Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia lestadiolaisista  (Luettu 46536 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

B.H.S

  • Vieras
En tiedä vastausta, mutta ehkä ...
« Vastaus #90 : 06.04.09 - klo:22:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"
Jos kerran Helvettiä ei ole oikeasti olemassa, niin mistä Jeesus sitten pelastaa meidät?


Minun henkilökohtainen vastaus olisi esimerkiksi, rakkaudettomuus.
Jos meillä olisi hitusenkin verran pyyntentöntä lähimäisenrakkautta. Ei varmaan tarvitsisi miettiä miksi Jumala antoi Poikansa Jeesuksen Kristuksen meidän käsiimme.
Vuorovaikutus ihmisten kanssa toimisi rotuun,kansakuntaan tai kulttuurin katsomatta.
Toisaalta on myös hieno tutkia ja pohtia kuka minä oikein olen.
Omin voimin ei minusta täydellistä tule.
Onneksi saan olla keskenkasvuinen, niin ehkä opin teiltä jotain.
Lestadiolaisuudessakin on varmasti jotain mistä voisin ammentaa itselleni huomiseen päivään. O:)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #91 : 07.04.09 - klo:10:53 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"
Eipä  toki juuri noilla sanoilla sanonut. Joka tapauksessa hän esimerkiksi "ei pidä päivänselvänä, että Helvetti on oikeasti olemassa". Jos kerran Helvettiä ei ole oikeasti olemassa, niin mistä Jeesus sitten pelastaa meidät.


Minä en pidä päivänselvänä, että seksi ennen avioliittoa olisi väärin. Se oli se kommenttisi, mistä oma kommenttini kumpusi. Ei ole oikein mukavata, että tehdään tuollaisia suoria johtopäätöksiä yksittäisten kommenttien perusteella. En todella sanonut, ettei mikään ole syntiä. Mutta en minä ole mikään määrittelemään mitkä asiat ovat syntiä, mitkä eivät. Ne eivät todellakaan ole mitään päivänselviä asioita. Synti on mielestäni sydämen luopumista Jumalasta. Se on ainakin minun lähtökohtani synnin määrittelylle, jos sitä nyt jotenkin ylipäätään pitää määritellä.


Matteuksen evankeliumissa luvussa 19 itse Jeesus sanoo näin "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi". Eikö tässä ole melko selvästi sanottu järjestys, ensin itsenäistytään, sitten avioliitto (liittyminen) ja sitten seksi (yhdeksi lihaksi). Kyllä mielestäni heränneet ovat tämän pitäneet oikeana järjestyksenä. Ei tämä ole mitään lestadiolaisten keksintöä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

B.H.S

  • Vieras
Onko kaikki päivänselvää
« Vastaus #92 : 07.04.09 - klo:12:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"


Matteuksen evankeliumissa luvussa 19 itse Jeesus sanoo näin "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi". Eikö tässä ole melko selvästi sanottu järjestys, ensin itsenäistytään, sitten avioliitto (liittyminen) ja sitten seksi (yhdeksi lihaksi). Kyllä mielestäni heränneet ovat tämän pitäneet oikeana järjestyksenä. Ei tämä ole mitään lestadiolaisten keksintöä.



Järjestys on varmaan oikea,mutta onkohan kukaan noudattanut Pirskan esille tuomaa Matt.19 lukua. Väitän että ajatuksissa ja jopa...

Toiseksi taidamme täällä Suomessa kuulua suurimmaksi osaksi kokonaisvaltaisesti luterilaiseen kirkkoon minkä sisällä toimii niin heränneet,lestadiolaiset,tavikset jne. Joten ei taida kaikki asiat olla, niin päivänselviä mm.seksin suhteen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #93 : 07.04.09 - klo:13:33 »
Se on päivänselvää, että olen syntinen. Siitä Jeesus on minut pelastanut. Minun lisäkseni hän pelasti kaikki muutkin syntiset. Ensi perjantaita ja sunnuntaita vietetään asian kunniaksi.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #94 : 07.04.09 - klo:19:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"
[
Matteuksen evankeliumissa luvussa 19 itse Jeesus sanoo näin "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi". Eikö tässä ole melko selvästi sanottu järjestys, ensin itsenäistytään, sitten avioliitto (liittyminen) ja sitten seksi (yhdeksi lihaksi). Kyllä mielestäni heränneet ovat tämän pitäneet oikeana järjestyksenä. Ei tämä ole mitään lestadiolaisten keksintöä.



Minä vähän tuohon "järjestykseen" kommentoisin;


Onko tuossa todella Pirska, määrätty jokin järjestys?  Minusta näin ei välttämättä ole.  Monestihan raamatussa joitain asioita kerrotaan tietyssä järjestyksessä muttei se välttämättä sido kronologisena järjestyksenä meitä. Otan esimerkiksi kasteen:  "ensin usko, sitten kaste" -sanovat uudestikastajat. Ne ovat raamatussa mainitut tuossa järjestyksessä kun uskoontulemisista on puhe. Kuitenkin me tiedämme että on oikein ja raamatun mukaista kastaa myös pieniä lapsia. uskoakseni se on jopa Jumalan tahto, -että ainakin kristityissä perheissä näin tehtäisiin.

Mihenhän täytyy käytännössä luopua isästään ja äidistään jotta voisi alkaa elää oman perheensä kanssa joten en ota tuota niinkään kronologisena käskynä vaan mieluumminkin ohjeena siitä että on sopivaa ja asiaankuuluvaa ettei mies samanaikaisesti elä omien vanhempiensa elätettävänä ja lapsena kun pitää omaa perhettään. Sama tietysti koskee vaimoa!

Yhdeksi lihaksi tulemista en näe viittauksena seksiin vaan yhdeksi lihaksi tuleminen tarkoittaa minusta aika selvästikin yleensä yhteistä elämää, yhteisiä rahoja, yhteisiä lapsia, yhteisiä suruja ja iloja jne.  He siis ovat Jumalan silmissä ikäänkuin yksi "yksikkö" vaikka ovatkin kaksi eri ihmistä, -jos näin voi sanoa. Esiaviollista seksiä vastaan jos haluaisin kampanjoida, käyttäisin mieluummin asiaan paremmin sopivia kohtia kuten 6. käskyä "Älä tee huorin" , "Jumala vihaa hylkäämistä", -ja muita siihen liittyviä.  Tosin henkilökohtaisesti en tunne mitään erityistä tarvetta kampanjoida sitä vastaan. Mutta kumminkin...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Hölkänen

  • Vieras
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #95 : 12.04.09 - klo:12:59 »
Niin, ja eikös avioliitto ole ihmisten keksintö maallisen omaisuuden hallintaa varten eikä Raamatun käsky. Ihmissuhteissa emotionaalinen riippuvuus syntyy paljon ennen häitä, ja sen vuoksi dokumentin lestadiolaisnuorten esittämä näkemys "ennenaikaisen" seurustelun välttämisestä on paljon fiksumpi kuin uudempien liikkeiden "ei seksiä ennen avioliittoa"-julistus.

En nyt tarkoita, että sitten kun seurustelun päättää aloittaa, voi saman tien ryhtyä petipuuhiin. Mutta aina avioliitto ei ole vaikkapa ihan taloudellisista syistä mahdollinen ennen kuin monen vuoden yhteiselon jälkeen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #96 : 12.04.09 - klo:22:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Niin, ja eikös avioliitto ole ihmisten keksintö maallisen omaisuuden hallintaa varten eikä Raamatun käsky. Ihmissuhteissa emotionaalinen riippuvuus syntyy paljon ennen häitä, ja sen vuoksi dokumentin lestadiolaisnuorten esittämä näkemys "ennenaikaisen" seurustelun välttämisestä on paljon fiksumpi kuin uudempien liikkeiden "ei seksiä ennen avioliittoa"-julistus.

En nyt tarkoita, että sitten kun seurustelun päättää aloittaa, voi saman tien ryhtyä petipuuhiin. Mutta aina avioliitto ei ole vaikkapa ihan taloudellisista syistä mahdollinen ennen kuin monen vuoden yhteiselon jälkeen.

Hoh hoijakkaa!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #97 : 12.04.09 - klo:23:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"
Hoh hoijakkaa!


Tällä foorumilla on tilaa kaikenlaisille mielipiteille. Siksi toivon, että millekään kommenteille, on ne sitten omasta mielestä kuinka kummallisia tahansa, ei todeta väheksyvästi tai halveksuvasti kuten yllä oleva. Jos on eri mieltä, sen voi kertoa ja mieluusti perusteluineen. Siitä se keskustelun rikkaus syntyy, että ihmiset keskustelevat omista mielipiteistään ne perustellen ja muiden mielipiteitä kunnioittaen.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #98 : 13.04.09 - klo:00:35 »
nöyrä körttiläisyys on hieman liberaalimpi kuin kaikkivoipainen laestadiolaisuus...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #99 : 13.04.09 - klo:09:30 »
Asiatietohan pilaa hyvin alkaneen nettiväittelyn, joten suosittelen loikkaamaan tämän viestin yli.

No niin, varoitettu on.

Jyrki Knuuttila (TT, yliopistonlehtori teologisessa tiedekunnassa Helsingissä) tutki väitöskirjassaan avioliittoa oikeudellisena ja kirkollisena instituutiona Suomessa 1600-luvun alkuun mennessä. Johdannossa hän kuvaa avioliiton asemaa ajanlaskumme alun tienoilla eri kulttuureissa. Se oli sukujen välinen kauppa niin juutalaisessa, kreikkalaisessa kuin roomalaisessakin kulttuurissa. Roomassa tosin osapuolten suostumus tuli myöhemmin liiton edellytykseksi.

"Kristinusko liittyi juutalaiseen, kreikkalaiseen ja roomalaiseen käytäntöön aluksi siinä, että avioliiton solminen katsottiin yhteiskunnalliseksi eli maalliseksi eikä kirkolliseksi eli uskonnoliseksi toimeksi. Tähän vaikutti myös se, että Uusi testamentti ei antanut ohjeita avioliiton solmimisesta. Vähitellen Raamattuun pohjautuva opetus avioliiton erottamattomuudesta johti siihen, että kristittyjen avioliiton puhtauteen ryhdyttiin kiinnittämään huomiota. Lisäksi alkuseurakunnan jäsenten keskinäinen läheisyyden tunto liitti yksityisen kristityn koko elämän, myös avioliiton ja perhe-elämän, seurakunnan yhteyteen. Näistä syistä alettiin jo ensimmäisinä kristillisinä vuosisatoina vaatia, että avioliittoon aikovien on ilmoitettava siitä seurakunnan esimiehelle, piispalle." (Knuutila: Avioliitto oikeudellisena ja kirkollisena instituutiona Suomessa vuoteen 1629, SKHS 1990. S. 15-16)

Knuutilan mukaan avioliittoon liitettiin kristillisiä rituaaleja (siunaus, esirukous) seurakunnan siveellisen kurin tähden. Tästä kehittynyt morsiusmessu levisi myös muiden kansojen keskuuteen, vaikka avioliitto säilytti edelleen kauppaluonteensa. Oppi avioliitosta sakramenttina kehittyi vasta ensimmäisen vuosituhannen lopussa. Tässä vaiheessa molemminpuolista suostumusta alettiin valvoa tarkasti. Tämän takia osapuolet ilmoittivat julkisesti papille suostumuksensa avioliittoon. Tämä kirkollinen vihkiminen syntyi Englannissa ja Ranskassa ja levisi sieltä muualle. Keskiajalla Ruotsissa kirkollinen vihkiminen oli yteiskunnan kannalta yhteiskunnallisen avioliiton siunaaminen. Lainsäädännössä kirkollinen vihminen ei ollut tuolloin vielä pakollinen.

Mt

B.H.S

  • Vieras
Saman arvoisia olemme.
« Vastaus #100 : 13.04.09 - klo:10:29 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
nöyrä körttiläisyys on hieman liberaalimpi kuin kaikkivoipainen laestadiolaisuus...


No eipäs nyt nosteta itseämme arvo asteikolla ylemmäs.  :wink:
Ja kyllä täytyy sanoa että jos ja kun,lestadiolainen tai kuka tahansa lukee näitä viimeisiä kommenteja lestadiolaisuudesta, niin ei tässä voi muuta kuin itsekkin kommentoida Pirskan kommentilla, hoh hoijakka.

Ei sen puolen,kyllä tässä olisi itselläkin parantamisen varaa,aika paljonkin,kommenteissani. :-k  
Jossain foorumin alueella taisi olla aiheena ryhtiä ja tahtia. :wink:
No mikäs minä olen arvostelemaan, jokainenhan kantaa itsestänsä vastuun.
Se minun, kokemuksia lestadiolaisista.
Joten...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Saman arvoisia olemme.
« Vastaus #101 : 13.04.09 - klo:10:36 »
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
nöyrä körttiläisyys on hieman liberaalimpi kuin kaikkivoipainen laestadiolaisuus...


