Kirjoittaja Aihe: Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]  (Luettu 43658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« : 29.09.08 - klo:09:35 »
Jälleen kerran työtehtäväni ja oma mielenkiinto yhdistyvät mielekkäästi. Luen parhaillaan rinta rinnan kahta kirjaa: toinen niistä on 100-vuotisjuhlakirja seurasta nimeltä Kronohagens Idrottsförening eli tutummin Kiffen tai Mustat hurmurit, kuten myös sanottu - kirjaan kanteenkin - on. Pääkirjoittajina tunnetut ja arvostetut sporttikynäilijät Göran Wallén, Timo Huotinen ja Erkki Alaja. Muina osaavina kirjoittajina Ronald Engblom ja Kalle Parkkari.  :wink:  :lol:

  Toinen kirja on Ossi Runne: trumpetilla ja tahtipuikolla, toimittanut Pertti Luhtala.  :wink:  :lol:

   Urheilua ja viihdettä siis: mutta rivien välissä paljon muuta, kiehtovaa aikalaiskuvausta, yhteiskuntaa ja ihmissuhteita, muun muassa. :D

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #1 : 29.09.08 - klo:12:55 »
Minä olen kokenut jonkinlaisen D. H. Lawrence -herätyksen tänä syksynä. tai oikeastaan se koskee vain hänen kuuluisinta teostaan Lady Chatterleyn rakastaja. Sain sen lopultakin luetuksi, kun ostin omaksi divarista - ei tarvinnut huolehtia kirjastomätkyistä. Lisäksi olen katsonut monta eri filmatisointia teoksesta plus jokin aika sitten tv:stä tulleen The Chatterley Affair, joka käsitteli teoksen julkaisuoikeudenkäyntiä Britanniassa 60-luvulla. Kirja on hieno ja tärkeä teos ja kuvaa terävästi 1920-luvun luokkayhteiskuntaa. Minua koskettaa sen konstailemattoman herkkä ja aito suhtautuminen ihmisen ruumiillisuuteen ja seksuaalisuuden tärkeyteen. Ja se, että teos on niinkin vanha kuin on, rohkeudessaan todellakin edellä aikaansa. Sen esittämät teemat ovat pyörineet viime vuosina paljon mielessäni, kun olen pohtinut kristinuskon suhdetta ruumiillisuuteen, luotuna olemista, koskettamista, ihmisten välistä rakkautta. Suomennos oli tosin kieleltään vähän jäykkä ja kömpelö, en tiedä riittäisikö kielitaitoni alkukieleen. Oletan, että se on sujuvampi ja runollisempi englanniksi. Ei voi kuin suositella kaikille, jotka eivät vielä ole lukeneet ko. klassikkoa.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #2 : 29.09.08 - klo:15:18 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Minä olen kokenut jonkinlaisen D. H. Lawrence -herätyksen tänä syksynä. tai oikeastaan se koskee vain hänen kuuluisinta teostaan Lady Chatterleyn rakastaja.


Lawrencen teokset pitää asettaa historialliseen kehykseen. Kysymys on 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun kirjailijasta. Kirjailija herätti teoksillaan pahennusta, mutta Lawrencen kirjoja luettiin salaa posket punaisina.

1960-luvun alussa Lawrencen kirjat olivat aivan yhtä paheksuttuja kuin 30 vuotta aiemmin. Meitä poikia kiinnosti juuri tämä kielletty hedelmä eli paheksuttu kirja.

Luimme kirjaa ääneen naapurin pojan kanssa hyvässä piilossa vanhemmilta. Nykyisessä ilmapiirissä kirja tuntuu varsin tavanomaiselta eikä siinä ole enää samaa hehkua kuin entisinä aikoina. Kirjasta on tehty lukuisia versioita.
Acta, non verba.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #3 : 30.09.08 - klo:10:23 »
No niinhän minä asetinkin. Juurihan sanoin, että 1920-luvun englantilaisen luokkayhteiskunnan kuvaus on hienoa. Minusta Lawrencen teos on ajaton, eikä sen arvoa vähennä se, että nykyään suorasanaista seksikuvausta tunkee ovista ja ikkunoista ja se on ihan normaalia. Kirja puhuu kuitenkin kohtaamisesta, läsnäolosta ja fyysisen intiimiyden tärkeydestä. Se ei vanhene.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #4 : 30.09.08 - klo:12:01 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
No niinhän minä asetinkin. Juurihan sanoin, että 1920-luvun englantilaisen luokkayhteiskunnan kuvaus on hienoa. Minusta Lawrencen teos on ajaton, eikä sen arvoa vähennä se, että nykyään suorasanaista seksikuvausta tunkee ovista ja ikkunoista ja se on ihan normaalia. Kirja puhuu kuitenkin kohtaamisesta, läsnäolosta ja fyysisen intiimiyden tärkeydestä. Se ei vanhene.


Mielenkiintoista tässä on myös se, että Englanti on edelleen jonkinlainen luokkayhteiskunta. Yläluokka tekee omiaan vaikkakin se on paljon  rahvaanomaisempi kuin 1920-luvulla.
Acta, non verba.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #5 : 02.10.08 - klo:21:56 »
Monta kirjaa menossa koulua varten.

Titus Hjelm (toim.): Mitä wicca on? (Ei mitään tiettyä kurssia varten)
Martti Haavio: Karjalan jumalat (Suomalainen kansanusko- ja Kirkkohistorian peruskurssi 2- kursseja varten)
Simo Heininen: Mikael Agricola - elämä ja teokset (kirkkohissaan)
Markku Ruotsila: Yhdysvaltain kristillinen oikeisto (pian alkavalle Religion and the U.S. Presidency- kurssille)

Lisäksi sänkylukemisena

Tomi Purovaara: Nykysirkus - aarteita, avaimia ja arvoituksia

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #6 : 05.10.08 - klo:09:50 »
Ikuisuusprojekti Taru Sormusten Herrasta tämä viimeinen eli Kuninkaan paluu on menossa. Se alkaa taas sitten, kun loppuu..

Dostojevski, Tarinoita Kuolleesta Talosta. Löytyi kirpputorilta ja aattelin, että tuohonpas en oo koskaan tutustunut.

Ja sitten Elimäen Kootut Tarkoitukset :)

Muston tullu näin isoona lukutoukka.

Poissa Optaatus

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 43
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #7 : 05.10.08 - klo:23:08 »
Lainaus käyttäjältä: "LeenaSisko"
Ikuisuusprojekti Taru Sormusten Herrasta tämä viimeinen eli Kuninkaan paluu on menossa..


Kuinkas Tolkienin muut teokset? (Itseltäni on Tarun englanninkielisen alkutekstin lukeminen yhä kesken, mutta suomennoksen olen lukenut useita kertoja.)  


Viimeisin loppuun saamani kaunokirja on Jarkko Tontin "Luokkakokous". Romaanissa on vuoronperään äänessä kaksi kolmikymppistä miestä, entisiä luokkatovereita, toinen nuorta Matti Klingeä muistuttava historioitsija, toinen it-alan nouseva kyky. Kolmas päähenkilö on näiden yhteinen ihastus, lääkäri/kunnallispoliitikkonainen, joka ei kuitenkaan saa omia puheenvuoroja ja saattaa siksi ehkä vaikuttaa kaveruksia epäsympaattisemmalta.

Kirja on hauska, mutta sen antama kuva niin yliopisto- ja bisnesmaailmasta kuin ihmissuhteistakin on jotenkin tasapaksun kyyninen. Kirjaa luonnehdittiin jossain kuvauksena pätkätyösukupolven vaikeuksista löytää paikkaansa yhteiskunnassa, mutta tämä on minusta  harhaanjohtavaa. Päähenkilöt ovat nimittäin kaikki varsin kyvykkäitä persoonia ja menestyksekkäitä omalla alallaan. Keskeisempää kirjassa on ehkä päähenkilöiden suhde vanhempiinsa ja sukujuuriinsa. Yksi henkilöistä kiinnostuu syövän uhatessa myös uskonnosta...

Työn alla olisi seuraavaksi Joel Lehtosen "Kerran kesällä". En näet ole vielä lukenut mitään Lehtosen Putkinotko-aiheisia kirjoja, myöhemmin kirjoitetun "Henkien taistelun" sen sijaan luin joitain vuosia sitten suurella mielihyvällä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #8 : 06.10.08 - klo:12:54 »
Maamies ja lohikäärme on Tolkien-suosikkini.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #9 : 06.10.08 - klo:16:17 »
Suorastaan ahmin kaikkea merenkulkuun liittyvää kirjallisuutta!  Olen viime vuosien aikana lukenut suuren määrän kertomuksia merimatkoista aina vanhalta purjelaiva-ajalta nykyiseen aikaan asti, yksinpurhjehtijoiden kertomuksia kuten "Nahkaveneellä atlantin yli" tai viimeisin lukemiseni oli Naomi James:n "Yksin maailman merillä"  (ensimmäinen naispurjehtija, joka purjehti yksin maapallon ympäri".)
Huikeita tosikertomuksia!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #10 : 06.10.08 - klo:17:02 »
Oletko, Jampe, lukenut Eric Newbyn The Last Grain Race? Lue, jos osuu joskus kohdalle!

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #11 : 06.10.08 - klo:18:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Optaatus"
Lainaus käyttäjältä: "LeenaSisko"
Ikuisuusprojekti Taru Sormusten Herrasta tämä viimeinen eli Kuninkaan paluu on menossa..


Kuinkas Tolkienin muut teokset? (Itseltäni on Tarun englanninkielisen alkutekstin lukeminen yhä kesken, mutta suomennoksen olen lukenut useita kertoja.)  



Ainoastaan Hobitti, Paluu sinne ja takaisin vai miten se meni :) sen olen lukenut tuon lisäksi. Olisihan tuo aivan asiallista varmasti kaivella esiin muitakin teoksia. Keskeneräisten Tarujen Kirja, jonka on koonnut Tolkienin poika, on tuolla jossain. Siinä kun ei ole päätä eikä häntää ja tarinat tosiaan jää kesken, niin se on jäänyt kesken minultakin.

Taru on semmoista terapialukemista. Voi vaipua omaan maailmaansa sitä lukiessa. Kiitän vinkistä, ehkä täytyy katkaista oravanpyörä ja etsiä käsiin vaikka tuo Maamies ja Lohikäärme seuraavaksi :)

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #12 : 06.10.08 - klo:21:12 »
Lainaus käyttäjältä: "LeenaSisko"
Ainoastaan Hobitti, Paluu sinne ja takaisin vai miten se meni :) sen olen lukenut tuon lisäksi. Olisihan tuo aivan asiallista varmasti kaivella esiin muitakin teoksia. Keskeneräisten Tarujen Kirja, jonka on koonnut Tolkienin poika, on tuolla jossain. Siinä kun ei ole päätä eikä häntää ja tarinat tosiaan jää kesken, niin se on jäänyt kesken minultakin.


Keskeneräisten tarujen kirja kannattaa lukea Keski-Maata käsittelevistä kirjoista viimeisenä. Se lähinnä täydentää Hobittia, Sormusten Herraa ja Silmarillionia, eikä se oikein aukea, ellei ole lukenut kaikkia noita. Suosittelisin Silmarillionia seuraavaksi, mutta jos Sormusten Herrakin tuottaa jo vaikeuksia, niin Silmarillion saattaa olla liian kova pala purtavaksi.

Lainaus käyttäjältä: "LeenaSisko"
Taru on semmoista terapialukemista. Voi vaipua omaan maailmaansa sitä lukiessa.


Minäkin luin tuon taas kertaalleen läpi vähän aikaa sitten. En osaa enää sanoa lukukertojen määrää, koska olen seonnut laskuissa jossain kymmenen paremmalla puolella. Aina kuitenkin löytyy jotain uutta, mitä ei aiemmin ole pannut merkille. Hieno teos kertakaikkiaan.

Poissa Optaatus

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 43
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #13 : 06.10.08 - klo:23:47 »
Maamies ja lohikäärme on hauska teos, siinä on Sormusten herrasta ja Silmarillionista puuttuva satiirinen asenne kuninkuuteen ja sankaruuteen. (Hobitti on myös osittain kieli poskella kirjoitettu). Lisäksi Maamies ja lohikäärme-kirjassa on myös tolkienilainen opetus hyljeksittyjen vanhojen esineiden ja kirjoitusten arvosta.

Tolkienin Keski-Maa-mytologia (oikeastaan oman maailmamme kuviteltu esihistoria) on valtavan mielikuvituksen ja oppineisuuden luomus, mutta sinne sijoitetut kirjat eivät ehkä kuitenkaan ole tarinoina aivan sataprosenttisen onnistuneita. Maamies ja lohikäärme on visioiltaan vaatimattomampi ja siksi ehkä tasapainoisempi.

Ehkä hienoin Tolkienin kirja on minun mielestäni "Seppä ja satumaa", se on mietiskelevä aikuisten satu, johon on pienessä mittakaavassa mahdutettu monia samantapaisia teemoja kuin Keski-Maa-mytologiassa.

Keskimaa-kirjoistahan olisi nyt suomeksi myös Christopher Tolkienin toimittama (Silmarillionista erotettu ja täydennetty) Húrinin lasten tarina, joka on Tolkienin teoksista tyyliltään lähinnä kovaksikeitettyä islantilaista saagaa. Se olisi varmasti mahdollista lukea ilman että on lukenut Silmarillionia. Minusta olisi kovin kiinnostavaa kuulla mitä Húrinin lapsista pitäisi joku joka ei ole lukenut Tolkienilta mitään muuta.

Poissa LeenaSisko

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 48
Mitä luet parhaillaan/ viimeksi!? [vol. 4]
« Vastaus #14 : 10.10.08 - klo:21:49 »
Ei se Taru, Progressor, mitään vaikeuksia tuota. Luen sitä ainoastaan siksi, että pidän siitä.