voi sinisilmäisyydessään olla valheen levittäjä, ymmärtämättään. On vain uskonut luotettavana pitämäänsä tahoa.

Lisäys:

Kirkko ja kotimaa -lehti on ottanut kyseisen katkelman, ei nokia mission oppimateriaalista vaan tuomiokapitulin materiaalista, jossa on väitetty katkelman olevan nokia mission oppia:

Lainaus
Koivistolle esitettiin silloin hänen asemastaan keväällä 2006 julkaistu oppimateriaali. Aineisto sisältää mm. seuraavia ohjeita. Esimiehemme ja kaikkien meidän rakastama johtajamme, Markku Koivisto, on Jumalan mies ja asetettu johtamaan koko Nokia Missio herätysliikettä. Hän on meidän kaikkien ehdoton auktoriteetti. Ei Jumala, vaan auktoriteettiasemassa jumalana. Jos olet erimieltä auktoriteetin kanssa, vaikka auktoriteetti olisi väärässäkin, niin se ei oikeuta nousemaan auktoriteettia vastaan. Älä koskaan erehdy kertomaan mielipidettäsi sinun auktoriteetistasi toisille uskoville. Se, että kerromme oman mielipiteemme ihmisestä, joka on meidän auktoriteettimme, on Raamatun vastaista. Jos olemme auktoriteetin alla, niin silloin Jumala todella toimii. Pyhä Henki tulee ja voitelee.Koivisto on aiemmin kertonut, että materiaalissa on yksi varomaton lause, jota ei ole auktorisoitu.


Tuo on suoraan tampereen hiippakunnan sivuilta.

Toistan itseäni ja laitan katkelman nokia mission sivuilla olevasta pätkästä, jonka olisi tarkoitus vastata tuohon kyseiseen kohtaan:

Lainaus
Se kuva, jonka tuomiokapituli antaa Koivistosta auktoriteettiasemassa jumalana Nokia Missiossa,
on luotu yksittäisiä lausumia toisiinsa yhdistelemällä eikä vastaa todellisuutta.


Eli, tuomiokapitulissa on sattunut suurempi erehdys, joka on suoraan sanottuna panettelua ja sanojen tunkemista ihmisen suuhun.

Niin kuin näkyy, luterilaisen kirkkomme johto tarvitsee kovasti rukousta, että voisi astua oikealle tielle. Ovathan hekin ihmisiä, mutta Jumala on voimallinen johtamaan heidät oikealle tielle.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #11 : 09.04.07 - klo:19:44 »
Jos missään niin näissä karismaattisissa kuohuissa on ihmisen raadollisuus ja vallanhalu todella usein paljastunut - äärimmäisissä tapauksissa ollaan päädytty täysin epäterveisiin ja jopa jäsenien mielenterveyden suhteen vaarallisiin johtajakultteihin. Nokian mission kohdalla lienee kysymys vielä avoin mikä tilanne oikeasti on vaikka monet merkit ovatkin hyvin huolestuttavat. Mutta hedelmistään puu viimeistään tunnetaan, joten eiköhän asioiden todellinen tila, terve tai epäterve, ennen pitkää paljastu hyvinkin selkeästi.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

uskova

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #12 : 09.04.07 - klo:19:55 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Jos missään niin näissä karismaattisissa kuohuissa on ihmisen raadollisuus ja vallanhalu todella usein paljastunut - äärimmäisissä tapauksissa ollaan päädytty täysin epäterveisiin ja jopa jäsenien mielenterveyden suhteen vaarallisiin johtajakultteihin. Nokian mission kohdalla lienee kysymys vielä avoin mikä tilanne oikeasti on vaikka monet merkit ovatkin hyvin huolestuttavat. Mutta hedelmistään puu viimeistään tunnetaan, joten eiköhän asioiden todellinen tila, terve tai epäterve, ennen pitkää paljastu hyvinkin selkeästi.


Kyllä, sekä karismaattisissa että tavallisissakin. Karismaattisista kuohuista puhutaan enemmän, koska ne saavat julkisuutta niin paljon muutenkin.

Onhan kirkon johtajajärjestelmä jo valmiiksi epäraamatullinen, kopioitu maailmasta. Raamatussa puhutaan ns. alhaalta palvelevasta johtajuudesta, eli ei ole johtajaa joka johtaisi vaan palvelisi.

Toisekseen piispaoppi on epäraamatullinen. Raamatussa ei mainita seurakuntavirkaa piispa. Kreikankielessä sana episkopos tarkoittaa kaitsijaa, ja vanhimmat (presbyteros) ovat kaitsijoita. Ryhmä paimenia (poimen) muodostaa vanhimmiston jokaiseen paikallisseurakuntaan, joka muodostuu kodeissa kokoontuvista uskovista.

Raamattu ei tunne uuden liiton aikana muuta seurakuntaa, kuin yhteisen seurakunnan jossa oppi on sama, täysin raamattuun perustuva ja joka kokoontuu uskovien kodeissa. Esim. Rooman paikallisseurakunta oli kaikki rooman uskovat, jotka kokoontuivat kodeissa. Jokaisessa kodissa oli omat paimenet.

Ei ollut kaitsijaa ylitse muiden (esim. paavi, arkkipiispa). Arkkipiispahan tarkoittaa ylikaitsijaa, ylipaimenta, ylimmäistä kaitsijaa, ylimmäistä paimenta. Se on ainoastaan Jeesukselle varattu paikka. Raamatussa ei ollut yhtä paimenta johtamassa muita, ei ollut ylempiä eikä alempia. Oli vain ryhmä samanarvoisia paimenia vanhimmistona kaitsemassa seurakuntaa, eli ruokkimassa, parantamassa, kokoamassa ja pitämässä kuria.

Eli johtajakultti on muuallakin mennyt pieleen kuin vain karismaattisissa piireissä.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #13 : 09.04.07 - klo:20:20 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Onhan kirkon johtajajärjestelmä jo valmiiksi epäraamatullinen, kopioitu maailmasta. Raamatussa puhutaan ns. alhaalta palvelevasta johtajuudesta, eli ei ole johtajaa joka johtaisi vaan palvelisi.

Toisekseen piispaoppi on epäraamatullinen. Raamatussa ei mainita seurakuntavirkaa piispa. Kreikankielessä sana episkopos tarkoittaa kaitsijaa, ja vanhimmat (presbyteros) ovat kaitsijoita. Ryhmä paimenia (poimen) muodostaa vanhimmiston jokaiseen paikallisseurakuntaan, joka muodostuu kodeissa kokoontuvista uskovista.

Raamattu ei tunne uuden liiton aikana muuta seurakuntaa, kuin yhteisen seurakunnan jossa oppi on sama, täysin raamattuun perustuva ja joka kokoontuu uskovien kodeissa. Esim. Rooman paikallisseurakunta oli kaikki rooman uskovat, jotka kokoontuivat kodeissa. Jokaisessa kodissa oli omat paimenet.


Tässä olemme aika tavalla samaa mieltä. Minusta piispan viran voisi tosiaan lakkauttaa mielihyvin tai ainakin riisua se kaikesta vallasta ja krumeluureista. Hallintoon voisi valita määräkausiksi vastuullisia luottamusmiehiä ja hengellinen johtajuushan on taas edestä ja alhaalta johtamista, siihen ei tarvita ulkoista mahtia ja komeutta. Myös pappeuden ulkoiset merkit ja mahtipontisuudet riisuisiin minimiin. Kirkkoherroja emme tarvitse, kirkkopalvelijoita sitäkin enemmän. Matalakirkollisuus on vain valitettavan heikoilla nykyisessä mahtipontisessa ja raskaasti hallitussa kirkossa.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

uskova

  • Vieras
Führer (Nokia Missio)
« Vastaus #14 : 09.04.07 - klo:20:40 »
Niin. Tarvitsemme todella ryhmän paimenia kaitsemaan seurakuntaa vanhimpina, opettajia, profeetoita, evankelistoja, seurakuntapalvelijoita jotka hoitavat avustuksen (diakonit) ja sellaisia.

Tämä on sitä, mitä uskon Jumalan tässä lopunaikana tekevän, ennalleenasettavan seurakunnan siltä osin kun seurakunnan jäsenet siihen suostuvat.

Meillä olisi Kristuksen ruumis periaatteella: Rakastakaa Jumalaa kaikesta sydämestänne ja lähimmäistä niin kuin itseänne. Se joka teistä on suurin, palvelkoon toisia. Se joka ensimmäinen, olkoon muiden orja.

Kuri ja auktoriteetti on kuitenkin oltava kaitsijoilla / paimenilla, mutta he olisivat todella enemmän palvelijoita kuin johtajia.

Seurakuntavirkoihin otetut ihmiset eivät ole valittuja sen perusteella, ovatko he opiskelleet paljon koska suurin osa apostoleistakin oli oppimattomia. Raamatun ilmoittama tapa valita seurakuntapalvelijatkin, avustajat, on se, että avustajan pitää olla täynnä Henkeä, viisautta ja olikohan uskoakin vielä. Stefanus oli yksi heistä.