No eipäs nyt nosteta itseämme arvo asteikolla ylemmäs.  :wink:
Ja kyllä täytyy sanoa että jos ja kun,lestadiolainen tai kuka tahansa lukee näitä kommenta lestadiolaisuudesta, niin ei tässä voi muuta kuin itsekkin kommentoida Pirskan kommentilla, hoh hoijakka.

Ei sen puolen,kyllä tässä olisi itselläkin parantamisen varaa,aika paljonkin,kommenteissani. :-k  Jossain foorumin alueella taisi olla aiheena ryhtiä...


Tuohon tekee mieli vastata B.H.S:lle, että joillakin asteikko on toisin päin, joten herää kysymys nostettiinko vai laskettiinko?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

B.H.S

  • Vieras
Re: Saman arvoisia olemme.
« Vastaus #102 : 13.04.09 - klo:10:41 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Tuohon tekee mieli vastata B.H.S:lle, että joillakin asteikko on toisin päin, joten herää kysymys nostettiinko vai laskettiinko?


 :taistelu:
Olisikohan siinä vastaus, Seppos.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #103 : 13.04.09 - klo:13:42 »
Haluaisin vastata moneen kysymykseen samalla kertaa. Ensinnäkin lestadiolaisista minulla on varmaan hyvin samanlaisia kokemuksia kuin monella muullakin tämän palstan kirjoittajalla. Toki lestadiolaiset ovat yrittäneet minuakin käännyttää joukkoonsa, mutta en halua suurin surminkaan siihen porukkaan sisään. Eniten minua tökkii heidän pieni johtoporras, joka haluaa luoda raja-aitoja heikäläisten ja meidän vääräoppisten välille. Aikanani paljonkin yhdyin siihen kuoroon, joka vatvoi lestadiolaisten tiukkapipoisuutta ja tuomitsemisenhalua. Sitten vain kerran ystäväni totesi minulle, että meidän täytyisi opetella kunnioittamaan toisten vakaumusta. Hän myös muistutti, että ihan samalla tavoin tämän maailman lapset haukkuvat meitä heränneitä.

Taustani on sellainen, että koskaan minua ei ole ohjattu kovalla kädellä eikä tuomiohengellä, vaan rakkaudella. En ole koskaan ollut sisällä muussa porukassa kuin herännäisyydessä. Minulla ei ole siksi kauheita antipatioita mitään viidesläisiä tai lestadiolaisia kohtaan. Hehän ovat ihmisinä enimmäkseen mukavia ja jopa kunnollisia.

Jos väitän, että moninaiset moraalisäännökset eivät ole mitään lestadiolaisten keksintöä, vaan ovat vanhastaan kuuluneet ihan myös körttiläisten kuvioihin, saan kauheat ryöpyt vastalauseita. Joka väittää, ettei körttiläisyydessä ole ollut mitään rajoja ja kaikki on ollut suhteellista, ei tunne tämän herätysliikkeen historiaa.

Esim Aku Rätystä kerrotaan seuraavaa:
"Rouva, joka oli mieltynyt Akun julistukseen, kutsui hänet kotiinsa. Keskustelun kuluessa Rouva totesi, että ollaan saman Isän lapsia. Kun sitten katseltiin avaraa, kaunista kotia, Aku näki erään huoneen pöydällä korttipakan. Rouva selitti, että hän leikkii niillä aina joskus.
- Mahdammeko me olla saman Isän lapsia, kun minun Isäni ei ole opettanut minulle tällaisia leikkejä, kysyi Aku."

"Ei saa liiaksi luottaa ryövärin armoon, varoitteli Aku tullessaan sairaan luota, joka oli kova juomari."

"Tehdään parannusta naapurin synneistä, ja omat synnit ovat peitossa, eikä huomata ennen kuin kuolema on tullut ja helvetti on edessä, päätti Aku seurapuheensa."
Lainaukset ovat kirjasta Naulan kantaan, Aku Rädyn sattuvia sanoja.

Maailma on muuttunut paljon Akun ajoista, mutta minusta me menemme väärään suuntaan, jos ihan joka asiassa myönnymme  tämän maailman menoon. Lieneekö kukaan tällä foorumilla huomannut, kuinka totta on, että kun pahalle antaa pikkusormen, se vie koko käden.

Olisi paljon muutakin hampaankolossa, mutta pää on jotenkin niin tyhjä, ettei saa irti tämän enempää.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

B.H.S

  • Vieras
Kuka tietää varmasti, kuka on oikeassa? Voivatko kaikki...
« Vastaus #104 : 13.04.09 - klo:17:22 »
:coffee: