Kirjoittaja Aihe: Historia on mielenkiintoista!  (Luettu 47366 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #15 : 02.08.14 - klo:13:37 »
Historia ON!  Antikkalan.netistä saa joskus jotakin. Nyt metsästän Murtorinteitä, tarvitsen ne itselleni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #16 : 02.08.14 - klo:13:54 »
TV2 näyttää juuri ohjelmaa norjalaisista antiikki-aarteiden etsijöistä. Metallinpaljastimilla he metsästävät viikinkiajan esineitä laakealta rinnepellolta joka on vanhan kirkon vieressä. Löysivät mm. kahdesta lenkin "maksukulta"-löydöksen. Niitä kai käytettiin "oravannahkojen " jälkeen rahana.
Eräät etsivät geo-kätköjä. Lienee tietyllä tavalla palkitsevaa sekin. Minä vain googlailen.
Kiitos Seppo linkistäsi vanhaan musiikkiin, siinä oli kiva kuvitus trubaduurista ja linnanneidosta, piruineen kaikkineen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #17 : 04.08.14 - klo:18:56 »
 :)
Meidänkin hauskasta suvusta on tehty joku kroniikka, no ei kun siis yksi kirja.
Siis mutsin puolelta :)

Tosi mielenkiintoista toisaalta ja antoi kivasti potkua, että melkein oikealla uralla olen.
Eli isoiso potentiaaliin jotakin oli kauppias ja kaikki muutkin, no ei kai ihan kaikki mutta monet olivat ja erikoista oli, että myyntiartikkeleina heillä oli jotain erikoisia tuotteita, kuten jääkauppias. jota mä pidän hauskana ja nerokkaana tuotteena myydä siihen aikaan,. Ihan kun mun mielestä tempaistu, vaikkakin taitanee olla toisin päin.
Toinen oli jenkeissä ja alkoi teurastamaan hevosia ja myymään hevosen lihaa :)

Erikoista tää sukututkimus, vaikkakin pinnalisesti.

Sepos, Riitta mummi ja Kalistaja olvat kertoneet suvuistaan ja ilmeisesti se vanha suomalainen sananlasku, että omena ei kaus tipu puusta ja joskus jopa osuu päähän pitää paikkaansa :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #18 : 07.08.14 - klo:17:29 »
Hauskinta oli nostaa Lapsi num. Neljän historiannumeroa.
Hän vihasi historiaa.
Kirjakin vaikutti kyllä sekavalta.
Tein referaatteja. Hän kieltäytyi referaateista. Ennen koetta tekstit luettiin pakolla hänelle ääneen. Hän makasi koira tyynynään lattialla, raivosi ja potki, koira murisi ja vinkui. Mutta kutosesta kasiin  suunnitelman mukaan kohosi se historiannumero, ilmeisesti hän kuuli vahingossa jotain kun veti henkeä. Tyyliin kerro mikä auttoi Suomea Talvisodassa: Motti. Pikkulotat.  :044:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #19 : 07.08.14 - klo:19:08 »
Esi-isäni on päässyt Eino E. Suolahden toimittamaan teokseen Muistikuvia I Suomalaisia kulttuurimuistelmia. Hänestä kerrotaan Jaakko Forsmanin kirjoituksessa Kaksi isoisää ja heidän perheensä. Hämeenkyrön nimismies Jean Alander (1814-1893) oli hänen äitinsä isä. Ukko Jeean oli myös vaarini, rovasti Pentin äidin isä. Tästä puusta koen pudonneeni jokseenkin kauas: "Ukko Jeean oli tyypillinen sen ajan kruununmies, oikea virkanyrkki, joka ylläpiti ankaraa komentoa pitäjässään."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #20 : 07.08.14 - klo:20:43 »
Vanhoissa teksteissä on sellainen sana kuin virka-alamainen ja se oli käytössä vielä pitkään viimeisen sodan jälkeen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #21 : 08.08.14 - klo:09:21 »
Eipähän taida olla ala/ali-alkuisia virkanimikkeitä enää kuin alivaltiosihteeri valtion hallinnossa. Ne tietyssä vaiheessa karsittiin pois, kun po etusana leimasi henkilöä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #22 : 08.08.14 - klo:09:26 »
Armeijassa on vielä järjestys, sen tiedän entisenä alokkaana ja nykyisenä alikersanttina. Taidan olla liian vanha reserviksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #23 : 08.08.14 - klo:09:31 »
Sarjakuvittajaksi viihdytysjoukkoihin ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #24 : 08.08.14 - klo:10:53 »
Ola Fågelberg kunnostautui sillä alalla!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #25 : 09.08.14 - klo:19:08 »
 :-\
Tanskassa kerran hain työtä hautausmaalta puutarhahommiin.
Menin sinne ja kysyin, olisiko ylipuutarhuri se ja se paikalla?
Sitä kaveria nauratti se kovasti, mutta ohjasi sitten jonkun ukon luo.

Kaikenlaisia hienoja titteleitä sitä ennen on ollut.
Silloin kun hitsari ja muurarikin olivat arvostettuja titteleitä :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #26 : 10.08.14 - klo:08:03 »
Jo poisnukkuneen anoppini mielestä minussa oli se vika, että olen herra, jos olisi muurari olisin paljon parempi. Jäi aikanaan tämä mietityttämään ja kun vaimon kotimökki peruskorjattiin oli hormin ja leivinuunin sekä hellan muurarilla sama sotu-tunnus kuin minulla  :003:.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #27 : 10.08.14 - klo:14:17 »
Jo poisnukkuneen anoppini mielestä minussa oli se vika, että olen herra, jos olisi muurari olisin paljon parempi. Jäi aikanaan tämä mietityttämään ja kun vaimon kotimökki peruskorjattiin oli hormin ja leivinuunin sekä hellan muurarilla sama sotu-tunnus kuin minulla  :003:.

Se lienee mahdotonta, mutta osuuhan sekin jos on nimikaima ja syntynyt samana päivänä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #28 : 10.08.14 - klo:16:33 »
Se lienee mahdotonta ---

Miksei se nyt mahdollista olisi?

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Historia on mielenkiintoista!
« Vastaus #29 : 10.08.14 - klo:17:35 »
Muista uutisen ajalta ennen  hetua. Helsingissä oli kaksi naista, joilla oli sama syntymäaika, molemmat etunimet sekä tietysti sukunimi. Hetu poisti tämän ongelma kun kahta samaa ei löydy.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi