Kirjoittaja Aihe: Linnut 30  (Luettu 26657 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 30
« Vastaus #60 : 16.04.18 - klo:15:40 »
Edesmennyt veljeni oli maanviljelijä/turkistarhaaja. Kävin hänen tarhallaan monta kertaa. Koska tarhaus ei ollut "suurissa mitoissa", niin eläimet olivat kesyjä veljeäni kohtaan, siis ketut ja suomensupit. Ei minulla ole kova asenne turkistarhausta kohtaan, se oli veljelleni palkkatuloa. Raamatussa on ihmiselle annettu selvä ylivalta eläimiä ajatellen, mutta kohtelun pitää olla hyvä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Linnut 30
« Vastaus #61 : 16.04.18 - klo:16:19 »
Ihmiselle on annetty valta ja vastuu kaikessa luonnossa. On vastuu ilmasta, vesistä, metsistä, eläimistä ja ilmasta.

Tuotantoeläimiä on kohdeltava hyvin, sillä ne tekevät työtä hyväksemme-
Raamatussakin on ohjeena: Pitäkää huolta minun luoduistani !

Se käsittää myös luvan puolustaa karjaa susilta, karhuilta ja muilta vihollisilta.

Jos on nälkä, tai tarvitsen perheelle ruokaa luonnosta: Ammu tai pyydystä lintu tai jänis, mutta älä huvittele.

En myöskään ymmärrä kalastusta huvikseen. Kala pyydystetään, punnitaan ja heitetään pois, ehkä kärsimään kipua.

jatketaan... ( voisi olla oma sivukin )
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 30
« Vastaus #62 : 16.04.18 - klo:18:19 »
Joutsenet kaahaavat pitkin pitkulaista järvenselkää kuin mitkäkin mopoteinit, ääntä kuuluu pitää. Välillä pysähtyvät porukalla seisoskelemään ja metelöimään tyhjäkäynnillä. Kokoonpano vaihtelee välillä 1 - 7 yksilöä. - Siis tulee tosiaan mieleen mopoilijat jossain pikkukylällä, ajellaan huvikseen ja kokoonnutaan aina tiettyyn paikkaan josta tietää että siellä on seuraa.

Punakylkirastaita tuli eilen ja tänään kuulin kuovin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 30
« Vastaus #63 : 16.04.18 - klo:19:29 »
Täällä joutsenet lentää kaupungissa.
Jokin aika sitten kauppakeskusten yllä, tänään uimahallin ylilento.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 30
« Vastaus #64 : 17.04.18 - klo:14:35 »
Päivän lintusaldo:

Pari sinisorsaa koskessa uimassa, pari kurkea pellolla ihan lähellä tietä, pari sepelkyyhkyä, paljon töyhtöhyyppiä, tiaisten lauleloa ja joitain rastaita lensi parvessa kauempana.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Linnut 30
« Vastaus #65 : 17.04.18 - klo:18:33 »

Mielesttömästi  lintuja malla bonganut.

Mä en ole kuin aamulla vad sag ni, eli fasaanin.

Lokista ei päivääkään sanon, mutta ei ole vielä näkynyt.
Silloin siis kesä todella alkaa.

Lokeilla kuulemma menee huonosti, niillä laivakorpuilla oli viime ja edellisenä kesänä kovat myrskyt niiden pesimisaikoina.'
Tik toc.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Linnut 30
« Vastaus #66 : 17.04.18 - klo:20:23 »
Tänään kun olin Rajasaaressa lukemassa kirjaa niin sielä oli lokki joka oli niin väsynyt että toinen lokki kantoi sitä hetken selässään  :icon_eek:.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 30
« Vastaus #67 : 17.04.18 - klo:22:10 »
Sellaista "kevätväsymystä" taitaa olla kaikilla linnuilla.  :icon_rolleyes: 

Tämä kaakonkulma on hanhien reitillä. Ensimmäisä hanhiparvia on nähty jo monena päivänä. Pihassa on vieraillut niin punarinta kuin västäräkkikin. Peipot laulaa. Töyhtöhyyppiä on näkynyt. Telkkäpariskunta uiskenteli läheisessä joessa.
Itse kun en veden äärellä ole, niin vesilintujen näkeminen jää vähemmälle.
Ihanalta kuulostaa taas iltaisin mustarastaan laulu. Siitä pidän kovasti.

Tänä keväänä on taas läheisen suuren sähkölinjan tolpanharusessa korpin pesä. Sen pesän porukka lienee putsannut jäniksenraadon metsätien vierestä. Oli vain käpälät levällään ja vähän luita jäljellä. Se oli siis lähes paikallaan syöty. Ihan tien (joskin hiljaisen) laidassa.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 30
« Vastaus #68 : 18.04.18 - klo:09:17 »
Näyttäpää korppi olevan viisa lintu, kun hyväksyy tolpan/haruksen yhdistelmän pesäpaikakseen.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 30
« Vastaus #69 : 18.04.18 - klo:19:42 »
Tästä on jo toistakymmentä vuotta, kun naapuri kaatoi metsää sen sähkölinjan vierestä. Yhden vanhan männyn latvasta paljastui iso pesä. Naapuri ei tiennyt, minkä linnun pesä se oli. Kun kevät tuli, korppi teki siihen entisen pesän läheiseen sähkötolppaan pesän. Siitä lähtien lähes joka vuosi niissä tolpissa on ollut pesä. Kerran jopa kahdessa eri kohdassa. Arvelimme, että se toinen oli ensimmäisen parin poikasia. Aina välillä käy sähköyhtiön miehet tiputtelemassa pesinnän jälkeen pesätarpeet pois tolpasta. Silloin saattavat korpit pitää välivuoden, mutta aina ne ovat palanneet.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 30
« Vastaus #70 : 18.04.18 - klo:19:47 »
Korppi suosii ylintä paikkaa puussa, varikselle kelpaa vähän alempikin paikka, kanahaukka tekee pesärytönsä puolimäntyyn, jos on tukeva oksa tarjolla, mutta harakka salaa pesänsä matalalle ja ryteikköihin. Näin olen varsitielläni oppinut.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 30
« Vastaus #71 : 18.04.18 - klo:20:05 »
Tänään näin tämän kevään ensimmäisen västäräkin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 30
« Vastaus #72 : 18.04.18 - klo:21:11 »
Tänään näin tämän kevään ensimmäisen västäräkin.

Sama juttu minulla...vaikka paljon pohjoisemmassa...täytyy kehua kun on mahdollisuus.
Pyörälenkilläpä näin...yksi räkki hädintuskin selvisi pyöräni alta pois...
leskenlehtiä myös havaitsin...sinivuokkoja en vielä.

Jokos sinä Pena olet pyöräilykauden avannut?
Tai ehkä pyöräilet ympäri vuoden...minä en...   :023: :039:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 30
« Vastaus #73 : 19.04.18 - klo:07:16 »
Käytäviltä on sorat siivottu pois ja pyörä kolistelee malttamattomana vajassa. Katsotaanpa, miten tänään käy.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 30
« Vastaus #74 : 19.04.18 - klo:12:04 »
 :023: