Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia lestadiolaisista  (Luettu 46541 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #105 : 13.04.09 - klo:20:03 »
http://www.youtube.com/watch?v=e7KFZ2iLHkI

Olipas körteillä tunteet tavallista voimakkaammat. Ei noin iloisia näe edes herättäjäjuhlissa, kun tossa yuutubessa. :-?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Kuka tietää varmasti, kuka on oikeassa? Voivatko kaikki
« Vastaus #106 : 13.04.09 - klo:21:35 »
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"
Vai ovatko vain körtit, ateistit, lestadiolaiset. Paavo Ruotsalainen, Aku Räty, Luther. minä, Pirska, Pena, Seppos, Viisveisaaja, Liisa, juhani  … luettelo jatkuu äärettömyyksiin.


Lopuksi voisi kysyä, eikö tämä olekaan herätysliike?
Minä olen ainakin kokenut, että on.


Minusta alkaa tuntua, että kaikki muut täällä ovat oikeassa ja minä olen ihan väärässä. Sitähän te kaikki yritätte minulle kertoa. Tuo edellinen sepustus oli niin ihmeellinen, että puolet meni yli hilseen. Ihmettelen tuotakin kysymystä, "eikö  tämä olekaan herätysliike". Tuota youtuben esitystä en jaksanut katsoa loppuun asti, mutta ilmeisesti se oli yhtä "ihanaa" kuin alkukin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Kuka tietää varmasti, kuka on oikeassa? Voivatko kaikki
« Vastaus #107 : 13.04.09 - klo:21:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Pirska"
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"
Vai ovatko vain körtit, ateistit, lestadiolaiset. Paavo Ruotsalainen, Aku Räty, Luther. minä, Pirska, Pena, Seppos, Viisveisaaja, Liisa, juhani  … luettelo jatkuu äärettömyyksiin.


Lopuksi voisi kysyä, eikö tämä olekaan herätysliike?
Minä olen ainakin kokenut, että on.


Minusta alkaa tuntua, että kaikki muut täällä ovat oikeassa ja minä olen ihan väärässä. Sitähän te kaikki yritätte minulle kertoa. Tuo edellinen sepustus oli niin ihmeellinen, että puolet meni yli hilseen. Ihmettelen tuotakin kysymystä, "eikö  tämä olekaan herätysliike". Tuota youtuben esitystä en jaksanut katsoa loppuun asti, mutta ilmeisesti se oli yhtä "ihanaa" kuin alkukin.


Siihen, että joku olisi oikeassa en ota kantaa, kun ne ovat sellaisia harvinaisuuksia, vaikka jokainen sellaista tietysti itsestään luulee. Sinulle voin sanoa, että olet väärässä, kun luulet olevasi väärässä. Omaat vain yksilöllisen mielipiteen. Jos kaikki ovat samaa mieltä, niin yksi ajattelee muiden puolesta ja se on vaarallista. Eläköön eriävät mielipiteet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #108 : 27.06.09 - klo:19:44 »
huomasin vasta tänään Aamulehden srk-ilmoituksissa suviseurojen paikallisradiomainoksesta, että suviseurat ovat tänä vkl:na Loimaan lähellä Oripäässä. 1300 asukkaan paikkakunnan väkiluku kasvaa hetkellisesti :-)

kaipaan kyllä seuroja kun aloin kuuntelemaan tuota radio-ohjelmaa ja netistä puheita. nyt olisi ollut oivallinen tilaisuus käydä tutustumassa moisiin mutta jää väliin. www-sivuilla oli kyllä vaikka mitä tietoa, esim liikennevirtojen tasaamisen vuoksi oli suositusreitit eri puolelta Suomea tuleville!


Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #110 : 28.06.09 - klo:13:44 »
Rupesin miettimään, mistä Oripää on tuttu ja sitten hoksasin: mumma ja paappa olivat juhannuksena mökillä ja mumman ristikkolehden takasivulla oli kuvatehtäviä missä piti arvata 20 Suomen kahteen samaan vokaaliin loppuvaa kuntaa. Yksi kuva oli tämmöinen:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #111 : 28.06.09 - klo:14:35 »
Meitsi kävi ja tykkäsin.
Oli kivoja teologisia vääntöjä lestadiolaistyttöjen kanssa, kun sanoin, et körtit noin ja noin luulisin asioista.

Erityisen hauskaa oli kun joku niistä sanoi, et Jumala kyllä johdattaa puolison ja ei tarvitse tehdä mitään.
Vastasin että eikö edes voi katsoa hölmistyneenä ja räpytellä silmiä.
No ilmeisesti jotain saa myös tehdäkkin.

Suviseurat oli kivat ja hyviä puheita.
Armoa ja armonalla elämistä ja pieneksi tulemista ei saarnattu, aikalailla lakia ja ohjeita ja kieltoja, mutta silti ihan hienoa.

Kyllä siellä laitettu toi kierrätys ja muu toiminta ihan huippuunsa, paitsi ehtoolliselle meno jono, joka oli jotain pari kilometriä.

Outoa myös oli kun tytöt ei meikkaa ja ei edes dödöä käytä. Et huh huh sen puolesta kun hellettäkin on.
Vähän yhtä tyhmä painotus kun Israelissa juutalaiset pitää mustia takkeja ja vaatteita Kesällä kun uskonto määrää.
Jumala on outo kun sellasia määräilee? :102:


Jos tuun ensviikonloppuna körttiseuroihin Seinämäelle, niin mut tunnistaa siitä et olen se joka jossain väittelee ja tatuointi ranteessa.
Toivottavasti nähdään siellä. Ja joidenkin kohdalta toivottavasti ei.
Benkkun haluaisin kyllä tavata.
« Viimeksi muokattu: 28.06.09 - klo:14:41 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #112 : 28.06.09 - klo:15:40 »

Vähän yhtä tyhmä painotus kun Israelissa juutalaiset pitää mustia takkeja ja vaatteita Kesällä kun uskonto määrää.
Jumala on outo kun sellasia määräilee? :102:

Ei Jumala ole sellaista asua määrännyt vaan kyseessä on miesten vaate 1700 luvun Varsovasta. Vaatteella ei ole mitään tekemistä Raamatun kanssa, kuten ei silläkään, että nämä juutalaiset käyvät koko ikänsä raamattukoulua ja välttelevät työn tekoa jos lasten tekoa ei lasketa työnteoksi. Asenteet ovat pikkuisen muuttumassa ja nyt armeijassa on näille oma yksikkönsä, tähän asti he ovat olleet vapautettuja asepalveluksesta.

Samanlainen juttu on RY:läisillä tupakoinnin kanssa, kun sitä ei ole Raamatussa kielletty niin se on sallittua.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #113 : 28.06.09 - klo:16:10 »
Toivottavasti nähdään siellä. Ja joidenkin kohdalta toivottavasti ei.

Minun kohdalta voit olla vapaa.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #114 : 28.06.09 - klo:18:10 »
Toivottavasti nähdään siellä. Ja joidenkin kohdalta toivottavasti ei.

Pitääkö meidän vältellä?

santtu-62

  • Vieras
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #115 : 28.06.09 - klo:19:00 »
Pitääkö meidän vältellä?

Kun on Sinusta kysymys, niin ainakin minun on vältettävä. :icon_biggrin: 
Koska muuten  ajatukset voivat johtaa …  :icon_wink:

 :eusa_angel:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #116 : 28.06.09 - klo:21:57 »
Ei Jumala ole sellaista asua määrännyt vaan kyseessä on miesten vaate 1700 luvun Varsovasta. Vaatteella ei ole mitään tekemistä Raamatun kanssa,
Samanlainen juttu on RY:läisillä tupakoinnin kanssa, kun sitä ei ole Raamatussa kielletty niin se on sallittua.

No ei nyt ihan noin, mutta kait sinnepäin.
Huono vertaus kylläkin minusta. Rauhanyhdistysläiset ei polta, koska Raamattu ei sitä kiellä vaan koska se on sosiaalinen tapa ja perinne.
Jos Seppos kysyy oliko se Hadash uskovalta juutalaiselta vaatetuksesta, että se ei ole raamatullinen, niin perusteluja löytyy että on.

Mua ei haittaa oudot painotukset eri poppoilla jos ne nyt ei ihan satuta ketään fyysisesti tai henkisesti.
Ne eivät ole kuitenkaan evankeliumin tai muun ydin eli se josta tulisi olla huolissaan.
Jos tarttuisi ortodoksien tai katolilaisten tai luterilaisten outoihin messuamistapoihin, niin aina löytyisi huomauttelemista.

Pitääkö meidän vältellä?
No voidaan me pussaillakkin tai vaikka tehdä kuperkeikkaa, mutta jos on hengellisistä asioista puhetta jossain, niin aina jokainen näkee asiat jotenkin omasta näkökulmastaan ja silloin pakostakin syntyy keskustelua.
Väitellä ehkä liian voimas sanonta.

Toisaalta mitä pahaa rakentavassa väittelyssä on?

Tää nyt on malliesimerkki millaista keskustelun ei tulisi olla ja mulla on oppimista tässä kommunikoinnissa.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #117 : 28.06.09 - klo:21:59 »
Sanneli. Mitkä ne kaksi kuntaa sit on, kun mä en ees vanhuksena tiedä vastausta.
Oot ollu aika terävä lapsi kun tollaisia ratkoit.

Mun suurin päänvaiva tais aina olla, miten sais tänkin lelun rikki. :107:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #118 : 28.06.09 - klo:22:58 »
Äh. Ai Ann a kirjoitti vältellä. Luin et "väitellä".
Ei mua tarvi vältellä, miks ihmeessä tarvisi.
Lähinnä tarkoitin tolla toisia olisi parempi vältellä lähinnä sellaiseksi futuuriseksi selvänäkemiseksi, eli et meni väittelyksi ja ei ois pitäny tavatakkaan.
Siksi toisia tulisi kait vältellä.

Himpe ku ei voi muokata omia kirjoituksia. Tietty pitäisi opetella kirjoittamaan kerralla kunnolla.
Siis sepposille piti laittaa, että siksi polttavat, kun se on perinne ja sosiaalinen juttu se polttaminen, eikä niinku kirjoitin.
 :icon_redface:
Unille moin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kokemuksia lestadiolaisista
« Vastaus #119 : 28.06.09 - klo:23:06 »
Sanneli. Mitkä ne kaksi kuntaa sit on, kun mä en ees vanhuksena tiedä vastausta.
Oot ollu aika terävä lapsi kun tollaisia ratkoit.

Mun suurin päänvaiva tais aina olla, miten sais tänkin lelun rikki. :107:

Kuntia on näin ensi muistamisella. Akaa, Ii, Yli-Ii, Vantaa, Sipoo, Inkoo, Järvenpää, Espoo, Porvoo, Pyhtää, Korppoo, Vehmaa, Pyhämaa, Loimaa, Kankaanpää, Pertunmaa, Kitee, Keuruu, Kruunupyy, Keminmaa  Voi olla, että joukkoon eksyi joku entinen kunta. Aika monta oli suomennosta ruotsin kielen joki å sanasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi