Kirjoittaja Aihe: Sairauteni  (Luettu 43461 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Sairauteni
« : 02.06.09 - klo:11:20 »
Mulla on vasen puoli romu. Huomasin vasta äsken, että varaan vasemmalla jalalla. Oikea on säästynyt. Vasemmassa polvessa on nivelrikko. Vasen sierain on ahdas. Vasen kämmenselkä kipuilee, ja ettei vaan juuri vasen silmä ole se heikompi.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Sairauteni
« Vastaus #1 : 02.06.09 - klo:11:32 »
No niin!

Sää, ilimat ja sairaudet - suomalaisten lempipuheenaiheet.

Minulla on huomenna juhlapäivä. Avanteeni täyttää yhden vuoden. Tasan vuosi sitten menin pelokkaana Päijät-Hämeen Keskussairaalaan valmiustautumaan leikkaukseen. Mitkään lääkkeet eivät olleet auttaneet minun juttuihin (vaikka niitä oli minuun pumpattu ja syötetty parinkymmenen tuhannen euron edestä) ja sitten pääsin sairausyhdistyksen sopeutumisvalmennuskurssille. Sain siellä jutella samaa tautia sairastavien kanssa ja sain faktatiedon, että kroonisesta vaivastani pääsee (ehkä) eroon leikkauksella. Siitä sitten aloin kerätä rohkeutta ja parin-kolmen kuukauden päästä makasin leikkauspöydällä.

Eilen käväisin kirjastossa ja näin yhden tyypin, joka hommissa PHKS:ssa ja hänet ehdin ennen nukahtamistani havaita ja muutaman sanan vaihtaa - pakko oli eilen mennä kaverin luo ja kiittää!

Minun kokemus: Sairaus on kuin usko: se ei ole yksityisasia! Molemmista kannattaa minun kokemuksen mukaan jutella samaa vaivaa kantavien kanssa. Minun sairautta ei juuri kukaan muu ymmärtänyt kuin samaa tautia sairastavat - minun uskoani ei kukaan muu ymmärrä kuin uskon, epäuskon ja ikävöinnin vaivaama kanssakulkija (+ muutamat perille päässeet)!

Lisäosani pelittää hyvin - uskonkilvoittelu edelleen haparoivaa.

miettii kesälomalla auringosta nauttiva Mauno


Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Sairauteni
« Vastaus #2 : 02.06.09 - klo:11:36 »
Eilen kävin Kaupunginsairaalassa hakemassa kesän ajaksi hoitotarvikkeita. Pihalla tapasin tutun perheen, jossa yllättävä ja tosi harvinainen sairaus runtelee äitiä. Perhe vietti pihalla auringossa aikaansa, äiti pyörätuolissa istuen, poski roikkuen, toinen simä kiinni, pää lääkkeistä paisuneena jne. Äiti kertoi minulle olevansa niin onnellinen, koska molemmisa käsissä sormet liikkuvat...

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Sairauteni
« Vastaus #3 : 02.06.09 - klo:11:46 »
Sen verran vielä, että vaivoista ja epäilyistä kannattaa jutella samojen vaivojen koettelemien lisäksi myös lääkintähenkiköstölle. Joillakin on taito kiinnostua asioista, etsiä parannuskeinoja ja hoitaa vaivaa (vaikkapa vasemman puolen juttuja). Keskustelufoorumilla voi jutella jne. mutta itse ainakin sain joiltakin lääkäreiltä hyvää ymmärrystä asialleni ja ihanilta hoitajilta hyvää huolenpitoa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33738
Vs: Sairauteni
« Vastaus #4 : 02.06.09 - klo:11:58 »
Hei satman!

Kyllä sinulla on sydän tallella. Vai oletko niitä joilla se on oikealla puolella.

Huvitti kun edellisessä HK:ssa Jaakko Löytty tilitti sairaudestaan. Meillä on samat vaivat.
Maunonkin kanssa minulla on Kilpiäisten körttiyhteyden lisäksi muutakin yhteistä.

Yrittelen sairastaa Herralle. Joskus on kiva kun saa marista jollekin. Ukko ei ymmärrä, sillä on vain risa oikea nilkka. Sillä se nilkuttelee eikä syö mitään lääkettä. Minulla on monta pilleriä päivässä. Mummit ja paapat tässä lilpailee vaivoillaan ja pilleripurkeillaan. :076:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Sairauteni
« Vastaus #5 : 02.06.09 - klo:12:26 »
Itselleni oli kovin vaikea juttu joitain vuosia sitten PERÄPUKAMAT. Niistä eri foorumeilla keskustelin ja tätä kautta pääsin ikäänkuin purkautumaan tuossa asiassa, joka minua vaivasi.
Minua asia vielä nolottikin kovin (lääkärikäynnit koin noloiksi tuon vaivan kanssa), joten oli terapeuttista keskustella asiasta netissä.

Lopulta PERÄPUKAMAT sitten hirtettiin pois yksi kerrallaan, eli yksi per hirttokäynti.
Voi olla, että jotain PERÄPUKAMIEN uusiutumista on tapahtunut, mutta seuraavalla kerralla (jos tarve tuntuu vaativan) asian hoitaminen ei ole enää niin suuren kynnyksen takana.

Monesti on ollut tunne (pelko), että tähänkö tämä elämä nyt sitten loppui.
Tähän asti ainakin ovat olleet turhia pääosin mielikuvitukseni tuotetta nuo pelot, koska edelleen olen elävien kirjoissa mitä ilmeisimmin ainakin fyysisesti terveenä ja töissä.
Psyykkinen puoli varmaan reistailee (neuroottisuus/perfektionismi vaivaa), mutta pystynpä senkin kanssa elämään normaalia elämää ilman mitään lääkitystä.
Lääkärikäynnit välillä jännittävät, mutta diapammi auttaa. Esim. verikoetta käsitaipeesta ei voi ottaa ilma 3 * 5 mg diapammipilleriä. En vain voi sille mitään, että rupeaa muuten pyörryttämään ja oksennuttamaan muuten.

Maunonkin kertomukset jotenkin ovat lohdullisia. Ihmisellä voi nykyään olla mitä erilaisimpia vaivoja ja elämä silti voi jatkua aika normaalisti, koska vaivoihin on keksitty lääkkeet.

Satmanille toivon kaikkea hyvää.
« Viimeksi muokattu: 02.06.09 - klo:12:31 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Sairauteni
« Vastaus #6 : 02.06.09 - klo:20:05 »
Kyllähän niitä vaivoja jo tämän ikäisellä riittää. Vasen keuhkoni on jo lähes toimintakyvytön. Oikeassa keuhkossani on suuri arpeutuma ja hengityskapasiteettiä on jäljellä enää 32% terveistä keuhkoista. Painan 54 kg. Sydämen oikea puoli on vajaatoimintainen. Hiivasieni vie toimintakykyni minimiin jne. Mutta ilman kipua ei ole myöskään kasvua ja se pitää myös lähellä Herraa. Siinäkään ei ole kyllä mitään ylpeilemisen aihetta. Elän jokaisen päivän kerrallaan Herran armon varassa.

Mauno: vertaistuki on parasta vaivojen keskellä. Eletään päivä kerrallaan ja tietenkin täysillä, vai mitä?
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

santtu-62

  • Vieras
Kalamiehen suolisto ongelmat
« Vastaus #7 : 02.06.09 - klo:20:22 »
Tässä tilittää pastorille kalamies aikaisempaa vakavaa suolisto ongelmaansa.
Eikä ollut käynti kunnanlääkärin luonakaan heikentänyt potilaan tervehtymistä loppu leikkauksessa.
Tänään operointi ei mahdollisesti onnistuisi. Kun ei ole enää saatavilla kunnanlääkäriä tai puhumattakaan kunnan terveysaseman olemassa olosta.
http://www.youtube.com/watch?v=FDKmVW-5oxo&feature=related
Niin kuin huomaatte, virvelöinti sujuu suurempia tuskia ja potilas voi hyvin. En oli ennen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Sairauteni
« Vastaus #8 : 02.06.09 - klo:20:48 »
Mulla on vasen puoli romu. Huomasin vasta äsken, että varaan vasemmalla jalalla. Oikea on säästynyt. Vasemmassa polvessa on nivelrikko. Vasen sierain on ahdas. Vasen kämmenselkä kipuilee, ja ettei vaan juuri vasen silmä ole se heikompi.
Minulla on vasen silmä heikompi. Silloin, kun kasvoissani on ihottumaa, niin vasen puoli on paljon huonompi kuin oikea. Usein lääkäri on kysynyt, nukunko vasen puoli tyynyä vasten. Vaikea vastata, kun en voi seurata ulkopuolelta omaa nukkumistani eikä petikaverikaan ole huomannut mitään sellaista. Olen monesti ihmetellyt miksi juuri vasen, mutta en ole löytänyt selitystä.  :102:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni
« Vastaus #9 : 04.06.09 - klo:12:27 »
En halua täyttää täyttää sivua, vaan tyydyn täyttämään ilta ja aamudosettini joka neljäs viikko. Tuo Karjalaisen Kyöstin ongelma on tullut tänä keväänä tutuksi ja olen käynyt viidesti hirtettävänä ja nyt sen pitäisi olla kohta ohi. Toivon, että se on nyt voitettu kanta, mutta koko alkuvuosi siihen on mennyt.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Vs: Sairauteni
« Vastaus #10 : 04.06.09 - klo:13:54 »
Jotenkin sympaattinen ketju.
 Terveisin ( sic ) Osmo, toipilaana umpilisäkkeen poiston johdosta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni
« Vastaus #11 : 04.06.09 - klo:14:10 »
Spondyarthropathia NUD perifeerisin oirein M46.9
Arthrosis secundaria coxae et genu 1.a.
Prolapsus valvulae mitralis 134.0
Insuffcientia valvulae mitralis levis 134.0
Osteoporosis

Suomeksi = Sekunda jo eläessään. :icon_biggrin:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33738
Vs: Sairauteni
« Vastaus #12 : 06.06.09 - klo:10:39 »
Älä välitä. Parempi usein on kirpparilta löydetty sekunda, kuin Sokoksen kallis ihka-uusi.

Minulta poistettiin joku vuosi sitten luomi. Latinaksi se oli jotain senilii. Siis vanhuuden seniili-luomi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni
« Vastaus #13 : 06.06.09 - klo:22:34 »
Älä välitä. Parempi usein on kirpparilta löydetty sekunda, kuin Sokoksen kallis ihka-uusi.

Minulta poistettiin joku vuosi sitten luomi. Latinaksi se oli jotain senilii. Siis vanhuuden seniili-luomi.

Onneksi vanhuuden luomi eli laattaluomi on vaaraton (ei aiheuta melanoomaa) ja joillakin on niitä todella paljon. Sillä seniilillä ei tuon aivovärkin kanssa ole mitään yhteistä. Näin väitti lääkärini.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Sairauteni
« Vastaus #14 : 06.06.09 - klo:22:48 »
Minulla on luomia vähän joka paikassa niin paljon, että olen oikeastaan yhtä luomea. En ole niitä osannut pelätä.